Gå til innhold

Nektet banan i bhg pga allergi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hva tenker du at riksen skal gjøre? Slå i bordet og si at bananen til ditt barn er såpass viktig at det trumfer et barn som blir syk den bananen ?

Anonymkode: 76b07...f46

Vel ja, hun var der først. Hadde meldt det inn til alle relevante instanser:) 

Anonymkode: 25cce...189

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva tenker du at riksen skal gjøre? Slå i bordet og si at bananen til ditt barn er såpass viktig at det trumfer et barn som blir syk den bananen ?

Anonymkode: 76b07...f46

Riksen eeeelsker nok å bli "koblet på" fordi noen griner når ikke barnet deres ikke kan spise banan i barnehagen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du seriøs???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Så ingen av dere har nøtter i det hele tatt hjemme eller i bilen? Reiser ikke med kollektivtransport? Kjøper innpakket brød på butikken, har det i lukket pose hjemme, og har pålegget i nøttefritt skap? Tar aldri fly eller går på kino? Passer på at alt av jakker, sko, sekker og votter som har vært i områder hvor det kan være nøtter (feks matbutikken, vår har nøtter i løsvekt) ikke blir med på jobb eller barnehage?

Nøtter er ikke bare nugatti. Det er brød, knekkebrød, musli, middagsrester, pesto og mye annet. 

Uten at det er sagt hvilke nøtter som det gjelder er et "nøtteforbud" absurd. Spor av nøtter er heller ikke mulig å unngå. Det er også gjort studier og provokasjoner, og det er ikke funnet noen med anafylaktiske reaksjoner på støv av hverken nøtter eller peanøtt. Så hvis noen mener at de selv eller barna sine er så allergiske, så ta en kontrollert provokasjonstest. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev

Totalforbud er også svært sjelden anbefalt, og det skal i tilfelle informeres grundig. Og, skal man unngå spor av noe også i luften er det umulig pga klær og utstyr. Da må barnehagen faktisk stå for alt av mat. 

https://www.naaf.no/allergi/matallergi/allergi-mot-notter

https://www.naaf.no/allergi/matallergi/hvilke-rettigheter-har-matallergiske-barn-i-barnehage-og-skole

Screenshot_20240801-195445.png

Screenshot_20240801-200027.png

Anonymkode: 160a8...c80

Vi kunne spise nøtter utenfor kontoret, men det var strengt forbudt å spise inne eller ta med noe som helst som hadde nøtter i seg.

Var visst noen som hadde en snickers der en dag og kjerringa kollapset. Måtte ambulanse til etc.

Anonymkode: 1f41a...6cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når du har allergibarn burde du lese deg litt opp. All forskning viser at det IKKE er mulig å få anafylaktisk sjokk av at noen andre knekker peanøtter nær en allergiker. Det er derimot mulig å faktisk få anafylaktiske sjokk av nocebo effekt, hvis f.eks. uintelligente foreldre har overbevist barnet om at de vil få anafylaktiske sjokk om de ser en peanøtt. 

Anonymkode: dd76f...405

😂😂👌🏼 sa vel aldri at han fikk anafylaktisk sjokk av det. Men at han hovner opp i ansiktet og får pustebesvær fordi halsen tetter seg… selvsagt ringer lærere 113. 

Anonymkode: 627aa...951

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva skull de gjort...kommet til barnehagen og laget et eget telt for henne slikt at hun skal kunne spise banan.

Da måtte dere tatt med henne hjem og matet henne med banan hjemme..og så sendt henne i barnehagen igjen. 

Dessverre går allergi over spiser lite

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et annet barn er allergisk og kan bli sykt, og du tenker bare på deg selv? Spis banan hjemme til frokost med ungen da, overlever den ikke noen timer uten banan må du ha dårlig fantasi.. 

Anonymkode: 93bd3...a01

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis det er farlig allergi, som nøtter, kan jeg gå med på det. Men-banan…? Her lukter det ny og hysterisk bhg-forelder, og leder i bhg. som ikke tør å stå i mot. IMG_1512.thumb.jpeg.350277723bf17f0392b3a0f4fe53142a.jpeg

Anonymkode: 51154...42c

Du har liten kunnskap om allergier, forstår jeg, hvis du tror det bare er nøtter som kan utløse alvorlige reaksjoner, les her du:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319968#risk-factors

Anonymkode: 00416...4d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, jeg hadde nok koblet inn Riksen og legene våre. Datteren min har gått i den bhg i 4 år så det ville ikke vært aktuelt å bytte.

Så hvis dette barnet skulle være alvorlig allergisk. Så skal du tenke kun på ditt eget barn? 

Anonymkode: 94780...47c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så ingen av dere har nøtter i det hele tatt hjemme eller i bilen? Reiser ikke med kollektivtransport? Kjøper innpakket brød på butikken, har det i lukket pose hjemme, og har pålegget i nøttefritt skap? Tar aldri fly eller går på kino? Passer på at alt av jakker, sko, sekker og votter som har vært i områder hvor det kan være nøtter (feks matbutikken, vår har nøtter i løsvekt) ikke blir med på jobb eller barnehage?

Nøtter er ikke bare nugatti. Det er brød, knekkebrød, musli, middagsrester, pesto og mye annet. 

Uten at det er sagt hvilke nøtter som det gjelder er et "nøtteforbud" absurd. Spor av nøtter er heller ikke mulig å unngå. Det er også gjort studier og provokasjoner, og det er ikke funnet noen med anafylaktiske reaksjoner på støv av hverken nøtter eller peanøtt. Så hvis noen mener at de selv eller barna sine er så allergiske, så ta en kontrollert provokasjonstest. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev

Totalforbud er også svært sjelden anbefalt, og det skal i tilfelle informeres grundig. Og, skal man unngå spor av noe også i luften er det umulig pga klær og utstyr. Da må barnehagen faktisk stå for alt av mat. 

https://www.naaf.no/allergi/matallergi/allergi-mot-notter

https://www.naaf.no/allergi/matallergi/hvilke-rettigheter-har-matallergiske-barn-i-barnehage-og-skole

Screenshot_20240801-195445.png

Screenshot_20240801-200027.png

Anonymkode: 160a8...c80

holder på med provokasjonstester ifbm alle nøtter. Fikk beskjed av barnelegen at de ikke kommer til å ta provokasjon av peanøtter fordi det slår så kraftig ut på blod- og stikkprøver at det er uforsvarlig. 

vi har epipen i alle vesker, bagger, bil, kjøkken, skole og 2 i skolesekk. Ingen i familien spiser peanøtter noen sinne. Vi tar fly, men gir beskjed til flyvert at det er allergi så de roper opp på høyttaler at de ikke ønsker medbrakt peanøtter. Skolen er ikke nøttefri, men klassen har fått beskjed at det er ønskelig at barna ikke har med peanøtter. Gjør han en bjørnetjeneste hvis han ikke eksponeres for livet. Men det er for meg unødvendig at klassekamerater knekker peanøtter i klasserommet når han hovner opp og får pustebesvær. 

du høres ut som en som aldri har vært borti alvorlig allergi og forstår alvorlighetsgraden av dette

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. 
Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. 

En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? 

Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. 

Anonymkode: 42179...6ad

:seher: BARNEHAGEANSATTE: 

MEN, DERE: Pleier ikke denne typen informasjon å gå ut lenge før barnehagen starter opp etter ferien? Litt rart at infoen kom i dag?

Anonymkode: 30e80...45d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

MEN, DERE: Pleier ikke denne typen informasjon å gå ut lenge før barnehagen starter opp etter ferien? Litt rart at infoen kom i dag?

Den kom nok på mandag..men ts ville lufte litt frustrasjon idag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Flisespikkeri. Hvor god tid trenger du på å planlegge at du ikke skal ta med banan da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Med informasjon som er tilgjengelig, så ville jeg virkelig utfordret forbudet: 

Kopiert fra Naaf.no:

Helsedirektoratets nasjonale faglige råd for håndtering av matallergi i barnehager og skoler gir råd om fornuftige og trygge tiltak for håndtering av matallergi. Målet med rådene er færrest mulig restriksjoner for barnet, og at de tiltakene som settes inn støtter opp under barnets utvikling, og etter hvert mestring, av sin egen matallergi. 

Og fra NHI:

Symptomer

Allergiske reaksjoner på frukt kan være relativt milde og begrenset til munn og hals. Symptomer kan være kløe i lepper, munn og hals, og hevelse i lepper, tunge, hals og gane. Disse milde reaksjonene kan oppstå som en kryssreaksjon hos de som er allergiske mot pollen.

Anonymkode: 5096b...4ef

Og allergiske reaksjoner kan være mer alvorlig. 

Anonymkode: 7ab36...ee7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sjokkert. Er det virkelig viktigere for deg at barnet ditt får spise bananlapper enn at et annet barn ikke får en potensiell livstruende allergisk reaksjon? Du klarer å lage matpakke til barnet ditt uten banan. Eller tenker du at barnehagen skal bemanne opp fordi ditt barn MÅ ha banan i matpakken, slik at en ansatt konstant må følge med på barnet med allergi? Eller tenkte du at barnet med allergi skal sitte alene å spise slik at ditt barn kan få nyte en banan? 

En god løsning kunne jo vært at vanskelige foreldre som deg som absolutt må sende med banan i matpakken, er selv tilstede under måltidene og passer på at sitt eget barn ikke deler, søler eller tar på ting/personer med banan på hendene. 

Håper du kan se på denne i-lands problemstillingen din med et annet syn: tenk så heldig du er som ikke har et barn med matallergi! 

Anonymkode: c917f...68d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk akkurat mail av barnehagen at det har begynt et barn som er allergisk mot banan og det er derfor ikke lenger lov å sende med barna og de vil ikke bli servert det heller. 
Både jeg og flere av de andre foreldrene syntes dette er vanskelig og litt urettferdig. Vi bruker banan alene og mye i maten som lages om det er bananpannekaker, fruktsalat, grøt etc. Det er den absolutt enkleste frukten og få barn til å spise og den metter godt. 

En av de andre foreldrene som jobber i en annen barnehage sier at det egentlig ikke er lov og sette forbud mot matvarer men at de ansatte da må innføre rutiner for at dette barnet ikke skal få i seg banan. Noen som har vært borti noe lignende tidligere? 

Syntes også det virker veldig rart at det kun er banan av all frukt. 

Anonymkode: 42179...6ad

Guuud!! Gleder meg til denne tråden dukker opp på KG sin facebook side🍿🍿

Anonymkode: 39486...a3b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hallo les hva jeg skriver da? Jeg sier at jeg SÅKLART ville tilpasset mitt barns matpakke om jeg fikk beskjed om alvorlig allergi hos annet barn.

Jeg lurer også på om det i det hele tatt går an å ha såpass alvorlig allergi mot banan spesifikt siden jeg aldri har hørt om det før. 

Jeg synes ikke man kan ta for gitt at barnehagen har fått beskjed fra lege at det er såpass alvorlig nei. Jeg ville iallfall spurt.

Anonymkode: 1575b...f8a

Så det du skriver her, er at så lenge barnet «bare» får plager som kløe og hevelse i munn og hals, så skal barnet ditt ha med banan og bananpannekake i barnehagen? Blir så matt av foreldre som tenker sånn som deg. Banan er en skikkelig grisete frukt som barn gnir utover bord, stoler og gulv, så dette barnet kan enkelt få i eller på seg banan i barnehagen om andre barn har det med seg. Hevelse i munn og svelg kan dessuten få alvorlige følger. 

Men så lenge det ikke er ditt barn som plages av dette, så driter vi i sånt, ikke sant? For ditt barn må selvsagt få med seg bananer og bananpannekake i barnehagen, koste hva det vil! 

Anonymkode: 2cbd9...0b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

holder på med provokasjonstester ifbm alle nøtter. Fikk beskjed av barnelegen at de ikke kommer til å ta provokasjon av peanøtter fordi det slår så kraftig ut på blod- og stikkprøver at det er uforsvarlig. 

vi har epipen i alle vesker, bagger, bil, kjøkken, skole og 2 i skolesekk. Ingen i familien spiser peanøtter noen sinne. Vi tar fly, men gir beskjed til flyvert at det er allergi så de roper opp på høyttaler at de ikke ønsker medbrakt peanøtter. Skolen er ikke nøttefri, men klassen har fått beskjed at det er ønskelig at barna ikke har med peanøtter. Gjør han en bjørnetjeneste hvis han ikke eksponeres for livet. Men det er for meg unødvendig at klassekamerater knekker peanøtter i klasserommet når han hovner opp og får pustebesvær. 

du høres ut som en som aldri har vært borti alvorlig allergi og forstår alvorlighetsgraden av dette

Sånne mengder med epopenner får du ikke ut fra apoteket. 
Det andre her, peanøtter er faktisk en belgfrukter, og ved nøtteallergi så kan en allergiker fint spise peanøtter. 
så infoen din er lite troverdig. 

Så vet vi ikke om dette er en tråd spinnet opp i ts sin fantasi, eller om tråden har rot i virkeligheten. 
Ingen foreldre får heller innsyn i helseopplysningene til et allergisk barn i barnehagen. Men dette tenkt eller ikke tenkte barnet skal det isoleres i et glassmonter fordi andre foreldre skal ha alt på sin måte? 
Det trenger heller ikke være «bare» allergi dette barnet har, men det kan ha kompliserende tilleggsiagnoser. Hva om barnet har Downs? Eller noe annet?

Det er blitt en sånn Sofie Elise tenkning på folk……

AnonymBruker
Skrevet

På vår skole var det en lærer som var allergisk mot epler. 
Ingen fikk ta med epler på skolen under hele barneskolen. 
Det gikk bra det og . Hørte aldri noen klage på det . 
Spis banan hjemme ! 

Anonymkode: b06b9...9fd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bhg har ikke anledning til å dele opplysninger uten samtykke fra foreldrene og har ikke innsyn i papirer, så hva får deg til å si at de bør spørre?

Dersom foreldrene har delt dette med bhg er det enten ALVORLIG allergi, elle så er de så satt i sine egne veier at de neppe deler opplysninger som gjør at de ikke får vilja si.

Anonymkode: 8f0fa...dc6

Legeerklæring løser det problemet da, regner med at barnehagen ber om det?

Anonymkode: ea266...a83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...