Gjest Lambada Skrevet 17. februar 2006 #1 Skrevet 17. februar 2006 Yrket byggingeniør tiltrekker meg, da jeg vil ha en solid utdannelse, og er interessert i arkitektur og byggeskikk. Kunne hatt lyst til å jobbe med utvikling av byggeprosjekter eller kontroll og inspeksjon på byggeplass. Jeg er generelt skoleflink, men hadde litt problemer med matte på vgs, i hovedsak pga. mattelærer som var veldig dårlig til å lære fra seg. I tillegg syntes jeg faget var veldig abstrakt når jeg ikke så noen praktisk bruk av det. Må man være supergeni i matematikk for å komme gjennom de tre årene på byggingeniørstudiet? Bygger alle fagene på dette faget? Jeg føler det var interessen det skortet på på vgs, jeg fikk gode karakterer i de andre fagene uten å jobbe mye for det. Hilsen ei som lurer.
Kristian Skrevet 17. februar 2006 #2 Skrevet 17. februar 2006 Trenger ikke være et geni for å fullføre byggingeniør, men du bør være klar over at det er mye matte i det studiet.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #3 Skrevet 17. februar 2006 Mye matte og mye fysikk, men hvor vanskelig det er synes jeg det er umulig å svare på. Jeg er ikke ingeniør selv heller, men min erfaring med matte (og fysikk) er at det er umulig å forstå noe helt til man skjønner prinsippene bak; da er "alt" lett. Hvis du er interessert i byggeskikk og arkitektur på generell basis, mer enn du har lyst til å jobbe med styrkeberegninger o.l, ville jeg muligens sett på andre studiealternativer i tillegg. Men jeg tror byggingeniør er et interessant yrke med mange valgmuligheter, og matte/fysikk bør jo bli ren rutine jo mer erfaring man får.
Tusseline Skrevet 17. februar 2006 #4 Skrevet 17. februar 2006 Jeg skal studere (sivil)ingeniør bygg til høsten, og har sett litt gjennom mattebøkene som brukes der. Veldig vanskelig å si uten å ha hatt undervisning, men jeg synes det så overkommelig ut. Klarte du deg gjennom 3MX på en grei nok måte, er du nok på god vei.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #5 Skrevet 17. februar 2006 Nei, du trenger ikke å være spesielt god i matte for å bli ingeniør. Deter en fordel med litt bakgrunnskunnskap og at du har vært borte i noen grunnleggende ting men absolutt ikke, nei du trenger ikke være veldig glad i matte en gang. De ingeniørene (og sivilingeniørene) jeg kjenner hadde såvidt ståkarakterer i matte fra videregående. De er ferdig utdannet for flere år siden. Jeg vil anbefale ingeniøryrket til jenter, lønnen er utrolig knallbra!
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2006 #6 Skrevet 17. februar 2006 En jeg kjenner studerer ingeniør i Trondheim, er endel matte ja
Scheherazade Skrevet 18. februar 2006 #7 Skrevet 18. februar 2006 Supergeni i matte er det vel de færreste som er. Men ja, det er en del matematikk på ingeniør. Og en del fysikk. (Nå kjenner jeg best til sivilingeniørstudiet i fysikk riktignok.) Bygg er et veldig håndfast og tradisjonelt ingeniøryrke, et yrke som i stor grad baserer seg på fysiske beregninger og konstruksjoner. Kommer selvsagt an på hvilken retning du velger, en som går konstruksjon vil ha mer regning i andre fag enn for eksempel enn som går på transport og vei. Men, den store forskjellen ligger jo i at ettersom matematikken blir et verktøy og ikke noe man lærer for læringens del, blir det hele mer konkret!! Du ser mer sammenhengen og nytten av det, på en helt annen måte enn på videregående. Rene matematikkfag på bygg utgjør 4 emner + 1 statiskikkemne. Dvs, 1 og 1/4 dels semester. Altså er 12,5% av siving bygg matematikkfag. Tipper det er en del mindre på høyskoleing? Konklusjon: Jeg tror dette kommer til å gå helt fint!! ...og byggingeniører blir jo spådd en lysende fremtid på arbeidsmarkedet...
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #8 Skrevet 19. februar 2006 Rene matematikkfag på bygg utgjør 4 emner + 1 statiskikkemne. Dvs, 1 og 1/4 dels semester. Altså er 12,5% av siving bygg matematikkfag. Tipper det er en del mindre på høyskoleing? ← Du 'glemmer' å nevne at svært mange av de andre fagene (fra 50-90 prosent), beskriver gjennom matematikken som læres i de rene matematikkfagene. Med andre ord, er du ubrukelig i matematikk, vil studiet være en uhyre frustrerende affære og karakterene vil ligge rundt D og E.
Scheherazade Skrevet 19. februar 2006 #9 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Du 'glemmer' å nevne at svært mange av de andre fagene (fra 50-90 prosent), beskriver gjennom matematikken som læres i de rene matematikkfagene. Med andre ord, er du ubrukelig i matematikk, vil studiet være en uhyre frustrerende affære og karakterene vil ligge rundt D og E. ← Skrev jo at matematikk brukes i mange andre fag, men at det avhenger av hvilken retning man velger. Bygg har bruk for en del personer som er svært gode i matematikk, men det er slett ikke bare matematikk som er bygg. I tillegg er ofte den matematikkdelen i andre fag "lik" matematikk, samme matten som brukes hele tiden, stort sett det du lærer på videregående og litt av det du lærte i pensum på universitetet. Den siste setningen er sitat en som går på siving bygg) Endret 19. februar 2006 av Scheherazade
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #10 Skrevet 19. februar 2006 Matematikk utgjør en svært liten del av studiet og lønnen samt framtidsutsiktene for ingeniører er alltid på topp!! Anbefaler dette yrket til alle jenter!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #11 Skrevet 19. februar 2006 Matematikk utgjør en svært liten del av studiet og lønnen samt framtidsutsiktene for ingeniører er alltid på topp!! Anbefaler dette yrket til alle jenter! ← Det er en sannhet med modifikasjoner. Arbeidsmarkedet er veldig konukturavhengig, og selv om det er veldig bra per i dag, så kan det være tilsvarende dårlig om 3-4 år. Men, for all del, det er et godt valg hva utdannelse angår, bare ikke forvent å komme til dekket bord
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #12 Skrevet 19. februar 2006 Ikke velg linje på bakgrunn av arbeidsmarked, men av interesse. Ting kan fort snu seg på fem år, og da er det bedre at du har valgt en linje du interesserer deg for, da det er lettere med gode resultater da. Og en siv.ing med gode resultater å vise til kan brukes til så mangt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå