Gå til innhold

Gruppen Spør Thor, hva tenker dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må si at jeg stusser litt over en del av det jeg leser.

Hvis noen drister seg til å foreslå noe utenom lavkarbo, så blir de halshugd. Hvis noen stiller spørsmål ved lavkarbo får de kjeft.

Og så denne voldsomme hetsen mot myndighetenes kostholdsråd. Det er jo ikke måte på hvor dumme og i lomma på bøndene de er (kostholdsrådene)  som fortsatt anbefaler inntak av brød og melk.

Anonymkode: 1a322...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært så vidt innom for flere år siden. Ble anbefalt gruppen pga mageproblemer. Nå er gruppen ment for én filosofi, hvor en også prøver å selge kostplaner med utgangspunkt i denne filosofien. Forståelig at det da er regler i gruppen så den ikke flyter helt ut. 
Det er nok av gode grupper med bredere og/eller annet fokus, så jeg tror jeg hadde prøvd å finne det.

Det ble veldig smalt for min del også, så jeg forstår deg, men samtidig så forstår jeg at det er ønskelig med tråder som passer gruppens tema. Litt vel strengt inni mellom, jeg skal være enig i den også, samt at de følger helst egne overbevisninger og har lite rom for andres tanker. 

Prøv å finn en annen gruppe er mitt råd. 😊

Endret av Daisy-love
Trykket for raskt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det vel få som blir så fanatiske som ihuga "lavkarbofolk". Og gruppa er for disse. Så hvorfor prøve å spore den av med andre temaer? Har personlig prøvd meg på lavkarbo i en periode på 7-8 mnd. Men klarte ikke å finne denne enorme interessen for livsstilen. For det er ikke en diett men en livsstil. Gikk lei av kylling og fuglefrø. Meldte meg ut av alle lavkarbogrupper.

Anonymkode: ff69e...717

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har selvsagt rett i det. 

Jeg må bare si at jeg blir litt oppgitt over den menighets følelsen.

De har funnet veien sannheten og livet!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er enkelte grupper som omtrent tilbyr grunnleggeren, og dette er vel en av dem. Ihuga entusiaster, som har funnet «veien, sannheten, og livet», som du sier. 
Min personlige erfaring er at lavkarbo er en ting, mens carnevore er enda mer. Enkelte veganere kan også være noe for seg selv, men der føler jeg det er fint mulig å finne grupper hvor det ikke er så strengt. 
Jeg synes det er artig å være med i ulike grupper på Facebook. Ikke nødvendigvis fordi jeg skal gjøre det samme, men for å lære, og se hva som rører seg. Litt inspirasjon hender også at jeg får, selv om jeg ikke følger en diett (eller annet) slavisk. 

Tingen er å lære seg å være flue på veggen, og stille færreste mulig kritiske spørsmål, som du alt har erfart 🤣😬🫠 

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo sånn det er. Veganere, carnivores, keto folk, de som spiser alt....man fremmer det man tror på. Og i grupper og forum som omhandler akkurat dèt, så er det jo selvfølgelig kun det det skal snakkes om. Man spør ikke om oppskrift på fruktsalat i en carnivore grupppe, eller fiskerett i en vegansk gruppe. Sier seg vel selv at man inntretter seg etter gruppens tema og regler?

Anonymkode: 80d7a...5ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er jo sånn det er. Veganere, carnivores, keto folk, de som spiser alt....man fremmer det man tror på. Og i grupper og forum som omhandler akkurat dèt, så er det jo selvfølgelig kun det det skal snakkes om. Man spør ikke om oppskrift på fruktsalat i en carnivore grupppe, eller fiskerett i en vegansk gruppe. Sier seg vel selv at man inntretter seg etter gruppens tema og regler?

Nei det er i grunn greit. Men samtidig er det kanskje greit å sette spørsmål ved noen ting.

Og så er de så innmari opptatt og oppgitt over myndighetens kostholdsråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er ikke Spør Thor en lavkarbogruppe.

Spør Thor er et sted hvor Thor kan reklamere for sine uvitenskapelige kostholdsplaner som han selger som oppskrift mot alskens sykdommer. Inkludert i dette brukes gruppa for å hylle planene, hylle Thor, selge egenkomponerte brødmikser (til fullstendig galematias av en pris - fordi alle kostholdsplanene inneholder brødmiksene i det meste), samt ett og annet spørsmål tilknyttet planene. 

Jeg vil påstå at Spør Thor er utspekulert butikk basert på ideologi. Blir veldig sektisk av det. Spesielt måten de selekterer publiseringer (kun positivt), sensurerer og kaster ut medlemmer.

Hadde vi hatt kvakksalverloven i Norge så spørs det om Spør Thor hadde fått lov til å eksistere.

Anonymkode: 662f4...798

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei det er i grunn greit. Men samtidig er det kanskje greit å sette spørsmål ved noen ting.

Og så er de så innmari opptatt og oppgitt over myndighetens kostholdsråd.

Ja, myndighetene gir faktisk ikke alltid gode råd mtp kosthold. Jeg følger ikke myndighetens råd, fordi de sier mye tull. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spør Thor er et sted hvor Thor kan reklamere for sine uvitenskapelige kostholdsplaner som han selger som oppskrift mot alskens sykdommer. Inkludert i dette brukes gruppa for å hylle planene, hylle Thor, selge egenkomponerte brødmikser (til fullstendig galematias av en pris - fordi alle kostholdsplanene inneholder brødmiksene i det meste), samt ett og annet spørsmål tilknyttet planene. 

Jeg vil påstå at Spør Thor er utspekulert butikk basert på ideologi. Blir veldig sektisk av det. Spesielt måten de selekterer publiseringer (kun positivt), sensurerer og kaster ut medlemmer.

Hadde vi hatt kvakksalverloven i Norge så spørs det om Spør Thor hadde fått lov til å eksistere.

Akkurat dette er jeg enig i. Thor selger et produkt, ikke bare kostholdsråd. Jeg aner ikke hvordan han driver gruppen, men det er alltid en uting med administratorer som har nazi og usympatisk oppførsel. 

Vi har vel fortsatt den loven, bare under annet navn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holder han på enda? Reneste sekten det der 😅

Anonymkode: 99f85...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er gruppen for hans filosofi da, ikke for å diskutere om det er korrekt eller ikke. Det er mange andre sider og grupper hvor man kan diskutere generelt. 

En gruppe sporer fort av dersom det grunnleggende for filosofien hele tiden skal opp til debatt, og gjør det mindre interessant for de som ønsker å følge prinsippene hans. 

Anonymkode: 756b6...a3e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat dette er jeg enig i. Thor selger et produkt, ikke bare kostholdsråd. Jeg aner ikke hvordan han driver gruppen, men det er alltid en uting med administratorer som har nazi og usympatisk oppførsel. 

Vi har vel fortsatt den loven, bare under annet navn? 

Nei kvakksalverloven er avleggs. Det er nå regulert under alternativ behandling. Men det som tidligere var forbud om har nå blitt tillatt som "alternativ behandling". I praksis kan hvem som helst lage behandlinger mot alt mulig. Men de kan ikke lansere det som en kur eller reklamere høylytt om det. Det gjør forsåvidt ikke Spør Thor heller, han gjør det tross alt inne på sin egen gruppe der det er frivillig å være medlem. Men jeg mener måten han tar for seg sine kostholdsplaner som mulig kurativ behandling for spesifikke sykdommer uten at han har belegg for å påstå det, er helt i gråsonen. Eventuelt er over gråsonen. Mulig det at det er en privat gruppe som berger han. 

For øvrig bedriver Berit Nordstrand og Fedon med mye av det samme, men de er ikke så diagnostisk målrettet som Spør Thor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er gruppen for hans filosofi da, ikke for å diskutere om det er korrekt eller ikke. Det er mange andre sider og grupper hvor man kan diskutere generelt. 

En gruppe sporer fort av dersom det grunnleggende for filosofien hele tiden skal opp til debatt, og gjør det mindre interessant for de som ønsker å følge prinsippene hans. 

Dette! 

Det er en uting å kverulere i grupper som omhandler en filosofi. Det bør selvsagt være lov å stille spørsmål hvis man ikke kan så mye om lavkarbo, men ikke stille spørsmålstegn ved filosofien. Da hadde jeg også blitt irritert. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette! 

Det er en uting å kverulere i grupper som omhandler en filosofi. Det bør selvsagt være lov å stille spørsmål hvis man ikke kan så mye om lavkarbo, men ikke stille spørsmålstegn ved filosofien. Da hadde jeg også blitt irritert. 

Men de påstår jo i den gruppen at deres filosofi hjelper for Gud bedre alt mulig. Har du nesten en hvilken som helst sykdom så vil det hjelpe å følge deres matplaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja det er veldig voldsomme reaksjoner når noen tør å komme med noen kritiske spørsmål. Minner rett og slett litt om en menighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette! 

Ja. Hver gang det er et innslag i nyhetene eller i medier om et eller annet kostholdsrelatert så kommer det der inne på gruppa med "hva mener du om dette Thor?". Skjønner jo at han blir lei. 

Skjønner også at de er raske med å stenge kommentarfelt, hver gang noen spør om noe så har 15 ulike uten kunnskap synset seg frem til 15 ulike svar som på ingen måte er korrekt innen det har gått en halvtime. Så må noen admin rydde opp etterpå. Hvem gidder sånn flere ganger om dagen?

Man kan mene hva man vil om Spør Thor og konsept osv, men gruppa er faktisk hans, og da må man respektere de reglene som er satt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men de påstår jo i den gruppen at deres filosofi hjelper for Gud bedre alt mulig. Har du nesten en hvilken som helst sykdom så vil det hjelpe å følge deres matplaner.

Da kan du forsøke, eller du kan la være. Er det vanskeligere ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg meldte meg inn fordi jeg så folk anbefalte det i flere ulike tråder rundt om. 

Meldte meg ut igjen ganske fort.... Går ned på andre måter, kjenner jeg....

Anonymkode: c05aa...823

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde meg i den gruppa en gang selv. men meldte meg fort ut pg det var jo universets største synd å ha et spørsmål om noe en ikke visste. om det ikke stod i ledetog med skriptene til thor. rimelig teit å forvente at de som melder sg inn er ferdig utlærte i det de entrer gruppen. takhøyden var ikke eksisterende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...