Gå til innhold

Plikter hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har deres 11 åringer av plikter hjemme og hvor mye får dem i ukelønn for det?

Min 11 åring må holde orden på rommet sitt og støvsuge det. Inn i mellom hjelper jeg han med å rydde når det er ting som må "lukes" ut for å evt. kastes eller pakkes bort fordi han har vokst fra de leken. Ellers så må han også støvsuge stue, kjøkken og gang en gang i uka. Om jeg ber han om å hjelpe til med småting skal han også det.

For dette får han 50 kr. i uka for. Som regel så ender jeg opp med at jeg kjøper det lille han skal ha av lørdagsgodt.

I tillegg så kan han pante flasker og får da pengene for dem. Dem skal spares og ikke kjøpes snop for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en snart 10åring. Han må holde rommet ryddig. Tømme oppvaskmaskinen og gå med bosset. Han må i tillegg være villig til å gå på butikken de gangene vi har glemt noe og ikke det frister å gå ut igjen ;) Rommet krever en del da han har tre ørkenrotter som skufler spon utover hele rommet. Han får 50 kr. uken. Han er kjempefornøyd han. De fleste pengene sparer han. Annenhver mnd kjøper han nytt gamecard til WoW

Skrevet

10 åring som blir 11 senere iår, gjør ingenting her i huset... brødskiver får han servert, middagen hans blir skjært opp i biter, vil han ha et glass cola eller vann får han det servert... rydde rommet sitt gjør han bare når han blir bedt om det og bare når faren hjelper ham.

Skrevet

:) Han er sikkert lik ganske mange andre på den alderen.

Det er ikke som om vår gjør alt helt frivillig, det blir litt masing, men skal han ha lønn må han jobbe for den

Skrevet

Vi setter opp "jobbelister" til ungene våre hvor de krysser av etterhvert som de har utført forskjellige oppgaver. Til slutt ser vi gjennom og betaler litt etter innsats, eller sats pr. tjeneste. Det blir vel ca. 50 kr,- uka tenker jeg i gjennomsnitt. Noen ganger mer, noen ganger mindre.

Skrevet

Mine har aldri hatt noen plikter i hjemmet - bortsett fra å ta hunden ut så han får tisse.

Jeg hadde heller ikke plikter hjemme - men det ble menneske av meg allikevel. Og det at unger som ikke gjør noe hjemme - ikke klarer å holde orden når de får et eget sted å bo - er bare tull.

Gjest gjest 0
Skrevet
Vi setter opp "jobbelister" til ungene våre hvor de krysser av etterhvert som de har utført forskjellige oppgaver. Til slutt ser vi gjennom og betaler litt etter innsats, eller sats pr. tjeneste. Det blir vel ca. 50 kr,- uka tenker jeg i gjennomsnitt. Noen ganger mer, noen ganger mindre.

Sånn hadde jeg det også.

Jeg hadde en liste som jeg krysset av, fikk for eks 5 kr for å gå ut med søpla, 10 kr for å tømme og fylle oppvaskmaskinen og rydde kjøkkenbenken, 20 kr for å vaske trappa og gangen nede osv.

Jeg elsket denne måten å tjene penger på! Jeg lå stort sett rundt 50-80 kr mnd. Pengene sparte jeg til sommerferier og sydenturer så jeg hadde lommepenger. Men jeg fikk ikke lov til å vaske samme ting flere ganger i uka hvis det ikke var nødvendig da ;)

En utrolig fin måte å lære barn verdien av penger på!

Skrevet
10 åring som blir 11 senere iår, gjør ingenting her i huset... brødskiver får han servert, middagen hans blir skjært opp i biter, vil han ha et glass cola eller vann får han det servert... rydde rommet sitt gjør han bare når han blir bedt om det og bare når faren hjelper ham.

Er du stemor, eller?

Hos oss har det vært slik at da barnet begynte å gå og dermed fatte interesse for børster, kost og klut så har h*n bidratt med å holde huset i ordet.

Ingen faste plikter, men hjelper til når jeg spør og på eget initiativ. Da jeg kom hjem i dag var gårsdagens klesvask brettet og dagens hengt til tørk. I tillegg var vedkassen i gangen fylt til randen.

I går støvsuget h*n, ryddet og tørket støv på soverommene og vasket badet mens jeg tørket støv i resten av huset, skiftet sengetøy og vasket gulv. Deretter la h*n alle teppene på plass.

Nå skal det sies at h*n er 15 år, men jeg syns allikevel det er en fin innsats, eller kanskje nettopp derfor?

Glemte forresten at det er en fast plikt: Det er å gå tur med hunden etter skoletid.

Jeg betaler ikke for noe av dette, syns det er en selvfølge at alle i en husstand bidrar etter evne, men 15-åringen får barnetrygden hver måned, den skal dekke klær, kort til WoW, kino, snop etc.

Gjest StoreSky
Skrevet

Min datter er sju år. Jeg har nettopp innført at når en kles-vask er ferdig skal hun henge det opp.

Dessuten rydde etter middag - min tallerken også, det vil si, jeg hjelper til som regel her.

Noen ganger går hun på butikken for meg, da får hun behold litt vekslepenger.

Rydde rommet slik at jeg får vasket innimellom skal hun bare.

Hun får blader, godteri som belønning.

Skrevet

Både 9 åringen og 5 åringen må gå med søpla og holde orden på rommet sitt. 9 åringen støvsuger huset en gang i uka og lager sin egen matpakke hver kveld, 5 åringen hjelper til med å måke snø av verandaen etc. Begge er gennerelt flinke til å gøre det de blir bedt om, da vi har forklart at de forventer jo at vi spretter opp og henter mat og ordner i hytt og pinevær når de ber om det... da må de faktisk gjøre noe tilbake! Vi er fire mennesker som bor i huset her, - og alle må bidra med sitt! I ukelønn får de 50,-kr hver lørdag som de kan disponere som de vil, + at vi sparer en 100-lapp i begynnelsen av hver måned til de som vi kaller "feriesparing! Dette er penger som er ment å være lommepenger i ferier, etc. Vi ser at 9 åringen har blitt utrolig flink til å spare :-D . Det kan gå uker mellom hver gang han rører lommepengene sine, fordi han liker å spare de opp til han har nok til å kjøpe seg PS 2 - spill! Lørdagsgodt får de av oss, men det er ikke stort.

Skrevet

Niåringen min skal i prinsippet holde orden i egne ting, og hjelpe meg når jeg trenger hjelp.

Orden i egne ting fungerer dårlig, men hjelp til meg er han blitt riktig flink til. Han går ut med søppel når han ser at det trengs - uten å bli bedt! Når vi har pannekaker til middag, er det han som lager dem. Han dekker på bordet før maten, og dekker av etterpå (til alle altså, ikke bare til seg selv).

Han leser ofte på sengen for søsteren på fem, og nå i vinter har han begynt å hjelpe meg med snømåkingen. Er han sulten etter skolen, ordner han seg mat selv. I helgene lager han tidlig frokost til seg og søsteren hvis jeg vil sove lenge.

Helgevasken tar vi sammen alle tre.

Han får ikke betaling for noe av det. Jeg synes ikke man skal belønnes for å gjøre sin del av arbeidet i en familie.

Men jeg har sagt at når han klarer å holde orden i egne ting uten at jeg maser, da er han også stor nok til å holde orden på litt penger selv, så da skal han få en fast sum.

Lurer på når det blir...

Skrevet

Jeg begynner å skjønne at moren min var heldig;)

da Jeg var 7 år hadde jeg og bestevenninne min en avtale at vi fikk lov å bake kake, eller lage vafler til familien en gang i uken mot at vi vasket leiligheten til den vi var hos:)

Ellers har jeg så små barn (2 og 4) at ukelønn er uaktuelt, men de har ansvaret for at rommene deres er helt ryddig før de legger seg. Og det er det!

Du som sa at de som ikke har plikter i huset ofte blir rottete, de blir faktisk det. Jeg og søsteren hadde veldig få plikter da vi var små og søsteren min pleide å betale meg for å rydde rommet sitt. I dag er hun snart 30 og har ikke gjester hos seg fordi det er så rottete! Kjenner en del andre som også er sånn.

Skrevet

Man skal ikke generalisere sånn - jeg er eksemplet på det motsatte. Vi hadde ikke plikter hjemme - men jeg er oppvokst med en mor som vasket gulvene hver dag, som alltid hadde huset på G - som rett og slett var den perfekte husmor. Dette har bidratt til at jeg nærmest har hatt støv på hjernen etter at jeg flyttet hjemmefra. Har aldri kunnet legge meg om kvelden før alt er ryddet og rent rundt meg. Mannen min har hatt en oppvekst som meg - og du skal lete lenge etter en ryddigere person.

Jeg satser derfor på at barna lærer av min og min manns måte å leve på - at vi alltid har et ryddig og rent hus - vi trenger aldri være redde for uventet besøk. Faktisk så tror jeg det er det viktigste i barns oppvekst. Det nytter ikke å sette ungene i arbeid hvis foreldrene lar det skure og gå.

Skrevet

Ingen faste plikter, vi jobber i huset alle mann og ungene er med på/gjør det de vil. Helt avslappet. De er flinke til å rydde rommet uten at vi nevner det, så noe trenger da inn selv om vi ikke maser...

Kunne ikke falle meg inn å betale unger for å gjøre ting hjemme, ingen av oss voksne får penger for å holde eget hjem i ok stand heller. Vil de skal lære at sånn er det bare: husarbeid er nødvendig.

Dessuten ser jeg ingen grunn til å gi unger (8 år) penger - hva skal de med dem? Vi kjøper det de trenger. Spare? Hvorfor må de lære seg puging og sparing og kjøping når de er så små - det kommer fort nok...

Skrevet

jasså.............. *ikke så mye klokere*

:ler: takk skal du ha ;)

Skrevet

Mine barn skal ha plikter hjemme når de blir store nok til det.

Fordi: De har godt av å lære praktiske ting og bli selvstendige tidlig. Og fordi jeg ikke gidder å være den som rydder etter dem hele tiden! ;) (Sammen med min mann da, som er minst like god på husarbeid som meg).

For øvrig er jeg enig med Christian Vennerød (tidligere Dine Penger) som at familien er den eneste kommunistiske institusjonen som fungerer - og slik bør det være. Man yter etter evne og får etter behov. Med andre ord er jeg ikke tilhenger av at barn nødvendigvis skal få betalt for alt de gjør for fellesskapet. Derimot kan de lære seg å spare til ting de ønsker seg. Og for øvrig få det de trenger fra oss foreldre, slik jeg fikk.

Mannen min hadde aldri plikter hjemme og han er den mest huslige mann jeg vet om, så ingen regel uten unntak.

Gjest gjest 0
Skrevet
Man skal ikke generalisere sånn - jeg er eksemplet på det motsatte. Vi hadde ikke plikter hjemme - men jeg er oppvokst med en mor som vasket gulvene hver dag, som alltid hadde huset på G - som rett og slett var den perfekte husmor. Dette har bidratt til at jeg nærmest har hatt støv på hjernen etter at jeg flyttet hjemmefra. Har aldri kunnet legge meg om kvelden før alt er ryddet og rent rundt meg. Mannen min har hatt en oppvekst som meg - og du skal lete lenge etter en ryddigere person.

Jeg satser derfor på at barna lærer av min og min manns måte å leve på - at vi alltid har et ryddig og rent hus - vi trenger aldri være redde for uventet besøk. Faktisk så tror jeg det er det viktigste i barns oppvekst. Det nytter ikke å sette ungene i arbeid hvis foreldrene lar det skure og gå.

Nei man skal ikke generalisere, men jeg tror det er flere tilfeller som bekrefter det enn omvendt (der er iallefall min erfaring)

Min sambo har aldri gjort en eneste ting hjemme. Moren hans jobbet ikke fulltid og har støv på hjernen. Hun blir hysterisk av litt smuler på kjøkken osv... Da vi flyttet sammen måtte jeg lære han aboslutt alt! fra å ta oppvasken til å vaske do... Han er ikke spesielt ryddig av seg heller, og jeg må alltid be han om å gjøre ting. Jeg er sikker på at dette har noe med oppdragelsen hans å gjøre. Hadde foreldrene vært flinkere til å gi han egne plikter ville han i det minste lært hvordan man vasker en do og sett når noe måtte vaskes...

Dette er iallefall min erfaring, og det ser jeg stemmer med andre jeg kjenner....

Skrevet

Hei. Her i huset har vi en gutt på 10 og ei jente på tolv, men husarbeidet blir stort sett gjort av meg. Hver gang vi ber pent om at de skal hjelpe til med å tømme oppvaskmaskin, rydde rom, eller brette klær er det bare uffing og klaging. Særlig hun på 12, for hun forlanger bare å få noe for det hele tiden. Hun har i dag ikke fast ukelønn. Men når hun er flink å hjelper til får hun som regel penger til det hun spør om. Jeg synes barn i den alderen burde ha litt plikter i hjemmet, uten å måtte få så mye for det. Det henger kansje igjenn fra da jeg var på samme alder, jeg måtte gjøre mye husarbeid. Jeg skal prøve en ny ordning nå med å lage lister over hva de skal gjøre hver uke, og det de ikke gjør får de trekk i ukelønna for. og tingene skal gjøres uten at vi som foreldre må mase på dem. Ser at noen har liste og at barna skal krysse ut hva de har gjort å får lønn etter det, det var en god ide, som kansje må prøves!!

Men man kan bli ganske oppgitt til tider når huset er rotete og ingen vil hjelpe til og høre etter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...