Gå til innhold

Nektet banan i bhg pga allergi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Underskriftkampanje om å kreve den ungen flyttet siden det er utrettferdig at dere blir nektet å sende med enkle matvarer.

Anonymkode: efddf...d84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har barn med cøliaki. Og jeg ønsker virkelig ikke at alle skal holde seg unna brød, pasta, vafler og alle andre matvarer som inneholder gluten. Vi har diverse back-up matvarer i frysen i barnehagen, slik at dersom det serveres kaker eller vafler så har min gutt noe å spise. Han har lært seg fra veldig tidlig alder å spørre om det er gluten i det han får servert.
For en som ikke tåler banan er det svært lite inngripende i dietten at barnet ikke kan spise banan. For vår del så bruker vi banan i f.eks grove lapper han har med seg til frokost, for å gjøre den glutenfrie maten mer saftig. At det ikke er mulig, vil være svært unødvendig og gjøre livet litt vanskelige for vårt barn som allerede har mange begrensinger i kosten. 
Å lære barnet at alle andre skal unngå det barnet ikke tåler er å gjøre barnet en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 5fbc7...e20

Dette må de selvfølgelig lære, men dette er småbarn, og gris kommer til å forekomme. 

Anonymkode: 7ab36...ee7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har barn med cøliaki. Og jeg ønsker virkelig ikke at alle skal holde seg unna brød, pasta, vafler og alle andre matvarer som inneholder gluten. Vi har diverse back-up matvarer i frysen i barnehagen, slik at dersom det serveres kaker eller vafler så har min gutt noe å spise. Han har lært seg fra veldig tidlig alder å spørre om det er gluten i det han får servert.
For en som ikke tåler banan er det svært lite inngripende i dietten at barnet ikke kan spise banan. For vår del så bruker vi banan i f.eks grove lapper han har med seg til frokost, for å gjøre den glutenfrie maten mer saftig. At det ikke er mulig, vil være svært unødvendig og gjøre livet litt vanskelige for vårt barn som allerede har mange begrensinger i kosten. 
Å lære barnet at alle andre skal unngå det barnet ikke tåler er å gjøre barnet en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 5fbc7...e20

Hva er det værste som kan skje om ditt barn skulle få i seg noe av dette? 

Kan ikke sammenligne cøliaki med potensielt alvorlig allergi. 

Anonymkode: 94780...47c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Underskriftkampanje om å kreve den ungen flyttet siden det er utrettferdig at dere blir nektet å sende med enkle matvarer.

Anonymkode: efddf...d84

🙈🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det værste som kan skje om ditt barn skulle få i seg noe av dette? 

Kan ikke sammenligne cøliaki med potensielt alvorlig allergi. 

tydelig at du heller ikke er er helsepersonell.

Anonymkode: dd76f...405

• Liker 1
Skrevet

Synes det er ille at det sitter voksne mennesker her inne..med barn og sytet over at det er dårlig gjort...ar mitt barn har cøliaki og vi gjør ikke noe med det..eller herregud barn må jo tåle litt.. så ille kan det jo ikke være.. man dør jo ikke av 1 banan...mest tullete jeg har hørt ...etc

Nesten så jeg håper mange er troll her inne for så mange ",mødre" med lite empati og forståelse er skummelt 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er hysteri! På skolen der barna mine går kan ingen ha med nøtter. Hellernikke mat som inneholder spor av nøtter. Helt tullete ifølge folkehelseinstituttet. Ikke et eneste barn har dødd av slik allergi de siste 20 årene. En ting er liten avdeling i bhg, men stor avdeling og skolebarn klarer å regulere slikt selv (barn med alvorlig allergi spiser ikke andres mat). Har selv et barn med alvorlig nøtteallergi, epipenn og det hele. Aldri opplevd at han har dødd av at andre barn spiser nøtter. Har heller ikke skremt han slin at han blir redd om han lukter nøtter eller ser andre spise det. 

Anonymkode: 113b5...d6e

Jeg har hatt et barn i barnehagen, som var minutter unna å stryke med fordi en av de voksne i barnets hjem spiste nøtter ved siden av barnet, uten at barnet hverken tok i nøtten eller fikk noe av den i munnen, så i barnehagen vår er det forbud mot å ha med matvarer med nøtter i, så lenge dette barnet er der. Noen av foreldrene surmulte selvfølgelig fordi deres barn ikke dikk ha nugatti på brødskiva i barnehagen, men det ville vært nok at barnet fikk en brødsmule med spor av nugatti på seg, før vi både måtte frem med epipenn, varsle foreldre, samt ringe ambulanse for å få mer hjelp der, etter ordre fra lege og foreldre.  - Oppi dette styret, skulle vi også ivaretatt andre barn.. 

Vi vasker hender, når vi kommer i barnehagen, så det er ikke et problem om et barn har spist nugatti hjemme, bare de har vasket hendene etterpå. 

Anonymkode: ed43f...4ec

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn med bananallergi. Det verste som har skjedd han er at han kaster opp enorme mengder hvis han har fått det i seg. Altså ikke farlig, men veldig ubehagelig for både han og oss.  I hans bhg serverer de banan til andre barn, og det fungerer greit.

Men så lenge bananen er varmebehandlet eller prosessert går det fint. Han kan altså spise bananpannekaker, bananyoghurt osv. Ville undersøkt litt mer hvis de bananpannekakene er viktig. 

Anonymkode: 5984d...917

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

tydelig at du heller ikke er er helsepersonell.

Har jeg sakt at jeg er det. Å hvis jeg skulle være det? 

Jeg vet at cøliaci er en kronisk sykdom som kan gi betennelse i tarmen vet inntak av gluten, men. Man dør ikke. 

En med alvorlig allergi, er det litt værre med. 

Jeg har jobbet med en som var allergisk mot en spesifikk frukt. Frukten var delt opp på vaktromet og denne person havnet på intensiven. God personen allerede var på sykehuset. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. 
Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. 

En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? 

Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. 

Anonymkode: 42179...6ad

Åh du kjeder deg O sommer! Er akkurat samme innlegg omtrent som på fb ,  bare annen matvare. 

Anonymkode: 50634...81c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okey, bedre at barn risikerer å dø når de er med hjem da

Anonymkode: 36805...9ad

De er nok ikke med hjem da evt om du er med hjem så er det opp til foresatte å dele slik informasjon. Ønsker du at andre foreldre skal vite sensitiv konfirmasjon om ditt barn? 

Anonymkode: 556ff...95a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært barnehageansatt som har sendt et barn med allergisjokk med luftambulansen. Det var blodig oppkast og diaré over alt og barnet var så hovent at det var helt ugjenkjennelige. Det var helt jævlig.. og en ekstremt skremmende situasjon for de andre barna. 

Anonymkode: 84499...dc5

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (3 timer siden):

Vi fikk beskjed om det med både egg og melk (to ulike barn), det gjorde matpakkene til et helvete et helt år. I tillegg ble det servert helt elendig varmmat til alle barna. Vekslet mellom potetsuppe og tomatsuppe et helt år. Da han byttet avdeling så sa jeg at dette kan jeg ikke respektere lenger, det er for inngripende når barnet spiser så mye og ofte i bhg - og da ble det til at de omsider passet på de to allergikerne. De med allergi må omsider lære seg dette likevel. 

Så kjip holdning av deg 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er jo samfunnet 2024 i et nøtteskall - alt skal tilpasses individet, individet skal ikke tilpasse seg majoriteten.

Helt utenkelig å holde på sånn i barnehagene på 90-tallet. 

Det er meg, meg, meg og hva JEG og mine har rett på.

"Alvorlig bananallergi" finnes for øvrig ikke 🙄

Anonymkode: b5c35...f4b

Stemmer ikke, var akkurat det samme før om noen var veidirektør allergisk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Stemmer ikke, var akkurat det samme før om noen var veidirektør allergisk 

Nope. Det var det ikke. I dag selvdiagnostiserer foreldre barna sine med allergier og intoleranser, og KREVER at alle rundt SKAL vise hensyn til dem - selv om barna ikke har noen av delene. Det er så psykt som du kan få det.

Den eneste allergien man skal ta på alvor, er (pea)nøtteallergi. Der får foreldre legeerklæring, fordi det er en reell allergi, med reelle farer for den som er rammet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være at det er "airborn". Vi hadde ei kjerring på jobb som var veldig allergisk mot nøtter så ingen kunne spise noe som hadde nøttespor i seg for da kom det inn i bygningen.

Anonymkode: 1f41a...6cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tror du det trengs TO voksne mennesker for å hindre en batnehageunge i å kaste seg over maten til andre barn?

Ja. Dere er nemlig ikke helsepersonell, og har tydeligvis latt dere lure av inkompetente hysteriske foreldre til å tro at dette er nødvendig.

Ja jeg er mor, til et barn med cøliaki faktisk, og som ikke tålte banan da han gikk i barnehagen, men aldri om det hadde falt meg inn å kreve at andre barn ikke kan få spise mat mitt barn ikke tåler.

De fleste barn spiser jo 90 % av måltidene sine i barnehagen, og siden de færreste spiser banan til middag er det altså stort sett i de måltidene man spiser i barnehagen at banan er aktuelt.

Hvordan tør du å overlate barna dine til oss når du går på jobb når du tydeligvis mener at vi er fullstendig inkompetente? 

Anonymkode: 76b07...f46

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nope. Det var det ikke. I dag selvdiagnostiserer foreldre barna sine med allergier og intoleranser, og KREVER at alle rundt SKAL vise hensyn til dem - selv om barna ikke har noen av delene. Det er så psykt som du kan få det.

Den eneste allergien man skal ta på alvor, er (pea)nøtteallergi. Der får foreldre legeerklæring, fordi det er en reell allergi, med reelle farer for den som er rammet. 

Barnet jeg skrev om et par innlegg opp hadde melkeallergi. Barnet var svært nær døden med allergisjokk, selv om du mener vi ikke trengte å ta det på alvor 🤦‍♀️

Anonymkode: 84499...dc5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Synes det er ille at det sitter voksne mennesker her inne..med barn og sytet over at det er dårlig gjort...ar mitt barn har cøliaki og vi gjør ikke noe med det..eller herregud barn må jo tåle litt.. så ille kan det jo ikke være.. man dør jo ikke av 1 banan...mest tullete jeg har hørt ...etc

Nesten så jeg håper mange er troll her inne for så mange ",mødre" med lite empati og forståelse er skummelt 

Det er slike tråder som det her som gjør at man forstår hvorfor barn begynner å mobbe tidligere og tidligere.

Anonymkode: 76b07...f46

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i en barnehage en gang der det handler om nøtter. Rimelig nytt for mange så var det en ansatt som hadde med seg nøtter til pauserommet. Hun fikk streng beskjed om å vaske seg grundig før hun gikk ut av rommet. Så nøye var den nøttesllergien for det barnet. En forglemmelse fra en ansatt som spiste nøtter til lunsj så kunne barnet havnet på akutten. 

Anonymkode: 556ff...95a

Da kan jo egentlig ikke verken barn, foreldre som leverer eller ansatte spise nøtter hjemme før barnehagen da heller? Det blir jo en stor inngripen i svært manges liv.

Og hos oss har vi på vår avdeling ikke lov til å ha med noe fisk, rent egg og noen nøtter. Og jaggu overlever ikke ungene uten det i matpakken - det går helt fint faktisk. Kaviar og makrell spiser ungene hjemme, det samme med nøtter. 

Anonymkode: f3466...abc

For oss hadde dette faktisk vært litt krise. Veldig kresent barn (i tillegg til grad 2 undervekt) som stort sett spiser kaviar til alle tre måltidene i barnehagen.  Kaviar og egg er det eneste som er «bankers» i matpakken. 

Vi får ikke ha med nøtter/nøtteprodukter i vår barnehage grunnet allergi blant både ansatte og barn, men det er ikke opplyst om alvorlighetsgraden av allergi - noe jeg synes er litt underlig og uforsvarlig, heller ikke hvilke nøtter det reageres på. Er selv allergisk mot hasselnøtter, men kan spise andre typer.

Tror det er greit for de fleste å ikke ta med nøtter, men vet at for barnet med cøliaki som spiser spesialknekkebrød med mye nøtter og frø begrenser det matutvalget. Det er ikke all glutenfritt brødmat som smaker spesielt godt.

Når det kommer til banan er jeg litt delt. Vår barnehage er stor (100 barn) og har egen «kokk». Det brukes mye banan. Det er fast innslag i fruktmåltidet og er den frukten det spises desidert mest av. I tillegg lages det ofte smoothie, grove bananmuffins, grove vafler med banan osv. 

Anonymkode: b7c4d...cf8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...