AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #121 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nope. Det var det ikke. I dag selvdiagnostiserer foreldre barna sine med allergier og intoleranser, og KREVER at alle rundt SKAL vise hensyn til dem - selv om barna ikke har noen av delene. Det er så psykt som du kan få det. Den eneste allergien man skal ta på alvor, er (pea)nøtteallergi. Der får foreldre legeerklæring, fordi det er en reell allergi, med reelle farer for den som er rammet. Anonymkode: b5c35...f4b Du mener det ja. Men da må du gjerne forklare hvordan denne gutten som hadde melkeproteinallergi døde om det kun er peanøttallergi som er reell allergi. https://www.nrk.no/innlandet/kongsvinger-kommune-er-ilagt-en-bot-etter-at-11-aring-dode-som-folge-av-en-allergisk-reaksjon-1.16631353 Anonymkode: 76b07...f46 1 2 1
Sirah Skrevet 1. august 2024 #122 Skrevet 1. august 2024 Marimma skrev (4 timer siden): Virkelig overalt. Man blir helt overraska når man begynner å kikke. Det var som sagt kjempevanskelig, og krevde at jeg var ekstremt bevisst hjemme på å både eksponere for disse allergene og å sørge for tilstrekkelig inntak av spesielt jod og kalsium. Vi måtte også kjøpe dyrere matvarer, melkefritt smør bla. I tillegg skal barna gis varierte smakserfaringer, også i bhg. Banan hadde jeg glatt utelatt fra matpakka, men å fjerne basematvarer bør det være ekstremt høy terskel for (dokumentert anafylaksi o.l). En hel gruppe kan ikke få begrenset kostholdet sitt, da må man endre hele måten man organiserer måltider på i bhg. Enig med deg. En så enkel ting som banan er veldig lett å unngå. Værre med ting som finnes i absolutt alt. Da er ikke løsningen nødvendigvis å forby matvarene. Jeg forstår at det er enkelt og lettvint å sende med ungen banan, jeg elsker banan selv og spiser det masse. Men i denne situasjonen hadde jeg glatt droppet bananen av hensyn til barnet med allergi istede for å lage mye ekstrajobb for barnehagen. 5
Maskinfører Skrevet 1. august 2024 #123 Skrevet 1. august 2024 Du sender E-post tilbake med at banan i munn gjør deg smal og sunn så sender du med banan til barnet ditt om de er glade i bananer noe som er veldig godt de må jo kunne få banan selv om andre er allergiske 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #124 Skrevet 1. august 2024 Kålrota skrev (5 timer siden): Hva med å bare være glad for informasjonen så dere uforvarende slipper å skade et annet barn? Hvorfor så tvil om allergien (!) og fokusere på lover og regler? Det går fint an å ha et bra kosthold uten banan for ditt barn i tiden det deler barnehagen med det allergiske barnet. Det er en fin øvelse i å lære barna den omtanken og empatien for andre som mange voksne mangler. Dette. Jeg er selv allergisk mot hvitløk, så det er ingen på min arbeidsplass som spiser det lengre. Det går faktisk an å tenke på sine medmennesker og ikke bare hevde sin rett! Anonymkode: f4d37...7ca 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #125 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nope. Det var det ikke. I dag selvdiagnostiserer foreldre barna sine med allergier og intoleranser, og KREVER at alle rundt SKAL vise hensyn til dem - selv om barna ikke har noen av delene. Det er så psykt som du kan få det. Den eneste allergien man skal ta på alvor, er (pea)nøtteallergi. Der får foreldre legeerklæring, fordi det er en reell allergi, med reelle farer for den som er rammet. Anonymkode: b5c35...f4b Kanskje slutte å lire ut av deg ting du ikke har peiling på. Det finnes flere allergier enn nøtteallergi som kan være alvorlig eller gi sterke symptomer. Anonymkode: 7ab36...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #126 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er et grep mange barnehager bruker fordi da slipper de å følge med på noe som helst om de smaker av hverandre. Det korrekte her ville vært å bedt om bekreftelse på at det er nødvendig at også de andre barna holder seg unna banan. Dersom barnet ikke tåler at andre rundt spiser banan, vil jeg tro barnet heller ikke er på restauranter eller innom matbutikker. Selvsagt skal man ta hensyn om det er slik. Men- om det er fordi barnehagen ikke orker å tenke på å følge med, så er det dumt. Både for barna deres, men også for dette barnet her som tross alt skal leve i et banansamfunn videre. Anonymkode: 4d0e2...13c Orker?? Det tar et barn 1/4-sekund å ta en bananbit eller annet fra nabobarnet. Man klarer vel å sende med mat som ikke inneholder banan! Anonymkode: 18664...51f 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #127 Skrevet 1. august 2024 Med informasjon som er tilgjengelig, så ville jeg virkelig utfordret forbudet: Kopiert fra Naaf.no: Helsedirektoratets nasjonale faglige råd for håndtering av matallergi i barnehager og skoler gir råd om fornuftige og trygge tiltak for håndtering av matallergi. Målet med rådene er færrest mulig restriksjoner for barnet, og at de tiltakene som settes inn støtter opp under barnets utvikling, og etter hvert mestring, av sin egen matallergi. Og fra NHI: Symptomer Allergiske reaksjoner på frukt kan være relativt milde og begrenset til munn og hals. Symptomer kan være kløe i lepper, munn og hals, og hevelse i lepper, tunge, hals og gane. Disse milde reaksjonene kan oppstå som en kryssreaksjon hos de som er allergiske mot pollen. Anonymkode: 5096b...4ef 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 1. august 2024 #128 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. Anonymkode: 42179...6ad Som mor til mange ville jeg tatt hensyn, er glad bhg tok hensyn når ene barnet mitt fikk påvist oral nøtteallergi. Barn smaker av hverandre og bhg personalet kan ikke være over alt alltid. Er mye god mat barna kan spise som ikke inneholder banan 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #129 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. Anonymkode: 42179...6ad det er lov i alle fall. i min bhg får de ikke ha med sitrus frukt, det må man bare respektere Anonymkode: a174a...ecf
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #130 Skrevet 1. august 2024 Da får barnet ditt få banan hjemme. Det er veldig vanskelig for oss voksne å følge med på det med mat. Noen skal ikke ha svin, noen tåler ikke appelsin, og noen skal ikke ha det slik. Vi har mye innvandrere i vår barnehage, og vi har sluttet med svin helt. Vi har kyllingpostei m.m vi har lav bemanning, vikarer, og det er umulig å alltid ha kontroll. Det er også vondt for det ene barnet og se andre spiser banan mens han selv ikke kan få. i barnehagen gjør vi det mest mukig likt for alle Anonymkode: fafcd...6e4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #131 Skrevet 1. august 2024 Jeg hadde nok blitt fortvilet hvis det var banan det gjaldt her (heldigvis er det nøtter vi ikke kan ha med oss). Datteren min er undervektig og ekstremt småspist (følges opp av ernæringsfysiolog på Riksen) og matvarer med banan i er noen av de få tingene hun godtar å spise. Det hadde vært katastrofe for oss. Anonymkode: 25cce...189 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #132 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt et barn i barnehagen, som var minutter unna å stryke med fordi en av de voksne i barnets hjem spiste nøtter ved siden av barnet, uten at barnet hverken tok i nøtten eller fikk noe av den i munnen, så i barnehagen vår er det forbud mot å ha med matvarer med nøtter i, så lenge dette barnet er der. Noen av foreldrene surmulte selvfølgelig fordi deres barn ikke dikk ha nugatti på brødskiva i barnehagen, men det ville vært nok at barnet fikk en brødsmule med spor av nugatti på seg, før vi både måtte frem med epipenn, varsle foreldre, samt ringe ambulanse for å få mer hjelp der, etter ordre fra lege og foreldre. - Oppi dette styret, skulle vi også ivaretatt andre barn.. Vi vasker hender, når vi kommer i barnehagen, så det er ikke et problem om et barn har spist nugatti hjemme, bare de har vasket hendene etterpå. Anonymkode: ed43f...4ec AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jo være at det er "airborn". Vi hadde ei kjerring på jobb som var veldig allergisk mot nøtter så ingen kunne spise noe som hadde nøttespor i seg for da kom det inn i bygningen. Anonymkode: 1f41a...6cb Så ingen av dere har nøtter i det hele tatt hjemme eller i bilen? Reiser ikke med kollektivtransport? Kjøper innpakket brød på butikken, har det i lukket pose hjemme, og har pålegget i nøttefritt skap? Tar aldri fly eller går på kino? Passer på at alt av jakker, sko, sekker og votter som har vært i områder hvor det kan være nøtter (feks matbutikken, vår har nøtter i løsvekt) ikke blir med på jobb eller barnehage? Nøtter er ikke bare nugatti. Det er brød, knekkebrød, musli, middagsrester, pesto og mye annet. Uten at det er sagt hvilke nøtter som det gjelder er et "nøtteforbud" absurd. Spor av nøtter er heller ikke mulig å unngå. Det er også gjort studier og provokasjoner, og det er ikke funnet noen med anafylaktiske reaksjoner på støv av hverken nøtter eller peanøtt. Så hvis noen mener at de selv eller barna sine er så allergiske, så ta en kontrollert provokasjonstest. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev Totalforbud er også svært sjelden anbefalt, og det skal i tilfelle informeres grundig. Og, skal man unngå spor av noe også i luften er det umulig pga klær og utstyr. Da må barnehagen faktisk stå for alt av mat. https://www.naaf.no/allergi/matallergi/allergi-mot-notter https://www.naaf.no/allergi/matallergi/hvilke-rettigheter-har-matallergiske-barn-i-barnehage-og-skole Anonymkode: 160a8...c80 2 4
mommyaka Skrevet 1. august 2024 #133 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde nok blitt fortvilet hvis det var banan det gjaldt her (heldigvis er det nøtter vi ikke kan ha med oss). Datteren min er undervektig og ekstremt småspist (følges opp av ernæringsfysiolog på Riksen) og matvarer med banan i er noen av de få tingene hun godtar å spise. Det hadde vært katastrofe for oss. Anonymkode: 25cce...189 Da hadde hun fått banan hjemme og rett etter barnehag. Om hun må måtte hat banan i barnehagen måtte dere enten ts henne ut eller finne noe annet 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #134 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Med informasjon som er tilgjengelig, så ville jeg virkelig utfordret forbudet: Kopiert fra Naaf.no: Helsedirektoratets nasjonale faglige råd for håndtering av matallergi i barnehager og skoler gir råd om fornuftige og trygge tiltak for håndtering av matallergi. Målet med rådene er færrest mulig restriksjoner for barnet, og at de tiltakene som settes inn støtter opp under barnets utvikling, og etter hvert mestring, av sin egen matallergi. Og fra NHI: Symptomer Allergiske reaksjoner på frukt kan være relativt milde og begrenset til munn og hals. Symptomer kan være kløe i lepper, munn og hals, og hevelse i lepper, tunge, hals og gane. Disse milde reaksjonene kan oppstå som en kryssreaksjon hos de som er allergiske mot pollen. Anonymkode: 5096b...4ef Man kan også oppleve hevelse i munnen, svelg etc. og for et lite barn kan dette oppleves veldig skremmende, men det er så finnes det også de som får alvorlige allergiske reaksjoner på frukt. Anonymkode: 76b07...f46 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #135 Skrevet 1. august 2024 mommyaka skrev (1 minutt siden): Da hadde hun fått banan hjemme og rett etter barnehag. Om hun må måtte hat banan i barnehagen måtte dere enten ts henne ut eller finne noe annet Nei, jeg hadde nok koblet inn Riksen og legene våre. Datteren min har gått i den bhg i 4 år så det ville ikke vært aktuelt å bytte. Anonymkode: 25cce...189 2
mommyaka Skrevet 1. august 2024 #136 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg hadde nok koblet inn Riksen og legene våre. Datteren min har gått i den bhg i 4 år så det ville ikke vært aktuelt å bytte. Anonymkode: 25cce...189 Hva ville du gjort da? Du kan ikke ha med banan i barnehagen 1
Stor pike Skrevet 1. august 2024 #137 Skrevet 1. august 2024 Hvor vanskelig er dette å gjennomføre for en barnehagforelder? Stapp i ungen banan hjemme så den blir både gul og bøyd hvis det er så fryktelig vanskelig. Banan allergi er en ting. Har en venninne som er hyper allergisk men kan tåle annen frukt. 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #138 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg hadde nok koblet inn Riksen og legene våre. Datteren min har gått i den bhg i 4 år så det ville ikke vært aktuelt å bytte. Anonymkode: 25cce...189 Og hva tenker du at riksen skal gjøre? Slå i bordet og si at bananen til ditt barn er såpass viktig at det trumfer et barn som blir syk den bananen ? Anonymkode: 76b07...f46 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #139 Skrevet 1. august 2024 mommyaka skrev (2 minutter siden): Hva ville du gjort da? Du kan ikke ha med banan i barnehagen Ungen er syk og må ha mat, hadde som sagt trukket inn legene våre her, og eventuelt meldt inn at ungen nektes mat. Anonymkode: 25cce...189 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #140 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, jeg hadde nok koblet inn Riksen og legene våre. Datteren min har gått i den bhg i 4 år så det ville ikke vært aktuelt å bytte. Anonymkode: 25cce...189 Laget en skikkelig banan-krig si! Ingenting er som folk som forvalter sine og andres ressurser på en god måte. Anonymkode: a6ebb...b01 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå