Gjest Fruktfat Skrevet 19. februar 2006 #22 Skrevet 19. februar 2006 fiskegrateng (rema har til 10/11 kr) meksikansk gryte (jeg brukte en boks mais istedet for kjøtt, og mindre vann) suppe spaghetti a la capri og annen boksmat
Knurr Skrevet 19. februar 2006 Forfatter #23 Skrevet 19. februar 2006 Dere er gull! Tusen takk alle sammen! Nå skal det bli andre... ikke boller, nei, saker! *tasser mot butikken, husker at det er søndag og at mamma kommer på besøk med pannekaker og tasser smilende hjem igjen*
Lealaus Skrevet 19. februar 2006 #24 Skrevet 19. februar 2006 Dere som spiste makaroni, ketchup, nudler o.l. dag ut og dag inn under hybeltilværelsen; hvordan klarte dere det uten å daue av skjørbuk og andre mangelsykdommer? ;-) Jeg er student. Jeg bor på hybel. Men jeg skal da spise mat for det - jeg prioriterer sunn og god mat før drikking, røyk og andre ting jeg egentlig ikke trenger. Jeg skal ha en ordentlig middag hver dag; ikke noe som ikke gir meg en god metthetsfølelse eller som rett og slett er grusomt kjedelig.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #25 Skrevet 19. februar 2006 Dere som spiste makaroni, ketchup, nudler o.l. dag ut og dag inn under hybeltilværelsen; hvordan klarte dere det uten å daue av skjørbuk og andre mangelsykdommer? ;-) Jeg er student. Jeg bor på hybel. Men jeg skal da spise mat for det - jeg prioriterer sunn og god mat før drikking, røyk og andre ting jeg egentlig ikke trenger. Jeg skal ha en ordentlig middag hver dag; ikke noe som ikke gir meg en god metthetsfølelse eller som rett og slett er grusomt kjedelig. ← Så enig med deg! Jeg forstår ikke hvordan folk kan leve godt på ferdigmat, nudler og det samme hver dag. Man kan fint leve på et stramt studentbudsjett, bo på hybel og ikke tilbringe alt for mye tid på kjøkkenet og likevel få i seg god og sunn mat. Det gjelder å kjøpe inn råvarer og basisvarer som en kan ha i kjøleskapet og i tørrmatskapet/fryseren. Det kan ta 10 minutter å lage god og sunn mat! Hakk opp grønnsaker (paprika, sopp, agurk, stangselleri, broccolli, etc.), fres det i pannen med 1 stk kyllingfilet eller en miniporsjon kjøttdeig - eller et stykke fiskefilet, kook ris eller pasta til, hell litt kikkoman soyasaus i pannen, visp en saus eller bruk matyoghurt over, salt og pepper, litt revet ost....vips! Du har en kjempegod og sunn, billig middag. Sprit gjerne opp med en baguette med litt smør på eller litt grønn salat. Eller la det være.
Gjest Tristessa Skrevet 19. februar 2006 #26 Skrevet 19. februar 2006 Helt enig med siste to talere her; jeg hadde dødd dersom jeg måtte spise makaroni og nudler hver dag. Lag ting med sei (billigere fisk får man ikke), lær å lage ting fra bunnen av (hjemmelaget potetstappe er kjempeenkelt og smaker godt, i motsetning til skvipet på pose), bak brød, lag store gryter pastasaus som kan fryses, piroger, pannekaker og omelett. For eksempel. Skriv handlelister og planlegg middagene. Kast minst mulig mat, prøv å få brukt opp ferskvarer på forskjellige ting. Ikke spis det samme hver dag og få nok frukt og grønnsaker. Jeg vet jeg er matnazi, men det er ikke sunt med hel- og halvfabrikata hver dag.
Gjest Fruktfat Skrevet 20. februar 2006 #27 Skrevet 20. februar 2006 (endret) Jeg er student. Jeg bor på hybel. Men jeg skal da spise mat for det - jeg prioriterer sunn og god mat før drikking, røyk og andre ting jeg egentlig ikke trenger. ← jeg hadde 1000kr å leve på i en mnd, da blir det fort billige saker, og det er dessverre ikke det med mest vitaminer i. men jeg fikk med meg grønnsaker fra mamma de gangene jeg var hjemme da hadde ikke fryser heller, det lille boksen øverst i kjøleskapet (ikke egen fryseboks, men en luke inni kjøleskapet) skulle tre stk dele, og ikke var den skikkelig kald heller. bodde bare på hybel ett år da, så tok ingen skade av det. Endret 20. februar 2006 av Fruktfat
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #28 Skrevet 20. februar 2006 Huff, trodde da studenter var litt lurere og spiste litt sunnere? Omelett med litt grønnsaker; skjær en potet i små terninger, stek i en panne med lite fett sammen med gulrot, paprika e.l. og visp to egg over. Grovt brød til. Noen tomater, litt brokkoli, fullkornpasta og litt ost på toppen. Lag en suppe; selv uten fryser er den holdbar til neste dag. Det samme med gryterett; ris, squash, tomat på boks, sopp. Enda raskere: grovbrød, litt tomatsaus, grønnsaksbiter, ost på toppen, stekes i 8 min ved 200 grader. Kjøp grønnsaker ofte, men i små mengder så de ikke blir dårlige, ta det som er på tilbud, ikke kast mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå