Gå til innhold

Jeg vil lære meg å brodere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Først og fremst ikke si at "det er så enkelt, alle får det til". Jeg er ikke flink til noe og kan ingenting. Har lyst på en hobby. Har prøvd strikking, men etter MYE prøving så har jeg egentlig gitt det opp. 

Nå har jeg lyst til å prøve meg på brodering. Har sett mange geriljabroderier jeg syns er kule og kunne tenkt meg å lage. Men hvor starter man? Noen som vet om gode tutorials på youtube eller slike kits man kan kjøpe for å lære seg? 

Anonymkode: fe573...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Geriljabroderiene er vel stort sett kors-sting. Som du garantert finner video av om du googler. 
Broderistoff kalles Aida. De har det bl a på panduro og husfliden. Så kjøp litt aida med ikke altfor små hull og en tråd og begynn å broder. Du vil trenge en butt nål også, men dette vil de nok kunne rådgi hos husfliden. 

Anonymkode: 98515...68a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen kits på Shein. Ikke gerilja, men andre ting. Men en fin måte å lære. Der kommer det tøy med mønster, alle trådene, bruksanvisning til alle stingene som brukes, nål osv. Veldig fin hvis man er nybegynner. Da kan man lære ulike sting, og det blir jo fint fordi man har mønsteret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

For å gjøre det enklest mulig, så trenger du

- litt aida-stoff

- noen nåler med blunt spiss(broderinåler, spør i strikkebutikk feks)

- litt broderigarn (jeg anbefaler DMC mouliné)

- en saks

- du KAN brodere uten, men jeg anbefaler å bruke en broderingsramme/ring, det er mye enklere å brodere med aida som er strukket stramt.

Jeg pleier å brodere én og én farge om gangen. På aida stoff, så er det små hull som gjør det enklere å brodere, du lager ett kryss mellom 4 hull, legger ved eksempel på måte. Cross_stitch_on_Aida_2.jpg.17ee1f096bba385ba13c2fe2854ae976.jpg

Jeg ville bare funnet noe du har lyst til å brodere, og prøve deg frem! Jeg begynte å brodere korssting når jeg var 24, og har hatt MYE glede av det! Jeg synes brodering er veldig mye enklere enn å strikke, så jeg har troen på deg 😄

Fant et tutorial på youtube på engelsk som jeg synes forklarte ting på en bra måte;

https://m.youtube.com/watch?v=u6pmb-myRKc&pp=ygUTaG93IHRvIGNyb3NzIHN0aXRjaA%3D%3D

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jaromei skrev (På 16.8.2024 den 8.53):

For å gjøre det enklest mulig, så trenger du

- litt aida-stoff

- noen nåler med blunt spiss(broderinåler, spør i strikkebutikk feks)

- litt broderigarn (jeg anbefaler DMC mouliné)

- en saks

- du KAN brodere uten, men jeg anbefaler å bruke en broderingsramme/ring, det er mye enklere å brodere med aida som er strukket stramt.

Jeg pleier å brodere én og én farge om gangen. På aida stoff, så er det små hull som gjør det enklere å brodere, du lager ett kryss mellom 4 hull, legger ved eksempel på måte. Cross_stitch_on_Aida_2.jpg.17ee1f096bba385ba13c2fe2854ae976.jpg

Jeg ville bare funnet noe du har lyst til å brodere, og prøve deg frem! Jeg begynte å brodere korssting når jeg var 24, og har hatt MYE glede av det! Jeg synes brodering er veldig mye enklere enn å strikke, så jeg har troen på deg 😄

Fant et tutorial på youtube på engelsk som jeg synes forklarte ting på en bra måte;

https://m.youtube.com/watch?v=u6pmb-myRKc&pp=ygUTaG93IHRvIGNyb3NzIHN0aXRjaA%3D%3D

Takk for svar! :) Jeg skal begynne på mitt første prosjekt nå snart, mangler noen tråder bare. Men, du skriver at du broderer en og en farge om gangen. Hvordan starter du og avslutter? På vanlig broderi (ikke korssting) bruker jeg å lage en knute når jeg begynner og så bare tar jeg tråden mellom de på baksiden når jeg avslutter. En og en farge om gangen, blir ikke det slitsomt å da følge med på mønsteret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! :) Jeg skal begynne på mitt første prosjekt nå snart, mangler noen tråder bare. Men, du skriver at du broderer en og en farge om gangen. Hvordan starter du og avslutter? På vanlig broderi (ikke korssting) bruker jeg å lage en knute når jeg begynner og så bare tar jeg tråden mellom de på baksiden når jeg avslutter. En og en farge om gangen, blir ikke det slitsomt å da følge med på mønsteret? 

jeg pleier bare å brodere slutten på tråden inn i de andre trådene på  baksiden av prosjektet, så slipper jeg å lage knute. Jeg pleier ikke å brodere veldig lenge om gangen, fordi jeg må være ganske fokusert på farge og mønster, men det er gøy! Anbefaler å begynne med prosjekter uten veldig avanserte teknikker og mange farger først.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tanuki skrev (12 minutter siden):

jeg pleier bare å brodere slutten på tråden inn i de andre trådene på  baksiden av prosjektet, så slipper jeg å lage knute. Jeg pleier ikke å brodere veldig lenge om gangen, fordi jeg må være ganske fokusert på farge og mønster, men det er gøy! Anbefaler å begynne med prosjekter uten veldig avanserte teknikker og mange farger først.

Ok, og den tråden du broderer inn på baksiden vil ikke bli synlig fra fremsiden? Takk for svar. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, og den tråden du broderer inn på baksiden vil ikke bli synlig fra fremsiden? Takk for svar. :) 

ikke om du gjemmer den i stingene på baksiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut margaretha.no. Jeg har kjøpt mye derifra. Veldig mye fint. Selger både enkle og avanserte kits

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...