Knurr Skrevet 17. februar 2006 #1 Skrevet 17. februar 2006 Jeg leter etter noen veldig enkle, raske og billige hybelmatoppskrifter. Og ikke sånne hvor du skal ha en klype slikt, raske sammen litt sånt, sautere litt av det og så vips! har du et herremåltid. Vinneren om dagen er First Price-fiskepinner og makaroni. Noen som har noen som er hakket over nakne nudler og allikevel ikke krever at jeg står på det grusomme felleskjøkkenet altfor lenge? Schmask til takk.
Gjest gjesta Skrevet 17. februar 2006 #2 Skrevet 17. februar 2006 Kjøttpølser i terninger varmes opp i brun saus. Poteter og ev. grønnsaker/surkål til.
Gjest gjesta Skrevet 17. februar 2006 #3 Skrevet 17. februar 2006 Dersom du har steikovn. Bakte poteter med fyll. Du kjøper da vanlige poteter som er store. De er nemlig billigere enn såkalte bakepoterer ferdig pakket inn i aluminiumsfolie. Jeg likte rømme og bogskinke (på boks). Du har det fyllet du liker.
Gjest camillo Skrevet 17. februar 2006 #4 Skrevet 17. februar 2006 Kylling og ris, kylling og ris. Hehe.
Gjest piaf Skrevet 17. februar 2006 #5 Skrevet 17. februar 2006 For å fortsette med temaet pasta og sjømat: Kok spaghetti. Surr hvitløk og rød chili raskt i olje i en panne. Mengdene avh. av hvor sterk du vil ha maten. Hakk en bunt persille. Ha den ferdigkokte pastaen i pannen sammen med persillen og reker (fra boks) - bland godt sammen og ha litt salt&pepper på. Dette er ferdig på den tiden det tar å koke pastaen.
Arkana Skrevet 17. februar 2006 #6 Skrevet 17. februar 2006 Omelett, wok (bruk ferdigkuttede/frosne wokgrønnsaker om du vil det og Blue Dragon har gode sauser i små poser, kyllingfilet eller svinekjøtt om du vil det), pytt-i-panne (pølse/bacon, poteter, løk) m/speilegg, pasta m/Dolmiosauser (evt stekt kjøttdeig i), fiskeboller i hvit saus (fra pose om du ikke gidder å lage selv).
Gjest GreenSky Skrevet 17. februar 2006 #7 Skrevet 17. februar 2006 pose-potetstappe og pølser. Boksemat.
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2006 #8 Skrevet 17. februar 2006 Pastasaus kan lages i store porsjoner, og er billigere enn den man kjøper ferdig. Litt tomatpurè, krydder og melk om man vil ha den mildere. Så tilsetter man evt. grønnsaker om man vil ha det. Kan varieres med kjøtt og pølser og fryses i porsjoner om man har fryser.
Samantha Skrevet 18. februar 2006 #9 Skrevet 18. februar 2006 -Smørbrød i bakeovn (skive med pølse, kvitost ++ krydder) -Eggesmørbrød (2 skive klappa ihop med pålegg og sånt, dyppa i vispa egg, steike på steikepanna) -Pølse/karbonade og potetmos -Pasta di Napoli (o.l ferdigpakkar), med rundstykke til -Toro betasuppe, med potet, gulrot og pølsebitar i -Pytt i panne og speilegg -Hamburger -Wok
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #10 Skrevet 18. februar 2006 Tomatsuppe med makaroni, egg og brød.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #11 Skrevet 18. februar 2006 En del enkle hybelmat-forslag finner du her: http://folk.ntnu.no/esbenand/
Gjest gjesta Skrevet 18. februar 2006 #12 Skrevet 18. februar 2006 Da jeg bodde på hybel så levde jeg på makaroni og ost Kokte makaroni, tok litt ketchup i dyptallerken jeg hskulle ha makaronien i.. Strødde nedi litt ost og paprika krydder, heldte makaronien over og spiste.. Ellers var potetmos en sikker vinner Ellers er vel omelett, wok, karbonade og egg på brødskiva, lapskaus/spaghetti på boks, trøndersodd o.l ypperlig som hybelmat.. Min bror anbefaler: Hveteboller marinert i soyasaus med fårepølse, for han var hybeltiden en heftig eksperimentsperiode
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #13 Skrevet 18. februar 2006 Da jeg var hybelboer hadde jeg følgende gjengangere: - Ferdistekt kylling i biter varmes i peppersaus (pakke) og serveres med hurtigris eller loff -Kjapt, billig, enkelt og kjempegodt! - Gryterett m pølse eller kjøttdeig. Spises som den er dag 1, dag 2 gratineres den i form med ost på toppen. - potetmos (fra pakke) has i form med sprøstekte baconbiter og/eller pølseboter på toppen, ost over det hele og gratineres. - nudler, nudler, nudler: alene, i wok med grønnsaker, fisk eller kjøtt -spaghetti m pesto
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #14 Skrevet 18. februar 2006 Hvitløksbrød (sånn som er halveis skjært i skiver), dette må tines sånn delvis. Så dytter man inni det man har lyst på: pølse, purre, ost og steker de i stekovnen - digg
Gjest piaf Skrevet 18. februar 2006 #16 Skrevet 18. februar 2006 Det slår meg at det er mye ferdigmat og lite grønnsaker i forslagene her - ferdigmat/halvfabrikata kan nok være enkelt og raskt, men det er faktisk dyr mat i forhold til hva du får igjen. Mens grønnsaker jevnt over er billig, ihvertfall de "vanlige" norske. Med feks hakket løk, gulrot, sellerirot, hvitløk og en boks hermetiske tomater + tørket oregano, får du en grei pastasaus. Dette er grønnsaker som holder seg svært lenge i kjøleskap, og det er jo en fordel når man lager mat til en. Surr grønnsakene i olje først, og la koke i ca. 15 min. sammen med tomatene og oregano, salt, pepper og evnt. en knivsodd sukker. Godt med litt revet ost på toppen. (Dette var min standard hybelmiddag. ) Og grønnsakswok som flere har nevnt er jo kjempesmart.
hilli Skrevet 18. februar 2006 #17 Skrevet 18. februar 2006 Hvis du føler for å slå på stortromma(jeg var en gjerrig hybelboer...) en dag kan du lage pitapizza. Det er kjempeenkelt og blir akkruat hva du gjør det til. Eksempel: pitabrød, litt ketsjup, osteskive og pepperoni. Litt mer avansert blir det dersom du bruker litt bedre saus enn ketsjup, f.eks hjemmelaget eller fra pose eller glass, jeg liker Dolmio best. Det er jo også gode muligheter for å bruke grønnsaker på pizzaen for å følge piaf sitt råd
Gjest gaja ii Skrevet 18. februar 2006 #18 Skrevet 18. februar 2006 hakkebøff: press sammen en bit kjøttdeig, strø over litt salt og pepper, og stek i panna. attåt kan du ha potetmos eller chips, stekt løk og frosne grønnsaker som du koker veldig raskt
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #19 Skrevet 19. februar 2006 Da har jeg forslag til hybelmiddag-tilbehør (i steden for å lage full salat). Velg en eller flere av forslagene: 1 st tomat servert i båter 1/4 slangeagurk i biter 1/2 paprika (hold i hånda og spis biter) små buketter broccoli eller blomkål hivd på toppen av gryta du koker potetene i (de siste to-fem minuttene?) 1 rå gulrot (knaskes mens du lager middagen) 1/2 salathode (hold i hånda og knask! Unngår mat som faller på gulvet også!) osv.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #20 Skrevet 19. februar 2006 kok potet og gulrot, varm opp fiskekaker i stekepanna. NAM!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå