AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #201 Skrevet 3. august 2024 Vera Vinge skrev (På 1.8.2024 den 23.47): Men dette handler ikke (bare) om å se lengre enn sin egen nesetipp. Jeg mener dette handler om sunn fornuft, som også er i tråd med fagpersoners syn på saken. (Som nevnt har jeg også selv barn med to ulike intoleranser, og jeg kan ikke se hensikten med at ingen barn i bhg eller skolen skulle hatt mat med de ingrediensene, siden det ikke er snakk om livstruende allergier.) Forskjell på intoleranse og allergi. Dine barn har intoleranse - barnet som ts skriver om har allergi. To helt ulike ting og situasjoner. Anonymkode: 75ca0...7db 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #202 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 13.35): Det er et grep mange barnehager bruker fordi da slipper de å følge med på noe som helst om de smaker av hverandre. Det korrekte her ville vært å bedt om bekreftelse på at det er nødvendig at også de andre barna holder seg unna banan. Dersom barnet ikke tåler at andre rundt spiser banan, vil jeg tro barnet heller ikke er på restauranter eller innom matbutikker. Selvsagt skal man ta hensyn om det er slik. Men- om det er fordi barnehagen ikke orker å tenke på å følge med, så er det dumt. Både for barna deres, men også for dette barnet her som tross alt skal leve i et banansamfunn videre. Anonymkode: 4d0e2...13c Man kan fint gå i butikken selv om man kan reagere på at andre spise det, det skal forsatt litt til. Ta nøtter for eksempel noe mange er kjempe allergisk for. Viss du og en annen snakker ilag og du akkurat har spist nøtter, da kan nøttespor komme bort til andre og deretter kan den andre begynne å reagere på det. Vi hadde nøtteforbud på skolen jeg gikk på, nettopp pga dette. Er barnet er superallergisk mot banan så til det punktet at det feks kan kveles viss det får spor av det, så er det fullt forståelig at de ikke vil ha det i barnehagen. Anonymkode: 389b3...6ca 1
katties Skrevet 3. august 2024 #203 Skrevet 3. august 2024 (endret) Når det gjelder eget barn med allergi vet jeg at det ikke engang kan få i seg mat med "kan inneholde spor av x", men min regel er at barnehagen ikke gir henne slik mat og passer på at hun ikke får det av andre barn. Men så er det fordi det er ikke slik at hun reagerer på at x wr i lufta, og det er en type allergi som antihistaminer og steroider ka dempe- man trenger ikke epi-pen hvis noe skjer. Det er barn i en annen barnehage som vi har gått i. Der var det epi-pen og allergi hvis det var bøttestøv i lufta. Uheldigvis kan dette barnet kanskje omtrent aldri fly pga drittsekker som nekter å la nøttene vøre igjen hjemme, eller vente til de er ut av flyet. Her vet jeg ikke hva som er situasjonen, men jeg har et familiemedlem med sitrusallergi, og der er det slik at hvis en appelsin blir skrelt i samme rom så får hun utslett nesten med en gang. Kanskje har de ikke nok personale til å passe på, og at den allergiske reaksjonen er ille? Synd? Ja, jeg hadde jo også syntes det var velsig upraktisk, men kanskje barnet kan få bananen til frokost i stedet om det ikke er mulig å gjøre annet? Havrelapper kan også lages uten banan. Endret 3. august 2024 av katties
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #204 Skrevet 3. august 2024 Man tar da hensyn til andre. Banan kan man spise på fritiden Anonymkode: 28cb7...f4d 5
Vera Vinge Skrevet 3. august 2024 #205 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Forskjell på intoleranse og allergi. Dine barn har intoleranse - barnet som ts skriver om har allergi. To helt ulike ting og situasjoner. Anonymkode: 75ca0...7db Det vet jeg, selvsagt. Jeg skriver jo nettopp også at noe av problemet er at man ikke skiller på alvorligheten. Også innad i allergiene. Poenget mitt var nettopp at alt sauses sammen, og at det er stor forskjell på en livstruende allergi og barn som kan få oppblussing av eksem hvis de spiser sitrus. Jeg vet ikke hva som er tilfellet i ts sin bhg, siden mange blander allergi og intoleranse. Samtidig er det sånn at selv om cøliaki er en intoleranse, skal disse barna absolutt ikke få i seg gluten, selv om det ikke er livstruende. Likevel kan man jo ikke si at gluten er forbudt i bhg. Man tenker liksom at forbud mot andre matvarer er ok, fordi det er enklere å gjennomføre. Men prinsippet bør være det samme. Og så mener jeg man bør lytte til fagfolk her, som da mener at mange har for strenge regler rundt disse tingene. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #206 Skrevet 4. august 2024 7 hours ago, Vera Vinge said: Samtidig er det sånn at selv om cøliaki er en intoleranse, skal disse barna absolutt ikke få i seg gluten, selv om det ikke er livstruende. Cøliaki er en autoimmun sykdom. Anonymkode: da85e...4d5 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #207 Skrevet 4. august 2024 Jeg jobbet tidligere i barnehage og der var det på et tidspunkt så mange ulike allergier at vi måtte be om legeerklæring på alvorsgraden. Plutselig var det flere barn som var så allergiske at vi måtte ha forbud mot det ene og det andre. Men samtidig så var det barn uten allergimedisiner eller epipen i barnehagen og når vi ba om legeerklæring så kom det ingen. Rart, men sant. Vi hadde ingen problemer med å tilrettelegge for allergiske barn, heller har jeg ikke hatt noen problem med det ift mine egne i barnehagen. Selv har jeg hatt barn med allergier i ulike alvorlighetsgrader, men jeg har aldri lagt ned noe forbud om noe i barnehage/skole. Til tross for at den ene allergien kunne resultere i ambulanse og full pakke. Barnehagen/skole har vært obs på allergien, tatt hensyn og de har hatt allergimedisiner og epipen tilgjengelig. Anonymkode: a533f...373 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #208 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 13.47): Fin ordning:) I bår barnehage hadde det vært lettere å unngå en matvare enn å avse en voksen under alle måltider dessverre. Anonymkode: 74312...fa6 Selvsagt er det lettere for de voksne, men det er jo ikke riktig ovenfor de andre barna. Anonymkode: 8707c...c58 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #209 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 13.54): Plutselig har et barn spydd og personale fra alle bord er i sving. Alle har et øye på bordene med de andre barna, men ingen har nok overoppsyn til å få med seg at Lars stjeler litt bananpannekake fra Olav. Anonymkode: 20fb4...1a4 Personale fra alle bord skal ikke være i sving på grunn an ett barn som spyr, det er bare dårlig organisering, og unnskyldninger. Anonymkode: 8707c...c58 2
Tuppeluri Skrevet 4. august 2024 #210 Skrevet 4. august 2024 Dette er et ikke-problem. Det er bare å la vær å sende med banan. Barn kan dele mat med hverandre når voksne må se en annen vei eller er opptatt med et annet barn, det kan skje situasjoner rundt et bord man ikke kan forutse. Det er flere variabler her. Jeg hadde vært takknemlig om hele avdelingen hadde bananforbud, enn at jeg skulle være redd hver eneste dag for at ungen min fikk i seg mat han ikke tåler. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #211 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 17.19): Jeg har hatt et barn i barnehagen, som var minutter unna å stryke med fordi en av de voksne i barnets hjem spiste nøtter ved siden av barnet, uten at barnet hverken tok i nøtten eller fikk noe av den i munnen, så i barnehagen vår er det forbud mot å ha med matvarer med nøtter i, så lenge dette barnet er der. Noen av foreldrene surmulte selvfølgelig fordi deres barn ikke dikk ha nugatti på brødskiva i barnehagen, men det ville vært nok at barnet fikk en brødsmule med spor av nugatti på seg, før vi både måtte frem med epipenn, varsle foreldre, samt ringe ambulanse for å få mer hjelp der, etter ordre fra lege og foreldre. - Oppi dette styret, skulle vi også ivaretatt andre barn.. Vi vasker hender, når vi kommer i barnehagen, så det er ikke et problem om et barn har spist nugatti hjemme, bare de har vasket hendene etterpå. Anonymkode: ed43f...4ec Beklager, det tror jeg ikke på. Jeg kan gå med på at i svært svært sjeldne tilfeller så er allergien så ekstrem at man kan få problemer av å puste inn nøttestøv, selv om dette er mest en myte (du forveksler kanskje hassel med peanøtter ?) Man puster ikke inn nugatti. Så det at man kan dø av å få en smule på seg tror jeg ikke, selv om det er ca 4% nøtter i den nugattien. Hvis man er så allergisk så kan man heller aldri gå ut av huset fordi man kan ikke styre hva folk på bussen, på kino eller kjøpesenteret har spist eller tatt på. Sånne påstander gjør at folk ikke tar allergi seriøst. Legger ved denne: Vi har nylig vært med i et nasjonalt forskningsprosjekt der vi har utsatt over 375 barn med alvorlig peanøttallergi for peanøttstøv. Alle barna satt med en åpnet peanøttpose rett ved ansiktet i ti minutter. Ingen fikk alvorlige reaksjoner. Og Hvert år er det over 30 millioner flyginger. Det er ingen dokumenterte dødsfall på grunn av inhalasjon av nøttestøv noensinne. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/3EjdXq/raad-til-foreldre-som-har-barn-med-noetteallergi (jada, dette ble skrevet før skolebollesaken, men fortsatt har ingen dødd av å puste inn penøtt, eller hasselnøtt, så vidt jeg vet) Anonymkode: 36805...9ad 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #212 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 20.15): Vi kunne spise nøtter utenfor kontoret, men det var strengt forbudt å spise inne eller ta med noe som helst som hadde nøtter i seg. Var visst noen som hadde en snickers der en dag og kjerringa kollapset. Måtte ambulanse til etc. Anonymkode: 1f41a...6cb Psykisk. Anonymkode: 36805...9ad 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #213 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 21.08): Om noen er hyperallergisk på fly og opplyser om det så fåt man fra flyselskapene at man ikke kan ta med den og den matvaren Anonymkode: 50634...81c Beklager, men det hjelper jo ikke. Halvparten sitter og halvsover med ørepropper og bryr seg ikke en døyt om hva de sier over høyttaleren. Anonymkode: 36805...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #214 Skrevet 4. august 2024 Største I-landsproblemet jeg har lest om på lange tider. Seriøst! Bare ikke ta med banan i barnehagen, ferdig snakket. Anonymkode: 2c448...2b2 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #215 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 14.46): Uansett allergi så må barnehagen ha skriv direkte fra en lege for å ta hensyn. Dette vet alle barnehager og de tar ikke til seg slike ting med mindre de har fått det dokumentert av en lege. Så tror du virkelig at en leder i en hel barnehage ville gitt en slik beskjed kun basert på en hysterisk mor? Anonymkode: 556ff...95a Ja. Absolutt. Anonymkode: 51154...42c 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #216 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Beklager, men det hjelper jo ikke. Halvparten sitter og halvsover med ørepropper og bryr seg ikke en døyt om hva de sier over høyttaleren. Anonymkode: 36805...9ad Det blir sagt både før msn går på og etterpå Anonymkode: 50634...81c 1
Sciurus Skrevet 4. august 2024 #217 Skrevet 4. august 2024 Tråden er ryddet for innlegg signert av helsepersonell. Sciurus, mod
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #218 Skrevet 4. august 2024 Banan faktisk? Jeg tror noen foreldre overdriver kraftig når det gjelder allergi. Vennen til barnet mitt spiste nøttebrød hos oss en gang. Far visste ikke at det var nøtter i brødet jeg hadde bakt. Dette barnet har visstnok nøtteallergi, men reagerte ikke i det hele tatt… Anonymkode: 7f516...66b
mommyaka Skrevet 4. august 2024 #219 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Banan faktisk? Jeg tror noen foreldre overdriver kraftig når det gjelder allergi. Vennen til barnet mitt spiste nøttebrød hos oss en gang. Far visste ikke at det var nøtter i brødet jeg hadde bakt. Dette barnet har visstnok nøtteallergi, men reagerte ikke i det hele tatt… Anonymkode: 7f516...66b Eh...du vet at allergi kommer i forskjellige former...og kanskje dette barnet ikke reagere på disse nøttene..men andre nøtter Huff god holdning du har... Nei.... herregud.. foreldre går rundt med epipen etc...for barnet kan jo slutte å puste å dø...nei... foreldre overreagerer så mye altså..... 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #220 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Banan faktisk? Jeg tror noen foreldre overdriver kraftig når det gjelder allergi. Vennen til barnet mitt spiste nøttebrød hos oss en gang. Far visste ikke at det var nøtter i brødet jeg hadde bakt. Dette barnet har visstnok nøtteallergi, men reagerte ikke i det hele tatt… Anonymkode: 7f516...66b 1. Nøtteallergikere er sjelden allergisk mot ALLE nøtter. Man kan være allergisk mot bare en type nøtt. 2. Man kan få allergisk reaksjon flere timer etter at man har spist. Spurte du om barnet fikk reaksjon hjemme etterpå? Husk gutten som døde på vei hjem fra skolen fordi han fikk i seg melk på skolen. Anonymkode: 9b2f2...664 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå