aksase Skrevet 31. juli 2024 #21 Skrevet 31. juli 2024 Manuelt gir er det beste, fordi det gir ingen begrensninger i type bil man kan kjøre. Kanskje har poden også lyst på, eller kanskje bare råd til, å kjøpe en eldre ungdomsbil, og da er det ofte manuelt gir som fortsatt gjelder. Noen nevner også leiebil, som mange steder, spesielt utenlands, ofte er med manuelt gir. Mange håndverkerbiler/arbeidsbiler har også fortsatt manuelt gir. Behovet for manuelt gir minker stadig, og det endres fort, men det vil fortsatt være aktuelt noen år til. For de som liker eldre biler og veteranbiler, vil det gjelde et par generasjoner til.... Jeg kjenner en trafikklærer, og han sier det er endringer på gang i førerkortforskriften. Aner ikke når det kommer, men i løpet av noen år vil høyst sannsynlig førerkortlovverket bli endret slik at man kun kan ta førerkort på automat(kanskje snart eneste mulighet fordi kjøreskolene slutter med manuelle biler) og da kan man også lovlig kjøre manuell bil, men man må selv lære seg å bruke en manuell girkasse dersom det blir aktuelt. 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #22 Skrevet 31. juli 2024 Manuell. Det er fortsatt mange arbeidsgivere som ikke har 100% automatisk bilpark og om han skal ha leiebil (både i Norge og utlandet). Anonymkode: e89be...c8a 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #23 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva? Hvilke land er det? Anonymkode: 9768f...01d Har skjedd land som Italia og Spania, faktisk. Særlig UK. Der manuell fortsatt er veldig vanlig. De er tom for automat. Kan sikkert kreve en klasse opp eller ned, eller ett eller annet. Men sist det skjedde var faktisk på Evenes, for å kjøre ut til Lofoten. Hadde bestilt automat. Skrankene var stengt, så måtte bruke automat. Og ut kom nøklene til en manuell SUV.... Var da veldig glad jeg kunne tenke "jaja", sette meg i bilen, og kjøre avgårde. I stedet for å begynne å ringe rundt. Anonymkode: ec50c...2cd 6
aksase Skrevet 31. juli 2024 #24 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva? Hvilke land er det? Anonymkode: 9768f...01d Jeg sjekket Sixt bilutleie nå i Hellas, Spania og Italia. Alle de billigste bilene er med manuelt gir. Går man opp i bilklasse, og omtrent dobler leieprisen, kan man få automatgir. 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #25 Skrevet 31. juli 2024 Brunello skrev (47 minutter siden): Automat. Det vil knapt finnes bil med manuelt gir om bare noen få år. Og skal man kjøre større biler, må man uansett ta et annet førerkort. Bullshit. Det finnes fortsatt mange biler med manuell, og det vil det være i mange år fremover. Et førerkort for kun automat medfører at en i praksis ikke har førerkort om bilen ikke har automatgir. Om 10 år vil dette rådet være kurant. Men i dag er det ikke et godt råd. Så kjør opp til manuell, så kan man kjøre den bilen man vil og må. Anonymkode: c1815...68f 7
Sirah Skrevet 31. juli 2024 #26 Skrevet 31. juli 2024 Manuell så klart. Bare tull å ta lappen på automat med mindre han har utfordringer som gjør at han ikke får til å kjøre manuell gir. Hva han velger å kjøre etterpå er opp til han. 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #27 Skrevet 31. juli 2024 aksase skrev (3 minutter siden): Jeg sjekket Sixt bilutleie nå i Hellas, Spania og Italia. Alle de billigste bilene er med manuelt gir. Går man opp i bilklasse, og omtrent dobler leieprisen, kan man få automatgir. Jeg har lappen på manuell men ville kun leid bil med automatgir i disse landene. Det er ikke riktig at det alltid er dobbel pris for automatgir. Anonymkode: 69e68...090 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #28 Skrevet 31. juli 2024 Hvis han tar lappen på automat er det bare å ta oppkjøring på manuell hvis det skulle vise seg å bli et behov. Lettere og billigere å gjøre det på den måten. Anonymkode: 177b3...30d 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #29 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Manuell er snart et fremmedord. Skal han ha manuell skolebilde, må han og ha manuell øvelsesbil hjemme. La han ha automat, når han har kjørt litt kan han kjøre opp på manuell, da er all kjøring innarbeidet og manuell går mye lettere. Anonymkode: 1ed4f...44f Det er det jeg tenker også. Jeg har også sett at kjøreskolelærere anbefaler automat. Når man kjører med manuell bruker man utrolig mye av oppmerksomheten på giringen før man får automatisert det. Det er bedre å bruke oppmerksomheten på viktige ting, som å lære å se trafikkbildet ordentlig. Anonymkode: caf72...50e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #30 Skrevet 31. juli 2024 aksase skrev (8 minutter siden): Jeg sjekket Sixt bilutleie nå i Hellas, Spania og Italia. Alle de billigste bilene er med manuelt gir. Går man opp i bilklasse, og omtrent dobler leieprisen, kan man få automatgir. De billigste bilene er ofte bittesmå dødsfeller innsett. Anonymkode: caf72...50e
