AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #241 Skrevet 4. august 2024 6 hours ago, Vera Vinge said: Jeg er fullstendig klar over det - hva er poenget ditt? Du påstod cøliaki var en «intoleranse» hvilket er feil. Det er en autoimmun sykdom. To forskjellige ting. Anonymkode: da85e...4d5
Vera Vinge Skrevet 4. august 2024 #242 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du påstod cøliaki var en «intoleranse» hvilket er feil. Det er en autoimmun sykdom. To forskjellige ting. Anonymkode: da85e...4d5 Dette er vel ikke så veldig relevant for tråden, da mitt poeng var å si at tilstander som ikke er allergier også kan gjøre at man må ha et strengt kosthold, da mange tenker de som ikke har alvorlig allergi tåler litt av matvaren. Men likevel kan ikke totalforbud i en hel bhg eller skole alltid være løsningen. Prinsippet bør være det samme uavhengig av om det er snakk om banan eller gluten, så lenge ikke allergien er potensielt livstruende og det er snakk om småbarn. Men til kommentaren din, vet jeg at autoimmun sykdom ikke er det samme som en intoleranse. Men jeg har vært vant til at cøliaki både blir beskrevet som en autoimmun sykdom og som glutenintoleranse, derfor omtalte jeg det som en intoleranse (selv om jeg selvsagt vet at det er en autoimmun sykdom - jeg har som sagt levd med denne sykdommen i familien i mange år). 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #243 Skrevet 5. august 2024 Dette med at ingen andre barn kan spise det ett barn er allergisk mot går man jo mer og mer bort fra. Det er jo godt bevist nå at tilnærmet ingen kan få allergisk reaksjon av at allergenet er i lufta. Tipper man kommer til å se tilbake på denne praksisen om noen år og le. Anonymkode: 8707c...c58 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #244 Skrevet 5. august 2024 15 hours ago, Vera Vinge said: Dette er vel ikke så veldig relevant for tråden, da mitt poeng var å si at tilstander som ikke er allergier også kan gjøre at man må ha et strengt kosthold, da mange tenker de som ikke har alvorlig allergi tåler litt av matvaren. Men likevel kan ikke totalforbud i en hel bhg eller skole alltid være løsningen. Prinsippet bør være det samme uavhengig av om det er snakk om banan eller gluten, så lenge ikke allergien er potensielt livstruende og det er snakk om småbarn. Men til kommentaren din, vet jeg at autoimmun sykdom ikke er det samme som en intoleranse. Men jeg har vært vant til at cøliaki både blir beskrevet som en autoimmun sykdom og som glutenintoleranse, derfor omtalte jeg det som en intoleranse (selv om jeg selvsagt vet at det er en autoimmun sykdom - jeg har som sagt levd med denne sykdommen i familien i mange år). Jeez. Hvorfor tror du det er en personlig opplysning til deg, og kun deg, og ikke alle andre deltagere i tråden? Det var en kort og konsis rettelse av en feilaktig påstand. Anonymkode: da85e...4d5
Vera Vinge Skrevet 5. august 2024 #245 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeez. Hvorfor tror du det er en personlig opplysning til deg, og kun deg, og ikke alle andre deltagere i tråden? Det var en kort og konsis rettelse av en feilaktig påstand. Anonymkode: da85e...4d5 Du siterer jo meg, så da er det naturlig for meg å svare… Men er du uenig i at cøliaki både kan betegnes som glutenintoleranse i tillegg til en autoimmun sykdom? 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #246 Skrevet 5. august 2024 Kjipt ja, forståelig? ja.... Tenk hvor mye tryggere / bedre det barnet som er allergisk har det nå en om hen var omringet av livsfarlige bananer hele dagen. Er jo ikke umulig å få et barn til og spise annen frukt enn banan heller så er jo ikke en spesielt alvorlig eller stor restriksjon og legge på foreldrene. Anonymkode: f84aa...57d 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #247 Skrevet 5. august 2024 Husker vi ikke fikk ha med makrell i tomat på barneskolen pga allergi i klassen. Ingen foreldre som reagerte på det. Anonymkode: f84aa...57d 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #248 Skrevet 5. august 2024 Det beste er jo å isolere barnet med allergi ved måltider. Anonymkode: cb74e...0bc
mommyaka Skrevet 5. august 2024 #249 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette med at ingen andre barn kan spise det ett barn er allergisk mot går man jo mer og mer bort fra. Det er jo godt bevist nå at tilnærmet ingen kan få allergisk reaksjon av at allergenet er i lufta. Tipper man kommer til å se tilbake på denne praksisen om noen år og le. Anonymkode: 8707c...c58 Nå er det ikke snakk om luft bårn..der er snakk om at barn er allergisk mot noe de kan få i munnen eller ta på/ huden 1
mommyaka Skrevet 5. august 2024 #250 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det beste er jo å isolere barnet med allergi ved måltider. Anonymkode: cb74e...0bc Ja..la lille Ole sitte alene på et bord eller i et rom...og ta vekk1 ansatt...🤦 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #251 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du påstod cøliaki var en «intoleranse» hvilket er feil. Det er en autoimmun sykdom. To forskjellige ting. Anonymkode: da85e...4d5 Hvordan er det feil? Ved cøliaki foreligger det jo intoleranse overfor gluten. Årsaken er autoimmun sykdom men det er da fortsatt en intoleranse? Anonymkode: 36805...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #252 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 13.55): Msn du må likevel ha hjertet i halsen, for kanskje Theodor har hatt besøk av bestemor som ikke vet om de merkelige reglene i barnehagen og derfor sendte med en vaffel med banan i, eller Anita fikk litt banan på genseren i går som ingen la merke til og derfor kledde på igjen i dag, eller kanskje noen foreldre enten ikke bryr seg eller ikke husker, kanskje pappa laget muffins eller pannekaker med banan i på mandag og mamma ikke visste at det var banen i dem og sendte med resten i matpakken på tirsdag, etc etc.Enten er allergien så farlig at ungen ikke kan gå ute i samfunnet, eller så er disse restriksjonene bare falsk trygghet som påfører alle andre familiene unødvendig hassle. Så lenge all mat serveres i barnehagen og det ikke brukes usunne erstatningsprodukter er det helt ok. (f.eks., helt ok å servere vann i stedet for melk, ikke ok å servere ultraprosessert plantemelk i stedet for melk. Ok å droppe smør, ikke ok å gi alle barna ultraprosessert helseskadelig margarin i stedet for smør. ok å gi grønnsaker i stedet for pasta, ikke ok å gi usunn glutenfri pasta). anafylaktisk sjokk pga luftbårne allergener fra nøtter er nocebo, det er tilbakevist av forskning. Les linkene. I forsøkene ble INGEN allergiske når de ikke visste at det var nøtter i rommet, men flere ble allergiske når de så at noen rotet rundt i en skål peanøtter. Hvilken fritid? De 2-3 timene mellom barnehage og leggetid rekker man stort sett kun middag. Banan er genialt i mye matpakkemat. Det måtte du vært redd for uansett. Du har jammen stor tillit til at ALLE foreldre, besteforeldre og barnevakter til alle barna i barnehagen skal både gidde og huske og ha nok kompetanse om kjøkkenrenhold og krysskontaminering i forhold til ditt barns allergi, hver eneste dag. Anonymkode: dd76f...405 Helt enig. Umulig å helgardere seg. Anonymkode: 36805...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #253 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette med at ingen andre barn kan spise det ett barn er allergisk mot går man jo mer og mer bort fra. Det er jo godt bevist nå at tilnærmet ingen kan få allergisk reaksjon av at allergenet er i lufta. Tipper man kommer til å se tilbake på denne praksisen om noen år og le. Anonymkode: 8707c...c58 Om du hadde lest hele tråden så hadde du forstått at det handler ikke om frykt for at allergenet skal sveve i lufta. Anonymkode: 76b07...f46 2
Brunello Skrevet 5. august 2024 #254 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig. Umulig å helgardere seg. Anonymkode: 36805...9ad Poenget er å redusere muligheten for at noe fatalt skjer. Dersom man tar vekk de fleste mulighetene for at en matvare blir med i barnehagen, vil det være liten sjanse for at det går galt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #255 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det beste er jo å isolere barnet med allergi ved måltider. Anonymkode: cb74e...0bc Betaler du for en ekstra ansatt da? Anonymkode: 76b07...f46 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #256 Skrevet 5. august 2024 mommyaka skrev (1 time siden): Nå er det ikke snakk om luft bårn..der er snakk om at barn er allergisk mot noe de kan få i munnen eller ta på/ huden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du hadde lest hele tråden så hadde du forstått at det handler ikke om frykt for at allergenet skal sveve i lufta. Anonymkode: 76b07...f46 Jo, det er ganske mye snakk om "farlig" nøttestøv, forbud i skolen, kolleger som reagerer psykisk på dette og påstår de blir dårlig av at andre spiser snickers på kontoret og sånn. Dette er motbevist gjennom studier der ekstremt allergiske personer har sittet med nesen i peanøttposen uten å få en reaksjon. Vi vet at det ikke er snakk om å puste inn bananen Anonymkode: 36805...9ad 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #257 Skrevet 5. august 2024 mommyaka skrev (3 timer siden): Nå er det ikke snakk om luft bårn..der er snakk om at barn er allergisk mot noe de kan få i munnen eller ta på/ huden Ta på matvaren går også helt fint, de må bare ikke spise den. Det må selvsagt barnehagen passe på de få årene før barn er stort nok til å skjønne det selv. Anonymkode: 8707c...c58 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #258 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du hadde lest hele tråden så hadde du forstått at det handler ikke om frykt for at allergenet skal sveve i lufta. Anonymkode: 76b07...f46 Men da er det jo fint da, barnehagen passer på at dette barnet ikke spiser av andres matpakke, og alle har god håndhygene. Begge disse tingene burde jo uansett være rutine i en barnehage😊 Anonymkode: 8707c...c58 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #259 Skrevet 5. august 2024 On 8/1/2024 at 10:57 PM, Vera Vinge said: Jeg er veldig skeptisk til at det innføres en lang liste over forbudte matvarer i barnehagen. Jeg har selv opplevd dette, og syns det har vært ugreit. Fra å sende med varierte matpakker, endte vi med enkle brødskiver med et lite utvalg pålegg. Heldigvis ble det etter hvert innført varmmat i bhg, og det økte variasjonen igjen. Det jeg tenker, er at man må skille mellom alvorlighetsgrad av allergier. Alvorlige allergier, om det er pga nøtter, egg eller melk eller annet, må man selvsagt ha nulltoleranse for på avdelingen og evt i hele bhg. Men at ingen i bhg skal kunne spise sitrus fordi Petter får atopisk eksem av å spise dette, syns jeg er helt på trynet (ja, dette har jeg opplevd). Selv har jeg et barn med cøliaki - skulle jeg liksom nektet hele avdelingen å ha med brød i matpakka, da? Alle skjønner at det ikke går. Mitt barn gikk i bhg da han fikk cøliaki, og han måtte lære at han ikke kunne smake på andres mat og alltid spørre om han kunne spise noe, hvis han ble tilbudt noe. Og så må bhg være på vakt. Samme med barnet mitt som er laktoseintolerant. Og så tenker jeg at det ikke er verdens undergang om sistnevnte får i seg litt laktose, da laktoseintolerante ofte tåler litt. For han med cøliaki er saken en annen, han kan ikke ha noe gluten (samtidig som gluten ikke er livstruende). Lista over uønskede matvarer kan bli så lang om alle grader av allergier og intoleranser skal inn på en nei-liste i bhg. Helt enig med deg. Vil tro allergien mot banan er en slik alvorlig en, som også flere andre her har påpekt etter å ha lest troverdige kilder. Anonymkode: 74312...fa6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #260 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette med at ingen andre barn kan spise det ett barn er allergisk mot går man jo mer og mer bort fra. Det er jo godt bevist nå at tilnærmet ingen kan få allergisk reaksjon av at allergenet er i lufta. Tipper man kommer til å se tilbake på denne praksisen om noen år og le. Anonymkode: 8707c...c58 Lufta? Når unger stjeler mat av hverandre ved matbordet bak ryggen til den ansatte så handler det ikke om at sporer spres i lufta. Det handler også om at barn spiser og får det på hender og klær, det detter på gulvet, havner under inneskoene. Osv Anonymkode: a718c...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå