AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #21 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo fordi likestillingen har kommet for KORT, ikke for langt. Kvinnene er slitne fordi de gjør alt og har udugelige mannfolk som ikke tar halve ansvaret. Anonymkode: ef3d3...657 Nemlig. Men vi er en liten andel av kvinner som faktisk har menn som stiller opp og tar sin del og vel så det. Anonymkode: 5d0d6...7a3 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #22 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Konsekvensen av likestilling er at vi har blitt et samfunn hvor det er umulig for de fleste småbarnsfamilier å velge noe annet enn å jobbe 100-% begge to for å få endene til å møtes. Det er ikke et valg og jeg tviler på at livene våre egentlig har blitt noe bedre TS Anonymkode: 37715...4fb Løsningen er jo ikke å gå tilbake til slik det var før, likestilling er tross alt noe mange kvinner før deg har kjempet for og fortsatt vil ha. Anonymkode: 07992...54f 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #23 Skrevet 25. juli 2024 Skjønner at du vil være hjemme med barnet ditt,. Har du tenkt på de samfunnsmessige konsekvensene dersom kvinner ikke bidro i arbeidslivet? Kan bare drømme om trygd, aap, sykelønn osv. Det er nettopp fordi så mange er i arbeid at vi kan ha de godene. Og er du klar til å ta vare på egne foreldre og svigerforeldre når barna har flyttet ut? Mange ser bare idyllen og ikke alt som følger med. Men samtidig tror jeg det er veldig bra for barn å være hjemme lenger og ha kortere dager i bhg, så det er ikke et enkelt valg. Mener samfunnet var mye bedre da en familie kunne klare seg på en lønning, men at kvinner likevel kunne jobbe derom de ønsket det når barna ble eldre. Hvis «trad-wife» blir en trend i Norge, bidrar det i alle fall til en enda hardere konkurranse om de rike mennene, som om de ikke var nok ettertraktet fra før, Anonymkode: c8c70...bc4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #24 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg har alltid tenkt at jeg er feminist - helt til jeg fikk barn. Nå kjenner jeg at jeg i større og større grad ikke helt forstår hva jeg har blitt «befridd» i fra. Tid med barna mine? Skal jeg «slippe» å amme sånn at far kan være i permisjon? Fikk jeg barn for å «slippe» å være sammen med dem og isteden bare sende dem i barnehage og SFO? Jeg hører folk gjenta igjen og igjen at «Norge har verdens beste permisjonsordinger» og at vi har en så «fantastisk velferdsstat». Men det hadde jo vært myyyyye dyrere for samfunnet om kvinner ikke hadde jobbet så mye som de gjør i Norge? Jeg kjenner jeg ikke klarer å slutte å tenke at barn har det bedre i land hvor mødrene ikke jobber/jobber mindre. Jeg føler jeg har blitt fortalt hele livet at det er viktig å få seg en karriere, fordi at det å gå hjemme og stelle hus og barn er det kjedeligste som finnes. Men nå er det jo det eneste jeg drømmer om! Jeg er kjempegod i jobben min, men vil ikke være der lenger. Den eneste grunnen til at jeg er glad for at jeg har høy utdannelse, er at jeg har råd til å jobbe deltid. Men jeg føler jeg heller skulle ha brukt energien min på å finne en rik mann, da kunne jeg ha vært enda mer hjemme. Anonymkode: 37715...4fb Så du tenker at fordi du i denne perioden hvor du har lite barn, så ønsker du å være hjemme med barnet ditt, men "likestillingen hindrer deg i det." Den gjør jo egentlig ikke det. Det er fullt mulig i dag å skalere ned og ha EN inntekt og være hjemme med barn. Men da er det mulig man må bo i en liten leilighet (slik mange i byen gjorde med 2-3 barn på 50-tallet) og ikke i et stort hus med hage. Om du har sett filmen "Mormor og de åtte ungene", så er det faktisk representativt for hvordan folk levde tidligere. 8 barn, en 2-roms blokkleilighet, og mor var hjemme med hus og barn. Kvinner fikk kun jobbe til de giftet seg eller ble gravide. Da fikk de sparken, for de hadde en mann som kunne forsørge dem. (Uavhengig av hva mannen tjente.) Det er greit nok at du ønsker å være hjemme med barnet ditt mens det er lite. Men er det faktisk sånn at du ikke ønsker å begynne å jobbe igjen noen gang? Du skal stelle hus og gå hjemme, også når barna går på skolen? Når de går på VGS? Når de har flyttet hjemmefra? Og hva med barna dine? Du ønsker ikke at de skal kunne velge hva de vil bli som voksne? De skal ikke kunne ta utdannelse hvis de er jenter? Det er greit at en datter får dårligere betalt enn en sønn? Det er greit for deg om datteren din ikke kan klare seg på egen lønn, men er avhengig av å finne en mann til å forsørge seg. (Og dermed ender med en mann som er slem mot henne, men som hun ikke kan gå fra?) Jeg er glad for at jeg har kunnet velge. For at jeg kan utdanne meg til hva jeg vil. At jeg kan dele på tiden hjemme med barna med mannen, og at mannen min helt naturlig tar mye av ansvaret for husarbeid og barn. At jeg kan jobbe selv om jeg er gift og har barn, og ikke er tvunget til å være hjemme. Og at barna mine har det samme valget. At de kan bli hva de vil, og bestemme om de ønsker en partner i livet sitt eller ikke. (For da kan de faktisk velge en partner som er et positivt tilskudd til livet deres, og ikke MÅ finne en forsørger.) Anonymkode: c74fc...f9d 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #25 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Konsekvensen av likestilling er at vi har blitt et samfunn hvor det er umulig for de fleste småbarnsfamilier å velge noe annet enn å jobbe 100-% begge to for å få endene til å møtes. Det er ikke et valg og jeg tviler på at livene våre egentlig har blitt noe bedre TS Anonymkode: 37715...4fb Nå jobbet også mine oldemødre ( født rundt 1870) og bestemødre (født 1903-1910) også slik at familien.fikk mat på bordet. Forskjellen var bare at de mistet jobb hver gang de fikk varn, måtte ha med barn.på jobb eller overlate ansvar til søsken, venner, naboer osv. 1950-1975 er vel husmorens tidsalder. Kvinner ble "tvunget" til å være hjemme fordi det ikke var fødselspermisjon eller barnehager, og at skattesystemet var innrettet slik at inntekten ble så høyt beskattet at det var lite lønnsomt. Kvinner ble oppsagt ved nedbemanning fordi de hadde forsørger. Uten tvil, verden er blitt bedre. Anonymkode: ed847...9bf 2
AprilLudgate Skrevet 25. juli 2024 #26 Skrevet 25. juli 2024 Ingen regelverk stopper deg fra å være hjemme med barnet ditt til X alder? Menn og kvinner jobber ikke fordi de er feminister. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #27 Skrevet 25. juli 2024 Ja takk til likestilling. Jeg er utrolig takknemlig for at mannen kunne ta en del av permisjonen. Da jeg på den tid kjente mer penger, var det også veldig praktisk for oss at det er han som tok ubetalt permisjon i påvente av barnehagen. Jeg ammet begge barna til 18-19 måneder gamle, så det sto absolutt ikke i veien for amming for min del. Men jeg er også glad at jeg hadde min jobb, og min inntekt, og i prinsippet kunne klare meg alene om familielivet ikke ble som jeg så for meg. Men mest av alt er jeg glad for min mann sine vegne, faktisk. At han var i permisjon, at han fikk brukt seg som primær omsorgperson i noen måneder. Den tilknytting er uerstattelig, slik jeg ser det. Nå har han en god og trygg relasjon til barna, som er blitt større. Om noe skjer med oss som familie, eller med meg personlig, så har han bygd relasjon til egne barn, relasjon som kommer til å være livet ut. Han slipper forhåpentligvis å dø som en ensom, ulykkelig mann som har ingen, og ingen liker ham. Anonymkode: 73c07...028 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #28 Skrevet 25. juli 2024 Javel... så du er husmor da, hjemme og steller mens mannen jobber. Hva skjer når mannen blir forelsket i den hotte sekretæren. Du kan ikke skille deg, det har du ikke råd til. Om han skiller seg fra deg, så er du ute på gata med barn, på jakt etter ny rik mann. Ingen arbeidserfaring eller utdannelse, må ta en jobb i kassen på Rema. Eller mannen får hjerteatakk og dør. Og hva skal du si til barna dine, den lille jenta som vil bli rakettforsker eller lege. Nei kjære, du må finne deg en rik mann. For en drøm 🙄 Anonymkode: 494de...a88 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #29 Skrevet 25. juli 2024 Det er vel strengt tatt boligpriser, ikke likestilling som er problemet Anonymkode: 34f65...c4b 1
skreppamedleppa Skrevet 25. juli 2024 #30 Skrevet 25. juli 2024 (endret) Mange ønsker ikke barn. Mange savner jobben og ha meningsfulle samtaler og ideer og liker arbeidslivet selv om de får barn. Du kan ikke få i pose og sekk. Du kan ikke forvente å gå hjemme, forvente at staten skal betale gratis skole, gratis tannlege, gratis lege, støtte i bhg og allt annet og bare være evigvarende husmor samtidig som du skal ha hus, bil, båt, hytte, dyre ferier mange ganger i året +++ Staten trenger også penger inn for at du skal kunne få nyte godt av velferdsstaten. Men det er ingenting i veien for å jobbe deltid men da må du også godta det både økonomisk og med tanke på pensjonen. Du kan leve akkurat det livet som du ønsker som kvinne her i Norge men du må også ta konsekvensene av valget ditt naturlig nok. Mange jobber deltid eller er hjemmeværende men de som alle andre har valgt å prioritere noe og prioritere vekk noe annet. Hva du velger er opp til hver enkelt. Jeg er prisgitt likestilling og ville dø i kampen for å ha det slik vi har det nå kontra å gå tilbake til gamle dogmer og en verden der kvinner ikke har noe valg annet enn å stå på kjøkkenet og være fullstendig underkuet av mannen både økonomisk og annet. Jeg som du ts er en fri kvinne og kan gjøre akkurat hva jeg vil med livet mitt, jeg må ikke være hjemmeværende, må ikke få barn, må ikke lage middag til mannen, må ikke gifte meg, må ikke jobbe deltid, må ikke jobbe fulltid, må ingenting pga at jeg er født kvinne og at du ønsker å innskrenke mine rettigheter, mitt liv pga at jeg er kvinne er ganske uhørt. You do you og likestilling gjør at du kan gjøre det du vil, og det ønsker jeg for deg. Jeg fatter bare ikke hvorfor du ønsker en total regime hvor du ikke gir andre kvinner noe valg? Det er drøyt bare fordi du er misfornøyd med ditt liv der du ønsker å få i pose og sekk på alle områder i livet. Endret 25. juli 2024 av skreppamedleppa 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #31 Skrevet 25. juli 2024 skreppamedleppa skrev (3 minutter siden): Mange ønsker ikke barn. Mange savner jobben og ha meningsfulle samtaler og ideer og liker arbeidslivet selv om de får barn. Du kan ikke få i pose og sekk. Du kan ikke forvente å gå hjemme, forvente at staten skal betale gratis skole, gratis tannlege, gratis lege, støtte i bhg og allt annet og bare være evigvarende husmor samtidig som du skal ha hus, bil, båt, hytte, dyre ferier mange ganger i året +++ Staten trenger også penger inn for at du skal kunne få nyte godt av velferdsstaten. Men det er ingenting i veien for å jobbe deltid men da må du også godta det både økonomisk og med tanke på pensjonen. Du kan leve akkurat det livet som du ønsker som kvinne her i Norge men du må også ta konsekvensene av valget ditt naturlig nok. Mange jobber deltid eller er hjemmeværende men de som alle andre har valgt å prioritere noe og prioritere vekk noe annet. Hva du velger er opp til hver enkelt. Jeg er prisgitt likestilling og ville dø i kampen for å ha det slik vi har det nå kontra å gå tilbake til gamle dogmer og en verden der kvinner ikke har noe valg annet enn å stå på kjøkkenet og være fullstendig underkuet av mannen både økonomisk og annet. Jeg som du ts er en fri kvinne og kan gjøre akkurat hva jeg vil med livet mitt, jeg må ikke være hjemmeværende, må ikke få barn, må ikke lage middag til mannen, må ikke gifte meg, må ikke jobbe deltid, må ikke jobbe fulltid, må ingenting pga at jeg er født kvinne og at du ønsker å innskrenke mine rettigheter, mitt liv pga at jeg er kvinne er ganske uhørt. You do you og likestilling gjør at du kan gjøre det du vil, og det ønsker jeg for deg. Jeg fatter bare ikke hvorfor du ønsker en total regime hvor du ikke gir andre kvinner noe valg? Det er drøyt bare fordi du er misfornøyd med ditt liv der du ønsker å få i pose og sekk. Enig! Hva med meg som er singel og ikke vil ha barn, som liker jobben min og karrieren min. I TS sin fantasiverden så hadde jeg blitt sånn fattig grandtante som bor på loftet hos noen i slekta og syr kniplinger og broderier hele livet, og som alle hvisker om er lesbisk og/eller frigid. I stedet har jeg en jobb jeg elsker, jeg har en egen leilighet, jeg forsørger meg selv og kan date uten å føle jeg må si ja til første frier. Det er helt blåst å være mot likestilling. Da burde du heller være for FULL likestilling, kombinert kanskje med lavere bokostnader/boligpriser. Så kunne man valgt at en var hjemme, uten at det nødvendigvis var personen med vagina. For et finnes mange av oss med vagina som drømmer om å gjøre andre ting i livet enn å skifte bleier og bake boller. Eller som vil gjøre begge deler, både jobbe og ha barn. At folk klager på at det er slitsomt, betyr ikke nødvendigvis at de vil slutte å jobbe. Og her er et radikalt forslag - kanskje mannen er den som kunne tenke seg å slutte å jobbe og bli hjemme, mens kvinnen i forholdet kan ønske en karriere? At alle får samme muligheter må jo være idealet. Og det er det som er ideen bak likestilling. Anonymkode: 494de...a88 3
skreppamedleppa Skrevet 25. juli 2024 #32 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Enig! Hva med meg som er singel og ikke vil ha barn, som liker jobben min og karrieren min. I TS sin fantasiverden så hadde jeg blitt sånn fattig grandtante som bor på loftet hos noen i slekta og syr kniplinger og broderier hele livet, og som alle hvisker om er lesbisk og/eller frigid. I stedet har jeg en jobb jeg elsker, jeg har en egen leilighet, jeg forsørger meg selv og kan date uten å føle jeg må si ja til første frier. Det er helt blåst å være mot likestilling. Da burde du heller være for FULL likestilling, kombinert kanskje med lavere bokostnader/boligpriser. Så kunne man valgt at en var hjemme, uten at det nødvendigvis var personen med vagina. For et finnes mange av oss med vagina som drømmer om å gjøre andre ting i livet enn å skifte bleier og bake boller. Eller som vil gjøre begge deler, både jobbe og ha barn. At folk klager på at det er slitsomt, betyr ikke nødvendigvis at de vil slutte å jobbe. Og her er et radikalt forslag - kanskje mannen er den som kunne tenke seg å slutte å jobbe og bli hjemme, mens kvinnen i forholdet kan ønske en karriere? At alle får samme muligheter må jo være idealet. Og det er det som er ideen bak likestilling. Anonymkode: 494de...a88 Stiller meg så bak alt du skriver her. Bra innlegg! Vi er over 3.97 milliarder kvinner på jorden og å tre nedover "one size fits all" løsning på alle disse milliarder av kvinner bare fordi vi er kvinner, og innbille seg at alle ville ha hatt det best bare de fulgte min oppskrift, bare de hadde gjort som jeg ønsket, bare de gjorde som meg er mildt sagt ikke noe annet enn ren idioti og grenser til svært arrogant og narsissistisk fascisme. Vi har et ord for menn som er imot likestilling, som mener at kvinner har en oppgave og ingen annen: incel. Og de er ikke akkurat de type menn vi kvinner finner så veldig begavet. En ting er det å diskutere samfunnet, økonomien, dyrtid deltid/fulltid, barn osv men å mene på ramme alvor at en er imot likestilling i Norge da utviser en mangel på respekt for kvinner uansett hvordan en snur og vender på det. Ts og likesinnede har både misforstått begrepet feminist og likestilling like mye. Uten likestilling ingen valg og viss det er det en virkelig stiller seg bak er det svært bekymringsverdig med tanke på samfunnet de ønsker deres barn skal vokse opp i og være en del av. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #33 Skrevet 25. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Konsekvensen av likestilling er at vi har blitt et samfunn hvor det er umulig for de fleste småbarnsfamilier å velge noe annet enn å jobbe 100-% begge to for å få endene til å møtes. Det er ikke et valg og jeg tviler på at livene våre egentlig har blitt noe bedre TS Anonymkode: 37715...4fb Det var aldri mulig for de fleste barnefamiliene å velge noe annet enn at begge foreldrene jobbet 100%. Dvs mer enn 100%, for både menn og kvinner jobbet 6-7 dager i uken med dårlig lønn og ingen pensjonspoeng eller lønn hvis de ble syke. Bare de rikeste kvinnene satt hjemme og ble deprimerte av ikke å få utfolde seg. Anonymkode: 3eea0...0eb 2
Furstina Skrevet 25. juli 2024 #34 Skrevet 25. juli 2024 Ja tack till jämställdhet/likestilling. det ger MIG och DIG möjlighet att välja det vi tycker passar bäst för oss. Jag är otroligt glad för en hög lön jag tror är lik mina manliga kollegors. Jag är glad jag har fått möjligheten att vidareutbilda mig, ta ett jobb i en mansdominerad sektor (teknik) som jag gillar, och få förtroende till uppdrag och chefspositioner för min kompetens. Inte vara begränsad av mitt kön. Jag är otroligt glad över min man som är stolt över mig, som gör ett stort jobb hemma parallellt med mig för att ta hand om hemmet och barnen som snart är vuxna. Jag har hittat en man som är trygg i sig själv och sina val, som inte måste vara ”macho”. Vi gör inte allt lika mycket men vi delar på jobbet och stöttar varandra. DET är jämställdhet för mig. Att ha möjligheten att göra det man vill, oavsett om du är man eller kvinna. Och att dela på ansvaret för familj, hem och försörjning. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå