Gå til innhold

Plikter hjemme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal i gang med ukepenger nå (og etter min mening er vi alt for sent ute med det!) Barna er snart 11 og 9 3/4 år.

Pliktene i dag er å ta med søppelposen når de skal ut, rydde på rommet på oppfordring, og av og til å legge bort eget tøy.

Barne er bort fra torsdag til søndag annenhver uke, så vi har tenkt oss et 14 dagers opplegg.

Arbeidsoppgaver så langt:

dekke bordet en gang pr. uke

ta ut av oppvaskmaskin en gang pr. uke.

Rydde og støvsuge eget rom

Legge på plass eget tøy.

Har tenkt oss at de skal få ca 40 kroner hver 14. dag for dette. Lørdagsgodt kommer vi nok fortsatt til å kjøpe inn.

kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
Er du stemor, eller?

Den tanken slo meg også :ler:

Ellers har jeg laget arbeidsliste til min 9 åring der h*n krysser av for hver ting h*n gjør. Dette er noe vi nylig har begynt med, så foreløbig er h*n ganske så ivrig.

Det blir ca 50 - 80 kr i uken av dette, å når lørdagen kommer å det er "lønningsdag" er det 1 som er veldig fornøyd og stolt over pengene h*n har tjent.

Gjest Gjest_mzluze_*
Skrevet

her i huset har vi nettopp fått min 14 årige stesønn flyttende inn, og vårt felles barn er for lite til lommepenger...så vi har pr idag ingen fast penge-utbetaling.

Vi er i ferd med å innføre faste plikter...og jeg må si til det jeg har lest så langt....så flinke barn alle har...hehe

Jeg har satt, foreløpig, en fast plikt for 14-åringen. Han skal lage sin egen matpakke. Det ble skikkelig bråk..."for mamma gjorde det for meg når jeg bodde der". Mens jeg mener at hvis han kan klare å lage frokost og lunjs til seg selv i helgene så kan han jammen klare det på skoledager og.

Men det er vel en innarbeidingsfase antar jeg. Jeg håper, med tid og stunder, at han kan holde rommet rent og ryddig, lufte hunden, bære ut søppel og vaske opp i ny og ne.

Og ja, han må vaske sine egne klær. Den regelen kom etter at jeg oppdaget at ryddig = å hive alle klær, rene som skitne, i skittentøyet.

Gjest Gjesta
Skrevet
Vi skal i gang med ukepenger nå (og etter min mening er vi alt for sent ute med det!) Barna er snart 11 og 9 3/4 år.

Pliktene i dag er å ta med søppelposen når de skal ut, rydde på rommet på oppfordring, og av og til å legge bort eget tøy.

Barne er bort fra torsdag til søndag annenhver uke, så vi har tenkt oss et 14 dagers opplegg.

Arbeidsoppgaver så langt: 

dekke bordet en gang pr. uke

ta ut av oppvaskmaskin en gang pr. uke.

Rydde og støvsuge eget rom

Legge på plass eget tøy.

Har tenkt oss at de skal få ca 40 kroner hver 14. dag for dette.  Lørdagsgodt kommer vi nok fortsatt til å kjøpe inn.

kommentarer?

Hmm...

40 kroner annenhver uke er så godt som ingenting.

De tingene du nevner bør barna gjøre uansett om de får lommepenger eller ikke.

Min tolvåring får hundre kroner hver fredag. Hun vasker badet hver uke, og gjør en del andre ting etterhvert som jeg ber om det. Hun skifter selv på sengen sin og rydder SELVSAGT bort sine egne klær, hun tar det fra tørkestativet selv også (det skulle bare mangle)

Pengene hun får brukes til alt hnu vil ha selv. Jeg kjøper nødvendige klær, men er det noe annet hun vil ha må hun kjøpe det selv, som fex lørdagsgodis, klubben, en kul topp eller et ekstra par joggesko for å nevne noe.

Den eneste måten å lære barn å styre penger på er å gi dem kontroll og ansvar.

Skrevet

Er enig i at det ikke er mye penger. Det er vel kort og godt et sted å starte. Arbeidsoppgavene vil nok naturlig utvides, og da også summen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...