Gå til innhold

To valper fra samme kull.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med å ha to valper fra samme kull ? Ønsker kun svar fra de som har erfaring selv og ikke det man leser på nett. Har to hunder fra før av så det blir ingen krangler om hvem som er høyest rang da.

Anonymkode: caf36...7c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en eldre hund og to yngre hunder fra samme kull med ulikt kjønn. Ingen problemer mellom noen av dem, de leker fint sammen og oppfører seg mer som en vennegjeng enn ulveflokk. 

Anonymkode: b8904...3f5

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har noen flere erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke egen erfaring men familie. Det kan fremdeles bli krangel om rang så lurt med ulikt kjønn. Har gått fint for de jeg kjenner.

Anonymkode: c4b18...3e3

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis man skal ha to valper fra samme kjønn da ? Går det bra ?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis man skal ha to valper fra samme kjønn da ? Går det bra ?

Problemet kan oppstå når valpene vokser til og de kommer i puberteten. Hannhunder blir fulle av testosteron, og vil utfordre lederen, for eksempel, noe som kan skje. Tisper kan også være dominante av personlighet, og utfordre den satte "ledelsen" når de kommer i puberteten og er unge voksne. Det kan gå bra lenge, men så plutselig en dag så smeller det mellom to. Kanskje en av de eldre, og en av de unge.

Men det har ikke noe å gjøre med at du har to valper fra samme kull. Dette har å gjøre med unghunder som vokser til og utfordrer den eldre som har vært lederen inntil da. Flokkmentalitet.

Som regel går det imidlertid bra. Valpene, og senere unghundene, innordner seg etter etablert rangordning i flokken. 

Er det hannhunder eller tisper du har tenkt å kjøpe to valper av?

Anonymkode: be344...960

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at de færreste har erfaring med dette, er vel rett og slett fordi det ikke har vært anbefalt pga. littermate syndrome. Skal man ta på seg to fra samme kull, skal man tenke nøye gjennom hva man gjør hele veien for å unngå dette. 

Anonymkode: b3322...52e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. 
Jeg har hatt to valper med kun 6 måneder forskjell og det gikk veldig bra så har masse erfaring.

Men aldri hatt to valper fra samme kull før. Derfor jeg spør om erfaringer her.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts.

Det er tisper begge to. Og tisper vi har fra før av.

Er det noen oppdrettere eller hundetrenere som har erfaring med dette?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det vanskeligere med to valper fra samme kull enn hunder som lever i flokk ? Det kan bli like mye gnissinger mellom hunder i forskjellige alder vell ? Eller ?

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi har to søstre. Var en veldig rolig valpetid i forhold til å ha bare en fra et kull. De hadde så trygghet i hverandre at det rett og slett ikke var noe "spebarnstid" med grining og uro. Tidligere har jeg vært utslitt av første valpetid, men ikke denne gangen. 

Selvsagt dobbelt opp med biting og destruering den tiden tenner klør, men å ha to fra samme kull var på mange måter en genistrek føler jeg. 

De er likevel veldig ulike i personlighet. Skulle nesten ikke tro de to var samme rase engang, så ulike som de er. 😄

Alltid har de en lekekamerat i hverandre også. De er stort sett gode venner, men kan plage hverandre litt, eller krangle om godbiter. Litt vanskelig å si hvem som er sjefen av de to.  Ene er smartest og andre sterkeste og raskeste. Det kommer an på angående hva. 

Min menneskedatter er flokklederen, med høyeste rang. 😊

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Vi har to søstre. Var en veldig rolig valpetid i forhold til å ha bare en fra et kull. De hadde så trygghet i hverandre at det rett og slett ikke var noe "spebarnstid" med grining og uro. Tidligere har jeg vært utslitt av første valpetid, men ikke denne gangen. 

Selvsagt dobbelt opp med biting og destruering den tiden tenner klør, men å ha to fra samme kull var på mange måter en genistrek føler jeg. 

De er likevel veldig ulike i personlighet. Skulle nesten ikke tro de to var samme rase engang, så ulike som de er. 😄

Alltid har de en lekekamerat i hverandre også. De er stort sett gode venner, men kan plage hverandre litt, eller krangle om godbiter. Litt vanskelig å si hvem som er sjefen av de to.  Ene er smartest og andre sterkeste og raskeste. Det kommer an på angående hva. 

Krangler de noe mere når de er kullsøsken enn om alderen var forskjellig ? Finner de ut ang. rang ?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Virker som om det kun er positivt det da. Tusen takk for svar.

Jeg synes det bare er rart at alle fraråder det når det ikke er så ille?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Krangler de noe mere når de er kullsøsken enn om alderen var forskjellig ? Finner de ut ang. rang ?

Nei ikke mer krangel. Litt smågnuff og søskensjalusi kan forekomme, men mindre enn ved ulik alder egentlig. 

Ja slikt finner de nok ut av. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Virker som om det kun er positivt det da. Tusen takk for svar.

Jeg synes det bare er rart at alle fraråder det når det ikke er så ille?

Jeg har kun opplevd positivt ved det, og har heller ikke blitt frarådet dette. Oppdretter var veldig glad for at to i kullet skulle få leve sammen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke anbefalt. Les om littermate syndrome. 

Anonymkode: 92c79...7e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke anbefalt. Les om littermate syndrome. 

Anonymkode: 92c79...7e6

Jeg har lest om det men vet man om det stemmer? En fjær kan lett bli til fem høns ?

Men vil høre erfaringer om å ha to valper fra samme kull.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (55 minutter siden):

Nei ikke mer krangel. Litt smågnuff og søskensjalusi kan forekomme, men mindre enn ved ulik alder egentlig. 

Jeg har kun opplevd positivt ved det, og har heller ikke blitt frarådet dette. Oppdretter var veldig glad for at to i kullet skulle få leve sammen. 

Så bra det gikk så fint. Litt sjalusi kan også forekomme i en hundeflokk med forskjellig alder.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sjeldent at folk ønsker to valper fra samme kull så er det også begrenset med erfaringer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 time siden):

Men kan jeg spørre om du da var alene med alt med de to kullsøskene? Eller hadde du samboer eller store barn som hjalp til ?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men kan jeg spørre om du da var alene med alt med de to kullsøskene? Eller hadde du samboer eller store barn som hjalp til ?

Jeg hadde to tenåringer, men som allerede skrevet var det en usedvanlig behagelig og rolig valpetid, siden de hadde trygghet i hverandre. Sov fra første natt. Var bare glade og trygge egentlig. 

Forrige gang jeg hadde valp sovnet jeg og valpen til slutt like utslitt på stuegulvet etter første tøffe natt borte fra valpens mor. Etter en uke- to begynte det å gå bedre, men da var jeg fullstendig kjørt og synes at det å ha valp var tøffere enn å ha baby. Den tøffe starten sist var hvorfor jeg valgte to denne gangen, og det følte jeg var et fantastisk valg. Så enkelt å ha valp da i forhold til når det er en. Bare glede, ikke på noen måter ble jeg helt utslitt av det  

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...