Gå til innhold

To valper fra samme kull.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (4 timer siden):

Vi har to søstre. Var en veldig rolig valpetid i forhold til å ha bare en fra et kull. De hadde så trygghet i hverandre at det rett og slett ikke var noe "spebarnstid" med grining og uro. Tidligere har jeg vært utslitt av første valpetid, men ikke denne gangen. 

Selvsagt dobbelt opp med biting og destruering den tiden tenner klør, men å ha to fra samme kull var på mange måter en genistrek føler jeg. 

De er likevel veldig ulike i personlighet. Skulle nesten ikke tro de to var samme rase engang, så ulike som de er. 😄

Alltid har de en lekekamerat i hverandre også. De er stort sett gode venner, men kan plage hverandre litt, eller krangle om godbiter. Litt vanskelig å si hvem som er sjefen av de to.  Ene er smartest og andre sterkeste og raskeste. Det kommer an på angående hva. 

Min menneskedatter er flokklederen, med høyeste rang. 😊

Interessant!

Spør ikke som kritikk, kun fordi jeg er nysgjerrig:

Trener dere dem hver for seg? Kan de innkalling alene? Har dere hjemme alene-trening med begge (altså uten den andre der)? 
Føler du at de blir avhengige av hverandre, og vet dere hvordan det vil være om en av dem blir alene? (Om en går bort, eller det blir veterinæropphold over tid, e.l)  

Anonymkode: 0105c...653

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde to tenåringer, men som allerede skrevet var det en usedvanlig behagelig og rolig valpetid, siden de hadde trygghet i hverandre. Sov fra første natt. Var bare glade og trygge egentlig. 

Forrige gang jeg hadde valp sovnet jeg og valpen til slutt like utslitt på stuegulvet etter første tøffe natt borte fra valpens mor. Etter en uke- to begynte det å gå bedre, men da var jeg fullstendig kjørt og synes at det å ha valp var tøffere enn å ha baby. Den tøffe starten sist var hvorfor jeg valgte to denne gangen, og det følte jeg var et fantastisk valg. Så enkelt å ha valp da i forhold til når det er en. Bare glede, ikke på noen måter ble jeg helt utslitt av det  

Så bra at det gikk så fint og så mye positivt det må være å få være en valp som fikk med seg ett søsken når den flyttet.

Anonymkode: caf36...7c6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Interessant!

Spør ikke som kritikk, kun fordi jeg er nysgjerrig:

Trener dere dem hver for seg? Kan de innkalling alene? Har dere hjemme alene-trening med begge (altså uten den andre der)? 
Føler du at de blir avhengige av hverandre, og vet dere hvordan det vil være om en av dem blir alene? (Om en går bort, eller det blir veterinæropphold over tid, e.l)  

Anonymkode: 0105c...653

Trent dem både sammen og hver for seg. 

Tja, litt usikker på hva jeg skal si til det. Roper vi på ene kommer stort sett begge. Vi har aldri øvd på at ene ikke skal komme når vi roper på andre. Har aldri utpekt seg som nødvendig eller nyttig. 

De er jevnlig alene, ettersom vi låner bort bare ene ganske jevnlig. De er populære turkamerater og selskap for mange i familien, utover egen husstand, og veldig vanlig at folk bare vil låne ene. 

Vi hadde ingen hjemme alene (uten søster) trening med dem før de ble ganske store. Så lenge de var valper fikk de lov å ha trygghet i hverandre. 

Nei de er overhodet ikke avhengig av hverandre. De er happy go lucky uansett om de er sammen eller fra hverandre. Min far er veldig opp av at de skal være sammen og hører sammen, men det er ingen andre enn ham som er opptatt av at de liksom trenger hverandre nå når de er voksne hunder. Minst av alt hundene selv. Det er stor gjensynsglede når de har vært fra hverandre, men det er det strengt talt uansett hvem de møter igjen når det har vært litt fravær. Til og med katten. (Det er ikke gjensidig fra kattens side. 😂

Utover min far altså liker vi andre å skille dem litt, for da får hver hund mer individuell oppmerksomhet. Når de er sammen blir de ofte en enhet på de fleste måter, så det er fint å få alenetid med dem, og det liker de også godt. 

De reagerer på ingen måte negativt ved å være alene. Det er også normalt for dem nå, men vi begynte altså ikke med å skille dem før de var relativt voksne. Vi fikk to fordi de skulle få lov til å ha trygghet i hverandre som valper, og det fikk de også lov til å ha. Det ble egentlig ikke noe behov for å øve veldig på å være alene hjemme, som i helt alene, uten hverandre også. Det gikk bare helt fint, siden det å være alene hjemme aldri hadde vært noe skummelt. De går fint og legger seg ,uansett om de er en eller to. Holder stand utenfor sjefens rom da. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør man oppdretter om å reservere to tisper da? Er bare redd oppdretter da skal synes jeg er veldig useriøs om jeg spør etter to. Redd de da ikke vil selge meg noen valper.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere tenkt det var negativt å spurt oppdretter om å holde av to tisper?

Jeg er bare redd de da ikke vil selge meg noen av dem sånn at jeg får null valp om jeg nevner det.

Hva tror dere? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det negativt å spørre om to valper ?

• Nyttig 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 11.24):

Er det negativt å spørre om to valper ?

Våt oppdretter var glad for at to fikk være sammen, og var veldig positiv til det. Hun er nok litt skuffet over at vi ikke ville ha valper på noen av dem, men hun har akseptert det. Vi holder kontakten, og hun treffer dem innimellom, og synes som oss andre at det er morsomt hvor ulik personlighet de har til tross for å være søstre som lever sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...