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #31 Skrevet 31. juli 2024 Automat er for gamle damer eller folk med læringsvansker. Det er fort gjort å lære seg å gire. Bare tull å la være å lære seg noe! Anonymkode: f0e13...937 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #32 Skrevet 31. juli 2024 Vanligvis anbefaler jeg automat, men er enig med deg mtp. hans type yrkesvei. Anonymkode: 2d0d6...069
Brunello Skrevet 31. juli 2024 #33 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bullshit. Det finnes fortsatt mange biler med manuell, og det vil det være i mange år fremover. Et førerkort for kun automat medfører at en i praksis ikke har førerkort om bilen ikke har automatgir. Om 10 år vil dette rådet være kurant. Men i dag er det ikke et godt råd. Så kjør opp til manuell, så kan man kjøre den bilen man vil og må. Anonymkode: c1815...68f Det finnes selvsagt biler med manuelt gir, men det er forsvinnende få i forhold til automat. Går man på Finn.no, er det bare 10% av bilene som er 11år eller nyere som er med manuelt gir. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #34 Skrevet 31. juli 2024 På grunn av at han går TIF, så ville jeg valgt manuell. Mange firma har bare arbeidsbiler med manuell gir. Anonymkode: 40734...9d5 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #35 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er det jeg tenker også. Jeg har også sett at kjøreskolelærere anbefaler automat. Når man kjører med manuell bruker man utrolig mye av oppmerksomheten på giringen før man får automatisert det. Det er bedre å bruke oppmerksomheten på viktige ting, som å lære å se trafikkbildet ordentlig. Anonymkode: caf72...50e Det trenger ikke ta så lang tid. Før det ble veldig vanlig med automat så kjørte jo "alle" opp manuelt. Det funket fint den gangen, tror det funker like greit nå. Jeg anbefaler manuelt gir. Både fordi man da har alle muligheter og står aldri fast ved lån av bil eller hvis man må kjøpe en billigbil som første bil f.eks. Og så lærer man seg den koordineringen, jeg tror det er bra, jeg. Anonymkode: 9ea8a...baf 4
KaraThrace Skrevet 31. juli 2024 #36 Skrevet 31. juli 2024 Automat. Manuell er bortkasta tid og penger (krever ofte flere timer å beherske manuell). Hvis han mot formodning skulle ha lyst på manuellappen senere kan han ta BE-sert med manuell og dermed ha vanlig manuell kjøretillatelse også. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #37 Skrevet 31. juli 2024 Jeg tok selv automatlappen fordi jeg slet med giring og er veldig fornøyd med det, men jeg trenger ikke bil i jobben. Synes han kan prøve manuell og se hvordan det går. Om han sliter såpass med giret at det påvirker hvor fort han kan få lappen og det blir veldig dyrt, kan dere gå over på automat, men mange har ingen problemer med manuell. Anonymkode: dc3c4...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #38 Skrevet 31. juli 2024 Brunello skrev (2 minutter siden): Det finnes selvsagt biler med manuelt gir, men det er forsvinnende få i forhold til automat. Går man på Finn.no, er det bare 10% av bilene som er 11år eller nyere som er med manuelt gir. Jeg la til pris 50k-200k (første bilen kan jo ikke koste mer). Da var det 3500 biler med manuell gir og 7000 med automat. Om jeg legger til maks 120 000 kilometer, så er det 1200 biler med automatgir og 1000 med manuell. Hadde jeg tatt lappen i dag, hadde jeg nok tatt automatgir. Siden han går på TIF, vil jeg råde han til å ta med manuell gir. Min samboer jobber i industrien og han har mye bruk for manuell gir. Anonymkode: 40734...9d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #39 Skrevet 31. juli 2024 Automat med mindre han er veldig bilinteressert. Alle rundt meg maste også om at jeg må ta manuelt, men de ser jo nå noen år senere at alle nybiler er automat. Anonymkode: c397f...41e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå