Gå til innhold

Tilstrekkelig dagslys utleiebolig

Sliten88

Anbefalte innlegg

Vi harkjøpt hus med en utleie leilighet i kjelleren som ikke er godkjent for varig opphold. Den oppfyller alle krav med unntak av tilstrekkelig kvalitet på dagslys. Den har 10% av gulvarealet i vindu, men vi må dokumentere at dagslyset har tilstrekkelig med kvalitet. Noen som vet hvordan vi dokumenterer dette ovenfor kommunen (Oslo)? Dersom det ikke er tilstrekkelig, noen som har noen gode forslag til tiltak som kan iverksettes for å evt. forbedre kvaliteten på dagslyset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Shit, dette må dere passe på og se om dere ikke kan få fikset. Jeg bor i kjellerleilighet hvor dette er godkjent, men samtidig bor jeg i skyggen av balkongen til etasjen over. Det er dagslys inn her, men med en slags halv skygge over alle vinduene i stuen min. Jeg må si at etter 8 år her, kjenner jeg på hvor slitsomt det egentlig har vært. Og jeg misunner venner som bor høyere opp, lyset er helt annerledes hos dem.

Så hvis deres er så dårlig at det ikke er godkjent pr dags dato, så er det ikke noe å leie ut for noen. Nok lys har mye å si. Lykke til med oppgradering :)

Anonymkode: 7f7b8...a8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere vet at den ikke er godkjent, så bør dere spørre kommunen om hva som mangler. Vet at noen må grave ut dype "grøfter" ved vinduer for å få mer lys. Kommunen skal kunne svare dere på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette får du ikke fikset, det er jo krav til utsyn også. Har du hus bygget før 2011 har de droppet kravet mener jeg, mens for oss som har nyere hus går det ikke. Evt kan du prøve å finne noen som har gått det godkjent som sekundærstue (det er nok lys i de andre stuene), men du kan også bare leie ut som det er. Det viktigste er at rømningsveier er i orden, det vil si store nok vinduer som åpner innover, langt nok ned på veggen. Det kreves som regel en lysgrav. 

Ingen undersøker om det er godkjent utenom brannvesenet. Se på Finn, så ser du hvor få leiligheter som faktisk kan være godkjent ift dagslys og utsyn. De som er bygget før 2011 (og godkjent etter snillere regler) er mye verre enn de som er bygget etter der eneste mangel er at vindu bare stikker halvt opp av lysgraven eller går ut i kjellertrappa.

Anonymkode: 7a92b...dfc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skulle vært forbudt med boliger under jorden. Noe så depressivt!

Anonymkode: 73420...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skulle vært forbudt med boliger under jorden. Noe så depressivt!

Anonymkode: 73420...540

Yes, la oss få bort enda flere leieboliger. Uten det private leiemarkedet blir det enda mer kaos enn det er nå. Politikerne holder på å rasere hele greia allerede med sine avgifter og skatter.

Synes du vi skal droppe alle utleieboliger der du ikke kan se ut på gressplenen når du sitter i sofaen, men bare når du står? For det er kravene som er nå. Men det er lov å bygge som på Løren der man ingen steder ser noe annet enn nabobygget på andre siden av veien og der det aldri er sol.

Anonymkode: 7a92b...dfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...