Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva bør skrives der? 

Hvem godkjenner den?

Anonymkode: 6dc89...e55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette en amerikansk greie?

Anonymkode: c0df1...caa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva bør skrives der? 

Hvem godkjenner den?

Google kan gi mye svar når man lurer på noe. Lov om ekteskap (ekteskapsloven) - Kapittel 11. Ektepakter. - Lovdata

Her kaller man det vel gjerne heller "avtale om særeie", selv om en ektepakt kan inneholde noe mer.

Anonymkode: f059f...e69

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke kontrakt? På samme måte som samboer kontrakt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det ikke kontrakt? På samme måte som samboer kontrakt. 

Tja. Det er ekstra ting man kan avtale i et ekteskap. Man må være gift.

Anonymkode: 57f8c...b89

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har ektepakt. (og fremtidsfullmakt og gjensidig testamente). Og før det samboerkontrakt. 

Før hadde vi sjevdelig av formue, men har endret det til at alle verdier skal deles likt etter mange år sammen. Utover arv fra foreldre, der det også er bestemt hvordan dette skal fastsettes i verdi, og indeksjusteres.

Men det viktigste er at den regulerer hvem som har rett til å bli boende, og fritidseiendom, samt bestemmelser for verdsettelse. Og hvem som har rett på kjæledyr. Og en del andre detaljer. 

Vi har et veldig godt forhold, 20+ gode år, og jeg kan ikke se for meg at det ender i brudd. Men om det skulle komme dit er et slikt dokument utrolig mye verdt.

Vi bruker familieadvokat. De har mange gode tips som man ikke tenker over selv. Og man vet at alle formaliakrav blir fulgt. 

Anonymkode: e350d...fcb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke dette en amerikansk greie?

Anonymkode: c0df1...caa

Nei, har blitt vanligere og vanligere også i Norge. Ganske idiotisk å ikke avtale slikt i fredstid. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tinglyst særeie ja. Jeg eide bolig før vi møttes og han hadde verken økonomi til eller ønske om å kjøpe seg inn i boligen, og var ganske så ufornuftig økonomisk sett. Jeg hadde ingen interesse av å være økonomisk dumsnill, eller sette meg i fare for han raserte min økonomi med uvettig forhold til penger. 

Med årene har han heldigvis blitt mer økonomisk, så nå eier også han en eiendom. Måtte bli nesten samlivsbrudd og økonomisk sjokk for ham angående hvilken dårlig situasjon han hadde satt seg i før han skjønte at det var lurt å ikke bare bruke opp det han tjente, og basere seg på å få bo billig hos en kvinne. 

Anonymkode: 2b21b...882

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva bør skrives der? 

Hvem godkjenner den?

Nei. Jeg har gått helhjertet inn i forholdet. Vi har tilgang til hverandres kontoer, og bruker penger fra den kontoen der det er penger akkurat nå. 

Anonymkode: a3511...d94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi har tinglyst særeie ja. Jeg eide bolig før vi møttes og han hadde verken økonomi til eller ønske om å kjøpe seg inn i boligen, og var ganske så ufornuftig økonomisk sett. Jeg hadde ingen interesse av å være økonomisk dumsnill, eller sette meg i fare for han raserte min økonomi med uvettig forhold til penger. 

Med årene har han heldigvis blitt mer økonomisk, så nå eier også han en eiendom. Måtte bli nesten samlivsbrudd og økonomisk sjokk for ham angående hvilken dårlig situasjon han hadde satt seg i før han skjønte at det var lurt å ikke bare bruke opp det han tjente, og basere seg på å få bo billig hos en kvinne. 

Da har advokaten lurt deg til å ha time hos ham/henne og betale masse penger. Etter ekteskapsloven, skjevdeles alt som du bringer med deg inn i ekteskapet. En bolig du eide før du traff mannen, blir aldri hans eiendel selv om dere er gift. Stoler man ikke økonomisk på en partner, så er det kanskje best å ikke gifte seg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei, har blitt vanligere og vanligere også i Norge. Ganske idiotisk å ikke avtale slikt i fredstid. 

Ganske idiotisk å se på ekteskap som to personer som bor i samme hus, knuller og spiser middag sammen. Alt det med særboerskap, sove på forskjellige soverom, ha særeie på alt, bruke ferien hver for seg og lignende betyr bare at man egentlig burde være singel, eventuelt kjærester uten forpliktelser.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ganske idiotisk å se på ekteskap som to personer som bor i samme hus, knuller og spiser middag sammen. Alt det med særboerskap, sove på forskjellige soverom, ha særeie på alt, bruke ferien hver for seg og lignende betyr bare at man egentlig burde være singel, eventuelt kjærester uten forpliktelser.

Ellers har du en fin sommer, med gode folk rundt deg? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da har advokaten lurt deg til å ha time hos ham/henne og betale masse penger. Etter ekteskapsloven, skjevdeles alt som du bringer med deg inn i ekteskapet. En bolig du eide før du traff mannen, blir aldri hans eiendel selv om dere er gift. Stoler man ikke økonomisk på en partner, så er det kanskje best å ikke gifte seg. 

Nei. Fra inngått ekteskap er alt man tjener felles. Også verdistigning eiendommer. Samtidig blir alt sammenfiltret på en annen måte, så man kan vise til at man har bidratt til å betale lån indirekte, og alt slikt. Så om man ønsker videre særeie, på alle måter, er det viktig å regulere det. 

Vi har regulert felleseie i vår ektepakt, også av alt vi eier. Med unntak av arv.

Hvorfor deltar du i en tråd der du verken har praktisk erfaring, kjenner teorien eller lovverket? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei ingen lurt her. Man trenger ikke å gå til advokat for dette. Jeg kjøpte skjemaet i bokhandel, vi fylte ut og hadde to vitner hver, og det kostet rundt 1400 kr å tinglyst dette. 

Jeg har solgt og kjøpt ny bolig to ganger gjennom dette ekteskapet, så veldig glad for at dette var i orden. 

Brudd pleier ikke å være hyggelige, så nei jeg baserer meg ikke på vennlige avtaler ved eventuelt brudd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva vil du oppnå ved å delta i denne tråden, egentlig?

Anonymkode: e5cf9...0da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei. Fra inngått ekteskap er alt man tjener felles. Også verdistigning eiendommer. Samtidig blir alt sammenfiltret på en annen måte, så man kan vise til at man har bidratt til å betale lån indirekte, og alt slikt. Så om man ønsker videre særeie, på alle måter, er det viktig å regulere det. 

Vi har regulert felleseie i vår ektepakt, også av alt vi eier. Med unntak av arv.

Hvorfor deltar du i en tråd der du verken har praktisk erfaring, kjenner teorien eller lovverket? 

Når kan verdistigning på boligen skjevdeles? / Osloadvokatene

Lovverket er slik at verdistigning av huset man hadde før ekteskapet, skjevdeles på lik linje som selve huset. Det er ingen som "betaler lån indirekte". Har du kjøpt huset før ekteskapet, står som enelåntaker og betaler lån fra din konto, så er det ingen "indirekte" betaling av lånet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når kan verdistigning på boligen skjevdeles? / Osloadvokatene

Lovverket er slik at verdistigning av huset man hadde før ekteskapet, skjevdeles på lik linje som selve huset. Det er ingen som "betaler lån indirekte". Har du kjøpt huset før ekteskapet, står som enelåntaker og betaler lån fra din konto, så er det ingen "indirekte" betaling av lånet. 

*kan* er nøkkelordet. Etter titusener i advokatutgifter. 

Om man vil være sikker på hvordan det blir er ektepakt løsningen. Uansett hvordan man vil dele dette. 

• Nyttig 2
Skrevet

Nei i mitt eventuelle ekteskap ville hun blitt enearving sammen med barna 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva bør skrives der? 

Hvem godkjenner den?

Ja vi har, fordeler hva vi skal ha ved en evt skilsmisse+ vi har testamente

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...