AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #21 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi jeg reagerer veldig dårlig på andre typer medisiner (utover normale bivirkninger), og jeg vet at jeg ikke tåler stimulanter som koffein. RSD er faktisk noe av det verste 😢 Kan jeg spørre hvilken medisin du endte opp med, som fungerte? Det er sikkert veldig individuelt vil jeg tro. Anonymkode: c7972...18f Jeg er den andre som spurte hva du er redd for 🤗 Jeg har også en tendens til å få bivirkninger. Første medisin jeg prøvde var ikke for meg, den ga meg angst og jeg følte meg syk. Nr to var jeg litt usikker på, mens nå går jeg på Aduvanz. På 20mg følte jeg kanskje litt ro, men da jeg økte til 30 ble jeg delvis utmattet. Det kan ha vært tilfeldig, siden jeg også slet etter å ha hatt covid noen mnd før. Tok en pause før jeg hoppet på Aduvanz igjen, 40mg, og det har vært helt supert. Ingen bivirkninger. Kaffe vil for noen ikke ha noen effekt, for andre kan de få angst eller bli trøtt. Jeg blir kvikk og glad av kaffe, men respons på adhd-medisin var altså "all over the place" uansett. Anonymkode: 60885...f91
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #22 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har vært utredet for ADHD i voksen alder (er kvinne). Fikk ikke diagnosen fordi jeg er for vellykket i livet (ref psykologen selv), men jeg fikk påvist mange sterke trekk for ADHD. En av disse er hyperfokusering. Nå er jeg så inne i en ny hobby at hele livet mitt dreier seg nesten om den. Gjør research hvert eneste øyeblikk jeg har ledig, prater og tenker bare på hobby til samboer (meget tålmodig mann jeg har), drømmer om hobbyen om natten... Gleder meg til alt som angår hobby. Det er mentalt utmattende... Selv om jeg finner stor glede av det, og klarer dermed ikke legge fra meg, mtp dopaminen det gir meg. Noen som har råd så jeg klarer å koble litt av? Jeg prøver å minne meg selv på at det finnes andre ting i livet mitt jeg også kan fokusere på... Anonymkode: a8a6c...7c2 Det høres ut som hypomani. Mulig du burde utredes for bipolar lidelse? Anonymkode: 52abb...2d1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #23 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ut som hypomani. Mulig du burde utredes for bipolar lidelse? Anonymkode: 52abb...2d1 Bipolar innebærer også perioder med depresjon og meningsløshet. Anonymkode: 60885...f91
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #24 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er den andre som spurte hva du er redd for 🤗 Jeg har også en tendens til å få bivirkninger. Første medisin jeg prøvde var ikke for meg, den ga meg angst og jeg følte meg syk. Nr to var jeg litt usikker på, mens nå går jeg på Aduvanz. På 20mg følte jeg kanskje litt ro, men da jeg økte til 30 ble jeg delvis utmattet. Det kan ha vært tilfeldig, siden jeg også slet etter å ha hatt covid noen mnd før. Tok en pause før jeg hoppet på Aduvanz igjen, 40mg, og det har vært helt supert. Ingen bivirkninger. Kaffe vil for noen ikke ha noen effekt, for andre kan de få angst eller bli trøtt. Jeg blir kvikk og glad av kaffe, men respons på adhd-medisin var altså "all over the place" uansett. Anonymkode: 60885...f91 Bivirkningene jeg har fått av andre medisiner er så alvorlige at jeg ikke rører medisiner lenger. Mtp hvor sterke adhd medisiner er, og hva det er, så blir jeg automatisk engstelig. De fleste jeg kjenner med adhd lever på energidrikker, brus, og kaffe - for å roe seg ned. Jeg blir helt motsatt; og får uregelmessige hjerteslag (har ikke hjertesykdom). Bra at medisinen har fungert for deg ❤️ Anonymkode: c7972...18f 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #25 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bivirkningene jeg har fått av andre medisiner er så alvorlige at jeg ikke rører medisiner lenger. Mtp hvor sterke adhd medisiner er, og hva det er, så blir jeg automatisk engstelig. De fleste jeg kjenner med adhd lever på energidrikker, brus, og kaffe - for å roe seg ned. Jeg blir helt motsatt; og får uregelmessige hjerteslag (har ikke hjertesykdom). Bra at medisinen har fungert for deg ❤️ Anonymkode: c7972...18f Slik er det hos meg også, får superangst av feks Red Bull og for mye kaffe. Så ille at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, med hjertebank og tanker om at noe forferdelig vil skje 😅 Ts Anonymkode: a8a6c...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #26 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fordi jeg reagerer veldig dårlig på andre typer medisiner (utover normale bivirkninger), og jeg vet at jeg ikke tåler stimulanter som koffein. RSD er faktisk noe av det verste 😢 Kan jeg spørre hvilken medisin du endte opp med, som fungerte? Det er sikkert veldig individuelt vil jeg tro. Anonymkode: c7972...18f Jeg er også veldig sensitiv på medisiner, og var skeptisk. Begynte med veldig lav dose. Fordelen med sentralstimulerende er at de er ute av kroppen etter ganske kort tid. Så får du bivirkninger, så er det kun den ene dagen, maks, stort sett bare noen timer.. Jeg endte opp med Aduvanz, 30 mg. Fungerer helt topp for meg. RSD var min verste greie og, helt forderdelig, men aduvanz fungerer godt på det for min del. Anonymkode: 2710c...18f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #27 Skrevet 29. juli 2024 Et av de tipsene mange gir, som kan hjelpe, er å tvinge seg til å ta avbrekk, ved å bruke timer. (De fleste ser ut til å anbefale en sånn kjøkkentimer, der du ser det teller ned.) Altså, du setter på en timer på f.eks. 45 minutter, og så lar du deg rive helt med i de 45 minuttene. Når timeren ringer, så skal du ta deg en pause. (Gjerne av typen 5 min beinstrekk, drikke og mat.) Og så setter du ny timer, med nye 45 minutter. (eller 30 minutter, eller 1 time. Poenget er at det er en forutsigbar mengde tid.) Typisk: Lag din egen skoledag/kursdag. 1. time pause 2. time Lunsj 3. time pause 4. time Lage middag og snakke med mannen 5. time kveldstur med mannen 6. time Leggetid Eller noe tilsvarende som fungerer for deg. I tillegg er det altså sunt for hjernen å være ute i naturen. Så for å koble litt av, så bør du legge inn at du av og til har litt lengere turer ut. Gjerne i skog eller fjell eller annen natur. Anonymkode: b11ee...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #28 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bivirkningene jeg har fått av andre medisiner er så alvorlige at jeg ikke rører medisiner lenger. Mtp hvor sterke adhd medisiner er, og hva det er, så blir jeg automatisk engstelig. De fleste jeg kjenner med adhd lever på energidrikker, brus, og kaffe - for å roe seg ned. Jeg blir helt motsatt; og får uregelmessige hjerteslag (har ikke hjertesykdom). Bra at medisinen har fungert for deg ❤️ Anonymkode: c7972...18f Jeg svarte det over her, da medisiner fungerer godt for meg. Kaffe derimot, og energidrikker, det tåler jeg IKKE. Kan ikke sammenlignes med senstralstimulerende for min del. Anonymkode: 2710c...18f
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #29 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bivirkningene jeg har fått av andre medisiner er så alvorlige at jeg ikke rører medisiner lenger. Mtp hvor sterke adhd medisiner er, og hva det er, så blir jeg automatisk engstelig. De fleste jeg kjenner med adhd lever på energidrikker, brus, og kaffe - for å roe seg ned. Jeg blir helt motsatt; og får uregelmessige hjerteslag (har ikke hjertesykdom). Bra at medisinen har fungert for deg ❤️ Anonymkode: c7972...18f Det finnes også ikke-stimulerende, men jeg vet ikke noe om dem. Anonymkode: 60885...f91
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #30 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slik er det hos meg også, får superangst av feks Red Bull og for mye kaffe. Så ille at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, med hjertebank og tanker om at noe forferdelig vil skje 😅 Ts Anonymkode: a8a6c...7c2 Jeg får ikke bare hjertebank, men uregelmessige hjerteslag. I så stor grad at det viser avvik på EKG. Ikke alvorlig, men ble bedt om å kutte ut energidrikk siden det var tydelig at det var der problemet lå. Jeg kan ikke røre kaffe i det hele tatt, ikke cola heller. Men, hvis det ikke er relevant i forhold til hvordan man vil reagere på medisin, så er det godt å vite Anonymkode: c7972...18f
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #31 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg får ikke bare hjertebank, men uregelmessige hjerteslag. I så stor grad at det viser avvik på EKG. Ikke alvorlig, men ble bedt om å kutte ut energidrikk siden det var tydelig at det var der problemet lå. Jeg kan ikke røre kaffe i det hele tatt, ikke cola heller. Men, hvis det ikke er relevant i forhold til hvordan man vil reagere på medisin, så er det godt å vite Anonymkode: c7972...18f Det kan være relevant, men det trenger ikke være det. Det avgjør legen. Man må uansett gjennom grundige undersøkelser før medisiner. Det finnes en haug å velge i der uansett, både sentralstimulerende men også mange som ikke er det. Anonymkode: 2710c...18f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #32 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er også veldig sensitiv på medisiner, og var skeptisk. Begynte med veldig lav dose. Fordelen med sentralstimulerende er at de er ute av kroppen etter ganske kort tid. Så får du bivirkninger, så er det kun den ene dagen, maks, stort sett bare noen timer.. Jeg endte opp med Aduvanz, 30 mg. Fungerer helt topp for meg. RSD var min verste greie og, helt forderdelig, men aduvanz fungerer godt på det for min del. Anonymkode: 2710c...18f Ja fy søren, RSD har isolert meg fullstendig! Ok, så sentrastimulerende virker på en anne måte enn f.eks sovemedisin etc? Jeg tålte ikke en gang melatonin, faktisk noe av det verste jeg har opplevd. Virker som flere responderer bedre på aduvanz enn ritalin, men kanskje bare tilfeldig at jeg hører det Anonymkode: c7972...18f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #33 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være relevant, men det trenger ikke være det. Det avgjør legen. Man må uansett gjennom grundige undersøkelser før medisiner. Det finnes en haug å velge i der uansett, både sentralstimulerende men også mange som ikke er det. Anonymkode: 2710c...18f Ok, takk for info! Anonymkode: c7972...18f
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #34 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette høres vel ut som det totalt motsatte av ADHD, som kjennetegnes ved vansker med å fokusere. God evne til fokusering og konsentrasjon er jo en kjempefordel, det bør du bare være glad for. Anonymkode: 655ef...d5b Feil, dessverre. AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Med ADHD så hyperfokuserer man når det er noe man liker godt nok. Det er evnen til å fokusere på alt annet som er et problem, ikke egne hobbyer, Anonymkode: c7972...18f Det hun sa. 👆👆 Hva jeg gjør med min hyperfokus? Jeg hyperfokuserer så lenge jeg kan, kaster meg ned i kaninhullet og gleder meg så lenge det varer. Det er som regel ikke noe som "går ut over noe", men de hjemme himler nok en del med øynene mens det står på. Det gir meg så mye mens det står på.... og vipps er jeg "over det". Gidde ikke sloss met det, men prøver å rette det inn mot noe fornuftig. Jeg kan gjerne plukke bort hår på bena med pinsett (så digg når en ser hårene nappet ut) men velger heller å bake/lese/rydde da det er mer matnyttig på sikt. Men så er det de dagene jeg bare "må" dypvaske badet med tannkost.. idiotisk men samtidig givende, og det går over når jeg er ferdig.. gidder ikke sloss med meg selv om jeg kan unngå det... Anonymkode: 9278e...189
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #35 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Der viser du at du kan ingenting om ADHD iallfall. Vansker med å fokusere (på det ma bør fokusere på,) ja, men hyperfokus er så klassisk adhd som du får det. Anonymkode: 2710c...18f At det er mye lettere å fokusere på ting man er interessert i, er veldig "klassisk menneske". Vil si det er unormalt å ha lett for å fokusere på kjedelige ting. Men noen skal jo ha absolutt alt til å være diagnoser, virker det som. Anonymkode: 655ef...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #36 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): At det er mye lettere å fokusere på ting man er interessert i, er veldig "klassisk menneske". Vil si det er unormalt å ha lett for å fokusere på kjedelige ting. Men noen skal jo ha absolutt alt til å være diagnoser, virker det som. Anonymkode: 655ef...d5b Slutt da, seriøst. Det er forskjell på å fokusere på ting man er interessert i, og dert å hyperfokusere. Du forstår ikke forskjellen. Man har heller ikke ADHD bare fordi man hyperfoksuerer, ADHD er langt mer sammensatt enn dèt. Anonymkode: c7972...18f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #37 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At det er mye lettere å fokusere på ting man er interessert i, er veldig "klassisk menneske". Vil si det er unormalt å ha lett for å fokusere på kjedelige ting. Men noen skal jo ha absolutt alt til å være diagnoser, virker det som. Anonymkode: 655ef...d5b Og hvorfor skal du egentlig uttale deg om ADHD, når du ikke en gang forstår at hyperfokusering faktisk ER en av flere symptomer på ADHD, men uttaler at det ikke er det? Jeg blir så oppgitt av at folk uten kunnskap absolutt må mene noe der man egentlig bare bør holde kjeft Anonymkode: c7972...18f 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #38 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At det er mye lettere å fokusere på ting man er interessert i, er veldig "klassisk menneske". Vil si det er unormalt å ha lett for å fokusere på kjedelige ting. Men noen skal jo ha absolutt alt til å være diagnoser, virker det som. Anonymkode: 655ef...d5b Jeg har adhd og mener selv at diagnosen er samfunnsskapt. Alle skal sitte stille i timen og høre på læreren og gjøre lekser og lære i samme tempo. Så rigid som systemet er, vil de som har andre interesser enn 5 fag på skolen fort havne utenfor, ig de vil ikke nødvendigvis oppleve mestring og belønning for alt de er dyktige på utenom rene skolefag. Så jeg er enig, adhd er ikke abnormalt, men samfunnet slik det er bygget opp, konstruerer samtidig utenforskap. Og - vips så er det en "diagnose". Det er så utrolig trist å tenke på alle evnene og potensialet som blir drept av skolen, fordi det ikke fins rom for at vi skal få være fulle individer. Espen Anker phd har skrevet om dette, han utredet meg og jeg var veldig glad for å se at han har samme holdning som meg. Likevel ville jeg prøve medisiner, og det har vært natt og dag, selv om det er trist å i prinsippet bli tvunget til å "sedere" en aktiv hjerne forsi jeg må ha en jobb og prestere så jeg kan tjene lønn for å leve.... Anonymkode: 60885...f91
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #39 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At det er mye lettere å fokusere på ting man er interessert i, er veldig "klassisk menneske". Vil si det er unormalt å ha lett for å fokusere på kjedelige ting. Men noen skal jo ha absolutt alt til å være diagnoser, virker det som. Anonymkode: 655ef...d5b Forskjellen mellom en med og en uten ADHD, er at en uten ADHD har nok dopamin til å kunne bestemme seg for å fokusere på noe kjedelig. De kan "ta seg sammen" og faktisk klare å fokuserer. En med ADHD har ikke nok dopamin til å klare å bruke energi på det kjedelige. Uansett hvor mye personen forsøker å fokusere, så vil hjernen søke etter noe annet som gir dopamin. Og å forsøke å tvinge seg selv til å fokusere, som det er å "ta seg sammen" gjør bare at det blir ennå vanskeligere. (Dette er det forsket på.) Når det gjelder hyperfokus, som en med ADHD har for sine interessante temaer, så er det også noe andre kan ha. Forskjellen er jo i stor grad at ADHD hyperfokuset gjerne er en kortvarig greie. Altså at det kanskje pågår i en periode på timer, dager eller uker. Og så kan det gå helt over. En med ADHD kan da glemme å spise, drikke og annet, og fordype seg helt i interessen. For så å bli avbrutt og miste interessen helt. Og bli kjempeirritert om noen forstyrrer hyperfokuset. En uten ADHD vil gjerne synes det interessante temaet er like interessant både denne uken, om to måneder, og om et år. Og tåler avbrytelser selv når det fokuseres på det interessante temaet. Anonymkode: b11ee...dc2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #40 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): At det er mye lettere å fokusere på ting man er interessert i, er veldig "klassisk menneske". Vil si det er unormalt å ha lett for å fokusere på kjedelige ting. Men noen skal jo ha absolutt alt til å være diagnoser, virker det som. Anonymkode: 655ef...d5b Gå ut av tråden du, bruk konsentrasjonen og fokuset du mener alle kan velge hvor de vil plassere, og bruk det et annet sted. Du har sikkert en skap du burde rydde i eller noe. Anonymkode: 2710c...18f 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå