AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. Anonymkode: 42179...6ad 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 Det er et grep mange barnehager bruker fordi da slipper de å følge med på noe som helst om de smaker av hverandre. Det korrekte her ville vært å bedt om bekreftelse på at det er nødvendig at også de andre barna holder seg unna banan. Dersom barnet ikke tåler at andre rundt spiser banan, vil jeg tro barnet heller ikke er på restauranter eller innom matbutikker. Selvsagt skal man ta hensyn om det er slik. Men- om det er fordi barnehagen ikke orker å tenke på å følge med, så er det dumt. Både for barna deres, men også for dette barnet her som tross alt skal leve i et banansamfunn videre. Anonymkode: 4d0e2...13c 13 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 1. august 2024 Upraktisk for deg, farlig for et annet barn. Hva hadde du ønsket om du var i den andre familiens situasjon? Anonymkode: 74312...fa6 52 3 32
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Upraktisk for deg, farlig for et annet barn. Hva hadde du ønsket om du var i den andre familiens situasjon? Anonymkode: 74312...fa6 Jeg er i samme situasjon med et av mine andre barn, der er det vi som har tatt hensyn så allergien ikke skal gå utover 34 andre barn. Det krever ikke så mye annet enn at en voksen sitter der under matpausene og ser at ingen bytter mat og de har også snakket med barna om hvorfor det er viktig og spise sin egen mat. Anonymkode: 42179...6ad 14 1 7
Kålrota Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 Hva med å bare være glad for informasjonen så dere uforvarende slipper å skade et annet barn? Hvorfor så tvil om allergien (!) og fokusere på lover og regler? Det går fint an å ha et bra kosthold uten banan for ditt barn i tiden det deler barnehagen med det allergiske barnet. Det er en fin øvelse i å lære barna den omtanken og empatien for andre som mange voksne mangler. 17 8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg er i samme situasjon med et av mine andre barn, der er det vi som har tatt hensyn så allergien ikke skal gå utover 34 andre barn. Det krever ikke så mye annet enn at en voksen sitter der under matpausene og ser at ingen bytter mat og de har også snakket med barna om hvorfor det er viktig og spise sin egen mat. Anonymkode: 42179...6ad Fin ordning:) I bår barnehage hadde det vært lettere å unngå en matvare enn å avse en voksen under alle måltider dessverre. Anonymkode: 74312...fa6 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fin ordning:) I bår barnehage hadde det vært lettere å unngå en matvare enn å avse en voksen under alle måltider dessverre. Anonymkode: 74312...fa6 Trodde de voksne skulle følge med når barna spiste uansett? Anonymkode: 42179...6ad 12 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 Kålrota skrev (3 minutter siden): Hva med å bare være glad for informasjonen så dere uforvarende slipper å skade et annet barn? Hvorfor så tvil om allergien (!) og fokusere på lover og regler? Det går fint an å ha et bra kosthold uten banan for ditt barn i tiden det deler barnehagen med det allergiske barnet. Det er en fin øvelse i å lære barna den omtanken og empatien for andre som mange voksne mangler. Det går også fint at å lære allergibarnet og alle de andre at det kun skal spise sin egen mat. Dette er ren latskap fra barnehagen. Har aldri hørt om at ingen barn får ha med seg brødmat, pasta eller lignende selv om et eller annet barn har cøliaki… Anonymkode: dd76f...405 19 6
Kålrota Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er i samme situasjon med et av mine andre barn, der er det vi som har tatt hensyn så allergien ikke skal gå utover 34 andre barn. Det krever ikke så mye annet enn at en voksen sitter der under matpausene og ser at ingen bytter mat og de har også snakket med barna om hvorfor det er viktig og spise sin egen mat. Anonymkode: 42179...6ad Det fordrer jo at det er nok voksne, noe de tydeligvis i denne barnehagen har vurdert at det ikke er. De gjør ikke dette for å terge andre foreldre, liksom. 3 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 Vi har også et barn som er allergisk, nøtter. Barnehagepersonalet sendte it melding til alle om at det ikke var lov med nøtter i matpakka og begrunnet det med at barn gjerne deler mat og det er vanskelig å holde fullstendig oversikt. Ops, der sølte Per ut melkeglasset sitt og personalet må hente en klut for å tørke opp. I mellomtiden har de delt og fått i seg nøtter uten at det ble observert. Det er en ansatt pr spisebord. Den ansatte som tørker opp melken og løper etter ny får ikke med seg at vår datter hovner opp i halsen og ikke får puste, tidsnok. Innen hun får det med seg og får ringt ambulanse, varslet de andre + lett frem epipennen så er det hele over. Så fort kan det gå. Egen erfaring på hjemmebane, det utviklet seg umiddelbart. Heldigvis er jeg helsepersonell. Anonymkode: 3b2f3...20e 24 7 15
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #11 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trodde de voksne skulle følge med når barna spiste uansett? Anonymkode: 42179...6ad Plutselig har et barn spydd og personale fra alle bord er i sving. Alle har et øye på bordene med de andre barna, men ingen har nok overoppsyn til å få med seg at Lars stjeler litt bananpannekake fra Olav. Anonymkode: 20fb4...1a4 11 6
Sirah Skrevet 1. august 2024 #12 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trodde de voksne skulle følge med når barna spiste uansett? Anonymkode: 42179...6ad Det følger voksne med uansett ja, men har du så mange øyne at du klarer å følge med på ørti små unger samtidig? Det har ikke jeg 😬 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 Og for foreldre som gidder å sende med sitt barn sunn hjemmelaget mat av gode og dyre råvarer er det svært lite aktuelt at barnehagen lar Lars spise Adrian sin avokado med fenalår og omelett med spinat og fetaost , så får Adrian litt ultraprosessert kneip med sukkerlake/kjøpesyltetøy tilbake. Anonymkode: dd76f...405 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Upraktisk for deg, farlig for et annet barn. Hva hadde du ønsket om du var i den andre familiens situasjon? Anonymkode: 74312...fa6 Dette stemmer ikke. Det er ikke sikkert det er farlig for et annet barn at andre spiser banan rundt vedkommende. Kanskje er det bare praktisk for barnehagen som slipper å følge med under måltider at ingen forbytter mat. Da bør vel de andre barnas næringsinntak være viktigere, vel? Husk også at dette barnet skal leve i et samfunn med bananer videre, hvor verden ikke vil ta hensyn. Med forbehold om at barnet er så strengt allergisk at det faktisk ikke kan omgås bananer i det hele tatt, men jeg tviler. Anonymkode: 4d0e2...13c 9 4
mommyaka Skrevet 1. august 2024 #15 Skrevet 1. august 2024 (endret) Kommer vel litt an på hvordan allergi det er. En jeg kjente kunne slutte å puste om hun bare tok på fiskeprodukter ( var allergisk mot fisk) da hun reagerer veldige. Men..det kommer jo an på...noen tåler ikke drikke melk..men de tåler melk i rkd saus eller kaker. Noen tåler ikkje egg..men egg i kaker etc Så kanskje dette barnet har så alvorlig reaksjon at de ikke tåler å ta i banan Endret 1. august 2024 av mommyaka 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #16 Skrevet 1. august 2024 Sirah skrev (1 minutt siden): Det følger voksne med uansett ja, men har du så mange øyne at du klarer å følge med på ørti små unger samtidig? Det har ikke jeg 😬 har ALLE barna alvorlig allergi tenker du, eller hadde det holdt å passe på at allergiungen ikke stjeler mat fra de andre? Anonymkode: dd76f...405 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #17 Skrevet 1. august 2024 Banan er jo strengt talt ikke særlig sunt sammenlignet med annen frukt da den inneholder mye fruktsukker og veldig lite fiber. Dersom du bruker det mye pga søtning kan den lett byttes ut med feks dadler som har ligget i bløt. Disse kan også fint moses og erstatte banan i feks pannekaker/vafler osv. Bør være en smal sak å unngå å sende med barnet banan i barnehagen, så får det heller bli noe barnet spiser hjemme Anonymkode: 574e5...5b1 8 4
Marimma Skrevet 1. august 2024 #18 Skrevet 1. august 2024 Vi fikk beskjed om det med både egg og melk (to ulike barn), det gjorde matpakkene til et helvete et helt år. I tillegg ble det servert helt elendig varmmat til alle barna. Vekslet mellom potetsuppe og tomatsuppe et helt år. Da han byttet avdeling så sa jeg at dette kan jeg ikke respektere lenger, det er for inngripende når barnet spiser så mye og ofte i bhg - og da ble det til at de omsider passet på de to allergikerne. De med allergi må omsider lære seg dette likevel. 10 4
Sirah Skrevet 1. august 2024 #19 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): har ALLE barna alvorlig allergi tenker du, eller hadde det holdt å passe på at allergiungen ikke stjeler mat fra de andre? Anonymkode: dd76f...405 Så i stede for at man tar hensyn og ikke sender med banan, så skal en ansatt sitte og overvåke allergibarnet konstant og ikke følge med på resten av barna? Det er jo god bruk av resurser 😁 Så fint at vi lever i en verden hvor ikke vi kan gjøre en såpass liten ting for andre mennesker. Barnet kan vel spise banan resten av døgnet. Det er vel ikke et enormt stort tap og ikke spise det akkurat i barnehagen. 14 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #20 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er i samme situasjon med et av mine andre barn, der er det vi som har tatt hensyn så allergien ikke skal gå utover 34 andre barn. Det krever ikke så mye annet enn at en voksen sitter der under matpausene og ser at ingen bytter mat og de har også snakket med barna om hvorfor det er viktig og spise sin egen mat. Anonymkode: 42179...6ad Melder du deg frivillig til dette da barnehagene allerede er grovt underbemannet? Anonymkode: 47768...3e6 11 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå