AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #1 Skrevet 27. juli 2024 Vil en gynekolog godta en henvisning for dette? Kvier meg enormt for å spørre fastlegen.. Har alltid slitt med litt inkontinens siden jeg var barn, men ble desto verre etter at jeg fødte barn. Revnet oppover mot klitoris ved fødsel og sydde mange sting. Kjente selv at siste sting var rett under klitoris.. og uten at jeg vet sikkert om dette har hatt direkte konsekvenser har jeg slitt med masse inkontinens, uvi, nyrebekkenbetennelse og påfølgende nyrestein i kjølevannet av de mange uvi og nyrebekkenbetennelsene i ettertid. Har vært innlagt med nyrebekkenbetennelse to ganger på 5 år.. dette med inkontinensen.. Det er flaut. Jeg har ikke turt å ta det opp med legen; men jeg tisser skikkelig på meg stadig vekk. Ikke bare litt, men fullt ut. Bruker de store bleiene fra tena lady og det blir jo dyrt i lengden også. Og det er ekkelt. Må dusje nedentil flere ganger om dagen. Råd? Anonymkode: b692a...b51
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #2 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil en gynekolog godta en henvisning for dette? Kvier meg enormt for å spørre fastlegen.. Har alltid slitt med litt inkontinens siden jeg var barn, men ble desto verre etter at jeg fødte barn. Revnet oppover mot klitoris ved fødsel og sydde mange sting. Kjente selv at siste sting var rett under klitoris.. og uten at jeg vet sikkert om dette har hatt direkte konsekvenser har jeg slitt med masse inkontinens, uvi, nyrebekkenbetennelse og påfølgende nyrestein i kjølevannet av de mange uvi og nyrebekkenbetennelsene i ettertid. Har vært innlagt med nyrebekkenbetennelse to ganger på 5 år.. dette med inkontinensen.. Det er flaut. Jeg har ikke turt å ta det opp med legen; men jeg tisser skikkelig på meg stadig vekk. Ikke bare litt, men fullt ut. Bruker de store bleiene fra tena lady og det blir jo dyrt i lengden også. Og det er ekkelt. Må dusje nedentil flere ganger om dagen. Råd? Anonymkode: b692a...b51 Inkontinensutstyr skal du ha på blå resept, og det kan fastlegen ordne. En ok gynekolog tar deg inn og vurderer deg før hen eventuelt henviser deg videre. Våg å ta temaet opp med fastlegen og be om henvisning videre, du lider i stillhet med et problem som mest sannsynlig kan bedres. Lykke til. Anonymkode: b8934...db8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #3 Skrevet 27. juli 2024 Hei Fastlege kan henvise deg til utredning hos gynekolog på sykehuset. Er en gruppe gynekologer som spesialiserer seg innen urogynekologi. Du kan også oppsøke en privat gynekolog som kan henvises deg til sykehuset. Et tredje alternativ er at du oppsøker en privat klinikk og må betale alt selv. Det er hjelp å få !! Ta kontakt med lege. Anonymkode: 598b4...668
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #4 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil en gynekolog godta en henvisning for dette? Kvier meg enormt for å spørre fastlegen.. Har alltid slitt med litt inkontinens siden jeg var barn, men ble desto verre etter at jeg fødte barn. Revnet oppover mot klitoris ved fødsel og sydde mange sting. Kjente selv at siste sting var rett under klitoris.. og uten at jeg vet sikkert om dette har hatt direkte konsekvenser har jeg slitt med masse inkontinens, uvi, nyrebekkenbetennelse og påfølgende nyrestein i kjølevannet av de mange uvi og nyrebekkenbetennelsene i ettertid. Har vært innlagt med nyrebekkenbetennelse to ganger på 5 år.. dette med inkontinensen.. Det er flaut. Jeg har ikke turt å ta det opp med legen; men jeg tisser skikkelig på meg stadig vekk. Ikke bare litt, men fullt ut. Bruker de store bleiene fra tena lady og det blir jo dyrt i lengden også. Og det er ekkelt. Må dusje nedentil flere ganger om dagen. Råd? Anonymkode: b692a...b51 Jeg slet med det noen år etter jeg fikk barn -ved aktivitet så lakk jeg -var nok ikke så ille som det du beskriver, var gynekologen som mente jeg kunne henvises sykehuset for en vurdering. Om du har råd så kan du gå til en privat gynekolog. Vil kanskje ikke bli så mye dyrere å bare ts dirkete kontakt med en privat gynekolog, en å gå til lege for så å betale for time og henvisning og så deretter betale for time hos off gynekolog. Anonymkode: c33e3...9c5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #5 Skrevet 27. juli 2024 Bedre å få henvisning til urolog. gyn har kun med underliv Anonymkode: 26e74...965
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #6 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Bedre å få henvisning til urolog. gyn har kun med underliv Anonymkode: 26e74...965 Det stemmer ikke helt. Urolog er enda vanskeligere å komme til hos enn gynekolog. Dog avhengig av hvor ts bor. Ellers kan vi vel overlate til ts sin fastlege og ts å diskutere hvor hun bør henvises? Avhengig av hvor hun bor. Anonymkode: b8934...db8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #7 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bedre å få henvisning til urolog. gyn har kun med underliv Anonymkode: 26e74...965 Gynekologer opererer urinlekkasje hos kvinner. Ikke urologer. Anonymkode: 2648d...35a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #8 Skrevet 27. juli 2024 Dette opplever fastlegen på samme måte som om du hadde sagt at du har eksem på håndleddet.. Jeg sa til fastlegen min at jeg tisser på meg når jeg trener, fikk blå resept på inkontinensutstyr med en gang, tar ut og velger det jeg trenger. Du er mor nå, forsøk å tenk at du skal være et forbilde for barna dine også, som tør å ta tak i helse og ikke synes at slikt er flaut. Anonymkode: 2c7bc...d54 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #9 Skrevet 28. juli 2024 Gynekolog er et fint sted å starte. En gynekolog kan bl.a sjekke bekkenbunnen din for å se om svak muskulatur her er årsak/medvirkende årsak. Da må du gjøre knipeøvelser (man kan kjøpe apparat som mange heller foretrekker). Svak bekkenbunn hos kvinner er veldig vanlig. Anonymkode: 97653...549
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #10 Skrevet 28. juli 2024 Nei, da går du til urolog. Anonymkode: 30c2d...79e
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #11 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, da går du til urolog. Anonymkode: 30c2d...79e Nei ikke for kvinner. Anonymkode: 2648d...35a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #12 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei, da går du til urolog. Anonymkode: 30c2d...79e Jeg gjorde det, og kastet bort mye tid på det som kunne vært løst hos gynekolog langt tidligere. Ingen automatikk i at urolog er første steg. Anonymkode: 97653...549
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #13 Skrevet 28. juli 2024 For kvinnelig urininkontinens er det normalt å starte hos en gynekolog. Mange får også behandling hos en uroterapeut i samråd med gynekolog. Anonymkode: d7e08...8ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå