AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #61 Skrevet 1. august 2024 Grüner skrev (21 minutter siden): Ved allergier som nøtteallergi og eggeallergi, så er det helt nødvendig med forbud, da dette er allergier som i verste fall kan føre til kvelning og død, og for hyperallergikere kan det være nok å kjenne lukten eller være i nærheten av nøtter/egg. Men fruktallergier er som regel allergier som bare påvirker allergikeren hvis hen spiser det, og det er ikke snakk om dødelige symptomer, kanskje forbigående utslett eller løs mage. Derfor høres et totalforbud mot banan urimelig ut og noe jeg ville meldt til FAU. Som regel ja. Betyr ikke at en person med allergier mot frukt kan bli alvorlig syk. Anonymkode: 94780...47c 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #62 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har du allergi mot å lese? Jeg skrev at jeg ville tatt hensyn ved livstruende allergi, men ikke ved vanlig allergi Anonymkode: 10635...cc6 Her har vi et klassisk eksempel på at diagnosen allergi missbrukes og dermed så blir det enda mer belastende for allergikere, slik jeg skrek i eksempelet med Erna Solberg, og «pyntedokka» i FRP. Utvid ordforrådet ditt og spør heller om personen di siterer har fobi mot å lese, da er du litt mindre på villspor. Anonymkode: 30e80...45d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #63 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. Anonymkode: 42179...6ad Man får håpe at barnet ditt lærer seg empati, medmenneskelighet og respekt på andre arenaer i hverdagen da det tydeligvis ikke vil bli lært hjemme. Anonymkode: 76b07...f46 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #64 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er et grep mange barnehager bruker fordi da slipper de å følge med på noe som helst om de smaker av hverandre. Det korrekte her ville vært å bedt om bekreftelse på at det er nødvendig at også de andre barna holder seg unna banan. Dersom barnet ikke tåler at andre rundt spiser banan, vil jeg tro barnet heller ikke er på restauranter eller innom matbutikker. Selvsagt skal man ta hensyn om det er slik. Men- om det er fordi barnehagen ikke orker å tenke på å følge med, så er det dumt. Både for barna deres, men også for dette barnet her som tross alt skal leve i et banansamfunn videre. Anonymkode: 4d0e2...13c Ja det er akkurat derfor vi gjør det.Vi sitter flere år på skolebenken for å skaffe oss en bachelorgrad sånn at vi kan sitte og skravle med hverandre og ikke følge med på barna… Anonymkode: 76b07...f46 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #65 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er i samme situasjon med et av mine andre barn, der er det vi som har tatt hensyn så allergien ikke skal gå utover 34 andre barn. Det krever ikke så mye annet enn at en voksen sitter der under matpausene og ser at ingen bytter mat og de har også snakket med barna om hvorfor det er viktig og spise sin egen mat. Anonymkode: 42179...6ad Så beleilig at dette ikke ble nevnt i hovedinnlegget Anonymkode: 76b07...f46
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #66 Skrevet 1. august 2024 Da ville jeg har spurt barnehagen om det er snakk om alvorlig allergi, sånn type får ikke puste og kan få allergisjokk. Og om bhg har sett dokumentasjon fra lege. Jeg har aldri hørt om noen som er dødelig allergisk mot banan. Jeg er krysspollen-allergisk mot epler, pærer og rå gulrot, men ikke sånn at det er farlig. Når det kun er banan de har fobud mot, tenker jeg det kan være forldre som er redd fruktsukker og lyger på seg en "allergi". Anonymkode: 36805...9ad 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #67 Skrevet 1. august 2024 Noen allergier er så alvorlige at om denne varen er i rommet, så blir personen syk. Ergo nøtter på fly diskusjonen. Som voksen med en sånn allergi, så er det pyton å være den som kan dø om jeg er nærheten av noen som spiser nøtter. Men sannheten er at jeg dør innen kort om jeg er. Og det holder ikke med epipen på innerlomma eller i låret. En dose bare senker farten litt når hver eneste slimhinne i kroppen min sveller, så øynene halsen, alt sveller og tetter sirkulasjon og luft. jeg garantert deg at det, er veldig mye verre for ungene å se enn å ha den bananen med. Og sånn er jo verden; det er ikke alle steder man kan spise ditt, gå der; gjøre sånn vi vil, men hvis bhg har tatt denne vurderingen, må det være alvorlig . jeg er styrer selv, og har til nå aldri gjort det. På en avdeling, helt klart, men ikke alle. Anonymkode: e43d3...038 1 1
Daisy-love Skrevet 1. august 2024 #68 Skrevet 1. august 2024 Føler det er sagt mye her, så jeg vil heller komme med noen tips. En kan lage «banan»pannekaker med kokt søtpotet, gulrot, eller gresskar. Revet squash er også fin å bruke til en del retter, som små pletter. I smoothie fungerer f.eks avokado, kjøttet fra kokosnøtt, kokt søtpotet/gresskar, og mango til mye. Kan søtes mer med dadler om en føler en trenger det. Havregryn og nøttesmør kan gjøre det mer mettende. Jeg tåler ikke selv flere ting, inkluderer kumelk, så tar ikke med alternativer med mer meieriprodukter, men det kan en selvsagt bruke om det tåles. En kommer faktisk langt med å erstatte banan med søtpotet/gresskar, og/eller avokado i mange retter. 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #69 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva hvis barna våre spiser banan til frokost hjemme før barnehagen? Anonymkode: 42179...6ad Er jo greit det? Anonymkode: b4204...141
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #70 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er farlig allergi, som nøtter, kan jeg gå med på det. Men-banan…? Her lukter det ny og hysterisk bhg-forelder, og leder i bhg. som ikke tør å stå i mot. Anonymkode: 51154...42c At det skal være så vanskelig å forstå at det er forskjell på en voksen person som opplever disse symptomene versus et lite barn. Det sier seg jo selv at for et lite barn så kan det være skremmende å oppleve kløe i lepper, munn og hals, og hevelse i lepper, tunge, hals og gane. https://nhi.no/sykdommer/allergi/matvareallergi-og-intoleranse-kostrad/frukt-og-bar Anonymkode: 76b07...f46 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #71 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er jo greit det? Anonymkode: b4204...141 Ikke hvis noen er dødelig allergisk. Klarte ikke helt å tro på det, men har googlet at man kan være dødelig allergisk mot banan. Og da kan jo ikke barna spise det hjemme heller, hvis de har det på hendene, eller oppi håret. Min var fæl til å ta seg i håret med mat på fingrene på den alderen, og bananfarge vises jo ikke så godt i blondt hår. Anonymkode: 36805...9ad 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #72 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uansett allergi så må barnehagen ha skriv direkte fra en lege for å ta hensyn. Dette vet alle barnehager og de tar ikke til seg slike ting med mindre de har fått det dokumentert av en lege. Så tror du virkelig at en leder i en hel barnehage ville gitt en slik beskjed kun basert på en hysterisk mor? Anonymkode: 556ff...95a Det er dessverre altfor mange foreldre som tror at vi som jobber i barnehage er inkompetente idioter uten utdanning som har valgt å jobbe i barnehage fordi vi ikke får jobb noe annet sted. Anonymkode: 76b07...f46
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #73 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er farlig allergi, som nøtter, kan jeg gå med på det. Men-banan…? Her lukter det ny og hysterisk bhg-forelder, og leder i bhg. som ikke tør å stå i mot. Anonymkode: 51154...42c Klarte ikke helt å tro på det jeg heller, men det finnes visstnok. Er en svært sjelden allergi, sikkert derfor vi ikke har hørt om det https://www.diskusjon.no/topic/1614016-har-utviklet-banan-allergi-hva-faen/ Anonymkode: 36805...9ad 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #74 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da ville jeg har spurt barnehagen om det er snakk om alvorlig allergi, sånn type får ikke puste og kan få allergisjokk. Og om bhg har sett dokumentasjon fra lege. Jeg har aldri hørt om noen som er dødelig allergisk mot banan. Jeg er krysspollen-allergisk mot epler, pærer og rå gulrot, men ikke sånn at det er farlig. Når det kun er banan de har fobud mot, tenker jeg det kan være forldre som er redd fruktsukker og lyger på seg en "allergi". Anonymkode: 36805...9ad Du er klar over at vi som jobber i barnehage ikke har lov å dele denne informasjonen videre? Anonymkode: 76b07...f46 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #75 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er klar over at vi som jobber i barnehage ikke har lov å dele denne informasjonen videre? Anonymkode: 76b07...f46 Joda, anonymisert så kan dere det Jeg ville så klart ikke kravd å få navn på barnet. Anonymkode: 36805...9ad 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #76 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, anonymisert så kan dere det Jeg ville så klart ikke kravd å få navn på barnet. Anonymkode: 36805...9ad Det blir ikke mye anonymt når det er en sjelden allergi. Så nei. Anonymkode: 7ab36...ee7 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #77 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er klar over at vi som jobber i barnehage ikke har lov å dele denne informasjonen videre? Anonymkode: 76b07...f46 I dette tilfellet vil det uansett være fornuftig å gå ut med navn på barn, i samarbeid med foreldre. Blir litt dumt hvis man skal unngå å ha banan i hjemmet hver gang man har med et barn hjem på besøk... Anonymkode: 36805...9ad 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #78 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det blir ikke mye anonymt når det er en sjelden allergi. Så nei. Anonymkode: 7ab36...ee7 Okey, bedre at barn risikerer å dø når de er med hjem da Anonymkode: 36805...9ad 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #79 Skrevet 1. august 2024 Dette hadde jeg utfordret. I vår barnehage var det ett barn som hadde melkeallergi, men de andre barna hadde ikke forbud mot melk. Mitt barn gikk på småbarnsavd med melkeallergibarnet. I dette tilfelle ble det sett på som ett for stort inngrep i kostholdet til de barna som tåler melk. Barnet må lære seg å "eie" sin egen allergi. Nøtteallergi blir håndtert strengere fordi allergien kan være dødelig og en kan reagere på støv/ånde fra andre. Jeg ville spurt om hvilke konsekvenser banan vil ha og hvis allergien er "kun" på inntak og ubehag så er det stikk i strid med gjeldende anbefalinger. Anonymkode: 5096b...4ef 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #80 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Joda, anonymisert så kan dere det Jeg ville så klart ikke kravd å få navn på barnet. Anonymkode: 36805...9ad Barnehagen har sendt ut informasjon om at det er et barn med allergi, men grundig informasjon som innebærer innsyn i legejournal kan ikke deles nei.. Anonymkode: 76b07...f46 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå