Gå til innhold

Dere som går for null skjermtid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir dette når barna blir 8-9 år. Da går de gjerne hjem til venner og spiller mye der. Dette kan jo ikke foreldrene kontrollere. 

Ser flere foreldre som er imot skjerm, men aldri sett at de klarer å holde på det til barna blir store… 

Anonymkode: a2020...75e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan blir dette når barna blir 8-9 år. Da går de gjerne hjem til venner og spiller mye der. Dette kan jo ikke foreldrene kontrollere. 

Ser flere foreldre som er imot skjerm, men aldri sett at de klarer å holde på det til barna blir store… 

Går vel ikke fra se begynner på skolen heller det. Noe av lekser gjøres jo på ipad..

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri møtt en eneste foreldre som greier null skjerm i moderne tid. Det er bare her på KG jeg leser om disse hjemmeværende mødrene, som har barn som kan aktivisere seg selv 100% av tiden fra de er nyfødt, mens mor baker og synger bibelsanger fra 70 tallet.

Anonymkode: 52dfd...a8e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har aldri møtt en eneste foreldre som greier null skjerm i moderne tid. Det er bare her på KG jeg leser om disse hjemmeværende mødrene, som har barn som kan aktivisere seg selv 100% av tiden fra de er nyfødt, mens mor baker og synger bibelsanger fra 70 tallet.

😂😂😂Jepp...ute i naturen..leser bøker og koser seg med puslespill og skal ikke få se på iPad eller tv før de er 6 år... Ser de på iPad/ tv før dette er man dårlig og late foreldre 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Null skjerm er vel selvsagt hjemme? Man kan jo ikke kontrollere hva barna gjør hos kompiser. Tenker det likevel blir en stor begrensning på skjermtiden.

Anonymkode: ab2c3...717

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
9 minutter siden, mommyaka said:

😂😂😂Jepp...ute i naturen..leser bøker og koser seg med puslespill og skal ikke få se på iPad eller tv før de er 6 år... Ser de på iPad/ tv før dette er man dårlig og late foreldre 

får ikke de stakkars barna se barne tv en gang? så trist

Helt ærlig tror jeg det er svært få barn under 6 som ikke ser litt på ipad/tv osv og etter at de har begynt på skole tror jeg det tallet er nærmere 0%.

Beste av alt, ikke er det skadelig heller så lenge dte gjøres med måte :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har funnet meg en vennekrets/skole som har samme holdninger. Dvs, ikke 100% skjermfritt, men mye tid i skog og natur. Mye frilek. Mye husarbeid, familietid/spille spill o.lign. Skjermtid er ikke hovedfokus. 

Anonymkode: 240bb...e4d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Planen er ikke null skjermtid for alltid. Det er jo filmer og serier jeg ønsker se med barnet, spill å spille, og de bruker det jo mye på skolen, feks.

Men målet er i alle fall 3 år uten skjerm, og ikke egen Ipad eller telefon eller noe etter dette heller, før de eventuelt trenger til skole. Hun er 2 nå og det går helt supert så langt.

Anonymkode: 56025...aa7

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi styrer ikke hva de gjør hos andre nei. Men vårt skjermfrie hus er veldig poppis blant barna, de elsker å leke hos oss. 

Anonymkode: cbb76...34b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi fikk vårt første barn var vi selvfølgelig i kategorien overhysterisk og skulle gjøre absolutt alt riktig. Ikke skjerm, lage all mat fra bunnen (fikk aldri ferdigmat og kjøpegrøt), slutte tidlig med Bleie, inkludere og forklare i alt. Være pedagogisk osv osv. Fy for et helvette jeg levde i når jeg ser tilbake på det. Jeg prøvde å prestere 110% og ødela egentlig hele familien med å være og ha alt perfekt. 

Bodde på den tiden i ei lita og trang leilighet i Oslo. Gikk på veggene og det klikka nesten for meg. 

Da eldste var 5 år ble jeg gravid på nytt. Alt svartnet for meg. Fant ut at vi skulle flytte ut av byen til enebolig med hage. Og dette snudde verden min opp ned. 

Vi flytta til en stor enebolig nært skogen med et enormt uteområde. Bygde eget lekerom inne med klatrevegg, ribbvegg, desse osv. 

Kjøpte også en del apparater til å ha ute (trampoline, desse, sandkasse, fotballmål, volleyball ett..). 

Fikk oss også noen høns 😂

Og fy fader for et liv! Nå har vi ikke tid til å se tv. Vi storkoser oss ute og det er gjerne her barna samles. Minimalt med skjerm og barna er aktive og totalt utslitte på slutten av dagen. Hadde jeg visst det jeg vet idag, skulle vi flyttet før eldste kom til verden. Eldste er 10 år. Nå i sommer har dem vært mye ute for å spille fotball, volleyball og slåball. Kommer såvidt inn for å spise, tisse eller hente noe å drikke. Så haster dem ut igjen. 

Innså at de trenger bare tilrettelegging og et miljø for å finne på andre ting. 

Anonymkode: 067c8...bde

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi styrer ikke hva de gjør hos andre nei. Men vårt skjermfrie hus er veldig poppis blant barna, de elsker å leke hos oss. 

Så bra, hva har dere å tilby som de liker😃

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Så bra, hva har dere å tilby som de liker😃

Leker? Altså er ikke det vanlig å ha med unger? Og selvsagt "crafts" utstyr (hva heter det da?). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leker? Altså er ikke det vanlig å ha med unger? Og selvsagt "crafts" utstyr (hva heter det da?). 

Hobbyutstyr? Formingsutstyr? 

Anonymkode: 044b5...4e0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

9 og 6 år, aldri IPAD, ingen spill, ingen iPhone enda, TV ca 1 time hver dag, funker helt uproblematisk så langt, de spiller litt hos venner. Leker andre leker her. 

Anonymkode: 257e2...5c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 18.35):

Det er jo ikke 0 skjerm for alltid. 

Ser bare ikke at skjermtid tilfører noe som helst positivt i utviklingen for min 3-åring. 

Når hun er gammel nok til det skal jeg selvfølgelig lære henne å programmere.

Anonymkode: b01e6...fe3

AnonymBruker
Skrevet

Finnes de da? Jeg vet om flere som ikke lar 2-åringen se på tv (før de begynner med det i barnehagen), men er det utbredt at folk har null skjermtid før de begynner på skolen? Vet ikke om noen jeg. Jeg satte heller ikke min 2-3-åring foran tv'en fordi vi ikke hadde behov for det da, men tv'en er jo lettvint barnevakt innimellom nå når hun er større og har interesse av å se på. Har ikke begynt med spill ennå da, siden det ikke er etterspurt og jeg har ikke greie på sånt. 

Anonymkode: 7d527...62e

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjørte ingen skjerm på eldste. I barnehageårene så var dette ganske uproblematisk, om barnet ikke har venner med sånt tilgjengelig. Hun hadde èn venn med nettbrett, men den flytta etter få uker. 

Etter skolestart... Ikke sjans. Barnet følte så utenforskap at jeg gråt. På grunn av skjerm! Alle hadde noe, alle barna hadde felles referanser av barnetv, serier, filmer... Jeg hadde ikke engang tenkt i den retninga, at barnet "gikk glipp" av den slags. 

Mine andre barn ble ikke utsatt for null-skjerm!

Anonymkode: 05018...fd6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 8/1/2024 at 6:39 PM, AnonymBruker said:

I tillegg selv om de praktiserer null skjermtid så har de alltid tid til å svare i trådene på Kvinneguiden.  Ofte er de også de første til å svare i tråden. 

Anonymkode: c6edc...905

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

9 og 6 år, aldri IPAD, ingen spill, ingen iPhone enda, TV ca 1 time hver dag, funker helt uproblematisk så langt, de spiller litt hos venner. Leker andre leker her. 

Anonymkode: 257e2...5c0

En time hver dag? Det er jo ikke akkurat begrenset med skjerm

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår er 2,5 og ser barnetv 30 min lørdag og søndag. Anbefales. Såååå mye mindre raserianfall enn for ett år siden da han så barnetv 15-30 min hver dag etter barnehagen.

Nå leser vi bøker i steder for eller leker med andre ting.

Anonymkode: a23f8...f20

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...