Gå til innhold

Hvem betaler for redningsaksjoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når folk trosser vær og vind, ikke er kledd for været, ikke har med seg mat på krevende klatreturer på fjellet?

Jeg håper de må dekke dette selv når de drar på en så dårlig planlagt tur? 
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5EEA41/to-personer-sitter-fast-paa-store-skagastoelstind
 

Et kjapp søk på yr viste hvilket vær og temperatur de kommende dagene. 

Anonymkode: 763e8...8b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når folk trosser vær og vind, ikke er kledd for været, ikke har med seg mat på krevende klatreturer på fjellet?

Jeg håper de må dekke dette selv når de drar på en så dårlig planlagt tur? 
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5EEA41/to-personer-sitter-fast-paa-store-skagastoelstind
 

Et kjapp søk på yr viste hvilket vær og temperatur de kommende dagene. 

Anonymkode: 763e8...8b7

Jeg vet ikke, men synes det er tragisk at de setter andre mennesker i fare for egen dumskap 😖

Anonymkode: 4afc6...527

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir reddet. Hvis de overlever. 

Anonymkode: 4a50d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke, men synes det er tragisk at de setter andre mennesker i fare for egen dumskap 😖

Anonymkode: 4afc6...527

Enig. 
 

Jeg ble så provosert da jeg leste artikkelen. Kanskje de kunne kontakta mamma og pappa og bedt de hente dem ned istedet? 
 

Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde giddet å delta i en slik redningsaksjon om det var min jobb. All honnør til de som gjør det og risikerer livene sine. 

Anonymkode: 763e8...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. 
 

Jeg ble så provosert da jeg leste artikkelen. Kanskje de kunne kontakta mamma og pappa og bedt de hente dem ned istedet? 
 

Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde giddet å delta i en slik redningsaksjon om det var min jobb. All honnør til de som gjør det og risikerer livene sine. 

Anonymkode: 763e8...8b7

Folk i 60åra be sine foreldre?

Anonymkode: c95d2...1d0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke gratis å bli reddet? Altså, gratis for de som blir reddet. Skattebetalerne tar regningen..

Anonymkode: 9d6c6...46a

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk i 60åra be sine foreldre?

Anonymkode: c95d2...1d0

Jeg trodde det var unge mennesker på klatretur, ikke voksne folk i 60-årene. 
 

Anonymkode: 763e8...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke gratis å bli reddet? Altså, gratis for de som blir reddet. Skattebetalerne tar regningen..

Anonymkode: 9d6c6...46a

Det er gratis å bli reddet, og det er ikke bare skattebetalerne som "tar regningen". Vi har ekstremt mange frivillige i dette landet som trener og bruker utrolig mye tid og egne penger til utstyr for å redde andre mennesker. Disse er gjerne i organisasjonene norsk folkehjelp, røde kors og norske redningshunder. 

Stiftelsen norsk luftambulanse er heller ikke statlig, og de er helt avhengig av donasjoner. De står for eksempel bak appen "hjelp 113". Så har man også redningsselskapet sånn til sjøs.

Anonymkode: 7120b...38c

  • Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg trodde det var unge mennesker på klatretur, ikke voksne folk i 60-årene. 
 

Anonymkode: 763e8...8b7

Jeg også egentlig, jeg tenker at når uhellet er ute så er vi veldig veldig heldige som har en redningstjeneste som bistår og ikke gir opp, men samtidig tenker jeg litt at de burde vite litt bedre enn dette... 

Anonymkode: c95d2...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om røde kors er involvert, så får de sine midler fra medlemskontigent, donasjoner og støtte fra staten. De som er med i redninsaksjoner, er frivillig.

Samme med redningsselskapet. Veldig mye er basert på frivillighet.

Helikopter via sykehusene, er det helseforetakene som betaler for (les: staten)

Anonymkode: 9674b...efe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært såååå flau hadde jeg vært de på toppen... 

Anonymkode: 4a50d...92c

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er redningsaksjon med helikopter. Er det oss skattebetalere som betalt. Men det er jo mange frivillige som er med på rednibgs og leteaksjon. 

 

Anonymkode: a5483...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, i Norge er det lite utbredt at den som er i fare og må reddes står igjen med noen regning eller kostnad knyttet til redningsarbeidet. Det har vært tema når ekstremsportutøvere setter seg i stor fare og forulykker, og deretter setter i gang en risikabel og kostbar operasjon for å bli hentet ut, men så vidt meg bekjent har det enda aldri skjedd at noen har fått regning av staten/politiet for dette.

Er det statlige eller kommunale ressurser (og som er på oppdrag på vegne av stat/kommune) som er i sving så dekker disse kostnadene sine via egne budsjett. For eks brannvesenet som er kommunalt har eget budsjett de må dekke all bruk via. Ambulanse er på oppdrag for stat/kommune og får dekket kostnadene sine via sine budsjetter. Forsvaret og dekker sine egne utgifter.

Private bedrifter, privatpersoner og frivillige får derimot betalt for innsatsen via en ordning som er ment for at en skal få dekket en svært liten sum for å ha stilt opp. For eks vil frivillige organisasjoner kun få en sats tilsvarende rundt 100 kr pr person pr dag i søk + 150 kr pr person pr døgn for å dekke mat opp til 11 timer, eller 300 kr pr person pr døgn for å dekke mat opp til 24 timer. Så varer en lete-/redningsaksjon mer enn 4 timer, men er ferdig innen 10, så får en normal frivillig organisasjon rundt 250 kr pr oppmøtte frivillig for den aksjonen. Og disse pengene skal da dekke opplæring, kursing, utstyr, mat ++. Det er tillegg for bil, kilometersats, spesialutstyr, båt etc som gir en del ekstra. Dette kan en lese mer om her: https://www.hovedredningssentralen.no/wp-content/uploads/2022/03/Rundskriv-mars-2022.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte jeg aldri trenge hjelp.

Anonymkode: 4a50d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Måtte jeg aldri trenge hjelp.

Anonymkode: 4a50d...92c

Fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattebetalerne og frivillige.

Det burde innføres egenandel i tilfeller hvor man trosser anbefalinger og utsetter seg for en forutsigbar risiko.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Idioti finnes selvfølgelig. Men mye av redningsaksjoner er rettet mot folk som vet hva de holder på med. Dette var et erfarent par, og andre som møtte på dem sa at de var informerte, og godt utstyrt. Men at det kom et brått værskille. 

At dette er gratis synes jeg er veldig viktig del av vår kultur. Jeg og mannen går mye i fjellet. Og ja, vi har blitt overrasket. Et plutselig fall i øde terreng. Eller en gang vi misforstå kartet, og gikk et dyretråkk til det plutselig var for bratt i alle retninger. Da har det vært nære på at vi kontakter hjelp. Hadde dette betydd at man satt seg selv i milliongjeld ville mange færre utnyttet den norske naturen på den måten. 

Anonymkode: 0ac5b...151

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om røde kors er involvert, så får de sine midler fra medlemskontigent, donasjoner og støtte fra staten. De som er med i redninsaksjoner, er frivillig.

Samme med redningsselskapet. Veldig mye er basert på frivillighet.

Helikopter via sykehusene, er det helseforetakene som betaler for (les: staten)

Anonymkode: 9674b...efe

Rikrig. Også greit å nevne at det lokale Røde kors- hjelpekorpset også får dekket kostnader forbundet med sin innsats i aksjonen fra Hovedredningssentralen (for slitasje på utstyr (som biler, båter, ATV-er el.l)., for småting som batterier til hodelykter og samband, og for annet materiell som er brukt, forbrukt eller tapt, samt et tilskudd per hode per time for hvert hjelpekorpsmedlem som deltar).

Skulle bare mangle! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (4 minutter siden):

Rikrig. Også greit å nevne at det lokale Røde kors- hjelpekorpset også får dekket kostnader forbundet med sin innsats i aksjonen fra Hovedredningssentralen (for slitasje på utstyr (som biler, båter, ATV-er el.l)., for småting som batterier til hodelykter og samband, og for annet materiell som er brukt, forbrukt eller tapt, samt et tilskudd per hode per time for hvert hjelpekorpsmedlem som deltar).

Skulle bare mangle! 

Bare vær obs på at den satsen er latterlig lav. Se linken jeg postet tidligere for detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Bare vær obs på at den satsen er latterlig lav. Se linken jeg postet tidligere for detaljer.

Det er jeg klar over. Jeg har selv sendt inn disse skjemaene i mange år som øk.ansvarlig i et lokalt hjelpekorps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...