AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #261 Skrevet 5. august 2024 Dette kan potensielt være livsfarlig for dette barnet. Om de voksne snur seg i et øyeblikk så kan plutselig ditt barn finne på å dele, eller at en smule faller og dette andre barnet spiser det. Ungen din overlever noen få timer uten banan, slutt å vær så trangsynt. Anonymkode: a97db...e43 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #262 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lufta? Når unger stjeler mat av hverandre ved matbordet bak ryggen til den ansatte så handler det ikke om at sporer spres i lufta. Det handler også om at barn spiser og får det på hender og klær, det detter på gulvet, havner under inneskoene. Osv Anonymkode: a718c...ebd Barnehagepersonellet må jo passe på og ha fokus på god hygene, det er jo helt vanlig at man har i en barnehage. Anonymkode: 8707c...c58 1
mommyaka Skrevet 5. august 2024 #263 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ta på matvaren går også helt fint, de må bare ikke spise den. Det må selvsagt barnehagen passe på de få årene før barn er stort nok til å skjønne det selv. Anonymkode: 8707c...c58 Nei 🤦🤦 dette er allergi...noen kan få så alvorlig allergisk reaksjon om de bare tar på noe..noen bare de får der i munnen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #264 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette kan potensielt være livsfarlig for dette barnet. Om de voksne snur seg i et øyeblikk så kan plutselig ditt barn finne på å dele, eller at en smule faller og dette andre barnet spiser det. Ungen din overlever noen få timer uten banan, slutt å vær så trangsynt. Anonymkode: a97db...e43 Det er forsvinnende få en babanallergi er «potensielt livsfarlig» for. Her ville jeg krevd legeerklæring. Anonymkode: 8707c...c58 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #265 Skrevet 5. august 2024 mommyaka skrev (1 minutt siden): Nei 🤦🤦 dette er allergi...noen kan få så alvorlig allergisk reaksjon om de bare tar på noe..noen bare de får der i munnen. Det holder ikke å ta på nei. Barneleg1 la nylig ut et innlegg på Instagram om dette. Du burde lese, det er uhyre sjeldent noen har en så seriøs allergi. Anonymkode: 8707c...c58
mommyaka Skrevet 5. august 2024 #266 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det holder ikke å ta på nei. Barneleg1 la nylig ut et innlegg på Instagram om dette. Du burde lese, det er uhyre sjeldent noen har en så seriøs allergi. Anonymkode: 8707c...c58 Det er forskjellige på ikke..og skjelden...derfor må vi jo bare tenke at kansje noen reagerer. Jeg kjente en som bare tok på det hun var allergisk på så fikk hun nesten ikke puste .. Noen kan slutte å puste..noen kan begynne å klø skikkelig etc 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #267 Skrevet 5. august 2024 mommyaka skrev (20 minutter siden): Det er forskjellige på ikke..og skjelden...derfor må vi jo bare tenke at kansje noen reagerer. Jeg kjente en som bare tok på det hun var allergisk på så fikk hun nesten ikke puste .. Noen kan slutte å puste..noen kan begynne å klø skikkelig etc Nettopp derfor ville jeg krevd legeerklæring før jeg gikk med på å aldri sende med en matvare. Det er så uhyre sjeldent at det burde virkelig ikke vært noe problem med en legeerklæring på dette. Anonymkode: 8707c...c58
mommyaka Skrevet 5. august 2024 #268 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nettopp derfor ville jeg krevd legeerklæring før jeg gikk med på å aldri sende med en matvare. Det er så uhyre sjeldent at det burde virkelig ikke vært noe problem med en legeerklæring på dette. Anonymkode: 8707c...c58 Joda...men herregud...banan...det går an å gå dag i barnehagen uten banan
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #269 Skrevet 5. august 2024 Kan vi ikke bare avslutte dette med at alle mennesker er ulike individer - ingen på KG kan si om Lisa har alvorlig allergi eller ikke. Dersom legen dokumenterer at Lisa ikke skal ha i seg xxxx, så er det barnehagens ansvar, så lenge hun er der, å sørge for at det er minst mulig risiko for at hun får i seg det. Jeg tror alle mennesker forstår det. Det er mange kjipe ting man må forholde seg til i livet, for noen er det at barnet ikke får bananen sin, for foreldrene til Lisa er det redsel for at hun skal få i seg xxx. Alle vet at barnehagen stort sett er underbemannet og alle skjønner at man kan ikke plassere et barn med allergi for seg selv bare fordi det har allergi. Kan vi forsøke å leve med hverandre og ønske hverandre det beste, selv om det betyr at vi må ta ett og annet hensyn? Forøvrig er det en bra ting at vi tidlig må lære å ta hensyn til medmennesker, for det vil barna støte på maaaange ganger ila livet. Anonymkode: 3b2f3...20e 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #270 Skrevet 5. august 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan er det feil? Ved cøliaki foreligger det jo intoleranse overfor gluten. Årsaken er autoimmun sykdom men det er da fortsatt en intoleranse? Anonymkode: 36805...9ad Det er feil fordi 'intoleranse' medisinsk sett er definert som fordøyelsesvansker, eller relatert dertil. Man kan - helt eller delvis - ikke fordøye matvaren in question, med det ubehag det medfører at (helt eller delvis) ufordøyet mat må passere gjennom tarmsystemet. "Mekanismen" ved cøliaki er noe helt, helt annet. Du kan med hverdagsspråk kalle birkepollenallergi for en intoleranse overfor birkepollen, og for så vidt snakke om «thallium- og «cyanid-intoleranse», men førstnevnte er har vitterlig ingenting med tarmsystemet å gjøre og de to sistnevnte er giftstoffer som medfører umiddelbar død. Anonymkode: da85e...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #271 Skrevet 5. august 2024 Man får ikke allergisk sjokk (anafylaksi) av banan. Om man er allergisk mot banan er det mer som pollenallergi, det er ikke dødelig. Tiltak må stå i forhold til reaksjon. Mitt barn er allergisk mot melkeprotein, andre er allergiske mot egg eller nøtter. Om man skal eliminere alle matvarer i bhg/skole vil det bli veldig ensidig kost for enkelte. Man bør teste ut matvaren hos lege med epipen tilgjengelig. Først da kjenner man den reelle allergiske reaksjonen. Anonymkode: b34bd...fab 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #272 Skrevet 5. august 2024 mommyaka skrev (11 minutter siden): Joda...men herregud...banan...det går an å gå dag i barnehagen uten banan Alt går an, men det når det er helt unødvendig så vil man jo helst slippe. Anonymkode: 8707c...c58 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #273 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Barnehagepersonellet må jo passe på og ha fokus på god hygene, det er jo helt vanlig at man har i en barnehage. Anonymkode: 8707c...c58 Hjelpes … Anonymkode: 76b07...f46
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #274 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er forsvinnende få en babanallergi er «potensielt livsfarlig» for. Her ville jeg krevd legeerklæring. Anonymkode: 8707c...c58 Vi som jobber i barnehage kan selvfølgelig ikke gi dere andre foreldre legeerklæringer. Anonymkode: 76b07...f46 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #275 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nettopp derfor ville jeg krevd legeerklæring før jeg gikk med på å aldri sende med en matvare. Det er så uhyre sjeldent at det burde virkelig ikke vært noe problem med en legeerklæring på dette. Anonymkode: 8707c...c58 Det kravet kommer du ingen vei med, men som det er gjentatt X antall ganger i tråden så sender ikke vi ut informasjon om at enkelte produkter ikke skal bringes inn i barnehagen kun basert på informasjon fra en forelder.Med andre ord vet vi mer enn det dere gjør Anonymkode: 76b07...f46 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #276 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lufta? Når unger stjeler mat av hverandre ved matbordet bak ryggen til den ansatte så handler det ikke om at sporer spres i lufta. Det handler også om at barn spiser og får det på hender og klær, det detter på gulvet, havner under inneskoene. Osv Anonymkode: a718c...ebd Det er svært lite sannsynlig at alle barna har med banan hver dag. Plasser lille Berit anti-banen ved siden av en ansatt og med et barn som ikke har banan i dag på andre siden. Mulig vår barnehage var helt fantastisk, men der klarte altså de ansatte å unngå både full matkrig eller at småbarn kastet seg over bordet for å stjele av hverandre mat. De vasket også hender og ansikter, bord stoler og gulv etter måltidene. Anonymkode: dd76f...405
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #277 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man får ikke allergisk sjokk (anafylaksi) av banan. Om man er allergisk mot banan er det mer som pollenallergi, det er ikke dødelig. Tiltak må stå i forhold til reaksjon. Mitt barn er allergisk mot melkeprotein, andre er allergiske mot egg eller nøtter. Om man skal eliminere alle matvarer i bhg/skole vil det bli veldig ensidig kost for enkelte. Man bør teste ut matvaren hos lege med epipen tilgjengelig. Først da kjenner man den reelle allergiske reaksjonen. Anonymkode: b34bd...fab Det er alltid greit å lese hele tråden før du kommenterer, for jo noen kan bli dausjuke av banan. Anonymkode: 76b07...f46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå