Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Nektet banan i bhg pga allergi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan jo være at det er "airborn". Vi hadde ei kjerring på jobb som var veldig allergisk mot nøtter så ingen kunne spise noe som hadde nøttespor i seg for da kom det inn i bygningen.

Anonymkode: 1f41a...6cb

hysteri og nocebo

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan tør du å overlate barna dine til oss når du går på jobb når du tydeligvis mener at vi er fullstendig inkompetente? 

Anonymkode: 76b07...f46

Fordi dere ikke er inkompetente til å passe barn, bare inkompetente til å ta gode vurderinger rundt helsetilstander, og da blir det vanligvis alt for strenge restriksjoner.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så ingen av dere har nøtter i det hele tatt hjemme eller i bilen? Reiser ikke med kollektivtransport? Kjøper innpakket brød på butikken, har det i lukket pose hjemme, og har pålegget i nøttefritt skap? Tar aldri fly eller går på kino? Passer på at alt av jakker, sko, sekker og votter som har vært i områder hvor det kan være nøtter (feks matbutikken, vår har nøtter i løsvekt) ikke blir med på jobb eller barnehage?

Nøtter er ikke bare nugatti. Det er brød, knekkebrød, musli, middagsrester, pesto og mye annet. 

Uten at det er sagt hvilke nøtter som det gjelder er et "nøtteforbud" absurd. Spor av nøtter er heller ikke mulig å unngå. Det er også gjort studier og provokasjoner, og det er ikke funnet noen med anafylaktiske reaksjoner på støv av hverken nøtter eller peanøtt. Så hvis noen mener at de selv eller barna sine er så allergiske, så ta en kontrollert provokasjonstest. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev

Totalforbud er også svært sjelden anbefalt, og det skal i tilfelle informeres grundig. Og, skal man unngå spor av noe også i luften er det umulig pga klær og utstyr. Da må barnehagen faktisk stå for alt av mat. 

https://www.naaf.no/allergi/matallergi/allergi-mot-notter

https://www.naaf.no/allergi/matallergi/hvilke-rettigheter-har-matallergiske-barn-i-barnehage-og-skole

Screenshot_20240801-195445.png

Screenshot_20240801-200027.png

Anonymkode: 160a8...c80

Takk, endelig et fornuftig innlegg

Og hva tenker du at riksen skal gjøre? Slå i bordet og si at bananen til ditt barn er såpass viktig at det trumfer et barn som blir syk den bananen ?

ja

mommyaka skrev (2 timer siden):

Hva skull de gjort...kommet til barnehagen og laget et eget telt for henne slikt at hun skal kunne spise banan.

Da måtte dere tatt med henne hjem og matet henne med banan hjemme..og så sendt henne i barnehagen igjen. 

Dessverre går allergi over spiser lite

nei det gjør det faktisk ikke. Det er ikke anbefalt å nekte alle rundt å spise noe en annen er allergisk mot, det er hysteri. Det ER anbefalt å la undervektige barn med matvegring spise det man får i dem.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi må ha pauser når barna spiser for ellers går det ikke å ta pauser. Det betyr at hver voksen har 9-12 barn ved matbordet. Hvis bare ett av dem har et uhell eller noen biter seg i tunga, noen må på do, osv så sitter én voksen igjen med 18-24 barn.

Det handler ikke om hva vi gidder å gjøre eller ei, det handler om hva som er mulig og forsvarlig. Risiko.

Anonymkode: a718c...ebd

men du trenger ikke å passe på alle de 18-24 barna, du trenger kun å passe på allergi-ungen.

Anonymkode: dd76f...405

• Nyttig 1
Skrevet
Vera Vinge skrev (3 minutter siden):

Jeg er veldig skeptisk til at det innføres en lang liste over forbudte matvarer i barnehagen. Jeg har selv opplevd dette, og syns det har vært ugreit. Fra å sende med varierte matpakker, endte vi med enkle brødskiver med et lite utvalg pålegg. Heldigvis ble det etter hvert innført varmmat i bhg, og det økte variasjonen igjen. 

Det jeg tenker, er at man må skille mellom alvorlighetsgrad av allergier. Alvorlige allergier, om det er pga nøtter, egg eller melk eller annet, må man selvsagt ha nulltoleranse for på avdelingen og evt i hele bhg. Men at ingen i bhg skal kunne spise sitrus fordi Petter får atopisk eksem av å spise dette, syns jeg er helt på trynet (ja, dette har jeg opplevd). Selv har jeg et barn med cøliaki - skulle jeg liksom nektet hele avdelingen å ha med brød i matpakka, da? Alle skjønner at det ikke går. Mitt barn gikk i bhg da han fikk cøliaki, og han måtte lære at han ikke kunne smake på andres mat og alltid spørre om han kunne spise noe, hvis han ble tilbudt noe. Og så må bhg være på vakt. Samme med barnet mitt som er laktoseintolerant. Og så tenker jeg at det ikke er verdens undergang om sistnevnte får i seg litt laktose, da  laktoseintolerante ofte tåler litt. For han med cøliaki er saken en annen, han kan ikke ha noe gluten (samtidig som gluten ikke er livstruende). Lista over uønskede matvarer kan bli så lang om alle grader av allergier og intoleranser skal inn på en nei-liste i bhg.

Men igjen...om ditt barn får litt vondt i magen..men han sin ikke tåler citrus kan være at han får så alvorlig eksem på hele kroppen at dette vil føre til kløe og irritasjon i flere dager.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Men igjen...om ditt barn får litt vondt i magen..men han sin ikke tåler citrus kan være at han får så alvorlig eksem på hele kroppen at dette vil føre til kløe og irritasjon i flere dager.

la alle spise sin egen mat da, ærlig talt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hysteri og nocebo

Fordi dere ikke er inkompetente til å passe barn, bare inkompetente til å ta gode vurderinger rundt helsetilstander, og da blir det vanligvis alt for strenge restriksjoner.

ja

nei det gjør det faktisk ikke. Det er ikke anbefalt å nekte alle rundt å spise noe en annen er allergisk mot, det er hysteri. Det ER anbefalt å la undervektige barn med matvegring spise det man får i dem.

men du trenger ikke å passe på alle de 18-24 barna, du trenger kun å passe på allergi-ungen.

He he...jepp...du mener r 1 voksen av 3 skal passe på et barn hele tiden...slik at 18 barn blir passet på av 1-2 voksne..joda... Det har de tid til seru...håper da ingen trenger hjelp, bleie må byttes eller barn må legges 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

la alle spise sin egen mat da, ærlig talt.

Jo de kan det...men om rn kan slutte å puste pga noe ned nøtter el...da må man jo passe på at ingen spiser noe med dette.

Hvorfor skal det være så vanskelig å være med menneskelig og passe på... skulle tro at det er verdens undergang at man ikke får spise banan eller ta med peanøttsmør i barnehagen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

He he...jepp...du mener r 1 voksen av 3 skal passe på et barn hele tiden...slik at 18 barn blir passet på av 1-2 voksne..joda... Det har de tid til seru...håper da ingen trenger hjelp, bleie må byttes eller barn må legges 

kun under måltidet. Man pleier ikke å legge barn midt i et måltid.

mommyaka skrev (Akkurat nå):

Jo de kan det...men om rn kan slutte å puste pga noe ned nøtter el...da må man jo passe på at ingen spiser noe med dette.

Hvorfor skal det være så vanskelig å være med menneskelig og passe på... skulle tro at det er verdens undergang at man ikke får spise banan eller ta med peanøttsmør i barnehagen 

det er bare tull, myte og nocebo at man slutter å puste av luftbårne nøtteallergener. Les linkene som ble lagt ut tidligere i tråden. Det er ikke medmennesklig å gjøre livet til alle restriktivt og vanskelig helt uten grunn.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

kun under måltidet. Man pleier ikke å legge barn midt i et måltid.

det er bare tull, myte og nocebo at man slutter å puste av luftbårne nøtteallergener. Les linkene som ble lagt ut tidligere i tråden. Det er ikke medmennesklig å gjøre livet til alle restriktivt og vanskelig helt uten grunn.

Herregud np må du gi deg...du sitter og tramper i gulvet og spyr ut negativt ting...for hva får du ut av det? Dette er snakk om barn og allergi...

Jeg er førskolelærer og når man er 4 på jobb så går en på pause når barna spiser.. da er man 3 igjen...og du mener da at 1 av disse skal sitte og passe på Ola som ikke kan spise banan hele tiden? Da sitter 2 voksne igjen på 18 av barn...

Og jo vi begynner legging ofte mens de sitter rundt bordet, for da har man mer kontroll på og kunne skifte/ gå på do etc...

Men det fir deg betyr at 1 voksen skal passe på Ola og 1 skal skifte bleier/ tisse/ legge 18 barn alene.

Hvorfor er det så vanskelig så vanskelig for deg å forstå at noen kan få skikkelig reaksjon om de bare kommer nær tung som fisk etc ..

Hva har du imot barn og allergier? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk dagens innlegg fra @barneleg1 på Instagram. Fornuftig og intelligent!

Anonymkode: 8a6a9...1cd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greit nok det. Men helsemyndighetene anbefaler ikke denne stramme linjen for allergier. Så hvorfor overprøver barnehagen dette? 

Det må da gå an for ts å stille spørsmål om hvor grensen går? Spesielt når dette er stikk i strid med offisielle retningslinjer. 

Som andre har nevnt i tråden, hva med neste barn som er allergisk mot melk? Gluten? Disse kan bli veldig dårlige også.

Skal de da tvinge alle til å leve melke og glutenfritt i tilfelle ett barn drikker av feil kopp eller tar en brødskive fra feil tallerken? Det ville i så fall vært meget spesielt. 

Anonymkode: 5096b...4ef

Veldig enig i dette. Det er bare hinsides sunn fornuft, og i mot offisielle råd å ha slike totalforbud mot mange forskjellige matvarer. Og så kan man forstå at enkelte allergier er så alvorlige at det må spesielle rutiner til.

mommyaka skrev (14 minutter siden):

Vel… hvis du sikter til mitt barn med cøliaki, vil jeg faktisk si at det er mer alvorlig for ham å få i seg gluten enn for et barn som får litt eksem av sitrus. Ikke fordi kløe er mindre ille enn magevondt. Men gjentatt inntak av gluten fører ikke bare til magevondt, men det er direkte skadelig for tarmen, som kan økte kreftfare og div annet. 

Poenget mitt er at man må lære barna å hanskes med allergiene og intoleransene sine fra de er små, i tillegg til at bhg må ha rutiner for å følge med ved matbordet. Ved alvorlige allergier hvor det kan stå om liv, blir det som sagt noe annet, men det gjelder et fåtall av de mer allergier/intoleranser. Og det er greit nok at man ikke kan ha med banan, men hva med når man ikke kan ha med banan, egg, melk, nøtter, fisk, sitrus, steinfrukt? Eller noe med gluten? Jeg opplevde på et tidspunkt i bhg følgende nei-mat samtidig: egg, fisk/skalldyr, nøtter, sitrus, steinfrukt, og antakelig noe mer jeg ikke husker. Jeg vet at det var et tilfelle av alvorlig nøtteallergi, så det var selvsagt greit, særlig i en bhg. Mens jeg hadde mine tvil om hvor hensiktsmessige resten av restriksjonene var. Jeg tenker man gjør det unødvendig vanskelig for flertallet av foreldre, pluss lager enormt mange begrensninger for barn som trenger å lære seg å spise variert. Og det allergiske barnet må på et tidspunkt også ha en rolle i dette selv, det kommer man ikke utenom.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. 
Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. 

En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? 

Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. 

Anonymkode: 42179...6ad

Bhg kan selvsagt sette slike begrensninger når det går på allergi hos andre barn. 

Upraktisk for deg - farlig for noen andre sitt barn. Prøv å se det fra andre siden og ar det gjaldt ditt barn.. Se lengre enn din egen nesetipp. 

Anonymkode: 75ca0...7db

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. 
Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. 

En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? 

Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. 

Anonymkode: 42179...6ad

https://youtube.com/shorts/AtDj02s-D6g?si=aODnecssVqz-5ydZ

Anonymkode: 8cc43...78f

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 8cc43...78f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bhg kan selvsagt sette slike begrensninger når det går på allergi hos andre barn. 

Upraktisk for deg - farlig for noen andre sitt barn. Prøv å se det fra andre siden og ar det gjaldt ditt barn.. Se lengre enn din egen nesetipp. 

Anonymkode: 75ca0...7db

Men dette handler ikke (bare) om å se lengre enn sin egen nesetipp. Jeg mener dette handler om sunn fornuft, som også er i tråd med fagpersoners syn på saken. (Som nevnt har jeg også selv barn med to ulike intoleranser, og jeg kan ikke se hensikten med at ingen barn i bhg eller skolen skulle hatt mat med de ingrediensene, siden det ikke er snakk om livstruende allergier.)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja for det å ta vare på helsen til barna er jo ikke en del av jobben vår. Har du selv jobbet i barnehage siden du er så skråsikker på at vi tar disse avgjørelsene uten at det faktisk foreligger medisinske grunner til det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror du oppriktig at vi som jobber i barnehage sender ut slik informasjon uten at det ligger en god grunn bak?

Barnehagen handler i beste mening, men helsemyndighetene anbefaler ikke forbud mot matvarer pga allergi. Barnehagen bør her ha rutiner etter de retningslinjer som gjelder. 

Anonymkode: 5096b...4ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja for det å ta vare på helsen til barna er jo ikke en del av jobben vår. Har du selv jobbet i barnehage siden du er så skråsikker på at vi tar disse avgjørelsene uten at det faktisk foreligger medisinske grunner til det?

Ikke den du spør, men har hatt barn i barnehage hvor de innførte forbud mot spor av nøtter. Tok såklart kontakt for å spørre hva de mente. Forbud mot spor av nøtter er ikke mulig å gjennomføre (da må matvarene kjøpes separat, oppbevares separat, matbokser, sekker, klær og sko oppbevares separat og aldri brukes på butikk eller være i kontakt med mat hjemme så lenge man har nøtter i hus). De kunne ikke si hvilken nøtt det var snakk om, noe som er et minimum. De kunne ikke si hvilke brød som var trygge, og det var ikke noe obs mot å unngå brødskjæremaskin i butikken (som man må hvis det skal være forbud mot spor av nøtter). De nevne peanøttsmør som noe som ikke skulle være med, selv om det er en belgfrukt og ikke en nøtt. Det var ingen planer om mer informasjon.

De hadde ikke hørt om offentlige retningslinjer, og kunne ikke gi noe informasjon om trygg mat eller hvordan den skulle håndteres. Legg merke til at her var det ikke snakk om forbud mot nøtter, det var forbud mot spor av nøtter.

Signe barnehagen, og jeg digger min og alle som jobber der. Men akkurat når det kommer til allergier så har de lite peiling.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi hadde to allergiske barn i barnehagen - søsken.

Den ene tålte bare ikke melk.

Den minste hadde alvorlige allergier som hun kunne dø av (ble ambulanse osv).

Så da fikk vi brev med forbud på alt nøtter og egg. 

Helt greit, vi serverte slikt hjemme istedet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 8/1/2024 at 11:01 PM, AnonymBruker said:

hysteri og nocebo

ja

Les på FHI, når det er snakk om allergi mot banan, så er det som oftest alvorlig allergi. Det betyr at man kan dø av å få i seg banan. 

Små unger griser, og banan er myk. En liten bit her, en liten bit der. Litt klin på stolen eller under bordet. Så tar lille Per på det og får i seg banan, fordi de ansatte ikke så klinet eller biten som trillet ned. Mye som kan gå galt. Når det er snakk om alvorlig allergi så tar man hensyn. banan kan de få hjemme. Høres helt villt ut at mange her inne mener at ansatte og den rammede familien skal gå gjennom hverdag med hjertet i halsen bare fordi noen føler det er en menneskerett å spise mat som er dødelig for sidemannen. Idioter.

Anonymkode: 51cf2...a45

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 8.19):

Ikke den du spør, men har hatt barn i barnehage hvor de innførte forbud mot spor av nøtter. Tok såklart kontakt for å spørre hva de mente. Forbud mot spor av nøtter er ikke mulig å gjennomføre (da må matvarene kjøpes separat, oppbevares separat, matbokser, sekker, klær og sko oppbevares separat og aldri brukes på butikk eller være i kontakt med mat hjemme så lenge man har nøtter i hus). De kunne ikke si hvilken nøtt det var snakk om, noe som er et minimum. De kunne ikke si hvilke brød som var trygge, og det var ikke noe obs mot å unngå brødskjæremaskin i butikken (som man må hvis det skal være forbud mot spor av nøtter). De nevne peanøttsmør som noe som ikke skulle være med, selv om det er en belgfrukt og ikke en nøtt. Det var ingen planer om mer informasjon.

De hadde ikke hørt om offentlige retningslinjer, og kunne ikke gi noe informasjon om trygg mat eller hvordan den skulle håndteres. Legg merke til at her var det ikke snakk om forbud mot nøtter, det var forbud mot spor av nøtter.

Signe barnehagen, og jeg digger min og alle som jobber der. Men akkurat når det kommer til allergier så har de lite peiling.

Jeg har ikke sagt et eneste sted at vi har allergier. Det er jo det motsatte av det som blir sagt. Vi har ikke den dybdekunskapen  og derfor sender vi ikke ut sånn informasjon kun basert på en rask melding fra en forelder. Hva må faktisk lese det som blir skrevet?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn som ikke kan være i nærheten av egg og melk. Barnehagen har et godt samarbeid med foreldrene. De andre barna lider ingen nød om de ikke kan drikke melk og spise egg i bhg. Nå har vi alle måltidene i bhg, og lager mye godt. Sunn og variert mat. Foreldre har sjekket, da de trodde vi hadde "dritt mat".  

Anonymkode: 4be87...2bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...