Vera Vinge Skrevet 4. august 2024 #221 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Cøliaki er en autoimmun sykdom. Anonymkode: da85e...4d5 Jeg er fullstendig klar over det - hva er poenget ditt? Det var en diskusjon om allergi vs intoleranse. Jeg mener a. at man bør være flinkere til å skille mellom alvorsgrad, og b. at selv om cøliaki ikke er en allergi skal de uansett ikke få i seg noe gluten pga langsiktige skader, men totalforbud mot gluten i bhg og skole er likevel ikke løsningen. Tuppeluri skrev (3 timer siden): Dette er et ikke-problem. Det er bare å la vær å sende med banan. Barn kan dele mat med hverandre når voksne må se en annen vei eller er opptatt med et annet barn, det kan skje situasjoner rundt et bord man ikke kan forutse. Det er flere variabler her. Jeg hadde vært takknemlig om hele avdelingen hadde bananforbud, enn at jeg skulle være redd hver eneste dag for at ungen min fikk i seg mat han ikke tåler. Ved alvorlig allergi på småbarnsavd, ja. Utenom det handler det ikke bare om banan, men om summen av alle matvarene det kan bli forbud mot om man ikke skiller på alvorlighetsgrad og følger råd fra ekspertene. 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #222 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Les på FHI, når det er snakk om allergi mot banan, så er det som oftest alvorlig allergi. Det betyr at man kan dø av å få i seg banan. Små unger griser, og banan er myk. En liten bit her, en liten bit der. Litt klin på stolen eller under bordet. Så tar lille Per på det og får i seg banan, fordi de ansatte ikke så klinet eller biten som trillet ned. Mye som kan gå galt. Når det er snakk om alvorlig allergi så tar man hensyn. banan kan de få hjemme. Høres helt villt ut at mange her inne mener at ansatte og den rammede familien skal gå gjennom hverdag med hjertet i halsen bare fordi noen føler det er en menneskerett å spise mat som er dødelig for sidemannen. Idioter. Anonymkode: 51cf2...a45 Msn du må likevel ha hjertet i halsen, for kanskje Theodor har hatt besøk av bestemor som ikke vet om de merkelige reglene i barnehagen og derfor sendte med en vaffel med banan i, eller Anita fikk litt banan på genseren i går som ingen la merke til og derfor kledde på igjen i dag, eller kanskje noen foreldre enten ikke bryr seg eller ikke husker, kanskje pappa laget muffins eller pannekaker med banan i på mandag og mamma ikke visste at det var banen i dem og sendte med resten i matpakken på tirsdag, etc etc.Enten er allergien så farlig at ungen ikke kan gå ute i samfunnet, eller så er disse restriksjonene bare falsk trygghet som påfører alle andre familiene unødvendig hassle. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi har barn som ikke kan være i nærheten av egg og melk. Barnehagen har et godt samarbeid med foreldrene. De andre barna lider ingen nød om de ikke kan drikke melk og spise egg i bhg. Nå har vi alle måltidene i bhg, og lager mye godt. Sunn og variert mat. Foreldre har sjekket, da de trodde vi hadde "dritt mat". Anonymkode: 4be87...2bc Så lenge all mat serveres i barnehagen og det ikke brukes usunne erstatningsprodukter er det helt ok. (f.eks., helt ok å servere vann i stedet for melk, ikke ok å servere ultraprosessert plantemelk i stedet for melk. Ok å droppe smør, ikke ok å gi alle barna ultraprosessert helseskadelig margarin i stedet for smør. ok å gi grønnsaker i stedet for pasta, ikke ok å gi usunn glutenfri pasta). katties skrev (14 timer siden): Når det gjelder eget barn med allergi vet jeg at det ikke engang kan få i seg mat med "kan inneholde spor av x", men min regel er at barnehagen ikke gir henne slik mat og passer på at hun ikke får det av andre barn. Men så er det fordi det er ikke slik at hun reagerer på at x wr i lufta, og det er en type allergi som antihistaminer og steroider ka dempe- man trenger ikke epi-pen hvis noe skjer. Det er barn i en annen barnehage som vi har gått i. Der var det epi-pen og allergi hvis det var bøttestøv i lufta. Uheldigvis kan dette barnet kanskje omtrent aldri fly pga drittsekker som nekter å la nøttene vøre igjen hjemme, eller vente til de er ut av flyet. Her vet jeg ikke hva som er situasjonen, men jeg har et familiemedlem med sitrusallergi, og der er det slik at hvis en appelsin blir skrelt i samme rom så får hun utslett nesten med en gang. Kanskje har de ikke nok personale til å passe på, og at den allergiske reaksjonen er ille? Synd? Ja, jeg hadde jo også syntes det var velsig upraktisk, men kanskje barnet kan få bananen til frokost i stedet om det ikke er mulig å gjøre annet? Havrelapper kan også lages uten banan. anafylaktisk sjokk pga luftbårne allergener fra nøtter er nocebo, det er tilbakevist av forskning. Les linkene. I forsøkene ble INGEN allergiske når de ikke visste at det var nøtter i rommet, men flere ble allergiske når de så at noen rotet rundt i en skål peanøtter. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Man tar da hensyn til andre. Banan kan man spise på fritiden Anonymkode: 28cb7...f4d Hvilken fritid? De 2-3 timene mellom barnehage og leggetid rekker man stort sett kun middag. Banan er genialt i mye matpakkemat. Tuppeluri skrev (3 timer siden): Dette er et ikke-problem. Det er bare å la vær å sende med banan. Barn kan dele mat med hverandre når voksne må se en annen vei eller er opptatt med et annet barn, det kan skje situasjoner rundt et bord man ikke kan forutse. Det er flere variabler her. Jeg hadde vært takknemlig om hele avdelingen hadde bananforbud, enn at jeg skulle være redd hver eneste dag for at ungen min fikk i seg mat han ikke tåler. Det måtte du vært redd for uansett. Du har jammen stor tillit til at ALLE foreldre, besteforeldre og barnevakter til alle barna i barnehagen skal både gidde og huske og ha nok kompetanse om kjøkkenrenhold og krysskontaminering i forhold til ditt barns allergi, hver eneste dag. Anonymkode: dd76f...405 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #223 Skrevet 4. august 2024 Kjære vene... Her kommer det til å bli mange tøffe tak fremover hvis det å unnlate å sende med banan i barnehagen skal bli et så stort problem! I et samfunn,være seg barnehage,skole,jobb,eller overalt ellers,må man faktisk innrette seg og ta hensyn til andre. Det er viktigere at barnet med allergi ikke får i seg banan,enn at ditt barn må få banan... Kanskje er det ditt barn som må tas hensyn til en annen gang. Barn er ikke i bhg 24 timer i døgnet,og har anledning til å spise banan utenom tida det er i bhg. Sikker på at du klarer å lage noe uten banan å ha i matpakka om du bare vil. Anonymkode: b44b7...b98 3 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #224 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjære vene... Her kommer det til å bli mange tøffe tak fremover hvis det å unnlate å sende med banan i barnehagen skal bli et så stort problem! I et samfunn,være seg barnehage,skole,jobb,eller overalt ellers,må man faktisk innrette seg og ta hensyn til andre. Det er viktigere at barnet med allergi ikke får i seg banan,enn at ditt barn må få banan... Kanskje er det ditt barn som må tas hensyn til en annen gang. Barn er ikke i bhg 24 timer i døgnet,og har anledning til å spise banan utenom tida det er i bhg. Sikker på at du klarer å lage noe uten banan å ha i matpakka om du bare vil. Anonymkode: b44b7...b98 Du misser hele poenget. Det er altså IKKE ANBEFALT fra helsemyndighetene å kreve at en hel barnehage/klasse/skole skal unngå en matvare fordi et barn er allergisk. Anonymkode: dd76f...405 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #225 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja. Absolutt. Anonymkode: 51154...42c Så du jobber i barnehage? Og hvis ikke og du er forelder så stiller spørsmålstegn ved hvorfor både du og for så vidt flere andre her i tråden overleverer barna deres til oss om dere virkelig mener at vi gjør sånne ting kun for være slemme og tydeligvis er helt ubrukelige. Anonymkode: 76b07...f46
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #226 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Banan faktisk? Jeg tror noen foreldre overdriver kraftig når det gjelder allergi. Vennen til barnet mitt spiste nøttebrød hos oss en gang. Far visste ikke at det var nøtter i brødet jeg hadde bakt. Dette barnet har visstnok nøtteallergi, men reagerte ikke i det hele tatt… Anonymkode: 7f516...66b Javel og poenget ditt er? Anonymkode: 76b07...f46
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #227 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du misser hele poenget. Det er altså IKKE ANBEFALT fra helsemyndighetene å kreve at en hel barnehage/klasse/skole skal unngå en matvare fordi et barn er allergisk. Anonymkode: dd76f...405 Når det er snakk om så små barn og det er en alvorlig allergi så er det helt riktig å sette inn slike tiltak. Men med det sagt så er det ikke det du nevner som har vært problemet i tråden. Problemet har vært foreldre som sutrer over at de ikke får lov å ta med banan Anonymkode: 76b07...f46 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #228 Skrevet 4. august 2024 Alle barn og deres foreldre burde kunne føle seg trygg i barnehagen. Dere som ikke har barn med allergi forstår ikke. For oss med barn med alvorlig allergi kan det sammenlignes med at Ole som sitter ved siden av ditt barn har med seg rottegift i matboksen. Hadde du stolt på at Ole ikke hadde grisete med giften eller at ditt barn som kanskje er nysgjerrig smaker litt på giften. Dette er dødelig for våre barn. Slutt å være så egoistisk. Barna kan spise banan eller hva det måtte være hjemme. Anonymkode: 9188a...534 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #229 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du misser hele poenget. Det er altså IKKE ANBEFALT fra helsemyndighetene å kreve at en hel barnehage/klasse/skole skal unngå en matvare fordi et barn er allergisk. Anonymkode: dd76f...405 Og så da? Anonymkode: 3b2f3...20e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #230 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Banan faktisk? Jeg tror noen foreldre overdriver kraftig når det gjelder allergi. Vennen til barnet mitt spiste nøttebrød hos oss en gang. Far visste ikke at det var nøtter i brødet jeg hadde bakt. Dette barnet har visstnok nøtteallergi, men reagerte ikke i det hele tatt… Anonymkode: 7f516...66b Nøttebrød er vel fjerne varmebehandlet? Kanskje du skulle finne deg en bok? Anonymkode: 3b2f3...20e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #231 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nøttebrød er vel fjerne varmebehandlet? Kanskje du skulle finne deg en bok? Anonymkode: 3b2f3...20e *gjerne Anonymkode: 3b2f3...20e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #232 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 13.32): Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. Anonymkode: 42179...6ad Åneiiii, så fælt for deg….. Hadde det vært ditt barn, hadde du da sluttet å jobbe, slik at barnet ditt ble 100 prosent isolert? Anonymkode: 90c1d...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #233 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Alle barn og deres foreldre burde kunne føle seg trygg i barnehagen. Dere som ikke har barn med allergi forstår ikke. For oss med barn med alvorlig allergi kan det sammenlignes med at Ole som sitter ved siden av ditt barn har med seg rottegift i matboksen. Hadde du stolt på at Ole ikke hadde grisete med giften eller at ditt barn som kanskje er nysgjerrig smaker litt på giften. Dette er dødelig for våre barn. Slutt å være så egoistisk. Barna kan spise banan eller hva det måtte være hjemme. Anonymkode: 9188a...534 Så du mener at alle barn skal spise glutenfritt brød i barnehagen hvis det er ett barn med cøliaki der? Barna kan ikke få med seg brødskiver eller pasta i matpakke med mindre det er glutenfritt? Anonymkode: 5096b...4ef 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #234 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så du mener at alle barn skal spise glutenfritt brød i barnehagen hvis det er ett barn med cøliaki der? Barna kan ikke få med seg brødskiver eller pasta i matpakke med mindre det er glutenfritt? Anonymkode: 5096b...4ef Nå er det noen ting som er mer gjennomførbart da. Nei,man kan ikke forvente at alle i bhg skal spise glutenfritt,men at de ikke skal ha med banan er lettere å gjennomføre. Det klarer alle. Anonymkode: b44b7...b98 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #235 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du misser hele poenget. Det er altså IKKE ANBEFALT fra helsemyndighetene å kreve at en hel barnehage/klasse/skole skal unngå en matvare fordi et barn er allergisk. Anonymkode: dd76f...405 Da må helsemyndighetene sørge for at det ansattes flere voksne i en barnehage, slik at barna med allergi har en voksen på seg hele tiden for å sørge for at barna ikke får i seg allergener. For med den voksentettheten som er nå, er det helt umulig å få passet på slike ting. Særlig med de minste barna, hvor mat klines overalt. Anonymkode: 2cbd9...0b0 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #236 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så du mener at alle barn skal spise glutenfritt brød i barnehagen hvis det er ett barn med cøliaki der? Barna kan ikke få med seg brødskiver eller pasta i matpakke med mindre det er glutenfritt? Anonymkode: 5096b...4ef Du forstår sikkert at hvis et barn kan bli alvorlig syk eller dø av at noen spiser noe spesifikt i nærheten, så er det best at den ingrediensen ikke blir spist?!? Tror ikke du er så dum som du gjør deg til her 😊❤️ Hva hvis ditt barn kunne dø av noe, mener du da at det er bedre at barnet ditt blir kastet i en lukket kjeller, slik at de andre barna kan få nyte lunsjen sin med noe de heller kan spise utenom barnehagen? Og hva da hvis du har flere barn og det ene bare «kan ikke klare seg uten nøtter», mens det andre barnet ditt kan dø? Hiver du det allergiske barnet på sjøen da? Eller sender du det i nevnte kjeller?? Det er INGEN barn som dør av å ikke kunne spise en spesifikk ting i barnehagen, men det finnes noen som kan dø fordi førstnevnte barn er bortskjemte/har foreldre som tenker kun på seg og sitt! Mine barn har ingen allergier, men hadde aldri prøvd å være jævlig idiot hvis noen i barnehagen/skolen hadde allergier! For meg er det er et viktig læringspunkt for barna, og samtidig et meget LITE offer! Så please, ikke sammenlikne cøliaki med andre farlige allergier…… Anonymkode: 90c1d...7b5 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #237 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da må helsemyndighetene sørge for at det ansattes flere voksne i en barnehage, slik at barna med allergi har en voksen på seg hele tiden for å sørge for at barna ikke får i seg allergener. For med den voksentettheten som er nå, er det helt umulig å få passet på slike ting. Særlig med de minste barna, hvor mat klines overalt. Anonymkode: 2cbd9...0b0 Og enda er det mange barnehager som får til dette. Jeg har to barn med allergi i barnehage, og der er det ikke forbud mot allergenet. Barnehagen tilrettelegger ved måltidene slik veilederen fra myndighetene instruerer. Anonymkode: 9b2f2...664 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #238 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du forstår sikkert at hvis et barn kan bli alvorlig syk eller dø av at noen spiser noe spesifikt i nærheten, så er det best at den ingrediensen ikke blir spist?!? Tror ikke du er så dum som du gjør deg til her 😊❤️ Hva hvis ditt barn kunne dø av noe, mener du da at det er bedre at barnet ditt blir kastet i en lukket kjeller, slik at de andre barna kan få nyte lunsjen sin med noe de heller kan spise utenom barnehagen? Og hva da hvis du har flere barn og det ene bare «kan ikke klare seg uten nøtter», mens det andre barnet ditt kan dø? Hiver du det allergiske barnet på sjøen da? Eller sender du det i nevnte kjeller?? Det er INGEN barn som dør av å ikke kunne spise en spesifikk ting i barnehagen, men det finnes noen som kan dø fordi førstnevnte barn er bortskjemte/har foreldre som tenker kun på seg og sitt! Mine barn har ingen allergier, men hadde aldri prøvd å være jævlig idiot hvis noen i barnehagen/skolen hadde allergier! For meg er det er et viktig læringspunkt for barna, og samtidig et meget LITE offer! Så please, ikke sammenlikne cøliaki med andre farlige allergier…… Anonymkode: 90c1d...7b5 Oi. Jeg var bare litt lei av krisemaksimeringen i denne tråden. 1) myndigheter anbefaler ikke mat begrensninger i barnehage eller skole. 2) jeg brukte Cøliaki som ett eksempel fordi brødmat er veldig vanlig og barn med cøliaki kan bli ekstremt dårlig av gluten. Jeg kunne også nevnt melk/meieriprodukter. Det er ikke lenge siden ett barn døde av dette på skolen. 3) Enkelte i denne tråden mener at alle matvarer skal bort hvis det er allergier. De aller fleste vil nok mene at glutenfritt for friske barn hadde vært helt idioti. Meieriprodukter likeså. Spørsmålet er da, hvor går grensen? Hvilke matvarer skal være ok og hvilke skal ikke? 4) barnet mitt er allergisk mot flere typer nøtter. Det har epipen i sekken. Når allergien ble oppdaget havnet vi på legevakta. Jeg har gitt beskjed til omgangskrets men krever ikke nøttefritt. Barnet er lært opp til å spørre om allergener og holder seg unna det den ikke tåler. Anonymkode: 5096b...4ef 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #239 Skrevet 4. august 2024 Jeg var FAU leder i barnehagen vår i flere år, og vi hadde også et tilfelle der en avdeling plutselig fikk totalforbud mot en matvare. Det nektet vi å godta uten at kommunelegen kunne skriftlig bekrefte at det skulle innføres totalforbud på en avdeling grunnet denne allergien. Det kunne ikke kommunelegen gjøre selvfølgelig, som de ikke kan i 98% av tilfellene, så styrer måtte pent oppheve forbudet. Så dette kan være veien å gå TS. Gjennom lang erfaring som både foreldre og i FAU er det mange hysteriske foreldre og slappe barnehager som ønsker minst mulig ekstra-arbeid. Jeg har full forståelse og sympati for barnehagens ansatte og at det vil medføre merarbeid, men som jeg sa, dette skal ikke gå ut over alle andre barn. Det er en kamp barnehagen må ta med kommunen (som i dette tilfellet var eiere) Anonymkode: 456aa...017 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #240 Skrevet 4. august 2024 On 8/1/2024 at 5:15 PM, AnonymBruker said: Hva er det værste som kan skje om ditt barn skulle få i seg noe av dette? Kan ikke sammenligne cøliaki med potensielt alvorlig allergi. Anonymkode: 94780...47c Enig. Jeg har tre barn med cøliaki og om de får i seg noe er det selvfølgelig kjedelig for oss, men de dævver jo ikke. Hadde lett latt bananen bli hjemme dersom det var fare for liv for andre barn. Anonymkode: 74312...fa6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå