Martha Stewart Skrevet 17. februar 2006 #1 Skrevet 17. februar 2006 Kan noen anbefale en flink hudlege som holder til sentralt i Oslo? Det må være en som tar henvisning fra fastlege. Jeg trenger å få sjekket en føflekk.
Gjest Frode Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Kan noen anbefale en flink hudlege som holder til sentralt i Oslo? Det må være en som tar henvisning fra fastlege. Jeg trenger å få sjekket en føflekk. Du kan prøve her: www.oslohudlegsenter.no
Sugerøret Skrevet 19. august 2011 #3 Skrevet 19. august 2011 http://www.hudlegekontoret.no/fylker/oslo Har selv gått til Dr. Morten Sandberg og han er FLINK! Anbefales
Kosemose Skrevet 20. august 2011 #4 Skrevet 20. august 2011 http://www.hudlegekontoret.no/fylker/oslo Har selv gått til Dr. Morten Sandberg og han er FLINK! Anbefales Må man henvises fra fastlege for å undersøke føflekker her? Jeg har litt "føflekkfobi" og vil heller sjekke en gang for mye enn en gang for lite, men vet ikke om fastlegen min nødvendigvis er enig med meg i det
Sugerøret Skrevet 20. august 2011 #5 Skrevet 20. august 2011 jeg hadde i alle fall en henvisning,men om det er standard,vet jeg ikke .Ring dem og hør?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #6 Skrevet 20. august 2011 Ikke dra på Linderud iallefall. Aldri vært bort mer arrogant lege!!
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2012 #7 Skrevet 9. oktober 2012 Må man henvises fra fastlege for å undersøke føflekker her? Jeg har litt "føflekkfobi" og vil heller sjekke en gang for mye enn en gang for lite, men vet ikke om fastlegen min nødvendigvis er enig med meg i det Jeg gikk både til fastlege og hudlege med en føflekk som var helt lik en som det var forstadier til kreft i og som var fjernet. Jeg mener de burde observert at jeg var bekymret. Mindre enn et halvt år senere var det kreft i den (nr 2). Jeg fikk senere vite at hvis pasienten er bekymret og vil ha den vekk, så har hen krav på det.Plastikkirurgene på Rikshospitalet fjernet den og sa: "Det er ikke noe å spare på!" Pga kreften skal jeg nå gå til kontroll fire ganger i året. Da jeg gikk til en annen hudlege med den først føflekken, sa han: "Nei DEN er ikke farlig!" Jeg fikk inntrykk at at det egentlig ikke var noen føflekk, også fordi den var nokså uvanlig. Så bare stå på! Man må på en måte være sin egen lege, advokat, håndverker osv. Dvs man må også selv vurdere hva som bør gjøres.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 9. oktober 2012 #8 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har tusenvis av dem på ryggen i forskjellige farger. Når burde man være bekymret? Hvordan ser de med kreft i ut?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #9 Skrevet 9. oktober 2012 Legene ser etter flere av disse tegnene ved en føflekk for å vurdere fjerning/ikke fjerning, tror jeg. Ikke skyt meg om det er noen feil, tok det fra hukommelsen, så helt sikker er jeg ikke. A=asymetrisk B=Border (er avgrensningen jevn hud/føflekk?) C=Color (har føflekken forskjellige farger/svarte områder?) D=Diameter (er føflekken over 7mm i diameter?) E=Evolution (Har føflekken endra seg over tid?) Alle har selvfølgelig en og annen føflekk som er enten over 7 mm, eller har ujevn farge og litt ujevn kant uten at det er noe som helst galt med den. Men er man bekymret er det ikke verre enn at du får fastlegen til å se på den. Føflekker kan fint fjernes hos fastlege, det er standard prosedyre. Alle føflekker som fjernes sendes inn til en patolog som sjekker den. Anonym poster: 286d42790a4127955e1daada03d2831c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå