Sirah Skrevet 1. august 2024 #21 Skrevet 1. august 2024 Marimma skrev (1 minutt siden): Vi fikk beskjed om det med både egg og melk (to ulike barn), det gjorde matpakkene til et helvete et helt år. I tillegg ble det servert helt elendig varmmat til alle barna. Vekslet mellom potetsuppe og tomatsuppe et helt år. Da han byttet avdeling så sa jeg at dette kan jeg ikke respektere lenger, det er for inngripende når barnet spiser så mye og ofte i bhg - og da ble det til at de omsider passet på de to allergikerne. De med allergi må omsider lære seg dette likevel. Syntes absolutt dette er værre å ta hensyn til enn banan. Egg og melk finnes jo i det aller meste. 7 1
mommyaka Skrevet 1. august 2024 #22 Skrevet 1. august 2024 Marimma skrev (2 minutter siden): Vi fikk beskjed om det med både egg og melk (to ulike barn), det gjorde matpakkene til et helvete et helt år. I tillegg ble det servert helt elendig varmmat til alle barna. Vekslet mellom potetsuppe og tomatsuppe et helt år. Da han byttet avdeling så sa jeg at dette kan jeg ikke respektere lenger, det er for inngripende når barnet spiser så mye og ofte i bhg - og da ble det til at de omsider passet på de to allergikerne. De med allergi må omsider lære seg dette likevel. Jo men du kan ikke be at barn på 1-5 år og hun/ han skal tenke på sin egen allergi og hva de kan spise og ikke spise. Ja når man blir større må man uansett lære seg ting. Om at barn må gå på insulin...så må noen gi sprøyte og passe på...ja når de blir større kan de gjør dette selv 4
AlternativX Skrevet 1. august 2024 #23 Skrevet 1. august 2024 Synes det er litt umodent at du mener det er "vanskelig og litt urettferdig for deg og ditt barn". Det er jo bare snakk om å unngå å ta med banan liksom, finnes mye annen god mat å ta med. Hadde det vært ditt barn, hadde du sikkert vært glad for denne regelen! Spis banan før og etter barnehagen. 8 11
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #24 Skrevet 1. august 2024 Server banan hjemme. Hadde det vært ditt barn som var allergisk hadde du vel håpet dem tok samme avgjørelse. Barn må ikke ha banan akuratt i bhg. Noen ganger er foreldre så egosentrert, og blir man sur på sånt og føler det urettferdig, ja buhu verden er ikke rettferdig. Tenker når man tar en sånn avgjørelse er barnet ganske allergisk og heller ta sine forhåndsregler en at dere som foreldre blir furt for at dem ikke får banan i barnehagen. Vet om en klasse jeg som må ta så mange forhåndsregler og mye dem må utelukke pga et barn. Dem skjønner det, og kan da spise dette hjemme Anonymkode: 90125...aa9 8 2
Frøkenfryden Skrevet 1. august 2024 #25 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og for foreldre som gidder å sende med sitt barn sunn hjemmelaget mat av gode og dyre råvarer er det svært lite aktuelt at barnehagen lar Lars spise Adrian sin avokado med fenalår og omelett med spinat og fetaost , så får Adrian litt ultraprosessert kneip med sukkerlake/kjøpesyltetøy tilbake. Anonymkode: dd76f...405 Adrian ass👌😆 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #26 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Server banan hjemme. Hadde det vært ditt barn som var allergisk hadde du vel håpet dem tok samme avgjørelse. Barn må ikke ha banan akuratt i bhg. Noen ganger er foreldre så egosentrert, og blir man sur på sånt og føler det urettferdig, ja buhu verden er ikke rettferdig. Tenker når man tar en sånn avgjørelse er barnet ganske allergisk og heller ta sine forhåndsregler en at dere som foreldre blir furt for at dem ikke får banan i barnehagen. Vet om en klasse jeg som må ta så mange forhåndsregler og mye dem må utelukke pga et barn. Dem skjønner det, og kan da spise dette hjemme Anonymkode: 90125...aa9 Hva hvis barna våre spiser banan til frokost hjemme før barnehagen? Anonymkode: 42179...6ad
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #27 Skrevet 1. august 2024 Åh, den var vrien. For mange kresne og småspiste barn er jo banan en redning og kanskje det som gjør at de faktisk spiser? Ville bedt barnehagen utdype litt mer. Hørt om både egg og nøtter der barnet kan dø om du åpner en matboks i en annen etasje, men om det ikke er såpass alvorlig kanskje det er en annen løsning enn forbud? Det er jo banan i masse fruktprodukter for barn, som smoothie og ofte i yoghurt. Anonymkode: 6c945...ae2 7 1
vea Skrevet 1. august 2024 #28 Skrevet 1. august 2024 Synes du vanskeliggjør situasjonen. Det er fakta "bare" banan. Må du sende med bananpannekaker? Absolutt ikke spør du meg. Det er en lett allergi å ta hensyn til. Vi hadde 3 år i barnehagen uten eple og nøtter av noe slag, null stress. 12 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #29 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er i samme situasjon med et av mine andre barn, der er det vi som har tatt hensyn så allergien ikke skal gå utover 34 andre barn. Det krever ikke så mye annet enn at en voksen sitter der under matpausene og ser at ingen bytter mat og de har også snakket med barna om hvorfor det er viktig og spise sin egen mat. Anonymkode: 42179...6ad Forskjellig på allergier og grad. For noen måneder inntak til, for andre holder det at en av de strengene på bananen sitter fast på stolen og så tar de på den. Sikkert noen som blåser i det, og den noen er villig til å drepe et barn. All allergi er ikke det samme. Anonymkode: 8f0fa...dc6 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #30 Skrevet 1. august 2024 Vanskelig og urettferdig? Altså, skjerpings. Er det noen det er vanskelig og urettferdig for så er det barnet med allergi. Det er virkelig ikke et problem å lage matpakke uten banan. Skjerp deg, og slutt å baksnakke situasjonen med andre foreldre. Anonymkode: d1a25...ffa 8 11
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #31 Skrevet 1. august 2024 Allergi er ikke allergi! Det er virkelig forskjell på Petter som dør hvis han spiser peanøtt og Petra som får eksem og kløe i halsen av egg. Hvis det er snakk om dødelig allergi vil jeg tilpasse uten å mukke. Men hvis det ikke er dødelig er jeg mindre villig til det. Anonymkode: 10635...cc6 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #32 Skrevet 1. august 2024 Innen 2030 vil halvparten av jordens befolkning ha allergier iflg. WHO. Da er ikke løsningen at mat skal forbys overalt. (Det finnes unntak med hyperallergi, der MÅ det være rent for allergener!) Det viktige fremover er at alle innstiller seg på at det å ta hensyn til allergier, det er noe alle må lære seg å gjøre. Det gjelder både de som har allergi og andre. Da er det meningsløst at ungene i barnehage ikke skal lære seg å ta hensyn i hverdagen, der det er det som er løsningen. Totalforbud mot en enkeltmatvare er kun løsningen der det er snakk om hyperallergi. Er det vanligere allergi så må alle lære seg å ta hensyn slik at man får et fungerende samfunn for alle! Si at det er 30 barn i en barnehage. Om seks år kan vi altså regne med at 15 av disse har allergier. En tåler ikke gluten, en tåler ikke laktose, en tåler ikke melkeprotein, en tåler ikke nøtter, en tåler ikke sitrusfrukter, en har en rekke kryssallergier, en har pollenallergi og får en rekke kryssallergier i pollensesong, en tåler ikke peanøtter (men tåler andre nøtter), en tåler ikke fisk, en tåler ikke egg, en tåler ikke kylling, en tåler ikke soya, en tåler ikke mais, en tåler ikke stenfrukter, en tåler ikke belgfrukter. Tenkt tilfelle... men dette kan være realiteten i både barnehager, skoler og arbeidsplasser om få år. Da sier det seg selv at man ikke kan nekte all denne maten. Det kan ikke løses ved at alle skal unngå alt - alle, både de med og uten allergier, må lære seg å forholde seg til allergi, ta hensyn, sørge for at man kjenner de man omgås og at de kjenner deg godt nok til å ta hensyn. Vi må lære oss å være bevisste og få bedre kunnskap om mat, helse og allergier. I de aller fleste tilfeller er det fullt mulig å omgås på en god måte! Men da må det også læres og denne læringen må prioriteres! Som sagt, det finnes unntak hvor enkelte er hyperallergiske, der MÅ det være fritt for allergener. Ts, spørsmålet her er om denne bananallergien er så alvorlig at barnet ikke tåler at andre spiser det. Spør om dette. Ikke som om du mistror, men fordi hvis barnet ikke er hyperallergisk mot banan, så er det til alles beste at alle lærer seg å ta hensyn til andres allergier. Dette gjelder både aktuelt allergisk barn og alle rundt. Anonymkode: b799b...3a5 3 2
mommyaka Skrevet 1. august 2024 #33 Skrevet 1. august 2024 Skjønner ikke hvorfor gjøre det vanskelig. Jeg har hat 2 barnehage barn og aldri har dr har mat med banan. De lider ikke 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #34 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Innen 2030 vil halvparten av jordens befolkning ha allergier iflg. WHO. Da er ikke løsningen at mat skal forbys overalt. (Det finnes unntak med hyperallergi, der MÅ det være rent for allergener!) Det viktige fremover er at alle innstiller seg på at det å ta hensyn til allergier, det er noe alle må lære seg å gjøre. Det gjelder både de som har allergi og andre. Da er det meningsløst at ungene i barnehage ikke skal lære seg å ta hensyn i hverdagen, der det er det som er løsningen. Totalforbud mot en enkeltmatvare er kun løsningen der det er snakk om hyperallergi. Er det vanligere allergi så må alle lære seg å ta hensyn slik at man får et fungerende samfunn for alle! Si at det er 30 barn i en barnehage. Om seks år kan vi altså regne med at 15 av disse har allergier. En tåler ikke gluten, en tåler ikke laktose, en tåler ikke melkeprotein, en tåler ikke nøtter, en tåler ikke sitrusfrukter, en har en rekke kryssallergier, en har pollenallergi og får en rekke kryssallergier i pollensesong, en tåler ikke peanøtter (men tåler andre nøtter), en tåler ikke fisk, en tåler ikke egg, en tåler ikke kylling, en tåler ikke soya, en tåler ikke mais, en tåler ikke stenfrukter, en tåler ikke belgfrukter. Tenkt tilfelle... men dette kan være realiteten i både barnehager, skoler og arbeidsplasser om få år. Da sier det seg selv at man ikke kan nekte all denne maten. Det kan ikke løses ved at alle skal unngå alt - alle, både de med og uten allergier, må lære seg å forholde seg til allergi, ta hensyn, sørge for at man kjenner de man omgås og at de kjenner deg godt nok til å ta hensyn. Vi må lære oss å være bevisste og få bedre kunnskap om mat, helse og allergier. I de aller fleste tilfeller er det fullt mulig å omgås på en god måte! Men da må det også læres og denne læringen må prioriteres! Som sagt, det finnes unntak hvor enkelte er hyperallergiske, der MÅ det være fritt for allergener. Ts, spørsmålet her er om denne bananallergien er så alvorlig at barnet ikke tåler at andre spiser det. Spør om dette. Ikke som om du mistror, men fordi hvis barnet ikke er hyperallergisk mot banan, så er det til alles beste at alle lærer seg å ta hensyn til andres allergier. Dette gjelder både aktuelt allergisk barn og alle rundt. Anonymkode: b799b...3a5 Bhg har ikke anledning til å dele opplysninger uten samtykke fra foreldrene og har ikke innsyn i papirer, så hva får deg til å si at de bør spørre? Dersom foreldrene har delt dette med bhg er det enten ALVORLIG allergi, elle så er de så satt i sine egne veier at de neppe deler opplysninger som gjør at de ikke får vilja si. Anonymkode: 8f0fa...dc6 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #35 Skrevet 1. august 2024 Dette er jo samfunnet 2024 i et nøtteskall - alt skal tilpasses individet, individet skal ikke tilpasse seg majoriteten. Helt utenkelig å holde på sånn i barnehagene på 90-tallet. Det er meg, meg, meg og hva JEG og mine har rett på. "Alvorlig bananallergi" finnes for øvrig ikke 🙄 Anonymkode: b5c35...f4b 6 3
Marimma Skrevet 1. august 2024 #36 Skrevet 1. august 2024 Sirah skrev (30 minutter siden): Syntes absolutt dette er værre å ta hensyn til enn banan. Egg og melk finnes jo i det aller meste. Virkelig overalt. Man blir helt overraska når man begynner å kikke. Det var som sagt kjempevanskelig, og krevde at jeg var ekstremt bevisst hjemme på å både eksponere for disse allergene og å sørge for tilstrekkelig inntak av spesielt jod og kalsium. Vi måtte også kjøpe dyrere matvarer, melkefritt smør bla. I tillegg skal barna gis varierte smakserfaringer, også i bhg. Banan hadde jeg glatt utelatt fra matpakka, men å fjerne basematvarer bør det være ekstremt høy terskel for (dokumentert anafylaksi o.l). En hel gruppe kan ikke få begrenset kostholdet sitt, da må man endre hele måten man organiserer måltider på i bhg. 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #37 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. Anonymkode: 42179...6ad Jeg syns dette er helt ok. Noen barn har allergier som de kan dø av, det skal ikke bety at de ikke får gå i barnehage. Anonymkode: 556ff...95a 4
mommyaka Skrevet 1. august 2024 #38 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er jo samfunnet 2024 i et nøtteskall - alt skal tilpasses individet, individet skal ikke tilpasse seg majoriteten. Helt utenkelig å holde på sånn i barnehagene på 90-tallet. Det er meg, meg, meg og hva JEG og mine har rett på. "Alvorlig bananallergi" finnes for øvrig ikke 🙄 Anonymkode: b5c35...f4b Nei...vi får heller drite i allergisk reaksjon...og at folk kan dø..nei..de for begynne å tåle mer og heller ha 10 epi penner i vesken...🤦 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #39 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Allergi er ikke allergi! Det er virkelig forskjell på Petter som dør hvis han spiser peanøtt og Petra som får eksem og kløe i halsen av egg. Hvis det er snakk om dødelig allergi vil jeg tilpasse uten å mukke. Men hvis det ikke er dødelig er jeg mindre villig til det. Anonymkode: 10635...cc6 Egoistisk. Ed andre ord. Meg meg meg meg... Det er bare meg i hele verden... Det er så mye snakk her på Kg om det å ha empati ovenfor andre. Det er ihvertfall totalt fraværende her... Anonymkode: 94780...47c 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #40 Skrevet 1. august 2024 Min eneste tanke ville vært; "Så heldig jeg er som slipper å ha hjertet i halsen hver gang jeg ikke har full kontroll på hva barnet mitt spiser" Og derfra slått ned på all sladder og misnøye jeg hørte fra andre. Anonymkode: 7af0c...6ca 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå