AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #1 Skrevet 26. juli 2024 Hei alle sammen, Trenger tips i forhold til reise til Italia. De siste somrene har jeg sittet mye alene da jeg ikke har så mange å reise med. Nå er jeg lei og har lovet meg selv at det blir Italia tur neste sommer☺️ Håper noen kan hjelpe litt med fine destinasjoner. Ønsker gjerne et sted langs kysten, ikke altfor for langt unna flyplass, fine hoteller, tilgang til strand / beach club. Gjerne også et sentrum hvor man kan shoppe litt. Trenger ikke være en storby, men er som regel mer å finne på om man er i / i nærheten av en by. Ønsker naturligvis at det er sted hvor det er trygt å reise for noen som er alene. Alle tips mottas med takk! Hilsen kvinne 38 Anonymkode: f3f7a...0d5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #2 Skrevet 26. juli 2024 Hva er grunnen til at du har valgt Italia? Har reist mye rundt i landet. Kombinasjonen kyst og nærhet til flyplass, samt beachclub, så ville jeg heller sett på franske riviera, eller lokasjoner i Spania. Om du vil til Italia ville jeg vurdert Lake Como, eller Sorrento-Posetanio-Capri. Flotte og trygge lokasjoner, med hoteller som har alt du ønsker. Men dette krever at du tar ut en bil, eller en del logistikk med buss. Personlig ville jeg valgt meg Nice om jeg reiste uten mannen. Direktefly, kort avstand fra flyplass til sentrum, flotte hoteller, strandklubber, og mange som reiser alene. Anonymkode: 72141...b4c 1
Kjetil E Skrevet 26. juli 2024 #3 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hei alle sammen, Trenger tips i forhold til reise til Italia. De siste somrene har jeg sittet mye alene da jeg ikke har så mange å reise med. Nå er jeg lei og har lovet meg selv at det blir Italia tur neste sommer☺️ Håper noen kan hjelpe litt med fine destinasjoner. Ønsker gjerne et sted langs kysten, ikke altfor for langt unna flyplass, fine hoteller, tilgang til strand / beach club. Gjerne også et sentrum hvor man kan shoppe litt. Trenger ikke være en storby, men er som regel mer å finne på om man er i / i nærheten av en by. Ønsker naturligvis at det er sted hvor det er trygt å reise for noen som er alene. Alle tips mottas med takk! Hilsen kvinne 38 Anonymkode: f3f7a...0d5 Kanskje Amalfikysten syd for Napoli. En rekke små feriebyer, ikke så langt fra Napoli med internasjonalflyplass og lyntogforbindelse med Roma. Her kan du og besøke Pompeii og øyene Ischia og Capri. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #4 Skrevet 26. juli 2024 Kjetil E skrev (11 minutter siden): Kanskje Amalfikysten syd for Napoli. En rekke små feriebyer, ikke så langt fra Napoli med internasjonalflyplass og lyntogforbindelse med Roma. Her kan du og besøke Pompeii og øyene Ischia og Capri. Utfordringen er at Capri alene vil kreve tog-bytte roma-buss-båt. Eller man kan som du foreslår ha transfer til Napoli, tror ikke det går direktefly fra Norge. Likevel knotete å komme seg videre til Amalfi. Kollektiv, og ikke minst taxi/uber, er et mareritt i sesong om sommeren. Nevnte selv denne destinasjonen over, stortrives der. Men har da alltid flydd til Roma, tatt ut bil, og kjørt selv. Anonymkode: 72141...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Skrevet 26. juli 2024 Skal du begynne planleggingen av tur til Italia neste sommer allerede nå? Da tenker jeg du er bitter for at du har sittet mye alene denne sommeren, og noe sier meg at du sa det samme forrige sommer. Anonymkode: 882b6...b68 1
cerruti Skrevet 26. juli 2024 #6 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da tenker jeg du er bitter for at du har sittet mye alene denne sommeren, og noe sier meg at du sa det samme forrige sommer. Really? Hva er det for et svar? 11 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #7 Skrevet 26. juli 2024 Amalfikysten er fint. Små koselige byer som Amalfi, Positano,Ravello (oppe i høyden med utsikt over havet, kan nås med buss eller også til fots fra Amalfi) osv. Ser ikke problemet med å fly til Roma og videre med tog til Napoli eller Salerno, og buss videre til Amalfikysten. Bussturen er jo en opplevelse i seg selv. Kan ikke huske det som stress på noe vis, bare å planlegge litt og sjekke ruter. Har tatt buss Salerno - Amalfi, buss Positano - Amalfi, båttur Amalfi - Positano, buss Ravello - Napoli. Også gått en del mellom småbyene rundt Amalfi, samt Amalfi - Ravello. Alternativet er å leie bil, så er du mer fri til å komme deg rundt. Italia er nydelig, både større byer som Roma og Firenze osv., og mindre steder som du finner på feks Amalfikysten eller Cinque Terre mer nord. Minuset er ofte strender, de er oftere private/ koster, mens de offentlige etter min erfaring er mer overfylte og skitne.. Kanskje Nice er et bedre forslag utfra hva du ønsker? Anonymkode: 16759...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #8 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er grunnen til at du har valgt Italia? Har reist mye rundt i landet. Kombinasjonen kyst og nærhet til flyplass, samt beachclub, så ville jeg heller sett på franske riviera, eller lokasjoner i Spania. Om du vil til Italia ville jeg vurdert Lake Como, eller Sorrento-Posetanio-Capri. Flotte og trygge lokasjoner, med hoteller som har alt du ønsker. Men dette krever at du tar ut en bil, eller en del logistikk med buss. Personlig ville jeg valgt meg Nice om jeg reiste uten mannen. Direktefly, kort avstand fra flyplass til sentrum, flotte hoteller, strandklubber, og mange som reiser alene. Anonymkode: 72141...b4c Takk for svar. Hvorfor Italia er et godt spørsmål. Jeg har alltid drømt om å reise til Italia. Har spurte de få vennene / bekjente jeg har om de ønsker å dra, men så passer det aldri, kolliderer med andre ting eller har ikke økonomi. Noe jeg naturligvis forstår. Da får jeg bare ta saken i egne hender. Ser at både du og flere andre peker på at til enkelte byer blir det en del logistikk. Både tog - buss og bytte av tog / buss. Jeg skulle sikkert fått det til, men gjerne på et tidspunkt når jeg er mer vant til å reise alene. Nå ønsker jeg å gjøre det litt "enkelt" for meg selv, hvis det gir mening? Gjøre det så lite kompliment så mulig slik at jeg gjennomfører☺️ Jeg setter pris på at du nevner Nice. Jeg skal absolutt ikke utelukke det. Om det er mindre problematisk med logistikken ifht transport så er jeg åpen for det. Skal se på Nice også☺️ Ts Anonymkode: f3f7a...0d5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #9 Skrevet 26. juli 2024 Kjetil E skrev (46 minutter siden): Kanskje Amalfikysten syd for Napoli. En rekke små feriebyer, ikke så langt fra Napoli med internasjonalflyplass og lyntogforbindelse med Roma. Her kan du og besøke Pompeii og øyene Ischia og Capri. Takk for svar. Dette skal jeg se på☺️ Om det er relativt "enkelt" med transport så er dette et fint alternativ. Som nevnt over ønsker jeg ikke å komplisere turen for mye slik at jeg gjennomfører☺️ Ts Anonymkode: f3f7a...0d5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #10 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Amalfikysten er fint. Små koselige byer som Amalfi, Positano,Ravello (oppe i høyden med utsikt over havet, kan nås med buss eller også til fots fra Amalfi) osv. Ser ikke problemet med å fly til Roma og videre med tog til Napoli eller Salerno, og buss videre til Amalfikysten. Bussturen er jo en opplevelse i seg selv. Kan ikke huske det som stress på noe vis, bare å planlegge litt og sjekke ruter. Har tatt buss Salerno - Amalfi, buss Positano - Amalfi, båttur Amalfi - Positano, buss Ravello - Napoli. Også gått en del mellom småbyene rundt Amalfi, samt Amalfi - Ravello. Alternativet er å leie bil, så er du mer fri til å komme deg rundt. Italia er nydelig, både større byer som Roma og Firenze osv., og mindre steder som du finner på feks Amalfikysten eller Cinque Terre mer nord. Minuset er ofte strender, de er oftere private/ koster, mens de offentlige etter min erfaring er mer overfylte og skitne.. Kanskje Nice er et bedre forslag utfra hva du ønsker? Anonymkode: 16759...8c0 Takk for svar. Høres ut som du har hatt en veldig fin tur☺️ Som nevnt skal jeg absolutt vurdere Nice. Dersom det blir mye logistikk med Italia så planlegger jeg gjerne det når jeg er litt mer trygg på å reise alene. Nå er det viktigste for meg å gjennomføre. Selv om Italia fremdeles er drømmen🤭 Anonymkode: f3f7a...0d5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #11 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Amalfikysten er fint. Små koselige byer som Amalfi, Positano,Ravello (oppe i høyden med utsikt over havet, kan nås med buss eller også til fots fra Amalfi) osv. Ser ikke problemet med å fly til Roma og videre med tog til Napoli eller Salerno, og buss videre til Amalfikysten. Bussturen er jo en opplevelse i seg selv. Kan ikke huske det som stress på noe vis, bare å planlegge litt og sjekke ruter. Har tatt buss Salerno - Amalfi, buss Positano - Amalfi, båttur Amalfi - Positano, buss Ravello - Napoli. Også gått en del mellom småbyene rundt Amalfi, samt Amalfi - Ravello. Alternativet er å leie bil, så er du mer fri til å komme deg rundt. Italia er nydelig, både større byer som Roma og Firenze osv., og mindre steder som du finner på feks Amalfikysten eller Cinque Terre mer nord. Minuset er ofte strender, de er oftere private/ koster, mens de offentlige etter min erfaring er mer overfylte og skitne.. Kanskje Nice er et bedre forslag utfra hva du ønsker? Anonymkode: 16759...8c0 Jeg som nevnte det kan oppleves litt knotete. Det sagt har jeg reist slik rundt i både Thailand og Kambodsja selv, blant annet. Mitt svar var til en mindre reisevant TS som ønsket noe enkelt. Da er det ikke der jeg ville startet. Anonymkode: 72141...b4c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #12 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk for svar. Hvorfor Italia er et godt spørsmål. Jeg har alltid drømt om å reise til Italia. Har spurte de få vennene / bekjente jeg har om de ønsker å dra, men så passer det aldri, kolliderer med andre ting eller har ikke økonomi. Noe jeg naturligvis forstår. Da får jeg bare ta saken i egne hender. Ser at både du og flere andre peker på at til enkelte byer blir det en del logistikk. Både tog - buss og bytte av tog / buss. Jeg skulle sikkert fått det til, men gjerne på et tidspunkt når jeg er mer vant til å reise alene. Nå ønsker jeg å gjøre det litt "enkelt" for meg selv, hvis det gir mening? Gjøre det så lite kompliment så mulig slik at jeg gjennomfører☺️ Jeg setter pris på at du nevner Nice. Jeg skal absolutt ikke utelukke det. Om det er mindre problematisk med logistikken ifht transport så er jeg åpen for det. Skal se på Nice også☺️ Ts Anonymkode: f3f7a...0d5 Jeg ville heller vurdert Roma eller Milano, eller Bergamo (rett ved Milano), for en første tur. Veldig greit med direkte fly og buss. Men dra da vår eller høst, ellers blir det raskt for varmt. Da er det også gode muligheter for hotell med basseng. Men, ja, med dine ønsker. Ditt utgangspunkt, så vil jeg på mange måter anbefale Nice til deg. Alicante er også et godt alternativ. Mange direktefly. Veldig ok flyplass, 15 minutter taxi til kompakt sentrum. Bo på Melia, så har du alt du ønsker i gangavstand. Barcelona er også fint og med grei reise, men tror det raskt kan oppleves litt mer stressende og utrygt. Et veldig rolig og trygt alternativ er også Brighton (UK). Flyr du til Gatwick så går Gatwick express rett til bysentrum. Er relativt værsikkert om sommeren. Og er egentlig litt oversett gitt hvor enkelt og rimelig det er å komme seg dit. Anonymkode: 72141...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #13 Skrevet 26. juli 2024 Amalfikysten, som nevnt er veldig fin! Og ligger fint i forhold til dagsturer til Capri/Pompeii/Vesuvio osv. også. Det går også nattferge mellom Napoli og Sicilia, så om du virkelig er gira på en rundtur så er mulighetene der. Ulempen slik jeg ser det er at Napoli, som du da enten flyr, toger eller busser til er ganske skitten og kriminalisert. Jeg har hatt OK opplevelser i Napoli, men det er en del år siden, og som en del av et større følge, har hørt om flere som har følt seg utrygge der. Et bedre alternativ er nok nordvestkysten/rivieraen. Masse fine strandbyer som virkelig ligger som perler (Cinque Terre, som nevnt, men er mange andre fine byer i området rundt også, blant annet Portofino, som er veldig jetsetete og dyr, men en god opplevelse som dagstur hvis du vil spotte kjendiser og late som om du er rik). God kommunikasjon med tog fra Milano, flust av båt/togreiser man kan ta som dagsturer. Fine beach-klubber, men dyrere enn Amalfikysten/Sør-Italia. Anonymkode: 6bca9...3aa
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #14 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg ville heller vurdert Roma eller Milano, eller Bergamo (rett ved Milano), for en første tur. Veldig greit med direkte fly og buss. Men dra da vår eller høst, ellers blir det raskt for varmt. Da er det også gode muligheter for hotell med basseng. Men, ja, med dine ønsker. Ditt utgangspunkt, så vil jeg på mange måter anbefale Nice til deg. Alicante er også et godt alternativ. Mange direktefly. Veldig ok flyplass, 15 minutter taxi til kompakt sentrum. Bo på Melia, så har du alt du ønsker i gangavstand. Barcelona er også fint og med grei reise, men tror det raskt kan oppleves litt mer stressende og utrygt. Et veldig rolig og trygt alternativ er også Brighton (UK). Flyr du til Gatwick så går Gatwick express rett til bysentrum. Er relativt værsikkert om sommeren. Og er egentlig litt oversett gitt hvor enkelt og rimelig det er å komme seg dit. Anonymkode: 72141...b4c Takk for alle gode tips og anbefalinger. Jeg har vært mye i Alicante og noen ganger i Barcelona allerede. Elsker Barcelona. Da har jeg reist med andre. Derimot ønsket jeg å oppleve noe nytt nå og gjerne oppfylle drømmen om Italia☺️ Nice ser jeg går igjen hos flere av dere så jeg må vurdere det. Har hørt mye fint om både Roma og Milano, men har også hørt at det kan bli veldig varmt der om sommeren. Anonymkode: f3f7a...0d5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #15 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Amalfikysten, som nevnt er veldig fin! Og ligger fint i forhold til dagsturer til Capri/Pompeii/Vesuvio osv. også. Det går også nattferge mellom Napoli og Sicilia, så om du virkelig er gira på en rundtur så er mulighetene der. Ulempen slik jeg ser det er at Napoli, som du da enten flyr, toger eller busser til er ganske skitten og kriminalisert. Jeg har hatt OK opplevelser i Napoli, men det er en del år siden, og som en del av et større følge, har hørt om flere som har følt seg utrygge der. Et bedre alternativ er nok nordvestkysten/rivieraen. Masse fine strandbyer som virkelig ligger som perler (Cinque Terre, som nevnt, men er mange andre fine byer i området rundt også, blant annet Portofino, som er veldig jetsetete og dyr, men en god opplevelse som dagstur hvis du vil spotte kjendiser og late som om du er rik). God kommunikasjon med tog fra Milano, flust av båt/togreiser man kan ta som dagsturer. Fine beach-klubber, men dyrere enn Amalfikysten/Sør-Italia. Anonymkode: 6bca9...3aa Takk for råd og anbefalinger. Ser også at Amalfikysten går igjen hos flere, ja. Gjelder bare å ikke gjøre det for komplisert logistikkmessig for meg selv. Nordvestkysten / rivieraen høres fantastisk ut. Er nok prisforskjeller i forhold til nord og litt lenger sør, ja. Det blir jo noe å tenke på / vurdere når jeg har kommet lenger i planleggingen☺️ Ts Anonymkode: f3f7a...0d5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #16 Skrevet 26. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for råd og anbefalinger. Ser også at Amalfikysten går igjen hos flere, ja. Gjelder bare å ikke gjøre det for komplisert logistikkmessig for meg selv. Nordvestkysten / rivieraen høres fantastisk ut. Er nok prisforskjeller i forhold til nord og litt lenger sør, ja. Det blir jo noe å tenke på / vurdere når jeg har kommet lenger i planleggingen☺️ Ts Anonymkode: f3f7a...0d5 Jeg har noen tips til deg ts, som kan passe det du ønsker Hva med å ta fly til Nice, være der 1 dag eller 2 (veldig oversiktlig og fin by å være turist i, mye å se/finne på, greit med shopping om du ønsker det og god stemning) også kan du ta toget til den italienske byen Ventimiglia. Tar litt over 1 time. Det er en sjarmerende småby, de har marked 1 gang i uka, fin strand og koselige cafeer. Ikke så stort der så derfor foreslår jeg å kombinere det med Nice. Kan også anbefale Sicilia. Det er helt nydelig der ❤️ Likte meg godt i Taormina og i Giardini-Naxos. Er litt kukete med offentlig transport i Italia mange steder, så du får vurdere områder etc du kunne tenkt deg. Men har god erfaring med toget til Ventimiglia, og det går greit med busser + gondol i Taormina. Hold oss oppdatert med hva det ble til slutt, hadde vært spennende å høre! Anonymkode: bdf7d...a63 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #17 Skrevet 26. juli 2024 Stemmer og for Rivieria dei Fiori (Liguria) som andre over har foreslått om du vil til Italia. Du kan fly til Nice og ta toget langs kysten til Italia. Det er enkelt å komme seg frem. Levanto ved Cinque Terre er koselig. Det samme er den litt mindre byen Noli nærmere franskegrensen. Om du vil holde deg i Frankrike er Menton en veldig fin by. Anonymkode: 404d9...ea0 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #18 Skrevet 26. juli 2024 Hvis du ikke er vant å reise alene anbefaler jeg å reise til Nice. Kort reisetid, ofte mulig å få rimelige billetter. Du kan enten finne et hotell på den franske rivieraen, eller ta toget inn i Italia. Jeg har ikke vært der selv, men hørt at det er mange fine byer langs kysten. Feks San Remo, Cervo. Sikkert mange andre steder også, bruk litt tid å lete. Halve moroa med å reise er planleggingen 😊 Anonymkode: cfe98...0d0
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #19 Skrevet 27. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk for råd og anbefalinger. Ser også at Amalfikysten går igjen hos flere, ja. Gjelder bare å ikke gjøre det for komplisert logistikkmessig for meg selv. Nordvestkysten / rivieraen høres fantastisk ut. Er nok prisforskjeller i forhold til nord og litt lenger sør, ja. Det blir jo noe å tenke på / vurdere når jeg har kommet lenger i planleggingen☺️ Ts Anonymkode: f3f7a...0d5 Amalfikysten er utrolig vakker, men vanskelig tilgjengelig uten bil. Dessuten er det ekstremt mange turister der om sommeren. Jeg ville gått for følgende: Fly til Pisa. Ta toget oppover retning Genova. Ta toget til for eksempel Viareggio. Fine strender, og strandpromenade med butikker, kaféer og barer. Fine hoteller, mange ligger ved strandpromenaden. Mesteparten av turistene der er italienere. Styr unna Cinque Terre. Grisedyrt og overfylt av turister. Jeg bor i Italia og har reist MYE rundt i landet. Anonymkode: af861...310 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #20 Skrevet 27. juli 2024 Da hadde jeg meldt meg på en gruppereise til Amalfi. Du slipper å ordne all logistikk selv og kan velge du utfluktene og fellesmåltidene du vil være med på. Anonymkode: 07387...1d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå