Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #1 Skrevet 17. februar 2006 Synes det er så rart! Blir kvalm av å drikke melk, men ikke av en latte. Blir superkvalm av fløte/krem samt cottage cheese. I matretter går det helt fint. Noen som har en forklaring?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #2 Skrevet 17. februar 2006 Jeg blir også dårlig i magen av melk, dvs av laktose. Det er forsøvrig nesten bare her i Norden vi er så ivrige på å drikke melk, likevel ligger vi på benskjørhetstoppen. Så det er kanskje ikke melk alene som hindrer dette (bla har man påvist at kullsyreholdig ermedvirkende til benskjørhet). I Asia er det ingen som drikker melk som tørstedrikk. At du tåler melka i latten synes jeg forøvrig høres underlig ut. Ved laktoseintoleranse tåler man jo syrna og varmebehandlet melk. Så kanskje baristaene på kaffebaren koker melka i latten (noe man forøvrig ikke skal gjøre for å beholde smaken, den skal varmes opp til ca 70 grader). Men man trenger altså ikke drikke melk for å ha et sunt kosthold (jmf mennesker i resten av verden)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. februar 2006 #3 Skrevet 17. februar 2006 Tror ikke trådstarter snakker om å tåle melka i den forstand, men at h*n blir kvalm av å drikke den fordi h*n ikke liker den. Det er mange som har det sånn, kanskje ikke bare med melk, men med mange matvarer som går fint å ha i matretter, men som man bare ikke klarer å få ned alene.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #4 Skrevet 17. februar 2006 Hm, jeg likte melk før ihvertfall! Blir også svært kvalm av grøt, selv om jeg liker det... Jaja, dette er jo ikke verdens undergang heller akkurat, bare synes det er så rart..
Gjest Ingrid78 Skrevet 17. februar 2006 #5 Skrevet 17. februar 2006 Kjenner meg litt igjen der jeg. Vanlig melk får jeg sinnsyke smerter i magen av, det samme med krem, fløte og grøt. Men ost, og andre matretter med melk i går helt greit. Merkelige greier. Spiser jeg ett kakestykke med krem på, så er jeg så kvalm at fy.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #7 Skrevet 17. februar 2006 Og mens jeg sitter her går jeg og kjøper meg en rislunch!! Av alle ting... Blæh. Dumme meg! Aner ikke hva dette kan skyldes jeg, bare merkelig!
Gjest Elfrida Skrevet 17. februar 2006 #8 Skrevet 17. februar 2006 Det virker som du reagerer på ferske melkevarer, men ikke kokte?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #9 Skrevet 17. februar 2006 Synes det kan høres ut som laktoseintoleranse, jeg, det er jo noe man kan få gradvis i voksen alder. Ellers reagerer vel melkefettet (eller noen proteiner?) slik med magesyre at den (melka) blir "stein" i magen. Jeg hørte ellers et program på P2 hvor noen mente det var sammenheng mellom D-vitamin, kalsiumopptak og benskjørhet; vi her oppe i nord får ikke nok D-vitamin om vineren, og knapt om sommeren nå som vi begynner å bli så forsiktige med å sole oss (D-vit dannes jo i huden). Det er sånn sett ikke sikkert melk er den beste og mest "fullverdige" kilden til kalsium, selv om Tine har gjort sitt beste for å antyde det motsatte.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #10 Skrevet 17. februar 2006 Har tenkt på laktoseintoleranse ja, men synes det virker litt rart, blir man ikke ordentlig dårlig da? Jeg blir jo "bare" kvalm, får ikke vondt noe sted. Holder meg bare unna slike produkter, og er ikke noe særlig bekymret over at jeg får i meg for lite melk med tanke på benskjørhet osv.. Det finnes andre kilder! Har ingen problemer med ost eller youghurt..
Gjest Ingrid78 Skrevet 17. februar 2006 #11 Skrevet 17. februar 2006 Jeg har faktisk testet meg mot laktoseintoleranse, og det har jeg ikke. Så jeg aner ikke hvorfor jeg blir sånn. Ikke legen min heller. Så jeg tror man bare må godta det, ikke gruble for mye.
Gjest Hope - ikke pålogga Skrevet 17. februar 2006 #12 Skrevet 17. februar 2006 Jeg blir også kvalm av melk. Jeg liker ikke krem, for det smaker vondt og gjør meg kvalm. Melk i te fikser jeg ikke, men i kaffe går det greit. Jeg kan drikke små mengder sjokolademelk uten å bli kvalm faktisk.. Så jeg vet ikke. Soyamelk blir jeg ikke kvalm av. Jeg har også testet meg for laktoseintolerans/melkeallergi, men har det ikke. Så det er merkelig. Godt vi er flere raringer,da!
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #13 Skrevet 18. februar 2006 Jeg blir utrolig kvalm om jeg drikker bare et glass melk, og da blir jeg gjerne kvalm over flere dager. Nå tåler ikke jeg laktose heller da, så holder meg unna melk.
Karro Skrevet 18. februar 2006 #14 Skrevet 18. februar 2006 Jeg blir ikke kvalm av vanlig melk, sjokolademelk og krem osv, men med en gang det er kokt blir jeg skikkelig dårlig. Varm kakao, grøt og mye mer ødelegger resten av dagen om jeg får det i meg...
vixen Skrevet 18. februar 2006 #15 Skrevet 18. februar 2006 Synes det er så rart! Blir kvalm av å drikke melk, men ikke av en latte. Blir superkvalm av fløte/krem samt cottage cheese. I matretter går det helt fint. Noen som har en forklaring? ← Jeg har ingen forklaring, men jeg er litt omvendt av deg. Jeg blir kvalm av kaffe latte.
Rebelle Skrevet 20. februar 2006 #16 Skrevet 20. februar 2006 Jeg liker rett og slett ikke å drikke melk jeg... Da kun melk. Har ingen problemer med å drikke melk med oboy, spise cottage cheese, ost, fløte, krem. melk med smak (jordbær etc), yoghurt, eller ha melk i kaffen.. Liker rett og slett ikke smaken på kun melk...
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #17 Skrevet 20. februar 2006 Hmm.. jeg føler meg litt annerledes her.. Hvis jeg er kvalm, eller bør få i meg en matbit men ikke er fullt så sulten, så hjelper et glass meld (med o`boy oppi ) meg! Så, melk er for meg et vidundermiddel på mange måter ettersom jeg ofte er kvalm. Noen som har det slik?
Gjest joje Skrevet 20. februar 2006 #18 Skrevet 20. februar 2006 (endret) Jeg blir også fryktelig kvalm av melk, spesielt hvis jeg drikker mye av gangen. Derfor drikker jeg ikke melk. Endret 20. februar 2006 av joje
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #19 Skrevet 27. februar 2006 Som akupunkturstudent er dette helt logisk for meg - og "selvsagt" er det lettere å tåle varm melk enn kald/rå melk hvis du har "SP dampness ".. Skulle så gjerne forklart en masse om hvor "logisk" det er, men da måtte jeg ha skrevet lærebok her inne først tror jeg.. Indre organer i tradisjonell kinesisk medisin tilskrives mange funksjoner i tillegg til til de de har i vestlig medisin, feks. at Milten kobles til fordøyelse, dannelse av Qi, grubling, konsentrasjon, bekymring.. Slik at du godt kan ha en Milt-ubalanse uten at det er noe som helst galt med milten din i vestlig-medisinsk forstand!! (Viktig å presisere dette altså, ingen grunn til bekymring "bare" fordi du f.eks. "Hjertet ditt må styrkes".. Det må mitt.. Og Hjerte med stor bokstav = i østlig forstand, mens "hjerte" er det organet med de funksjoner vi er vant til å tenke på i vår del av verden..) Nå kan jeg absolutt ikke - selvsagt ikke!! - utelukke en masse tilstander som det sikkert er lurt å tenke på (noen nevner f.eks. laktoseintoleranse) - jeg verken vil eller skal det. Jeg kan heller ikke sitte her og påstå at du har en "Milt-ubalanse". Men HVIS du trenger å styrke din Milt (ikke i vestlig forstand, men i TKM-forstand), så bør du være litt forsiktig med å spise for mye melk, sukker, banan og sitrusfrukter (som appelsin).. Dette er litt tøft for Milten nemlig. Og det er lettere for Milten å tåle kokte/varme ting enn kalde/rå. F.eks. hvis man koker grønnsaker heller enn å spise dem rå.. Også viktig å spise regelmessig, og helst ikke på kvelden.. Altså, jeg sier HVIS. Vil ikke ha noe skyld for å ha påstått feil ting om DEG og din tilstand her! Men - hvis noe av dette høres interessant ut (selv om andre kanskje vil ha meg lagt inn på et hvitt rom med trang, trang trøye), så kan du jo oppsøke en godkjent akupunktør som kan hjelpe deg med evt ubalanser? Jeg gikk selv for kvalme (var konstant kvalm i flere år) - og ble kvitt dette i løpet av et halvt års tid. Man må jo se an om man er "plaget nok", men for meg var det en investering verdt.. (Forresten må jeg legge til at jeg gikk og fikk utredning hos en vanlig lege først, hvis man har plager, trenger det jo ikke å være så dumt.. Men hun fant ingenting..) Hm.. er ikke helt sikker på om jeg oppnår så mye med dette innlegget, bare.. ble så ivrig da jeg så noe som var så, eh, "logisk"..
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #20 Skrevet 27. februar 2006 Jeg blir og kvalm, kaster opp og får diare av melk, ost, melkesjokolade , grøt osv.osv. så jeg styrer unna alt det der. Tar kalsium og håper på det beste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå