Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder for en avdeling i butikken jeg jobber. En av mine ansatte har jobbet her i 8 år. Hver sommer reiser han hjem til hjemlandet sitt i 3-4 uker. 3 ganger har han ikke møtt opp på jobb som avtalt etter ferien. 

1 gangen ble flyet hans kansellert, så han måtte vente på nytt i nesten 1 uke. Neste gang var han syk og kunne ikke reise hjem og kom 8 dager etter han skulle ha begynt på jobb. Og i år ble Mammaen hans innlagt på sykehuset akkurat da han skulle reise hjem. Han skulle ha begynt på jobb i ettermiddag, men sier at han kommer hjem Tirsdag kveld 

Har snakket med butikksjefen om dette og han sier at han skal snakke med han. Men så skjedde det i år igjen. Finnes det noen regler for dette? 

Anonymkode: d23d4...e27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja? Deres interne regler og arbeidskontrakten til personen det gjelder.dette burde helt klart vært muntlig advarsel første gang, skriftlig neste gang og sparken 3 gang. Og dette er å være snill. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er leder for en avdeling i butikken jeg jobber. En av mine ansatte har jobbet her i 8 år. Hver sommer reiser han hjem til hjemlandet sitt i 3-4 uker. 3 ganger har han ikke møtt opp på jobb som avtalt etter ferien. 

1 gangen ble flyet hans kansellert, så han måtte vente på nytt i nesten 1 uke. Neste gang var han syk og kunne ikke reise hjem og kom 8 dager etter han skulle ha begynt på jobb. Og i år ble Mammaen hans innlagt på sykehuset akkurat da han skulle reise hjem. Han skulle ha begynt på jobb i ettermiddag, men sier at han kommer hjem Tirsdag kveld 

Har snakket med butikksjefen om dette og han sier at han skal snakke med han. Men så skjedde det i år igjen. Finnes det noen regler for dette? 

Ja,men det er jo ikke hans feil at flyet ble kansellert og sykdom er jo gyldig grunn til å være borte fra jobb. At moren hans er syk er vel kanskje ikke akkurat gyldig grunn, men om hun ligger for døden er det jo ikke så rart at han ikke vil reise hjem.

Anonymkode: d4cd0...952

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja,men det er jo ikke hans feil at flyet ble kansellert og sykdom er jo gyldig grunn til å være borte fra jobb. At moren hans er syk er vel kanskje ikke akkurat gyldig grunn, men om hun ligger for døden er det jo ikke så rart at han ikke vil reise hjem.

Anonymkode: d4cd0...952

Rart at disse hendelsene skjer idet ferien er over å han skal reise hjem igjen da.

Anonymkode: da152...4cb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar at dette er fravær som har vært meldt inn i det det skjedde og dokumentert i ettertid, i tillegg til at han selvfølgelig har blitt trukket i lønn for fraværsdagene?

Men jeg er igjen aller mest overrasket over at folk som påstår de har en lederstilling synes KG er et naturlig sted å søke råd om personalspørsmåk...

Anonymkode: 06774...bbf

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres velkjent ut. 
Sannsynligheten for at alt dette har skjedd er temmelig liten, ergo burde dere jo be om dokumentasjon på alt, gi skriftlige advarsler og til sist gå til oppsigelse. 

At det kun går 1 fly per uke fra en flyplass er jo temmelig usannsynlig så det burde være mulig å sette opp en «melkerute» for å få vedkommende til rett sted. Så dette tilfellet var helt klart grunn til å be om dokumentasjon på at opprinnelig fly ble kansellert (opprinnelig billett samt bekreftelse på at flyet ble kansellert) og gi skriftlig advarsel. 

Dersom han ble syk må han selvsagt levere sykmelding. Og ja, selv i Somalia kan man få sykmelding/legeerklæring, som  den ansatte selv må sørge for å få autorisert oversettelse av (med stempel, altså ikke noen «kompisoversettelse». Nå kan nok selve legeerklæringen kjøpes for penger i en del land, men da gir du i det minste vedkommende litt ekstra jobb dersom det ikke medfører riktighet at han var syk) Dersom han autorisert oversettelse av en stemplet legeerklæring fra hjemlandet så registrerer du sykedager på vedkommende disse dagene og ser gjennom fingrene at du kanskje blir lurt.

Dersom moren hans har blitt syk må han selvsagt levere autorisert oversettelse av legeerklæring på dette. Dersom dette ikke leveres er det skriftlig advarsel for skoft og til slutt oppsigelse. 

Anonymkode: 73fdc...9f9

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva han finner på som unnskyldning neste år…

Anonymkode: 3c9e9...88f

Skrevet

Brudd på arbeidsplikt --> skriftlig advarsel --> oppsigelse.

Jeg sparker ansatte som holder på sånn. 

Skrevet

Har dere ikke bedre rutiner på dette en at du søker råd på kvinneguiden?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han bløffer for å få mere ferie. Garantert 

Anonymkode: 6c6c6...b79

AnonymBruker
Skrevet

Ulønnet fravær, som deretter tas opp som en personalsak siden det er gjentagende og mistanke om ugyldig fravær. Hvordan man håndterer personalsaker, ugyldig fravær og eventuelt advarsler bør dere ha interne retningslinjer for, eller en hr-avdeling hvis dere ikke klarer løse dette selv.

Anonymkode: a03d5...bdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (58 minutter siden):

Har dere ikke bedre rutiner på dette en at du søker råd på kvinneguiden?

Jeg har bare ansvar for å sette opp vakter og passe på at det er nok folk på jobb. Er butikksjefen som skal ordne dette. Men han har tydeligvis ikke forklart han at dette ikke er ok 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...