AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #81 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I dette tilfellet vil det uansett være fornuftig å gå ut med navn på barn, i samarbeid med foreldre. Blir litt dumt hvis man skal unngå å ha banan i hjemmet hver gang man har med et barn hjem på besøk... Anonymkode: 36805...9ad Den informasjonen kan foreldrene dele. Men med det sagt så handlet kommentaren om at noen mente at vi som jobbet i barnehage skulle utlevere informasjon fra en legejournal. Anonymkode: 76b07...f46 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #82 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva hvis barna våre spiser banan til frokost hjemme før barnehagen? Anonymkode: 42179...6ad Jeg tror jeg hadde gitt ungen most banan til frokost hver dag bare på faen. mommyaka skrev (2 timer siden): Skjønner ikke hvorfor gjøre det vanskelig. Jeg har hat 2 barnehage barn og aldri har dr har mat med banan. De lider ikke Gratulerer til deg. Hva med brød eller melk eller egg, har du noen gang sendt med dem mat som inneholder det? Det et mye vanligere allergier. Burde være ulovlig å ha gluten i barnehager, på skoler og sykehus azz. Anonymkode: dd76f...405
Brunello Skrevet 1. august 2024 #83 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det går også fint at å lære allergibarnet og alle de andre at det kun skal spise sin egen mat. Dette er ren latskap fra barnehagen. Har aldri hørt om at ingen barn får ha med seg brødmat, pasta eller lignende selv om et eller annet barn har cøliaki… Anonymkode: dd76f...405 Nå er det i de tilfellene barnet blir kritisk sykt av å eksponeres for en matvare barnehage og skole tar slike grep. De kunne sikkert ha satt to ansatte til å passe på, men det hadde gått ut over mye annet. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #84 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Okey, bedre at barn risikerer å dø når de er med hjem da Anonymkode: 36805...9ad Skremmende at voksne mennesker ikke klarer å forstå at den informasjonen vil man jo selvsagt få av foreldrene hvis det blir aktuelt at det barnet skal være med deres barn hjem. Anonymkode: 76b07...f46 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #85 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette hadde jeg utfordret. I vår barnehage var det ett barn som hadde melkeallergi, men de andre barna hadde ikke forbud mot melk. Mitt barn gikk på småbarnsavd med melkeallergibarnet. I dette tilfelle ble det sett på som ett for stort inngrep i kostholdet til de barna som tåler melk. Barnet må lære seg å "eie" sin egen allergi. Nøtteallergi blir håndtert strengere fordi allergien kan være dødelig og en kan reagere på støv/ånde fra andre. Jeg ville spurt om hvilke konsekvenser banan vil ha og hvis allergien er "kun" på inntak og ubehag så er det stikk i strid med gjeldende anbefalinger. Anonymkode: 5096b...4ef Tror du oppriktig at vi som jobber i barnehage sender ut slik informasjon uten at det ligger en god grunn bak? Anonymkode: 76b07...f46 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #86 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Okey, bedre at barn risikerer å dø når de er med hjem da Anonymkode: 36805...9ad Da deler selvfølgelig foreldrene selv informasjonen med dere. Poenget er at barnehagen ikke gir ut dette hvis ikke foreldrene har sagt det. Er de på småbarn så besøker de hverandre neppe hjemme enda uansett. Anonymkode: 7ab36...ee7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #87 Skrevet 1. august 2024 Det er hysteri! På skolen der barna mine går kan ingen ha med nøtter. Hellernikke mat som inneholder spor av nøtter. Helt tullete ifølge folkehelseinstituttet. Ikke et eneste barn har dødd av slik allergi de siste 20 årene. En ting er liten avdeling i bhg, men stor avdeling og skolebarn klarer å regulere slikt selv (barn med alvorlig allergi spiser ikke andres mat). Har selv et barn med alvorlig nøtteallergi, epipenn og det hele. Aldri opplevd at han har dødd av at andre barn spiser nøtter. Har heller ikke skremt han slin at han blir redd om han lukter nøtter eller ser andre spise det. Anonymkode: 113b5...d6e 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #88 Skrevet 1. august 2024 Man kan allergisk mot banan, men da vil man også reagerer på andre matvarer som avocado og kiwi, samt latex. Når det da kun er banan det er snakk om, så hadde jeg også bedt bhg om nærmere forklaring. Det er veldig inngripende å ikke kunne gi barna sine dette på de 5 årene bhg-tiden potensielt varer for å skåne ett barn, så med mindre barnet faktisk blir mer syk enn diare og halskløe, så er det for inngripende. Som andre sier, man må heller lære barna å ikke dele mat. Skal alle leve glutenfritt fordi ett av barna får cøliaki? Neppe, samme med banan. Anonymkode: 7d6ef...02b 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #89 Skrevet 1. august 2024 Altså, hadde jeg fått en slik Mail så hadde jeg akseptert og ikke tenkt noe mer over det. Barnet ditt kan spise banan hjemme om det er så viktig for deg. Makan til sutring! Banan, banan, banan… trenger ikke å spise det hver bidige dag, og barnet DØR ikke dersom det ikke blir servert banan i sin matpakke 🤮🤮🤮 Anonymkode: 6dbf6...d38 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #90 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan allergisk mot banan, men da vil man også reagerer på andre matvarer som avocado og kiwi, samt latex. Når det da kun er banan det er snakk om, så hadde jeg også bedt bhg om nærmere forklaring. Det er veldig inngripende å ikke kunne gi barna sine dette på de 5 årene bhg-tiden potensielt varer for å skåne ett barn, så med mindre barnet faktisk blir mer syk enn diare og halskløe, så er det for inngripende. Som andre sier, man må heller lære barna å ikke dele mat. Skal alle leve glutenfritt fordi ett av barna får cøliaki? Neppe, samme med banan. Anonymkode: 7d6ef...02b Man KAN reagere på ja, det er ikke en regel. Har en venninne med bananallergi som hverken reagerer på avokado eller latex. Anonymkode: 7ab36...ee7 3
mommyaka Skrevet 1. august 2024 #91 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror jeg hadde gitt ungen most banan til frokost hver dag bare på faen. Gratulerer til deg. Hva med brød eller melk eller egg, har du noen gang sendt med dem mat som inneholder det? Det et mye vanligere allergier. Burde være ulovlig å ha gluten i barnehager, på skoler og sykehus azz. Anonymkode: dd76f...405 Jeg sender med det jeg kan. Hadde barnehagen sendt oss varsel at eks egg/ omelett ikke var lov...da hadde jeg ikke sendt med det. Oh du kan gi barnet ditt banan til det tyter ut av ørene om morgenen...det gjør ikke noe så lenr ditt barn ikke er til griset med banan på hele seg og klemmer person som er allergisk. Er du virkelig en mor? 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #92 Skrevet 1. august 2024 Det her er sånn bortskjemt drittunge oppførsel. «Ååååh det er utettferdiiiiig» 🤡 sønnen min har hyperallergi mot peanøtter. Det er JÆVLIG KULT å få tlf fra skolen om at Gudrun har sitti å knekt peanøtter i spisepausen og sønnen din sitter i ambulansen. skjerpings! Fuckings banan lissom, huff! Spis banan hjemme da vel!!! Vask henda på ungen din når du leverer i bhg! Anonymkode: 627aa...951 4 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #93 Skrevet 1. august 2024 Brunello skrev (7 minutter siden): Nå er det i de tilfellene barnet blir kritisk sykt av å eksponeres for en matvare barnehage og skole tar slike grep. De kunne sikkert ha satt to ansatte til å passe på, men det hadde gått ut over mye annet. Hvorfor tror du det trengs TO voksne mennesker for å hindre en batnehageunge i å kaste seg over maten til andre barn? AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror du oppriktig at vi som jobber i barnehage sender ut slik informasjon uten at det ligger en god grunn bak? Anonymkode: 76b07...f46 Ja. Dere er nemlig ikke helsepersonell, og har tydeligvis latt dere lure av inkompetente hysteriske foreldre til å tro at dette er nødvendig. mommyaka skrev (Akkurat nå): Jeg sender med det jeg kan. Hadde barnehagen sendt oss varsel at eks egg/ omelett ikke var lov...da hadde jeg ikke sendt med det. Oh du kan gi barnet ditt banan til det tyter ut av ørene om morgenen...det gjør ikke noe så lenr ditt barn ikke er til griset med banan på hele seg og klemmer person som er allergisk. Er du virkelig en mor? Ja jeg er mor, til et barn med cøliaki faktisk, og som ikke tålte banan da han gikk i barnehagen, men aldri om det hadde falt meg inn å kreve at andre barn ikke kan få spise mat mitt barn ikke tåler. De fleste barn spiser jo 90 % av måltidene sine i barnehagen, og siden de færreste spiser banan til middag er det altså stort sett i de måltidene man spiser i barnehagen at banan er aktuelt. Anonymkode: dd76f...405 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #94 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Server banan hjemme. Hadde det vært ditt barn som var allergisk hadde du vel håpet dem tok samme avgjørelse. Barn må ikke ha banan akuratt i bhg. Noen ganger er foreldre så egosentrert, og blir man sur på sånt og føler det urettferdig, ja buhu verden er ikke rettferdig. Tenker når man tar en sånn avgjørelse er barnet ganske allergisk og heller ta sine forhåndsregler en at dere som foreldre blir furt for at dem ikke får banan i barnehagen. Vet om en klasse jeg som må ta så mange forhåndsregler og mye dem må utelukke pga et barn. Dem skjønner det, og kan da spise dette hjemme Anonymkode: 90125...aa9 Jeg har barn med cøliaki. Og jeg ønsker virkelig ikke at alle skal holde seg unna brød, pasta, vafler og alle andre matvarer som inneholder gluten. Vi har diverse back-up matvarer i frysen i barnehagen, slik at dersom det serveres kaker eller vafler så har min gutt noe å spise. Han har lært seg fra veldig tidlig alder å spørre om det er gluten i det han får servert. For en som ikke tåler banan er det svært lite inngripende i dietten at barnet ikke kan spise banan. For vår del så bruker vi banan i f.eks grove lapper han har med seg til frokost, for å gjøre den glutenfrie maten mer saftig. At det ikke er mulig, vil være svært unødvendig og gjøre livet litt vanskelige for vårt barn som allerede har mange begrensinger i kosten. Å lære barnet at alle andre skal unngå det barnet ikke tåler er å gjøre barnet en bjørnetjeneste. Anonymkode: 5fbc7...e20 8 1
Thyra Skrevet 1. august 2024 #95 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trodde de voksne skulle følge med når barna spiste uansett? Anonymkode: 42179...6ad Selvsagt, men når 2-3 voksne følger med på en hel avdeling er det ikke sikkert de kan forhindre 100% at et barn ikke putter noen annens mat k munnen. Det kan skje veldig fort mens den voksne f.eks hjelper et annet barn. Om det er FARLIG allergi så er det best å unngå at noen har med. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #96 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det her er sånn bortskjemt drittunge oppførsel. «Ååååh det er utettferdiiiiig» 🤡 sønnen min har hyperallergi mot peanøtter. Det er JÆVLIG KULT å få tlf fra skolen om at Gudrun har sitti å knekt peanøtter i spisepausen og sønnen din sitter i ambulansen. skjerpings! Fuckings banan lissom, huff! Spis banan hjemme da vel!!! Vask henda på ungen din når du leverer i bhg! Anonymkode: 627aa...951 Når du har allergibarn burde du lese deg litt opp. All forskning viser at det IKKE er mulig å få anafylaktisk sjokk av at noen andre knekker peanøtter nær en allergiker. Det er derimot mulig å faktisk få anafylaktiske sjokk av nocebo effekt, hvis f.eks. uintelligente foreldre har overbevist barnet om at de vil få anafylaktiske sjokk om de ser en peanøtt. Anonymkode: dd76f...405 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #97 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har barn med cøliaki. Og jeg ønsker virkelig ikke at alle skal holde seg unna brød, pasta, vafler og alle andre matvarer som inneholder gluten. Vi har diverse back-up matvarer i frysen i barnehagen, slik at dersom det serveres kaker eller vafler så har min gutt noe å spise. Han har lært seg fra veldig tidlig alder å spørre om det er gluten i det han får servert. For en som ikke tåler banan er det svært lite inngripende i dietten at barnet ikke kan spise banan. For vår del så bruker vi banan i f.eks grove lapper han har med seg til frokost, for å gjøre den glutenfrie maten mer saftig. At det ikke er mulig, vil være svært unødvendig og gjøre livet litt vanskelige for vårt barn som allerede har mange begrensinger i kosten. Å lære barnet at alle andre skal unngå det barnet ikke tåler er å gjøre barnet en bjørnetjeneste. Anonymkode: 5fbc7...e20 100 % dette. Jeg har også cøliakibarn, og signerer alt du skriver. Anonymkode: dd76f...405 1
mommyaka Skrevet 1. august 2024 #98 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor tror du det trengs TO voksne mennesker for å hindre en batnehageunge i å kaste seg over maten til andre barn? Ja. Dere er nemlig ikke helsepersonell, og har tydeligvis latt dere lure av inkompetente hysteriske foreldre til å tro at dette er nødvendig. Ja jeg er mor, til et barn med cøliaki faktisk, og som ikke tålte banan da han gikk i barnehagen, men aldri om det hadde falt meg inn å kreve at andre barn ikke kan få spise mat mitt barn ikke tåler. De fleste barn spiser jo 90 % av måltidene sine i barnehagen, og siden de færreste spiser banan til middag er det altså stort sett i de måltidene man spiser i barnehagen at banan er aktuelt. Anonymkode: dd76f...405 Men det er jo opp til deg...men ol ditt barn hadde fått puste problemer eller fått problemer med kroppen hadde du nok sakt noe annet. Ingen allergi er like
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #99 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor tror du det trengs TO voksne mennesker for å hindre en batnehageunge i å kaste seg over maten til andre barn? Ja. Dere er nemlig ikke helsepersonell, og har tydeligvis latt dere lure av inkompetente hysteriske foreldre til å tro at dette er nødvendig. Ja jeg er mor, til et barn med cøliaki faktisk, og som ikke tålte banan da han gikk i barnehagen, men aldri om det hadde falt meg inn å kreve at andre barn ikke kan få spise mat mitt barn ikke tåler. De fleste barn spiser jo 90 % av måltidene sine i barnehagen, og siden de færreste spiser banan til middag er det altså stort sett i de måltidene man spiser i barnehagen at banan er aktuelt. Anonymkode: dd76f...405 Du har jo lite kunnskap. Handler ikke bare om å passe på at barnet ikke spiser andres mat, det kan være nok at de har det på hender og klasser rundt. Ei venninne har et barn med ganske heftig melkeproteinallergi, der måtte tilslutt barnehagen slutte å ha melkeprodukter på avdelingen i barnehagen. Ikke fordi ungen spiste andres mat, men fordi det var nok med kontakt med melk/yoghurt som fort havner på møbler og rundt om. Flere ganger i uka ble ungen veldig veldig dårlig. Jeg var selv på ferie med dette barnet engang og hjalp venninna mi tørke av bord og alt før vi kunne spise der, skulle virkelig utrolig lite til før ungen fikk skikkelig relasjon i form av utslett, slim og tett i hals etc. Anonymkode: 7ab36...ee7 2
Gjest Anonyme-meg Skrevet 1. august 2024 #100 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I dette tilfellet vil det uansett være fornuftig å gå ut med navn på barn, i samarbeid med foreldre. Blir litt dumt hvis man skal unngå å ha banan i hjemmet hver gang man har med et barn hjem på besøk... Anonymkode: 36805...9ad Da må foreldrene informere selv. Det er ikke de ansattes jobb. Og dem kan heller ikke gå ut med sånn info, da det er brudd på taushetsplikten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå