AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #21 Skrevet 1. august 2024 Søppelplass 🙂 Anonymkode: 14c4f...64e 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #22 Skrevet 1. august 2024 Nettopp det med at boligprisene er litt lavere enn andre byer rundt (som jeg har hørt), gjør jo nettopp det at byen tiltrekker seg klientell med lav inntekt/trygd/sosialstøtte o.l. Og før noen roper om fordommer mot trygdede og de med lav inntekt, så viser forskning at de som er mindre ressurssterke har større andel av kriminelle, rusmisbrukere, psykiske problemer o.l. Jeg bor i Grimstad, og har jobbet i skoleverker i Arendal, og var rystet over tilstanden på enkelte skoler. Nå jobber jeg i skoleverket i Grimstad, alt er ikke rosenrødt her heller, men stor forskjell fra Arendal. Og når mine unger blir eldre, får de IKKE lov til å gå på byen i Arendal. Selv om de neppe kommer til å høre på meg. Som innflytter på Sørlandet, opplevde jeg det som vanskelig å få en omgangskrets. Folk var hyggelige, og på jobb var det lett å bli kjent med folk, men det var "hit, men ikke lengre". Alle i vår omgangskrets nå er også innflyttere. Anonymkode: cb40a...0c7 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #23 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ting kan alltid bli bedre, men en trenger jo ikke å gjøre det verre enn de er. Anonymkode: 63353...566 Nei, men det har virkelig ingen gjort i denne tråden heller! AnonymBruker skrev (3 timer siden): Arendal er generelt sett vanskelig å få fotfeste i som innflytter, kjenner flere som ga opp og flyttet derfra etter noen år. Jeg ville heller sett på Grimstad, de er mer vant til innflyttere og er mer åpne. Anonymkode: 08d55...956 Enig. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nettopp det med at boligprisene er litt lavere enn andre byer rundt (som jeg har hørt), gjør jo nettopp det at byen tiltrekker seg klientell med lav inntekt/trygd/sosialstøtte o.l. Og før noen roper om fordommer mot trygdede og de med lav inntekt, så viser forskning at de som er mindre ressurssterke har større andel av kriminelle, rusmisbrukere, psykiske problemer o.l. Jeg bor i Grimstad, og har jobbet i skoleverker i Arendal, og var rystet over tilstanden på enkelte skoler. Nå jobber jeg i skoleverket i Grimstad, alt er ikke rosenrødt her heller, men stor forskjell fra Arendal. Og når mine unger blir eldre, får de IKKE lov til å gå på byen i Arendal. Selv om de neppe kommer til å høre på meg. Som innflytter på Sørlandet, opplevde jeg det som vanskelig å få en omgangskrets. Folk var hyggelige, og på jobb var det lett å bli kjent med folk, men det var "hit, men ikke lengre". Alle i vår omgangskrets nå er også innflyttere. Anonymkode: cb40a...0c7 Helt enig. Veldig viktige poeng. Anonymkode: 00063...180
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #24 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som innflytter på Sørlandet, opplevde jeg det som vanskelig å få en omgangskrets. Folk var hyggelige, og på jobb var det lett å bli kjent med folk, men det var "hit, men ikke lengre". Alle i vår omgangskrets nå er også innflyttere. Anonymkode: cb40a...0c7 Den der tror jeg er ganske lik andre steder i landet også dessverre. Bergensere er fx ikke verdens enkleste slag å komme inn på. De har sine og trenger ikke flere. Anonymkode: 63353...566
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #25 Skrevet 1. august 2024 Kjenner ikke til Arendal , men hadde inntrykk at det var litt up and coming; bedre veier har ført til større rekruttering - bla fra sentralt Østlandet på sykehuset der, + generelt næringsliv , shipping etc er noe som trekker. Anonymkode: 76a36...a6b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #26 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 18.10): Det er riktig. Det finnes to akser å ta hensyn til. Kulturell kapital og økonomisk kapital. Du kan være økonomisk fattig, men kulturell ('åndelig') rik. F.eks. - kanskje du tapte alt du hadde, eller kom fra et bra sted, og valgte å kun gjøre ting som ikke gav penger i kassen, men lever likevel godt med det. Eller du kan ha mye penger, og null kulturell kapital. Du spiser fremdeles den samme usunne maten, og har de samme dårlige vanene. Det er mulig å være white-trash med tom konto, og det er mulig å være white-trash med full konto. For Sørlandet er white-trash-aksen kanskje den viktigste, og den som skiller folk og fe. Kort og godt: Smak. Anonymkode: bb4d3...6ae Bullshit! Anonymkode: de2cc...784
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #27 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): I Nyli-området. En av skolene i Arendal med størst andel innvandrere, sammen med Birkenlund og Stinta. Tror gjennomsnittsinntekt for de som bor i området er rundt 300.000 hvis jeg husker rett. Også et av de «dårlige» områdene i byen. Anonymkode: 00063...180 Altså.. Jeg bor på Nyli. Meg og mine naboer er helt normale folk med helt normale inntekter, langt over 300000😁. Moltemyr er kjent for å ha meget bra lærere, den har mange innvandrere. Bodde i Oslo før, der er det slik på så og si alle skoler? Jeg har bodd i Oslo i 17 år, kom hjem til Arendal for fire år siden og trives. Mye kultur, hyggelige /hjelpsomme folk, flotte strender, turområder, koselig by med mer Anonymkode: 80a6c...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #28 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner ikke til Arendal , men hadde inntrykk at det var litt up and coming; bedre veier har ført til større rekruttering - bla fra sentralt Østlandet på sykehuset der, + generelt næringsliv , shipping etc er noe som trekker. Anonymkode: 76a36...a6b Og Morrow Batteries rekrutterer nå mange fra ulike steder, også utlandet. Anonymkode: 1c27c...fcf
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #29 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså.. Jeg bor på Nyli. Meg og mine naboer er helt normale folk med helt normale inntekter, langt over 300000😁. Moltemyr er kjent for å ha meget bra lærere, den har mange innvandrere. Bodde i Oslo før, der er det slik på så og si alle skoler? Jeg har bodd i Oslo i 17 år, kom hjem til Arendal for fire år siden og trives. Mye kultur, hyggelige /hjelpsomme folk, flotte strender, turområder, koselig by med mer Anonymkode: 80a6c...a6e Så godt å høre! Det er vel en del eneboliger på Nyli? ts. Anonymkode: 1c27c...fcf
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #30 Skrevet 1. august 2024 Jeg er innflytter på Nedenes og trives godt her. Skolen er grei, det er ikke mye bråk her og naboene er veldig hyggelige. Har fått en fin omgangskrets etter et par år. Masse fine turområder og gode bussforbindelser - i grunnen kort vei til alt (jeg jobber i Grimstad). Skjønner jeg har valgt godt med å styre unna Nyli, Torsbudalen, Birkenlund og omegn. Nedenes, Hisøy, Bjorbekk og Asdal er bedre har jeg skjønt på de innfødte (i alle fall hvis du har barn - Moltemyr er jo rene ghettoen?). Anonymkode: 2e958...f75 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #31 Skrevet 1. august 2024 Ang. fordommer... Der jeg kommer fra (i indre Agder) er Arendal kjent for narkotika i en del av ungdomsmiljøene. Som i, starter du på videregående i Arendal så øker sjansen for at du ender opp med narkotika liksom... Uansett, jeg kjenner folk som har vokst opp i Arendal som liker seg i hjembyen, og jeg kjenner de som ønsker å flytte ut, fordi Arendal blir for lite. Så kjenner jeg de som endte opp med å flytte til Arendal, for deretter å flytte til Grimstad eller Kristiansand kort tid etterpå. Personlig synes jeg Arendal er en fin by, men Anonymkode: 2a635...426
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #32 Skrevet 1. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Ang. fordommer... Der jeg kommer fra (i indre Agder) er Arendal kjent for narkotika i en del av ungdomsmiljøene. Som i, starter du på videregående i Arendal så øker sjansen for at du ender opp med narkotika liksom... Uansett, jeg kjenner folk som har vokst opp i Arendal som liker seg i hjembyen, og jeg kjenner de som ønsker å flytte ut, fordi Arendal blir for lite. Så kjenner jeg de som endte opp med å flytte til Arendal, for deretter å flytte til Grimstad eller Kristiansand kort tid etterpå. Personlig synes jeg Arendal er en fin by, men Anonymkode: 2a635...426 ville heller bodd i Kristiansand. Anonymkode: 2a635...426
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #33 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Altså.. Jeg bor på Nyli. Meg og mine naboer er helt normale folk med helt normale inntekter, langt over 300000😁. Moltemyr er kjent for å ha meget bra lærere, den har mange innvandrere. Bodde i Oslo før, der er det slik på så og si alle skoler? Jeg har bodd i Oslo i 17 år, kom hjem til Arendal for fire år siden og trives. Mye kultur, hyggelige /hjelpsomme folk, flotte strender, turområder, koselig by med mer Anonymkode: 80a6c...a6e Jeg skrev gjennomsnitt. Så da trekker du det vel opp Moltemyr har ikke bra rykte nei. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så godt å høre! Det er vel en del eneboliger på Nyli? ts. Anonymkode: 1c27c...fcf Ja, men veldig gammel bygningsmasse og med dårlig standard på veldig mye. Anonymkode: 00063...180
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #34 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den der tror jeg er ganske lik andre steder i landet også dessverre. Bergensere er fx ikke verdens enkleste slag å komme inn på. De har sine og trenger ikke flere. Anonymkode: 63353...566 Joda. Men jeg har vært innflytter til både bygder og andre byer, og klarte fint å etablere meg. De fleste jeg kjenner som har bodd i Arendal endte med å flytte til nye byer, og fikk det bedre. Arendalfolk er noe særeget.. Anonymkode: 08d55...956
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #35 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så godt å høre! Det er vel en del eneboliger på Nyli? ts. Anonymkode: 1c27c...fcf Ja det er noen få blokker, men det går i eneboliger. Jeg fant en hvor jeg er omringet av trær, stor tomt, ingen kan se meg når jeg er i hage eller veranda, men samtidig bor jeg midt i et nabolag. Venter litt på at de veldig gamle her skal komme på gamlehjem så boligene kan tas over av yngre gilde folk en kan ha vinkvelder med 😁 Anonymkode: 80a6c...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #36 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 23.03): Jeg har fått et veldig godt inntrykk av Arendal, men hadde en del fordommer. Ser at det er mange som kan bo ved sjøen, prisene er ok. Det er store og gode idrettslag og et næringsliv i utvikling. Sentrum er koselig og de har noen fine butikker. Vi vurderer nå å flytte dit (kjenner foreløpig mest via hytte til venner). Er det fortsatt noen Harrymiljøer og hvor er de? Sosiale problemer? Skoler, nærmiljø. Har sett på både Hisøy, Tromøya, Vindholmen/Havstad og Songe som aktuelle områder. Kan noen med innsikt please hjelpe meg litt mer på vei. Anonymkode: 1c27c...fcf Hvorfor vil du flytte til Arendal? Ok priser, hyggelig lite sentrum med brygge, skjærgård. VELDIG hyggelig på utsiden. Men det stopper der. Det er utrolig vanskelig å få innpass/mye ekskludering, det er en grunn til at mange ender med å flytte derfra. Gå heller for Grimstad. Dyrere, men folka er annerledes. Anonymkode: 08d55...956 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #37 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvorfor vil du flytte til Arendal? Ok priser, hyggelig lite sentrum med brygge, skjærgård. VELDIG hyggelig på utsiden. Men det stopper der. Det er utrolig vanskelig å få innpass/mye ekskludering, det er en grunn til at mange ender med å flytte derfra. Gå heller for Grimstad. Dyrere, men folka er annerledes. Anonymkode: 08d55...956 Må bare si det, fra en innflytter til en annen, at jeg setter stor pris på at du sier det sånn. Innimellom har jeg følt meg helt koko og tenkt at det må være noe galt med meg som ikke klarer å få en eneste venn her. Har prøvd det meste, tror jeg, men man kommer bare til et visst punkt. Og jeg har også bodd mange andre steder både by og land og andre land, men aldri opplevd sånt som her. Bergen var mye bedre! Anonymkode: 00063...180
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #38 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må bare si det, fra en innflytter til en annen, at jeg setter stor pris på at du sier det sånn. Innimellom har jeg følt meg helt koko og tenkt at det må være noe galt med meg som ikke klarer å få en eneste venn her. Har prøvd det meste, tror jeg, men man kommer bare til et visst punkt. Og jeg har også bodd mange andre steder både by og land og andre land, men aldri opplevd sånt som her. Bergen var mye bedre! Anonymkode: 00063...180 Jeg og flere andre jeg kjenner som var innflyttere der, HATET å bo der. Folkene er så hyggelige på utsiden, men ikke tro du blir inkludert hvis du flytter dit. Det er flaks hvis man treffer på noen som er åpne nok og tar seg til deg på en ordentlig måte. Og i tillegg har de så merkelig perspektiv på ting, skulle tro de aldri hadde vært lenger vekk enn Tromøybrua. Det er mange hyggelige folk i Arendal altså, men å bo der? Nei takk. Jeg har ærlig talt aldri opplevd lignende, og ingen verdens penger ville fått meg til å bo der igjen. Enig! Jeg hadde tatt 250 regndager i året og Bergen når som helst over Arendal Hvis du er låst til jobb, flytt til Grimstad. Der har de høyskolen og er dermed mye mer vant til nye folk. Hvis ikke finnes det så mange andre bra steder å bo, life is to short to mistrives! Anonymkode: 08d55...956
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #39 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvis du er låst til jobb, flytt til Grimstad. Der har de høyskolen og er dermed mye mer vant til nye folk. Hvis ikke finnes det så mange andre bra steder å bo, life is to short to mistrives! ♥️ Sant! «Tvang» faktisk nesten barnet mitt til å gå på vgs i Grimstad, beste avgjørelsen vi har tatt. Mer inkluderende, mer rom for å være annerledes, rausere folk. Anonymkode: 00063...180
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #40 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): ♥️ Sant! «Tvang» faktisk nesten barnet mitt til å gå på vgs i Grimstad, beste avgjørelsen vi har tatt. Mer inkluderende, mer rom for å være annerledes, rausere folk. Anonymkode: 00063...180 Flere som har samme opplevelse. Ganske utrolig, mtp hvor nærme byene er. Å flytte fra Arendal er den beste avgjørelsen jeg har tatt! Anonymkode: 08d55...956
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå