AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Jeg har to barn som er 10 og 14 år. Jeg og barnefar gikk ifra hverandre da yngste var 3 år. Har helt siden da hatt barna hos far 3 dager i uka samt halvparten av alle ferier. Det har fungert bra. Vi har som sagt ett godt forhold til hverandre, selvom vi er skilt. Far er glad i barna og følger opp skole og fritidsaktiviteter, tar med unga på ferier/turer og er i det hele tatt en super pappa. Barna har aldri vært negative til samvær med far før nå. Barnefar har nylig fått seg en ny kone fra Thailand. Hun er i slutten av 20 årene, men ser mye yngre ut. Barna opplever det som vanskelig, spesielt eldste datter på 14 år. Hun forteller at «stemor» er grei, men de snakker lite sammen fordi språket er en barriere. Hun snakker litt engelsk, men ikke nok til god kommunikasjon. Datteren synes det er ekkelt at hun og far er sammen, hun er veldig redd for at venner og bekjente skal få vite om det. Hun er redd hun blir mobbeoffer pga det. Gutten på 10 år vil ikke snakke om det, utover det at han sier han ikke vil til far. Føler dette er vanskelig. Prøver å forklare unga at far må få lov til å gifte seg og finne lykken på nytt igjen. Det er hans liv og hans valg, akkurat som jeg har en kjæreste må han få gifte seg. Jeg har en kjæreste som ungene vet om, men vi har bevisst valgt å være særboere fordi vi begge har unger. Nå vil ikke unga til far mer pga kona til far. Jeg synes det er kjempetrist fordi far og den nye kona er veldig greie mot barna. Tror det bare er flaut at far har ekstra ung kone. De tilbydde unga tur til Tusenfryd nå, men begge sa nei, fordi de vil ikke gå med far og hans nye kone. Eldste maser om å endre samværsavtalen slik at hun kan bo 100% hos meg. Og yngstemann vil det samme, men han vil ikke prate om det. Jeg synes det er trist at man skal avslutte forholdet til en ganske god pappa bare fordi han har funnet seg en etter å ha vært singel i mange år. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få unga til å forstå? Har dere noen råd? Anonymkode: fab2e...507 10
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 Unga? Vel, dette er det jo far som må fikse. Han må bare akseptere at de føler det sånn, og så får han være sammen med dem alene en stund mens de venner seg til situasjonen. Han får bli med på treninger, møte dem i nærområdet osv. Anonymkode: e64b7...827 34 10
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har to barn som er 10 og 14 år. Jeg og barnefar gikk ifra hverandre da yngste var 3 år. Har helt siden da hatt barna hos far 3 dager i uka samt halvparten av alle ferier. Det har fungert bra. Vi har som sagt ett godt forhold til hverandre, selvom vi er skilt. Far er glad i barna og følger opp skole og fritidsaktiviteter, tar med unga på ferier/turer og er i det hele tatt en super pappa. Barna har aldri vært negative til samvær med far før nå. Barnefar har nylig fått seg en ny kone fra Thailand. Hun er i slutten av 20 årene, men ser mye yngre ut. Barna opplever det som vanskelig, spesielt eldste datter på 14 år. Hun forteller at «stemor» er grei, men de snakker lite sammen fordi språket er en barriere. Hun snakker litt engelsk, men ikke nok til god kommunikasjon. Datteren synes det er ekkelt at hun og far er sammen, hun er veldig redd for at venner og bekjente skal få vite om det. Hun er redd hun blir mobbeoffer pga det. Gutten på 10 år vil ikke snakke om det, utover det at han sier han ikke vil til far. Føler dette er vanskelig. Prøver å forklare unga at far må få lov til å gifte seg og finne lykken på nytt igjen. Det er hans liv og hans valg, akkurat som jeg har en kjæreste må han få gifte seg. Jeg har en kjæreste som ungene vet om, men vi har bevisst valgt å være særboere fordi vi begge har unger. Nå vil ikke unga til far mer pga kona til far. Jeg synes det er kjempetrist fordi far og den nye kona er veldig greie mot barna. Tror det bare er flaut at far har ekstra ung kone. De tilbydde unga tur til Tusenfryd nå, men begge sa nei, fordi de vil ikke gå med far og hans nye kone. Eldste maser om å endre samværsavtalen slik at hun kan bo 100% hos meg. Og yngstemann vil det samme, men han vil ikke prate om det. Jeg synes det er trist at man skal avslutte forholdet til en ganske god pappa bare fordi han har funnet seg en etter å ha vært singel i mange år. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få unga til å forstå? Har dere noen råd? Anonymkode: fab2e...507 Syns det hørtes noe rasistisk ut, skummel tankegang fra en 14 åring at hun syns det er ekkelt og flaut. Jeg ville jobbet med den holdningen der. Jeg ville også gått inn for å bli kjent med kona hans selv, inviter de, vis barna at du ikke er rasistisk. Anonymkode: 4d639...51d 18 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De tilbydde unga tur til Tusenfryd nå, men begge sa nei, fordi de vil ikke gå med far og hans nye kone. Far får invitere med ungene UTEN kona da vel. Dette er fars ansvar. Han har valgt en kone som mange lett kan anse som en kjøpebrud. Hva er far selv? Rundt 40 år? Klart det er flaut når aldersforskjellen er så liten mellom eldste barn og kone. Kanskje er til og med forskjellen mindre mellom datter og kone enn mellom kone og far? Datter er såpass gammel at hun velger samværet selv. 10-åringen vil i praksis også ha det valget. Far får snakke med ungene og se hva han får til. Kanskje han kan klare å få til dagssamvær uten at kona er tilstedet for en periode? AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg synes det er trist at man skal avslutte forholdet til en ganske god pappa bare fordi han har funnet seg en etter å ha vært singel i mange år. Det er jo ikke 'bare' fra ungenes perspektiv tydeligvis. Anonymkode: 1aede...20b 18 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 Mange av de yngre konene fra Asia ser ut som de er mellom 12 og 14 år. Ekkelt når voksne menn finner seg koner som ser ut som barn. Skjønner godt at 14åringen reagerer. Kona ser sikkert ut som hun er jevngammel eller kunne vært lillesøstra til 14åringen Anonymkode: 196ee...229 31 1 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 Vil gitt barna litt tid, forstår der er rart med fremmed i huset. Men er han en god far vil de jo savne han. Anonymkode: d68b7...72f 5 1
Lorieen Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 Gi dem tid. Snakk med ungene dine. De har lov å føle det de føler, i den alderen er det meste kleint, og kjøpebrud fra Thailand er skikkelig kleint for en fjortenåring. Hun kommer til å få det slengt etter seg, og det er forståelig at hun vegrer seg for å vise seg offentlig med kona til far som ser ut som et barn. 16 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 Her er det nok ungene som trenger litt tid. Blir jo slik når de har vært vandt til å ha far for seg selv og nå plutselig en til der. Og ja mange fra de omeråde virket yngre en de er. Ser her naboen er gift med ei de er begge 45 år både mannen og kona, de har 1 barn sammen. Kona ser like ung ut sim datteren de har på 16 år de ser mer ut som søsken en mor og datter Anonymkode: 491f5...082 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 Her spiller jo tidslinjen en stor rolle. Er det sånn at far nettopp giftet seg og kona kom til Norge i sommer? Hvor lenge var de sammen før de giftet seg? Hvor ofte har far møtt ny kone før giftemål? Skjønner godt at ungene synes det er flaut. Hvor gammel er far? Han har en stor jobb å gjøre her. Anonymkode: 5df14...e74 12 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 Far kunne dratt til Tusenfryd uten nye kona. Er du så sikker på at dette handler om at hun er ung og fra Thailand, eller synes de kanskje situasjonen med ny partner er vanskelig? Anonymkode: de3c2...216 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #11 Skrevet 1. august 2024 Unga? Du fremstiller deg selv som en ukastrert katt. Ungene er på vei inn i en trøblete fase i livet. Det skjer veldig mye med de både fysisk og psykisk. Vær stabil. Anonymkode: 85104...136 2 1
AprilLudgate Skrevet 1. august 2024 #12 Skrevet 1. august 2024 Gi de tid. Begynn med å forklare situasjonen til far - inviter dem på middag hjemme hos dere. La de bli litt kjent med henne over tid. 2
norw Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 Barna er unge og lite reflekterte, og kanskje i den verste alderen mtp usikkerhet og rariteter. De skjønner nok ikke hvor ødeleggende dette er og at det ikke blir lett å snu om på dette som de har startet. Man kan prøve å snakke skikkelig med dem, men ville ikke hatt store forhåpninger til det. De skjønner ikke, tenker ikke langsiktig osv. 1
Sirah Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 Her må du snakke med ungene dine TS. Om hun er i slutten av 20-årene så er hun jo ikke veldig ung, derimot er hun en voksen dame. Når jeg åpnet tråden trodde jeg det dreide seg om at far hadde funnet en 18-åring. Det kunne jeg forstått at ungene syntes var kleint. Du virker jo som om du har et godt forhold til pappen, kan du invitere dem f.eks hjem på middag så alle kan bli litt kjent? 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #15 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Far får invitere med ungene UTEN kona da vel. Dette er fars ansvar. Han har valgt en kone som mange lett kan anse som en kjøpebrud. Hva er far selv? Rundt 40 år? Klart det er flaut når aldersforskjellen er så liten mellom eldste barn og kone. Kanskje er til og med forskjellen mindre mellom datter og kone enn mellom kone og far? Datter er såpass gammel at hun velger samværet selv. 10-åringen vil i praksis også ha det valget. Far får snakke med ungene og se hva han får til. Kanskje han kan klare å få til dagssamvær uten at kona er tilstedet for en periode? Det er jo ikke 'bare' fra ungenes perspektiv tydeligvis. Anonymkode: 1aede...20b Lite mellom eldste barn og kone? Om barnet er 14 og hun er I slutten av 20 årene, nærmere 30 enn 20 så er det forskjellen stor nok til at hun burde fungere som en voksen person I liver deres. Noen I slutten av 20 årene er voksne med god margin. Hadde skjønt det om far hadde funnet seg en 19 åring. Anonymkode: 287fc...221 5 1
My o MY Skrevet 1. august 2024 #16 Skrevet 1. august 2024 Jeg syns det er rart at du ikke forstår ungene dine her, og ikke tar du dem på alvor heller. Du skal ikke forsvare faren når de har all rett til å protestere på dette, for det handler neppe alene om at hun er ung eller fra Thailand. Han flytter inn en ukjent person i huset barna ikke engang kan kommunisere med, så at de er negative skjønner jeg godt. Hadde dette vært en yngre thailandsk kvinne de hadde møtt, kunne kommunisert med og blitt kjent med over tid, så tenker jeg saken hadde stilt seg helt annerledes. 15 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #17 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Syns det hørtes noe rasistisk ut, skummel tankegang fra en 14 åring at hun syns det er ekkelt og flaut. Jeg ville jobbet med den holdningen der. Jeg ville også gått inn for å bli kjent med kona hans selv, inviter de, vis barna at du ikke er rasistisk. Anonymkode: 4d639...51d Jeg er litt enig her. Kjenner du noen par som har stor aldersforskjell som barna kan hilse på? Det er ikke nødvendigvis rasisme men mer aldersforskjell. Dere må jobbe sammen med det. Samtidig tror jeg der er normalt. Jo eldre man blir jo mindre tenker man om slikt tror jeg. Anonymkode: 9ac4a...7bb
norw Skrevet 1. august 2024 #18 Skrevet 1. august 2024 My o MY skrev (4 minutter siden): Jeg syns det er rart at du ikke forstår ungene dine her, og ikke tar du dem på alvor heller. Du skal ikke forsvare faren når de har all rett til å protestere på dette, for det handler neppe alene om at hun er ung eller fra Thailand. Han flytter inn en ukjent person i huset barna ikke engang kan kommunisere med, så at de er negative skjønner jeg godt. Hadde dette vært en yngre thailandsk kvinne de hadde møtt, kunne kommunisert med og blitt kjent med over tid, så tenker jeg saken hadde stilt seg helt annerledes. Det er barna som er problemet her, men man kunne forutsett dette og snakket skikkelig med dem før det ble så ille som dette. Jeg vet ikke hvor mye faren og kona vet om dette, men dersom de vet hvor negativt innstilt barn har blitt blir det ikke lett å rette opp dette.
Visla Skrevet 1. august 2024 #19 Skrevet 1. august 2024 Her må du og far snakke med barna deres. Kanskje dere kan besøke hverandre og vise at alle går overens. Da eksen forlot meg og ble sammen med ei annen gjorde jeg det da jeg var klar for det. Inviterte han, samboeren og barna hennes på middag. Det gjorde godt for alle å bryte isen. Etter det møtte alle opp på tilstelninger i barnehage, skole, kamper osv. Jeg er 34 år selv og barna er mellom 4 og 14 år. Bonusdatteren min blir 15 år. datteren min synes samboeren min var «litt gammel» da vi ble sammen, han er 47 år nå. Men vi drar litt vitser sammen🤭 men ikke sann hun synes det var flaut, men hun synes det var litt rart. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #20 Skrevet 1. august 2024 Jeg forstår barna dine godt. Da min far fikk seg ny kone begynte jeg selv å føle veldig på det at jeg bare var på besøk hos min far og hans nye familie. Det var ikke lengre mitt hjem, men noen andre sitt. I voksen alder synes jeg at det er helt greit å besøke begge mine foreldre et par dager i strekk et par ganger i året, men jeg liker helst å bo hjemme hos meg selv. Jeg kjenner i hvertfall stor forskjell på hvordan jeg slapper av hjemme hos meg selv, kontra hos andre. Hvorfor forventer vi at barn bare skal akseptere at det plutselig bor fremmede folk hjemme hos dem? Anonymkode: bdbf8...1a7 16 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå