AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Jeg har fått et veldig godt inntrykk av Arendal, men hadde en del fordommer. Ser at det er mange som kan bo ved sjøen, prisene er ok. Det er store og gode idrettslag og et næringsliv i utvikling. Sentrum er koselig og de har noen fine butikker. Vi vurderer nå å flytte dit (kjenner foreløpig mest via hytte til venner). Er det fortsatt noen Harrymiljøer og hvor er de? Sosiale problemer? Skoler, nærmiljø. Har sett på både Hisøy, Tromøya, Vindholmen/Havstad og Songe som aktuelle områder. Kan noen med innsikt please hjelpe meg litt mer på vei. Anonymkode: 1c27c...fcf
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #2 Skrevet 31. juli 2024 Arendal er veldig klassedelt. De rike bor på Hisøya. De fattige og innvandrerne bor i områdene Nyli, Birkenlund, Jovannslia og Myrene. Til Tromøya går det kun buss en gang i timen, men enkelte steder kan du ta ferje til byen. Det er mye utestenging og vanskelig å skille seg ut, mye sladder og baksnakking, folk er lite direkte og unnvikende. Det er vanskelig å være ung her, spesielt om du ikke er god i sport, er homofil, ikke rik. Veldig mange unge som røyker og er uføre. Mye bruk av kokain i ungdomsmiljø. Bare den siste måneden kjenner jeg til tre ulike tilfeller av mann med kniv eller machete som har skremt folk på offentlig transport eller i sentrum. Skal jeg gå lenger tilbake i tid vet jeg mange flere, til og med en med motorsag (!) Utdanningsnivået er lavt. Unge uføre er høyest i landet, søk ev på levekår Agder. Jeg hadde ikke flyttet hit. Anonymkode: 00063...180 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #3 Skrevet 31. juli 2024 Kommunen er også veldig i underskudd, så i de fattige områdene blir ikke veier utbedret, grøftekanten klippes ikke, i tillegg er de kommunale skolene i disse områdene dårlige (mangler dør på do, tak som lekker, eldgamle pc-er, gamle skolebøker, mange dårlige lærere osv.) Anonymkode: 00063...180 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #4 Skrevet 31. juli 2024 Det kommer vel an på hvor du er fra selv? Hisøya/Nedenes området er de beste områdene å bo i - Nedenes er kort vei til Grimstad også både ift Teknologiparken og universitetet - næringslivet i Arendal er også både internasjonalt og bra, med mye offshore-næring + Gard etc. Jeg er født og oppvokst i byen og har aldri noensinne vært borti narkotika miljø verken på fest eller på byen - så det må være for spesielt interesserte - aldri sett noen med kniv eller slåsskamper heller. Og jeg har vært myye på byen. Skole og idrett i nevnte områder er bra - nærhet til sjøen trumfer mye - både Nidelva og sjøen. Masse liv om sommeren - kommende helg er det Båtrace igjen, med mange tilreisende, så om en uke er det Arendalsuka - fantastisk arrangement. Ifjor hadde man Tallshiprace - beste arrangementet jeg har vært med på noensinne. Helt fantastisk. Vinteren er selvsagt litt kjedelig - men da reiser jeg bare på ferie til utlandet.... Anonymkode: 82887...a66 2
anonym482 Skrevet 31. juli 2024 #5 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har fått et veldig godt inntrykk av Arendal, men hadde en del fordommer. Ser at det er mange som kan bo ved sjøen, prisene er ok. Det er store og gode idrettslag og et næringsliv i utvikling. Sentrum er koselig og de har noen fine butikker. Vi vurderer nå å flytte dit (kjenner foreløpig mest via hytte til venner). Er det fortsatt noen Harrymiljøer og hvor er de? Sosiale problemer? Skoler, nærmiljø. Har sett på både Hisøy, Tromøya, Vindholmen/Havstad og Songe som aktuelle områder. Kan noen med innsikt please hjelpe meg litt mer på vei. Anonymkode: 1c27c...fcf Jeg har bodd 7 år nær sentrum og stortrives. Alle de plassene du nevner er fine områder. Lite bråk tror jeg. Eneste er at det har vært noen innbrudd i senere tid på Hisøy (bor nok en del folk med penger der, før var det en egen rik kommune). Jeg ville styrt unna Nyli, og kanskje Birkenlund. Å bo midt i sentrum kan nok også være litt bråkete selv om det er fint der. Arendal er totalt sett en koselig kystby med fine naturområder (særlig på øyene) og et rikt kulturliv om sommeren. Men rett skal være rett, vi er også kjent for høye statistikker på rus og kriminalitet sett i forhold til folketall og størrelse på byen. Men man kan fint unngå de usunne miljøene. Jeg har alltid likt meg her. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #6 Skrevet 31. juli 2024 Jeg bor i Grimstad, men har vært mye i Arendal og hadde jeg skullet flytte kunne Arendal raskt vært en destinasjon hvor jeg godt kunne tenkt meg å bo. Fortrinnsvis ville jeg nok bodd langs strekningen Hisøy - Nedenes - Fevik (Grimstad kommune), men det er fordi jeg liker området veldig godt og det er sentralt for meg med tanke på jobb osv, ikke nødvendigvis fordi det er et bedre område enn andre. Jeg har også vært MYE på fest i begge kommunene og mye på byen og har aldri sett dopbruk eller bråk annet enn knuffing. Det handler nok mye om hvilken mennesker man omgås. Jeg kjenner en del til rusmiljøet gjennom jobb og at Arendal har et rusproblem er ikke noen godt bevart hemmelighet. Men jeg har som sagt aldri merket noe til det privat. Arendal er skikkelig gode på kultur og sport og det skjer alltid noe i byen. Det er også flere store og gode idrettslag. Det er positive og negative ting om alle plasser - også Arendal. Tror det kommer veldig ann på hvilket miljø man velger å være i og hva man gjør det til selv. Anonymkode: bef17...94c 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #7 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg bor i Grimstad Jeg bor også i Grimstad. Nitrist sted egentlig. En forstår hvor statistikken kommer fra, når en ser hvordan unge folk lever og dør i den byen. Arendal er både bedre og værre. Det er klart at det skjer noe i Grimstad, med tanke på teknologiparken og UiA, men det er nokså labert nivå på mye av det, med noen få gode og heldige unntak. Deler av Kristiansand er ålreit. Men tror ikke jeg hadde unnet min værste fiende å bo i Arendal eller Grimstad, med mindre du kommer med mange millioner på bok fra leilighetssalg, småbarnsfamilie, og kan kjøpe deg en perle, en fantastisk båt, og kun omgås andre innflyttere. Da er det sikkert helt ok. Anonymkode: bb4d3...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #8 Skrevet 31. juli 2024 Takk for innspill dere! Litt ulike vurderinger skjønner jeg. Min erfaring er altså foreløpig god. Kjenner ikke helt igjen det at det er så klassedelt, men kan ta feil. Synes det er mange fine boområder mange steder. Anonymkode: 1c27c...fcf
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #9 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Kjenner ikke helt igjen det at det er så klassedelt, men kan ta feil. Det er sånt man ikke merker før man bor et sted, og er man rik merker man det mye mindre enn om man er fattig. Anonymkode: 00063...180
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #10 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sånt man ikke merker før man bor et sted, og er man rik merker man det mye mindre enn om man er fattig. Anonymkode: 00063...180 Men jeg synes fortsatt det blir en litt enkelt todeling. Rik vs fattig. Anonymkode: 1c27c...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #11 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men jeg synes fortsatt det blir en litt enkelt todeling. Rik vs fattig. Anonymkode: 1c27c...fcf Selvsagt. Poenget er at i Arendal er det ikke et bra sted å være om du ikke er populær, vellykket og passer inn. Mange småbyer ved kysten har det forøvrig på samme måte, enten er du innafor eller utenfor, ingenting mellom. Kragerø er et godt eksempel. Anonymkode: 00063...180
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #12 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Men jeg synes fortsatt det blir en litt enkelt todeling. Rik vs fattig. Anonymkode: 1c27c...fcf Det er riktig. Det finnes to akser å ta hensyn til. Kulturell kapital og økonomisk kapital. Du kan være økonomisk fattig, men kulturell ('åndelig') rik. F.eks. - kanskje du tapte alt du hadde, eller kom fra et bra sted, og valgte å kun gjøre ting som ikke gav penger i kassen, men lever likevel godt med det. Eller du kan ha mye penger, og null kulturell kapital. Du spiser fremdeles den samme usunne maten, og har de samme dårlige vanene. Det er mulig å være white-trash med tom konto, og det er mulig å være white-trash med full konto. For Sørlandet er white-trash-aksen kanskje den viktigste, og den som skiller folk og fe. Kort og godt: Smak. Anonymkode: bb4d3...6ae
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #13 Skrevet 31. juli 2024 Bor i Arendal og kjenner ikke til noen av fordommene som mange skriver om her. Elsker sommerlivet her, gode velferdstjenester, kort vei til omkringliggende kommuner etc. Anonymkode: 37acf...4d3 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #14 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bor i Arendal og kjenner ikke til noen av fordommene som mange skriver om her Fordommer??? Jeg bor i Arendal selv og snakker ut i fra erfaring, ikke fordommer. Fikk du ikke med deg knivdrapet ved Boots, mannen med machete i sentrum nå nylig, han barbeinte mannen med motorsag eller han med jaktkniv på bussen? Seriøst ikke hørt om kokainbruken? Ikke hørt at Arendal fortsatt kalles «banke du byen» pga all volden og utageringen og fylla?? Vet du ikke hvor de rike bor i Arendal? Eller at «ingen» vil ha ungene sine på Moltemyr? Anonymkode: 00063...180 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #15 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): gode velferdstjenester, Og gode velferdstjenester - altså hvilke? Nå legger de ned et et nytt eldresenter, det er enorm fastlegemangel, legevakta sliter, folk med handikappa unger flykter til nabokommuner, jeg skjønner ikke hva du snakker om! Hvor i Arendal bor du?? Flosta? Anonymkode: 00063...180
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #16 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordommer??? Jeg bor i Arendal selv og snakker ut i fra erfaring, ikke fordommer. Fikk du ikke med deg knivdrapet ved Boots, mannen med machete i sentrum nå nylig, han barbeinte mannen med motorsag eller han med jaktkniv på bussen? Seriøst ikke hørt om kokainbruken? Ikke hørt at Arendal fortsatt kalles «banke du byen» pga all volden og utageringen og fylla?? Vet du ikke hvor de rike bor i Arendal? Eller at «ingen» vil ha ungene sine på Moltemyr? Anonymkode: 00063...180 Hvor er Moltemyr? Anonymkode: 1c27c...fcf
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #17 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor er Moltemyr? Anonymkode: 1c27c...fcf I Nyli-området. En av skolene i Arendal med størst andel innvandrere, sammen med Birkenlund og Stinta. Tror gjennomsnittsinntekt for de som bor i området er rundt 300.000 hvis jeg husker rett. Også et av de «dårlige» områdene i byen. Anonymkode: 00063...180 1
Maskinfører Skrevet 1. august 2024 #18 Skrevet 1. august 2024 Kjenner noen som bor i Froland og trives veldig godt (Østlandsfolk)
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #19 Skrevet 1. august 2024 Jeg tror en blir litt blind på hva en har rundt seg. Arendal har mye bra og er på god fart fremover. Mange av utfordringene det blir hylt om i denne og liknende tråder finnes de fleste steder av litt størrelse over hele landet. Sjekk ut forskjeller i inntekt og levekår i Oslo eller Bergen og bildet blir mer differensiert. Siden boligpriser stort sett er mer spiselige i Arendal har jo folk oftere råd til egen bolig for eksempel, en trenger heller ikke å bo i et frimerke. Det er sosioøkonomiske utfordringer, helt klart. Hvorfor er flere uføretrygda på Sørlandet for eksempel? Hvorfor går noen på byen etter «banke du»-prinsipper? Hvorfor er psyk-tjenester skåret så mye inn til beinet (i hele landet, ikke bare i Arendal) at en får folk med motorsag og machete som ikke er fanga opp av helsevesenet? Det er ledige fastlegeplasser i Arendal, det er det ikke i Bergen for eksempel. Ting kan alltid bli bedre, men en trenger jo ikke å gjøre det verre enn de er. Anonymkode: 63353...566 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #20 Skrevet 1. august 2024 Arendal er generelt sett vanskelig å få fotfeste i som innflytter, kjenner flere som ga opp og flyttet derfra etter noen år. Jeg ville heller sett på Grimstad, de er mer vant til innflyttere og er mer åpne. Anonymkode: 08d55...956
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå