Gå til innhold

Er dette er greit amatør-teleskop?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en kid som er ganske opptatt av stjerner og verdensrommet og sånn, og jeg synes det er spennende selv også. Har null peiling på teleskop, men fikk dette tilbudet fra Illustrert Vitenskap, som velkomstgave til 399,-. Verdi på teleskopet er visstnok 999,-.

Skjønner jo at man får hva man betaler for her også, men for oss helt nye til dette - er dette greit nok? Eller bortkastede 400 kroner?

Screenshot_20240726-061738.png

Anonymkode: 5967f...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er dette et, skulle det jo stå🙈

Og dytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert, men jeg var på samme reisen mot teleskop for et år siden og satt med de samme spørsmålene. Det var dog til meg selv så betalingsvilje var kanskje noe større. 

Av det jeg fant på nettet, er det egentlig lite du vil kunne se med et sånt teleskop du ikke kan se med det blotte øyet og at stativet er omtrent like viktig som teleskopet. 

Med et godt 70/300 teleskop vil du kunne se detaljer i kratere på månen, månene på jupiter som lysprikker og om du er dyktig skyene rundt Orion og Andromeda (om du finner de på himmelen). Andre stjerner vil stort se se ut som prikker. Se f. eks https://www.kentfaith.co.uk/blog/article_what-can-i-see-with-70mm-telescope_1594 eller

Teleskopet du har funnet er neppe av topp kvalitet, men også viktig å tenke at teleskopet du har er bedre enn det du ikke har. Det er dog viktig å forveningstyre og være klar over at det du ser gjennom et sånt teleskop ikke vil se ut som bildene man finner på Internett. Til det trenger du et motorisert stativ som føler stjernehimmelen, et kamera til å feste på teleskopet og en pc til å etterbehandling (stabling). 

Selv gikk jeg veien med et Elektronisk Assistert Astrofoto Teleskop (EAA) der bla Seestar S50 fra Zwo og Dwarf 2 (og snart 3) fra Dwarf lab har en grei pris sett mot hva du får. Da får du et lite og kompakt teleskop, uten okular til å se i, som du kobler til telefonen. Teleskopet er motorisert og finner himmelobjekter på egenhånd før det tar en rekke bilder som stables på hverandre. Se f. Eks: https://www.skyatnightmagazine.com/reviews/zwo-seestar-s50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen?

Jeg har ikke så mye greie på dette selv, men jeg tenker en viktig egenskap er å kunne lagre bilder på en eller annen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...