secrets Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 (endret) Jeg er nå på hytten med min far. Jeg er en kvinne i tidlig 30-årene og trenger å lufte dette. Hytten vår ligger øde og man kommer seg dit med først bil og deretter båt. Eller kun båt. Turen kan ta alt fra 4-6 timer. Båten går tre ganger i uken og det er eneste måten man kommer seg frem og tilbake uansett om man kjører litt med bil eller bare båt. Det er ingen butikker her, ingenting (bare for å gi et bilde av hvor i landskapet vi er). Min far holder på å pusse opp denne hytten. Først sa han at jeg kunne ta båt dit, men for meg var det uaktuelt da jeg har en katt med meg (fordi jeg er usikker på om det blir ok for katten). Så sier han, jeg kan komme å hente deg likevel. Greit nok. På forhånd forteller han meg at det foreløpig ikke er vann og jeg spørr, men det får vi ordnet i løpet av uken. Jeg stoler på det og blir med. Vi kom hit på søndag og det er nå torsdag. Enda er det ikke ordnet. Vi har hentet vann fra en elv, det går ikke an å trekke ned i do og må hive vann nedi for å få det til å gå ned. Vasken fortalte han ikke at han hadde fjernet, så jeg må stå på trappen og vaske opp for hånd. Jeg spørr om noe er rent som jeg kan drikke av og han sier det ligger i esken der. Jeg ser at det overhode ikke er rent. Han tenker kun på seg selv og sine behov. Han selv kan spise to pølser ukokt/ustekt i løpet av en dag fordi han holder på å gå ned i vekt. Mens jeg må ordne alt av mat selv. Det er ikke snakk om å lage noe felles måltid og isåfall må jeg være den som tar initiativ til det. Eneste grunnen til at han ville ha meg med var for å hjelpe han å bære alt av utstyr som skulle være med (200 kg) og for å ikke være alene. Men å ordne vann for at det skal være levelig her, kunne vaske seg litt, vaske opp kopper osv, nei det er for mye å be om. Jeg fikk ikke vite om det med vasken før jeg kom hit og det lot han være å fortelle. Av en grunn, jeg hadde ikke vært med. Men her er jeg stuck på en øde øy og må leve som på 1800-tallet. Jeg skulle selvsagt ordnet vasken og gjort dette, men det kan jeg ikke. Min far kan dette, men velger å gjøre det i en sneglefart. Jeg trenger egentlig ikke noe råd, jeg trenger bare å fortelle og bli hørt. Få ut frustrasjonen, fordi for min far prater jeg til døve ører. Og sånn har det vært hele oppveksten også. Men at jeg ikke lærer det er jo mitt problem. Takk for meg Endret 1. august 2024 av secrets 1 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 Skjønner at det er kjipt å være uten et helt fungerende toalett, men resten holder man nå greit ut. Hvor gammel er du? Spør bare av nyskjerrighet Anonymkode: 80b7d...c18 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 Javel, du er hørt men du får ingen sympati fra denne kanten. Virker som om du hellet burde sittet på en cafe i oslo med katten på fanget og en latte i den ene hånden og mobilen i den andre hvor du fulgte daglige oppdateringer fra noen intetsigende influensere. Anonymkode: efe20...53e 8
secrets Skrevet 1. august 2024 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner at det er kjipt å være uten et helt fungerende toalett, men resten holder man nå greit ut. Hvor gammel er du? Spør bare av nyskjerrighet Anonymkode: 80b7d...c18 En vask burde man vel også ha? Er nok kanskje over gjennomsnittet renslig av meg, det skal sies. Begynnelsen av 30-årene 😄
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 Mitt råd, dra hjem Anonymkode: 11ef5...a4c 6 1
secrets Skrevet 1. august 2024 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Javel, du er hørt men du får ingen sympati fra denne kanten. Virker som om du hellet burde sittet på en cafe i oslo med katten på fanget og en latte i den ene hånden og mobilen i den andre hvor du fulgte daglige oppdateringer fra noen intetsigende influensere. Anonymkode: efe20...53e Haha er ikke helt der, men minimum av muligheter (fungerende toalett/vask) for å holde hygienen oppe er det jeg har behov for.
Luckiness Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 Du overlever. Du valgte selv å bli med. At det ikke er vann i vasken når dere er to voksne er ingen problem. Er ikke så mye oppvask. Gå deg en tur, ta deg en tur ned båten, les en bok osv. Slapp av istedenfor å tenke på alt som kunne vært fikset. Som du sier selv så kunne du fikset vasken, men din far kan det så du lar det vente. Da er det enten å vente eller utføre det selv. Du har sikkert god nok tid til å Google hvordan og få det utført. Fordelen blir fort at du lærer noe nytt. 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 Jeg vokste opp med utedo uten bad, men vi hadde i hvert fall en vask på kjøkkenet med både kaldt og varmt vann. Så ja, selv om det kanskje ikke er topp moderne med alt av fasiliteter så burde det som minumum vært fungerende vask med rennende vann så man fikk vasket seg. Jeg hadde reist hjem så fort muligheten var der. Anonymkode: dcf49...de2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 secrets skrev (5 minutter siden): En vask burde man vel også ha? Er nok kanskje over gjennomsnittet renslig av meg, det skal sies. Begynnelsen av 30-årene 😄 Et vaskevannsfat gjør samme nytten. Hjelp til med det som skal gjøres, så går det fortere. Lær deg noe nytt. Anonymkode: 221a5...ef7 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 Sånn var det hjemme hos bestemor da jeg vokste opp. Hun fikk vann fra brønnen, og den tørket ut om sommeren og frøys på vinteren. Vi skylte alltid ned i do med allerede brukt vaskevann. Oppvasken tok vi i balje for å kunne bruke vannet på nytt etterpå. Er det ikke en balje på hytta du kan bruke? Ellers tørket man alltid av bestikk, fat og kopper for å ta den verste skiten, vi brukte alt flere ganger på rad. Prøv å vær litt kreativ, og la det gå at du ble med på "falske premisser" (selv om jeg forstår at det er kjipt). Det kjipeste her er jo at du må ta alle måltider alene ❤️ På vår ekstremt primitive hytte er matlaging en felles aktivitet og dagens høydepunkt(er). Vil han ikke sitte med deg når du spiser en gang? Anonymkode: f24f5...ee7 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #11 Skrevet 1. august 2024 secrets skrev (14 minutter siden): En vask burde man vel også ha? Er nok kanskje over gjennomsnittet renslig av meg, det skal sies. Begynnelsen av 30-årene 😄 Dere har rent vann tilgjengelig og utslagsvask, det går helt fint Må innrømme at jeg trodde du var 17-18 ut fra skrivemåte i hl, så jeg tror du står an av. Se på det som en mulighet til å lære noe nytt, og så drar du bare hjem når du kan. Katta tåler sikkert hjemreisen. Anonymkode: 80b7d...c18 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #12 Skrevet 1. august 2024 Tiden hvor forholdet til dine foreldre handlet om at de hjalp deg, er forbi. Nå forventes det at dere hjelper hverandre og etterhvert vil du hjelpe dem mer enn de hjelper deg... Velkommen til de virkelige voksnes rekker. Anonymkode: 7ee8e...923 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 Hat hytte med utedo og må hente vann i brønn. Kun solceller som strøm. Kjørskapet vårt er et hull i bakken. Ditt reiser jeg med mann, barn og 2 katter. Null problem. Så at du ikke trives er ikke faren din sitt problem,men ditt 👍 Anonymkode: f799d...3c6 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 secrets skrev (22 minutter siden): Haha er ikke helt der, men minimum av muligheter (fungerende toalett/vask) for å holde hygienen oppe er det jeg har behov for. Du er en voksen kvinne nå. Da ordner du slikt selv. Hvem hindrer deg? Anonymkode: efe20...53e 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #15 Skrevet 1. august 2024 Altså, synes ikke hygiene er noe godt argument. Både du og bestikket blir rent i balje, bøtte eller vaskevannsfat også. Anonymkode: 45b4b...f1f 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #16 Skrevet 1. august 2024 Dra hjem igjen ved første anledning da. Katten har du vel i et bur. Klarer fint en båttur. Anonymkode: 71c9b...07d 2 1
Dojakitty Skrevet 1. august 2024 #17 Skrevet 1. august 2024 secrets skrev (39 minutter siden): Jeg er nå på hytten med min far. Jeg er en kvinne i tidlig 30-årene og trenger å lufte dette. Hytten vår ligger øde og man kommer seg dit med først bil og deretter båt. Eller kun båt. Turen kan ta alt fra 4-6 timer. Båten går tre ganger i uken og det er eneste måten man kommer seg frem og tilbake uansett om man kjører litt med bil eller bare båt. Det er ingen butikker her, ingenting (bare for å gi et bilde av hvor i landskapet vi er). Min far holder på å pusse opp denne hytten. Først sa han at jeg kunne ta båt dit, men for meg var det uaktuelt da jeg har en katt med meg (fordi jeg er usikker på om det blir ok for katten). Så sier han, jeg kan komme å hente deg likevel. Greit nok. På forhånd forteller han meg at det foreløpig ikke er vann og jeg spørr, men det får vi ordnet i løpet av uken. Jeg stoler på det og blir med. Vi kom hit på søndag og det er nå torsdag. Enda er det ikke ordnet. Vi har hentet vann fra en elv, det går ikke an å trekke ned i do og må hive vann nedi for å få det til å gå ned. Vasken fortalte han ikke at han hadde fjernet, så jeg må stå på trappen og vaske opp for hånd. Jeg spørr om noe er rent som jeg kan drikke av og han sier det ligger i esken der. Jeg ser at det overhode ikke er rent. Han tenker kun på seg selv og sine behov. Han selv kan spise to pølser ukokt/ustekt i løpet av en dag fordi han holder på å gå ned i vekt. Mens jeg må ordne alt av mat selv. Det er ikke snakk om å lage noe felles måltid og isåfall må jeg være den som tar initiativ til det. Eneste grunnen til at han ville ha meg med var for å hjelpe han å bære alt av utstyr som skulle være med (200 kg) og for å ikke være alene. Men å ordne vann for at det skal være levelig her, kunne vaske seg litt, vaske opp kopper osv, nei det er for mye å be om. Jeg fikk ikke vite om det med vasken før jeg kom hit og det lot han være å fortelle. Av en grunn, jeg hadde ikke vært med. Men her er jeg stuck på en øde øy og må leve som på 1800-tallet. Jeg skulle selvsagt ordnet vasken og gjort dette, men det kan jeg ikke. Min far kan dette, men velger å gjøre det i en sneglefart. Jeg trenger egentlig ikke noe råd, jeg trenger bare å fortelle og bli hørt. Få ut frustrasjonen, fordi for min far prater jeg til døve ører. Og sånn har det vært hele oppveksten også. Men at jeg ikke lærer det er jo mitt problem. Takk for meg Er du 16 år? 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #18 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hat hytte med utedo og må hente vann i brønn. Kun solceller som strøm. Kjørskapet vårt er et hull i bakken. Ditt reiser jeg med mann, barn og 2 katter. Null problem. Så at du ikke trives er ikke faren din sitt problem,men ditt 👍 Anonymkode: f799d...3c6 Jeg hadde aldri reist frivillig til en hytte som du beskriver. Jeg er ikke ts, forresten, men deler hennes oppfatning av hva som er er absolutt minimum når man først skal på hyttetur. Det er noe som heter "hver sin smak". Det er rett og slett ikke for alle, det der med å like og leve så gammeldags, urenslig og spartansk som mulig og kalle det "ferie" attpåtil. Nei takk. Anonymkode: 790c5...048 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #19 Skrevet 1. august 2024 Du kan vel bade i elva? Etasjevask er et annet alternativ. Du trenger da ikke skylle ned i toalettet om det er bare bimelim, ta vannet fra oppvasken eller når du har vasket deg i toalettet når du har gjort bomelom. Til og med tenåringen her greier seg flere dager på hytta hvor det ikke er innlagt vann, strøm eller toalett. Og det er ekte asfaltbarn. Anonymkode: 4a7d6...408
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #20 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg hadde aldri reist frivillig til en hytte som du beskriver. Jeg er ikke ts, forresten, men deler hennes oppfatning av hva som er er absolutt minimum når man først skal på hyttetur. Det er noe som heter "hver sin smak". Det er rett og slett ikke for alle, det der med å like og leve så gammeldags, urenslig og spartansk som mulig og kalle det "ferie" attpåtil. Nei takk. Anonymkode: 790c5...048 Urenslig er det da ikke. Koker opp vann og vasker alt nøye med vann og såpe. Hvordan trur du folk overlevde før? Anonymkode: f799d...3c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå