AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #161 Skrevet 1. august 2024 her synes du faktisk er egoistisk og kun tenker på ditt egent barn som de andre foreldrene gjør Anonymkode: a174a...ecf 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #162 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nope. Det var det ikke. I dag selvdiagnostiserer foreldre barna sine med allergier og intoleranser, og KREVER at alle rundt SKAL vise hensyn til dem - selv om barna ikke har noen av delene. Det er så psykt som du kan få det. Den eneste allergien man skal ta på alvor, er (pea)nøtteallergi. Der får foreldre legeerklæring, fordi det er en reell allergi, med reelle farer for den som er rammet. Anonymkode: b5c35...f4b Jo det var det Anonymkode: 50634...81c
Disco Skrevet 1. august 2024 #163 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sånne mengder med epopenner får du ikke ut fra apoteket. Det andre her, peanøtter er faktisk en belgfrukter, og ved nøtteallergi så kan en allergiker fint spise peanøtter. så infoen din er lite troverdig. Så vet vi ikke om dette er en tråd spinnet opp i ts sin fantasi, eller om tråden har rot i virkeligheten. Ingen foreldre får heller innsyn i helseopplysningene til et allergisk barn i barnehagen. Men dette tenkt eller ikke tenkte barnet skal det isoleres i et glassmonter fordi andre foreldre skal ha alt på sin måte? Det trenger heller ikke være «bare» allergi dette barnet har, men det kan ha kompliserende tilleggsiagnoser. Hva om barnet har Downs? Eller noe annet? Det er blitt en sånn Sofie Elise tenkning på folk…… Anonymkode: 30e80...45d Sorry, men du er helt på bærtur! Noen av de mest skumle allergiene er peanøtt og andre nøtter og skalldyr. Graden av allergi bør selvfølgelig komme frem. Hvis barnet kan ha banan i nær omgivelse men ikke spise vil jeg si at alvorlighetsgraden er mindre. Men barnehagene er ikke rustet for å tilrettelegge for alt mulig rart. De mangler bemanning, har ingen fått med seg det?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #164 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så ingen av dere har nøtter i det hele tatt hjemme eller i bilen? Reiser ikke med kollektivtransport? Kjøper innpakket brød på butikken, har det i lukket pose hjemme, og har pålegget i nøttefritt skap? Tar aldri fly eller går på kino? Passer på at alt av jakker, sko, sekker og votter som har vært i områder hvor det kan være nøtter (feks matbutikken, vår har nøtter i løsvekt) ikke blir med på jobb eller barnehage? Nøtter er ikke bare nugatti. Det er brød, knekkebrød, musli, middagsrester, pesto og mye annet. Uten at det er sagt hvilke nøtter som det gjelder er et "nøtteforbud" absurd. Spor av nøtter er heller ikke mulig å unngå. Det er også gjort studier og provokasjoner, og det er ikke funnet noen med anafylaktiske reaksjoner på støv av hverken nøtter eller peanøtt. Så hvis noen mener at de selv eller barna sine er så allergiske, så ta en kontrollert provokasjonstest. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev Totalforbud er også svært sjelden anbefalt, og det skal i tilfelle informeres grundig. Og, skal man unngå spor av noe også i luften er det umulig pga klær og utstyr. Da må barnehagen faktisk stå for alt av mat. https://www.naaf.no/allergi/matallergi/allergi-mot-notter https://www.naaf.no/allergi/matallergi/hvilke-rettigheter-har-matallergiske-barn-i-barnehage-og-skole Anonymkode: 160a8...c80 Om noen er hyperallergisk på fly og opplyser om det så fåt man fra flyselskapene at man ikke kan ta med den og den matvaren Anonymkode: 50634...81c 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #165 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Guuud!! Gleder meg til denne tråden dukker opp på KG sin facebook side🍿🍿 Anonymkode: 39486...a3b Det er en lignende tråd på foreldre for foreldre for ts får hard medfart men driter i det. Veldig lik denne tråde Anonymkode: 50634...81c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #166 Skrevet 1. august 2024 Disco skrev (4 minutter siden): Sorry, men du er helt på bærtur! Noen av de mest skumle allergiene er peanøtt og andre nøtter og skalldyr. Graden av allergi bør selvfølgelig komme frem. Hvis barnet kan ha banan i nær omgivelse men ikke spise vil jeg si at alvorlighetsgraden er mindre. Men barnehagene er ikke rustet for å tilrettelegge for alt mulig rart. De mangler bemanning, har ingen fått med seg det? Du svarer på noe helt annet enn det jeg tar opp. Og på bærtur har jeg ikke vært i dag, men du er langt ute i fantasiens verden. Epipenner i slike mengder den jeg siterte skriver at hun har får man ikke noen lege til å skrive ut, apotekene leverer heller ikke ut slike mengder, og holdbarheten på epipenner er Max 10-11 måneder fra fabrikk. Jeg kan nok mer enn gjennomsnittet til de i denne tråden som kan litt om allergi, men man skal ikke oppgi identifiserende opplysninger om yrke på kg, så da blir det med dette. Anonymkode: 30e80...45d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #167 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du svarer på noe helt annet enn det jeg tar opp. Og på bærtur har jeg ikke vært i dag, men du er langt ute i fantasiens verden. Epipenner i slike mengder den jeg siterte skriver at hun har får man ikke noen lege til å skrive ut, apotekene leverer heller ikke ut slike mengder, og holdbarheten på epipenner er Max 10-11 måneder fra fabrikk. Jeg kan nok mer enn gjennomsnittet til de i denne tråden som kan litt om allergi, men man skal ikke oppgi identifiserende opplysninger om yrke på kg, så da blir det med dette. Anonymkode: 30e80...45d Du vet åpenbart ikke alt da.. vet om flere som har fått mange episenter pga de er så allergiske Anonymkode: 50634...81c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #168 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Og allergiske reaksjoner kan være mer alvorlig. Anonymkode: 7ab36...ee7 Greit nok det. Men helsemyndighetene anbefaler ikke denne stramme linjen for allergier. Så hvorfor overprøver barnehagen dette? Det må da gå an for ts å stille spørsmål om hvor grensen går? Spesielt når dette er stikk i strid med offisielle retningslinjer. Som andre har nevnt i tråden, hva med neste barn som er allergisk mot melk? Gluten? Disse kan bli veldig dårlige også. Skal de da tvinge alle til å leve melke og glutenfritt i tilfelle ett barn drikker av feil kopp eller tar en brødskive fra feil tallerken? Det ville i så fall vært meget spesielt. Anonymkode: 5096b...4ef 2
Cambria Skrevet 1. august 2024 #169 Skrevet 1. august 2024 mommyaka skrev (1 time siden): Da hadde hun fått banan hjemme og rett etter barnehag. Om hun må måtte hat banan i barnehagen måtte dere enten ts henne ut eller finne noe annet Dette synes jeg blir litt for lettvint å si. Det er ikke bare å ta et barn ut av barnehagen, dette får man finne en løsning på. Hadde jeg vært den forelderen du siterte hadde jeg nok tatt kontakt med barnehagen. Det er i likhet med allergien en medisinsk situasjon som krever tilrettelegging. Og jeg er helt sikker på at barnehagen kunne klart å tilrettelegge for at dette ene barnet kunne hatt med mat med banan slik situasjonen er. At et barn er alvorlig undervektig og ikke får i seg nok næring kan ha konsekvenser for resten av livet. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #170 Skrevet 1. august 2024 Cambria skrev (1 minutt siden): Dette synes jeg blir litt for lettvint å si. Det er ikke bare å ta et barn ut av barnehagen, dette får man finne en løsning på. Hadde jeg vært den forelderen du siterte hadde jeg nok tatt kontakt med barnehagen. Det er i likhet med allergien en medisinsk situasjon som krever tilrettelegging. Og jeg er helt sikker på at barnehagen kunne klart å tilrettelegge for at dette ene barnet kunne hatt med mat med banan slik situasjonen er. At et barn er alvorlig undervektig og ikke får i seg nok næring kan ha konsekvenser for resten av livet. Man kan finne annet p gi enn banan! Anonymkode: 50634...81c 1
Cambria Skrevet 1. august 2024 #171 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan finne annet p gi enn banan! Anonymkode: 50634...81c Jeg er enig i at det er slik for de aller fleste. Slik jeg forstod det var dette barnet alvorlig undervektig og banan var det eneste barnet spiste godt av. Selvfølgelig skal man lære barnet til å spise andre ting også, men i en periode kan det hende det ikke er forsvarlig å nekte dette barnet banan i matpakken fordi den medisinske situasjonen er som den er. Da får man finne løsninger. Om så den løsningen er at disse to barna spiser maten sin på hvert sitt rom og at barnet som har med banan har en begrenset mengde barnehagebarn rundt seg under spising for å unngå at det allergiske barnet utsettes for banan. Er det snakk om ett barn vil jeg tro det kan løses. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #172 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungen er syk og må ha mat, hadde som sagt trukket inn legene våre her, og eventuelt meldt inn at ungen nektes mat. Anonymkode: 25cce...189 Så ungen din spiser bare banan? Å nei hun nektes ikke mat, så du hadde ikke kommet noen vei det. Anonymkode: 76b07...f46 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #173 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Sånne mengder med epopenner får du ikke ut fra apoteket. Det andre her, peanøtter er faktisk en belgfrukter, og ved nøtteallergi så kan en allergiker fint spise peanøtter. så infoen din er lite troverdig. Så vet vi ikke om dette er en tråd spinnet opp i ts sin fantasi, eller om tråden har rot i virkeligheten. Ingen foreldre får heller innsyn i helseopplysningene til et allergisk barn i barnehagen. Men dette tenkt eller ikke tenkte barnet skal det isoleres i et glassmonter fordi andre foreldre skal ha alt på sin måte? Det trenger heller ikke være «bare» allergi dette barnet har, men det kan ha kompliserende tilleggsiagnoser. Hva om barnet har Downs? Eller noe annet? Det er blitt en sånn Sofie Elise tenkning på folk…… Anonymkode: 30e80...45d Vi har barn med akutt medisin. Og vi får utdelt 2st 8 pk altså 16 stk. Og da har jenta 2 i sekken, på skolen 2, så har vi 1 i hver bil har 2 biler så ligget det 2 hos besteforeldrene de resterende står i skapet. Så noen ganger får en flere. Her så skrev de ut at 1 pk til skole og 1 pk hjemme Anonymkode: 70557...356 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #174 Skrevet 1. august 2024 Du er vanvittig egoistisk. Hvor vanskelig kan det være å ikke spise banan de få timene man er i barnehagen mot at et annet barn ikke dør av anafylaktisk sjokk? Banan kan barnet ditt spise når det er hjemme. Anonymkode: 5f93e...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #175 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Greit nok det. Men helsemyndighetene anbefaler ikke denne stramme linjen for allergier. Så hvorfor overprøver barnehagen dette? Det må da gå an for ts å stille spørsmål om hvor grensen går? Spesielt når dette er stikk i strid med offisielle retningslinjer. Som andre har nevnt i tråden, hva med neste barn som er allergisk mot melk? Gluten? Disse kan bli veldig dårlige også. Skal de da tvinge alle til å leve melke og glutenfritt i tilfelle ett barn drikker av feil kopp eller tar en brødskive fra feil tallerken? Det ville i så fall vært meget spesielt. Anonymkode: 5096b...4ef Nei hvorfor, kan det hende barnehagen har fått en legeerklæring som tilsier at det er snakk om alvorlig allergi eller sterke symptomer? De fleste barnehager i dag krever nemlig legeattest for allergi. Utgangspunktet bør ihvertfall ikke være at dette er urettferdig og "bare tøys", sikkert en tulleallergi og alt annet som kommer frem her i tråden.. Anonymkode: 7ab36...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #176 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er i samme situasjon med et av mine andre barn, der er det vi som har tatt hensyn så allergien ikke skal gå utover 34 andre barn. Det krever ikke så mye annet enn at en voksen sitter der under matpausene og ser at ingen bytter mat og de har også snakket med barna om hvorfor det er viktig og spise sin egen mat. Anonymkode: 42179...6ad Vi må ha pauser når barna spiser for ellers går det ikke å ta pauser. Det betyr at hver voksen har 9-12 barn ved matbordet. Hvis bare ett av dem har et uhell eller noen biter seg i tunga, noen må på do, osv så sitter én voksen igjen med 18-24 barn. Det handler ikke om hva vi gidder å gjøre eller ei, det handler om hva som er mulig og forsvarlig. Risiko. Anonymkode: a718c...ebd 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #177 Skrevet 1. august 2024 Cambria skrev (9 minutter siden): Jeg er enig i at det er slik for de aller fleste. Slik jeg forstod det var dette barnet alvorlig undervektig og banan var det eneste barnet spiste godt av. Selvfølgelig skal man lære barnet til å spise andre ting også, men i en periode kan det hende det ikke er forsvarlig å nekte dette barnet banan i matpakken fordi den medisinske situasjonen er som den er. Da får man finne løsninger. Om så den løsningen er at disse to barna spiser maten sin på hvert sitt rom og at barnet som har med banan har en begrenset mengde barnehagebarn rundt seg under spising for å unngå at det allergiske barnet utsettes for banan. Er det snakk om ett barn vil jeg tro det kan løses. Jeg har hatt et barn spisevegring og svært undervektig , jeg hadde likevel tenkt st alvorlig allergi er verre og måttet Finne på noe annet Anonymkode: 50634...81c 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #178 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig CRY ME A RIVER. Anonymkode: 5abb3...3dd 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #179 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånne mengder med epopenner får du ikke ut fra apoteket. Det andre her, peanøtter er faktisk en belgfrukter, og ved nøtteallergi så kan en allergiker fint spise peanøtter. så infoen din er lite troverdig. Så vet vi ikke om dette er en tråd spinnet opp i ts sin fantasi, eller om tråden har rot i virkeligheten. Ingen foreldre får heller innsyn i helseopplysningene til et allergisk barn i barnehagen. Men dette tenkt eller ikke tenkte barnet skal det isoleres i et glassmonter fordi andre foreldre skal ha alt på sin måte? Det trenger heller ikke være «bare» allergi dette barnet har, men det kan ha kompliserende tilleggsiagnoser. Hva om barnet har Downs? Eller noe annet? Det er blitt en sånn Sofie Elise tenkning på folk…… Anonymkode: 30e80...45d Hahahaha herregud jeg blir helt matt 😂😂 epipen kommer i 2 pk, og her skal både jeg og barnefar ha epipenner 😂 hvordan vet du hvor mange epipenner vi får ut av apoteket 😂🤭 Og takk for info, hadde virkelig ingen anelse at peanøtt er en belgfrukt 🙄 Gud forby at man er allergisk mot både peanøtter og andre nøtter haha! Lord. hatt allergibarn i 11 år så du trenger ikke komme med leksjoner 🫡 Anonymkode: 627aa...951
Vera Vinge Skrevet 1. august 2024 #180 Skrevet 1. august 2024 Jeg er veldig skeptisk til at det innføres en lang liste over forbudte matvarer i barnehagen. Jeg har selv opplevd dette, og syns det har vært ugreit. Fra å sende med varierte matpakker, endte vi med enkle brødskiver med et lite utvalg pålegg. Heldigvis ble det etter hvert innført varmmat i bhg, og det økte variasjonen igjen. Det jeg tenker, er at man må skille mellom alvorlighetsgrad av allergier. Alvorlige allergier, om det er pga nøtter, egg eller melk eller annet, må man selvsagt ha nulltoleranse for på avdelingen og evt i hele bhg. Men at ingen i bhg skal kunne spise sitrus fordi Petter får atopisk eksem av å spise dette, syns jeg er helt på trynet (ja, dette har jeg opplevd). Selv har jeg et barn med cøliaki - skulle jeg liksom nektet hele avdelingen å ha med brød i matpakka, da? Alle skjønner at det ikke går. Mitt barn gikk i bhg da han fikk cøliaki, og han måtte lære at han ikke kunne smake på andres mat og alltid spørre om han kunne spise noe, hvis han ble tilbudt noe. Og så må bhg være på vakt. Samme med barnet mitt som er laktoseintolerant. Og så tenker jeg at det ikke er verdens undergang om sistnevnte får i seg litt laktose, da laktoseintolerante ofte tåler litt. For han med cøliaki er saken en annen, han kan ikke ha noe gluten (samtidig som gluten ikke er livstruende). Lista over uønskede matvarer kan bli så lang om alle grader av allergier og intoleranser skal inn på en nei-liste i bhg. 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå