Gå til innhold

Nektet banan i bhg pga allergi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Egoistisk. Ed andre ord. Meg meg meg meg... 

Det er bare meg i hele verden... 

Det er så mye snakk her på Kg om det å ha empati ovenfor andre. Det er ihvertfall totalt fraværende her...

Anonymkode: 94780...47c

Egoistisk? Tja, det er vel øyet som ser. 

Jeg har selv et barn som ikke tåler eple (og rå gulrot i pollensesong). Jeg synes det ville vært egoistisk (og unødvendig!) om vi skulle forlangt at 20 andre barn i klassen skulle unngått eple pga han. Allergien er ubehagelig og ved inntak kan han få pustevansker. Og derfor har vi fra ung alder lært han at han må passe på. 

De eneste jeg håper tar hensyn er venners foreldre når de har han på besøk og ikke lager potetsalat med eple el. Og i hvert fall at de sier i fra. 

Anonymkode: 10635...cc6

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er farlig allergi, som nøtter, kan jeg gå med på det. Men-banan…? Her lukter det ny og hysterisk bhg-forelder, og leder i bhg. som ikke tør å stå i mot. IMG_1512.thumb.jpeg.350277723bf17f0392b3a0f4fe53142a.jpeg

Anonymkode: 51154...42c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har selv et barn som ikke tåler eple (og rå gulrot i pollensesong). Jeg synes det ville vært egoistisk (og unødvendig!) om vi skulle forlangt at 20 andre barn i klassen skulle unngått eple pga han. Allergien er ubehagelig og ved inntak kan han få pustevansker. Og derfor har vi fra ung alder lært han at han må passe på. 

De eneste jeg håper tar hensyn er venners foreldre når de har han på besøk og ikke lager potetsalat med eple el. Og i hvert fall at de sier i fra. 

Men noen barn kan få pustevansker av at det har blitt laget på samme fjøl, eller at noen hadde det på hendene en time tidligere og tok på barnet eller at det er i rommet. Forstår du ikke det?

Jeg jobbet i en barnehage en gang der det handler om nøtter. Rimelig nytt for mange så var det en ansatt som hadde med seg nøtter til pauserommet. Hun fikk streng beskjed om å vaske seg grundig før hun gikk ut av rommet. Så nøye var den nøttesllergien for det barnet. En forglemmelse fra en ansatt som spiste nøtter til lunsj så kunne barnet havnet på akutten. 

Anonymkode: 556ff...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er farlig allergi, som nøtter, kan jeg gå med på det. Men-banan…? Her lukter det ny og hysterisk bhg-forelder, og leder i bhg. som ikke tør å stå i mot. IMG_1512.thumb.jpeg.350277723bf17f0392b3a0f4fe53142a.jpeg

I sjeldne tilfeller kan bananallergi være livstruende. Dette skjer når allergien utløser en alvorlig allergisk reaksjon kjent som anafylaksi. Anafylaksi er en akutt og potensielt livstruende tilstand som krever umiddelbar medisinsk behandling. Symptomer på anafylaksi kan inkludere:

- Pustevansker

- Hevelse i ansiktet, halsen eller andre deler av kroppen

- Kraftig fall i blodtrykk (anafylaktisk sjokk)

- Hurtig eller svak puls

- Tap av bevissthet

Anonymkode: d1a25...ffa

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett allergi så må barnehagen ha skriv direkte fra en lege for å ta hensyn. Dette vet alle barnehager og de tar ikke til seg slike ting med mindre de har fått det dokumentert av en lege. Så tror du virkelig at en leder i en hel barnehage ville gitt en slik beskjed kun basert på en hysterisk mor?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. 
Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. 

En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? 

Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. 

Anonymkode: 42179...6ad

Hallo?

Urettredigheten ligger vel mer hos det barnet som er allergisk enn hos alle de barna som fritt kan spise hva de og foreldrene ønsker utenfor barnehagen?

Hadde du reagert like arrogant og egoistisk om ditt barn plutselig var allergisk mot en matvare og kunne dø om barnet fikk maten i seg?

Bytt barnehage og la det allergiske barnet slippe slike dømmende voksne som du representerer. 

Og som en liten notabene, dette barnet er nok allergisk mot mer enn banan…Kiwi, avokado M.m er i samme gruppen.

Anonymkode: 30e80...45d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare ikke min unge blir dårlig så går det greit... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å unngå en matvare av hensyn til andre barn dersom de har en alvorlig allergi eller intoleranse, selv om det ble litt mer upraktisk for meg. Men jeg synes det er vanskelig å tro på at noen har en veldig alvorlig allergi mot banan, det har jeg aldri hørt om.. Er det i det hele tatt mulig? En på min sin avdeling er laktoseintolerant, og det er såklart ikke forbud mot noe med laktose i pga dette. Barnehagen passer på og skulle det skje et uhell og han tar en bit av mitt barns brødskive med ost så dør han jo ikke.

Anonymkode: 1575b...f8a

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å unngå en matvare av hensyn til andre barn dersom de har en alvorlig allergi eller intoleranse, selv om det ble litt mer upraktisk for meg. Men jeg synes det er vanskelig å tro på at noen har en veldig alvorlig allergi mot banan, det har jeg aldri hørt om.. Er det i det hele tatt mulig? En på min sin avdeling er laktoseintolerant, og det er såklart ikke forbud mot noe med laktose i pga dette. Barnehagen passer på og skulle det skje et uhell og han tar en bit av mitt barns brødskive med ost så dør han jo ikke.

Ok

En barnehage som dette var nok fått beskjed fra legen at dette barnet ikke tåler banan ( og da en god grunn)

Vel i forhold til en skikkelig allergi og ikke tåle melk så er det forskjell på dø og vondt i magen... Du sier jo der selv..han dør ikke av litt ost..om dette barnet spiser litt banan som gjør at halsen stenger seg og han ikke får puste...🤦

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen har en allergi som går på inntak av produktet. Mens andre reagerer om det er skjært mrd samme kniv og på samme fjøl. Og noen har det så ille at det ikke kan være i samme rom. Det er forskjellige grader  

Han dør ikke av å få en bit i seg, så heldig det barnet var. Noen barn kunne dødd derfor gis slike beskjeder  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Les dette ts https://www.nrk.no/innlandet/obduksjonsrapport-klar-etter-at-11-aring-i-kongsvinger-dode-av-allergisk-reaksjon-1.16389774

Å ikke ta med banan er bittelitt upraktisk for deg, fordi du er vant med å ha med banan. Men du kan like gjerne ta mer annen frukt og lage pannekaker av andre ingredienser. Mens allergien er potensielt livsfarlig for et annet barn. Så ta deg sammen, og tenk litt på andre barn. 

Anonymkode: 2cbd9...0b0

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. 
Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. 

En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? 

Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. 

Anonymkode: 42179...6ad

Ved allergier som nøtteallergi og eggeallergi, så er det helt nødvendig med forbud, da dette er allergier som i verste fall kan føre til kvelning og død, og for hyperallergikere kan det være nok å kjenne lukten eller være i nærheten av nøtter/egg. Men fruktallergier er som regel allergier som bare påvirker allergikeren hvis hen spiser det, og det er ikke snakk om dødelige symptomer, kanskje forbigående utslett eller løs mage. Derfor høres et totalforbud mot banan urimelig ut og noe jeg ville meldt til FAU.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen har en allergi som går på inntak av produktet. Mens andre reagerer om det er skjært mrd samme kniv og på samme fjøl. Og noen har det så ille at det ikke kan være i samme rom. Det er forskjellige grader  

Han dør ikke av å få en bit i seg, så heldig det barnet var. Noen barn kunne dødd derfor gis slike beskjeder  

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Les dette ts https://www.nrk.no/innlandet/obduksjonsrapport-klar-etter-at-11-aring-i-kongsvinger-dode-av-allergisk-reaksjon-1.16389774

Å ikke ta med banan er bittelitt upraktisk for deg, fordi du er vant med å ha med banan. Men du kan like gjerne ta mer annen frukt og lage pannekaker av andre ingredienser. Mens allergien er potensielt livsfarlig for et annet barn. Så ta deg sammen, og tenk litt på andre barn. 

Anonymkode: 2cbd9...0b0

Men hallo les hva jeg skriver da? Jeg sier at jeg SÅKLART ville tilpasset mitt barns matpakke om jeg fikk beskjed om alvorlig allergi hos annet barn.

Jeg lurer også på om det i det hele tatt går an å ha såpass alvorlig allergi mot banan spesifikt siden jeg aldri har hørt om det før. 

Jeg synes ikke man kan ta for gitt at barnehagen har fått beskjed fra lege at det er såpass alvorlig nei. Jeg ville iallfall spurt.

• Liker 3
Skrevet

Dersom det er risiko for alvorlig allergisk reaksjon så forstår jeg det.

Da kan dere lage pannekaker med grovt mel, havre/byggryngsgrøt uten banan. Eplebiter eller eplemos (kan lages selv uten sukker) kan brukes på. Eller bær feks. 
Den bananen er ikke det som gjør at barna deres får i seg korrekt næring. Den kan fint byttes ut med noe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare ikke min unge blir dårlig så går det greit... 

Har du allergi mot å lese? 

Jeg skrev at jeg ville tatt hensyn ved livstruende allergi, men ikke ved vanlig allergi 

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hallo les hva jeg skriver da? Jeg sier at jeg SÅKLART ville tilpasset mitt barns matpakke om jeg fikk beskjed om alvorlig allergi hos annet barn.

Jeg lurer også på om det i det hele tatt går an å ha såpass alvorlig allergi mot banan spesifikt siden jeg aldri har hørt om det før. 

Jeg synes ikke man kan ta for gitt at barnehagen har fått beskjed fra lege at det er såpass alvorlig nei. Jeg ville iallfall spurt.

Jeg har aldri spist noe særlig løk, med årene oppdaget jeg at jeg fikk kraftige magesmerter av løk så jeg unngikk det i tenårene. Som ung voksen begynte jeg å jobbe I kantine og oppdaget at om jeg eller min kollega stekte løk så reagerte jeg med å blø neseblod og å få astmaanfall. Ganske spesielt, min kollega med 30 år i bransjen hadde aldri sett slikt. 

Jeg måtte gå å rydde på bakrommet hver gang det skulle stekes løk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hos oss har vi på vår avdeling ikke lov til å ha med noe fisk, rent egg og noen nøtter. Og jaggu overlever ikke ungene uten det i matpakken - det går helt fint faktisk. Kaviar og makrell spiser ungene hjemme, det samme med nøtter. 

Ja, personalet passer på. Men barn er RASKE, og plutselig har noen klint egg, eller banan under bordet, og så blir det ikke vasket før nestemann kommer å putter det i munnen, eller de har søl på fingrene som ikke er vasket godt nok, og så havner det på blyantene barna deler og tygger på. Jeg skal ikke bidra til å risikere andre barns liv, og ungene lærer å passse seg dess eldre de blir.

Anonymkode: f3466...abc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange skjulte måter barna får i seg andres mat selv om de voksne følger nøye med. Barnet mitt har en voksen ved siden av seg under måltider for å passe på at han ikke får tak i andre barns mat. Likevel klarte han å få i seg noe han ikke skal ha fordi et annet barn hadde sølt litt av maten sin på stolen. Maten havnet litt leit til, og var ikke veldig synlig. Derfor ble ikke den stolen vasket over først. Barnet mitt gikk forbi denne stolen mens en voksen drev og vasket, tok tak i stolen for å ikke falle og fikk litt av maten på hånda og senere rundt munnen. Fra han tok seg for på stolen til maten havnet rundt munnen tok det to sekunder.

Anonymkode: 90f3f...21b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Åh, den var vrien. For mange kresne og småspiste barn er jo banan en redning og kanskje det som gjør at de faktisk spiser? 

Ville bedt barnehagen utdype litt mer. Hørt om både egg og nøtter der barnet kan dø om du åpner en matboks i en annen etasje, men om det ikke er såpass alvorlig kanskje det er en annen løsning enn forbud? 

Det er jo banan i masse fruktprodukter for barn, som smoothie og ofte i yoghurt.

Anonymkode: 6c945...ae2

Ansatte i barnehager og skoler har taushetsplikt. Hva dette ene barnet gjelder så har neppe en forelder gitt barnehagens personale bare en liten beskjed om at mitt barn ikke tåler banan. Der ligger ganske så sikkert en velbegrunnet legeerklæring i bunn for beslutningen. 
Å hevde at bananforbud bare er av praktiske årsaker for de ansatte i barnehagen, er like tullete som når politikere hevder motstanderen har allergi mot den aktuelle politikerens løsninger på en politisk sak. Erna Solberg har brukt argumentet ved flere anledninger det samme har FRP sin nåværende leder. Det er å misbruke en påviselig sykdomsdiagnose og bidrar til å stigmatisere og bagatellisere allergikere. Og det gjør at folk, slik som i denne tråden, tror at allergi er noe man bare kan ta lett på. 
Skal man ha eget personell til å passe og vokte allergibarn i barnehagens åpningstid? Hvor skal de ressursene taes fra, både praktisk og økonomisk? 
Ja, allergiske barn må lære seg til å unngå mat de ikke tåler. Men man kan ikke lære et barn som nettopp har begynt i barnehagen at din mat er bare din og de andre barnas mat er bare de andres. Barn er og lynraske når de bestemmer seg for noe. 
Når barnet er allergiskmot banan så er der mange andre produkter og matsorter det heller ikke skal ha kontakt med, ett av dem er møbler/skjærefjøler M.m. I bambus. 
Ingen vet heller hvor kraftig dette ene barnet reagerer på banan, eller andre ting. 
Tenker dere over hva det koster samfunnet av ressurser i form av skattekroner hver gang ambulanse og gjerne legevaktlege må rykke ut, fordi dette ene barnet får i seg noe det ikke tåler? Tenk om dette er så alvorlig at hele barnehagen må vaskes ned og stenges dersom ett barn kommer med banan og klisser til? Da må dere gjerne hente egne barn, før dere hadde tenkt. 

Hele tråden er full av mennesker som uttaler seg om noe uten å tenke over andre enn sin egen lite sfære. Tunnelsyn kalles det, men det er jo skoleferie så her er gjerne mannen uten barn som trenger underholdning og derav svarer for å provosere, eller er dere virkelig så korttenkte? 

For ikke så veldig lenge siden var det en skolegutt som døde, på vei hjem fra skolen. Både de på skolen og gutten selv visste at han ikke tålte (jeg mener det var melk). Han hadde spist en bolle (tror jeg det var, husker ikke alle detaljer). Men gutten var på vei hjem, han ble dårlig, og han døde fordi han hadde fått i seg noe han var allergisk mot, og han fikk heller ikke helsehjelp raskt nok. Hvordan tror dere både foreldre og skolens ansatte har det i ettertid? 

Oppfordrer folk flest til å bli litt mindre trangsynt, særlig når det kommer til allergi, men og når det kommer til å dømme andre mennesker uten å ha tilstrekkelig informasjon til å uttale seg. 

Anonymkode: 30e80...45d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...