Gå til innhold

Nei takk til likestilling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at jeg er feminist - helt til jeg fikk barn. Nå kjenner jeg at jeg i større og større grad ikke helt forstår hva jeg har blitt «befridd» i fra. Tid med barna mine? Skal jeg «slippe» å amme sånn at far kan være i permisjon? Fikk jeg barn for å «slippe» å være sammen med dem og isteden bare sende dem i barnehage og SFO?

Jeg hører folk gjenta igjen og igjen at «Norge har verdens beste permisjonsordinger» og at vi har en så «fantastisk velferdsstat». Men det hadde jo vært myyyyye dyrere for samfunnet om kvinner ikke hadde jobbet så mye som de gjør i Norge? Jeg kjenner jeg ikke klarer å slutte å tenke at barn har det bedre i land hvor mødrene ikke jobber/jobber mindre.  

Jeg føler jeg har blitt fortalt hele livet at det er viktig å få seg en karriere, fordi at det å gå hjemme og stelle hus og barn er det kjedeligste som finnes. Men nå er det jo det eneste jeg drømmer om!

Jeg er kjempegod i jobben min, men vil ikke være der lenger. Den eneste grunnen til at jeg er glad for at jeg har høy utdannelse, er at jeg har råd til å jobbe deltid. Men jeg føler jeg heller skulle ha brukt energien min på å finne en rik mann, da kunne jeg ha vært enda mer hjemme. 

Anonymkode: 37715...4fb

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at å være hjemmeværende ikke nødvendigvis bare er idyllisk i praksis. Du får ikke bygd opp noenting selv hvis dagen kommer der han forlater deg. Hva skal du gjøre da? Det er skummelt å gjøre seg så avhengig av en forsørger

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Likestilling er LANG mer enn de få tingene du kjenner på og du kan faktisk velge. Det er mye mer enn hva man kunne før. Da var man prisgitt mannen og hans bestemmelser. Er det dit du vil?? 

Anonymkode: facfa...7d9

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei takk til likestilling? 

Altså du velger jo livet ditt selv. You do you. Den siste setningen sier vel alt 😅 

Jeg som kvinne er veldig glad for likestilling ihvertfall. Aldri om jeg ville vært avhengig av en mann på den måten der. 

Anonymkode: 07992...54f

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har først og fremst fått retten, og muligheten, til å velge. Du har fått adgang til utdanning, og rett til foreldrepermisjon. Tidligere mistet man jobben. Det er blitt barnehageplasser, og mulig å kombinere jobb og barn også for de som ikke har høy inntekt. 

Fedre har også fått muligheten til å ta ansvar for sine barn, ikke vare økonomisk. Du ønsker tydeligvis ikke at fedre har denne muligheten. Likestilling har en pris for noen, men  gir oss som samfunn flere fordeler enn ulemper.

Så gjør dine egne valg, og ta selv konsekvensene av disse valgene.

Anonymkode: ed847...9bf

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har først og fremst fått retten, og muligheten, til å velge. Du har fått adgang til utdanning, og rett til foreldrepermisjon. Tidligere mistet man jobben. Det er blitt barnehageplasser, og mulig å kombinere jobb og barn også for de som ikke har høy inntekt. 

Fedre har også fått muligheten til å ta ansvar for sine barn, ikke vare økonomisk. Du ønsker tydeligvis ikke at fedre har denne muligheten. Likestilling har en pris for noen, men  gir oss som samfunn flere fordeler enn ulemper.

Så gjør dine egne valg, og ta selv konsekvensene av disse valgene.

Det er såååå mange tråder her inne med damer som er deprimerte, slitne og har konstant dårlig samvittighet fordi de prøver å «overleve» 100-% jobb og å være mamma samtidig. Mener du at de bare skal skjerpe seg og være takknemlige isteden?

JEG har tatt valget. Men jeg er veldig priviligert som kan det. Å velge bort likestilling og å være karrieremamma er faktisk blitt et gode bare eliten kan unne seg i Norge i 2024. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Likestilling stopper deg jo ikke fra å være være hjemmeværende husmor for en rik mann. Men alle som ønsker å bruke hjernen kan takket være likestilling gjøre det - kanskje til og med bli rik selv heller enn å være beroende på en mann for pengene! 

Anonymkode: 3eea0...0eb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er såååå mange tråder her inne med damer som er deprimerte, slitne og har konstant dårlig samvittighet fordi de prøver å «overleve» 100-% jobb og å være mamma samtidig. Mener du at de bare skal skjerpe seg og være takknemlige isteden?

JEG har tatt valget. Men jeg er veldig priviligert som kan det. Å velge bort likestilling og å være karrieremamma er faktisk blitt et gode bare eliten kan unne seg i Norge i 2024. 

TS

Det har alltid vært en gode for eliten. I gamle dager levde arbeiderklassekvinner elendige og deprimerende liv. 

Anonymkode: 3eea0...0eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt at jeg er feminist - helt til jeg fikk barn. Nå kjenner jeg at jeg i større og større grad ikke helt forstår hva jeg har blitt «befridd» i fra. Tid med barna mine? Skal jeg «slippe» å amme sånn at far kan være i permisjon? Fikk jeg barn for å «slippe» å være sammen med dem og isteden bare sende dem i barnehage og SFO?

Jeg hører folk gjenta igjen og igjen at «Norge har verdens beste permisjonsordinger» og at vi har en så «fantastisk velferdsstat». Men det hadde jo vært myyyyye dyrere for samfunnet om kvinner ikke hadde jobbet så mye som de gjør i Norge? Jeg kjenner jeg ikke klarer å slutte å tenke at barn har det bedre i land hvor mødrene ikke jobber/jobber mindre.  

Jeg føler jeg har blitt fortalt hele livet at det er viktig å få seg en karriere, fordi at det å gå hjemme og stelle hus og barn er det kjedeligste som finnes. Men nå er det jo det eneste jeg drømmer om!

Jeg er kjempegod i jobben min, men vil ikke være der lenger. Den eneste grunnen til at jeg er glad for at jeg har høy utdannelse, er at jeg har råd til å jobbe deltid. Men jeg føler jeg heller skulle ha brukt energien min på å finne en rik mann, da kunne jeg ha vært enda mer hjemme. 

Det er vel intet nytt at feminister ikke ønsker reell likestilling, de plukker ut det de liker, og driter i resten. 

Anonymkode: c78f3...aa8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS

Du setter likhetstegn mellom likestilling og karrieremamma. Da har du misforstått hva likestilling er. Likestilling er valgmuligheter for både kvinner og menn, ikke et krav om at alle skal velge likt.

Anonymkode: d9db3...714

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Problemet med såkalt likestilling er at det nå er forventet at begge foreldrene skal være i arbeid. Egentlig burde det heller betydd at en forelder jobbet 100% og den andre var hjemmeværende eller 50-50. Så burde det vært en lik andel kvinner og menn i hver situasjon. 

Problemet med dagens løsning er at 100% hos begge foreldrene ofte går utover barna og presser prisene på boliger og tjenester opp sånn at begge blir tvunget til å jobbe 100% eller at man unngår å date folk som ikke jobber

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS

Det er ingen arbeidsplikt, så hvis man finner noen som vil forsørge en, greit for meg. De kan gjerne være takknemlig for mulighetene de har fått, men ikke noe krav fra min side.

Jeg mener kanskje at noen bør skjerpe seg, men først og fremst at alle må ta egne valg, og konsekvensene av disse. Likestilling har gitt oss den muligheten.  Likestilling er et samfunnsgode. Hvordan den enkelte familie innretter seg er en privatsak, selv om fellesskapet setter krav hvis det er fellesskapet som skal betale.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (4 minutter siden):

Problemet med såkalt likestilling er at det nå er forventet at begge foreldrene skal være i arbeid. Egentlig burde det heller betydd at en forelder jobbet 100% og den andre var hjemmeværende eller 50-50. Så burde det vært en lik andel kvinner og menn i hver situasjon. 

Problemet med dagens løsning er at 100% hos begge foreldrene ofte går utover barna og presser prisene på boliger og tjenester opp sånn at begge blir tvunget til å jobbe 100% eller at man unngår å date folk som ikke jobber

Hvordan ser du for deg dette i praksis? Hvem skal bestemme hvilke kvinner/menn som skal jobbe 50 eller 100 prosent? Hvor blir det da av familiens og den enkelte til selv å ta sine valg? Hvem skal kompensere for lønnen når ditt system krever at den i familien med høyest lønn må halvere sin stilling?

Fra et samfunnsperspektiv blir også spørsmålet hvor du da skal finne arbeidskraft til nødvendige velferdsoppgaver når du tvinger mange småbarnsforeldre ned i stilling? Skal du øke innvandringen? Legge ned sykehjem?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei takk til menn som skriver innlegg på kvinneforum og utgir seg for å være feministkvinner og hvor fantastisk det er å være hjemmeværende.

Tragikomisk 😅

Anonymkode: 5d0d6...7a3

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Majer said:

Nettopp, det er akkurat dette jeg mener!

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS

Men det er jo fordi likestillingen har kommet for KORT, ikke for langt. Kvinnene er slitne fordi de gjør alt og har udugelige mannfolk som ikke tar halve ansvaret. 

Anonymkode: ef3d3...657

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du setter likhetstegn mellom likestilling og karrieremamma. Da har du misforstått hva likestilling er. Likestilling er valgmuligheter for både kvinner og menn, ikke et krav om at alle skal velge likt.

Anonymkode: d9db3...714

Konsekvensen av likestilling er at vi har blitt et samfunn hvor det er umulig for de fleste småbarnsfamilier å velge noe annet enn å jobbe 100-% begge to for å få endene til å møtes. Det er ikke et valg og jeg tviler på at livene våre egentlig har blitt noe bedre

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

TS

Problemet til kvinnene i de trådene, er ikke at de jobber. Problemet deres er at de har menn som ikke hjelper til. 

Og hva mener du disse kvinnene skulle tatt seg til mens ungene er på skole? For så mye tid tar ikke husstell at man trenger timesvis hver dag på det. 

Anonymkode: b2413...606

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

TS

Men i dag kan man velge å ha en ordinær jobb, være mamma, finne seg en god mann som også kan ivareta barna, man kan skille seg fra mannen om han er en ubrukelig døgngikt, man har råderett over egne penger og man har eget bankkort, man har stemmerett i alle slag, man har pensjons- og trygderettigheter osv. 

Hva er det med dette du ikke liker? At alle kan velge og da kanskje tar andre valg enn de du tar?

Anonymkode: facfa...7d9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Konsekvensen av likestilling er at vi har blitt et samfunn hvor det er umulig for de fleste småbarnsfamilier å velge noe annet enn å jobbe 100-% begge to for å få endene til å møtes. Det er ikke et valg og jeg tviler på at livene våre egentlig har blitt noe bedre

TS

Det er langt fra umulig.

Her jobber verken jeg eller mannen fulltid, og vi eier hus og bil i nærheten a. Oslo. Men man kan ikke dra til syden hvert år og bruke tusenvis av kroner på klær og mat i mnd. 

De fleste av oss hadde klart det fint. Men levestandarden må ned.

Anonymkode: b2413...606

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...