Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
jabx skrev (8 timer siden):

Norge er jo udemokratisk i følge dere, siden staten bestemmer over alle de ulike landsdelene. Hadde vi delt Norge opp i flere mindre stater, så hadde jo de ulike landsdelene fått enda mer selvbestemmelse.

Heia Bergen ❤️

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Madame Butterfly skrev (7 minutter siden):

Norge er jo udemokratisk i følge dere, siden staten bestemmer over alle de ulike landsdelene. Hadde vi delt Norge opp i flere mindre stater, så hadde jo de ulike landsdelene fått enda mer selvbestemmelse.

Nei, faktisk ikke. Skulle vi gjort noe slikt ville vi endt opp med en regionsoppdeling som ville dekt  større områder og mindre stater. Det er 90% av konfliktene  

Skrevet
Druid skrev (5 minutter siden):

Nei, faktisk ikke. Skulle vi gjort noe slikt ville vi endt opp med en regionsoppdeling som ville dekt  større områder og mindre stater. Det er 90% av konfliktene  

Det var @jabx som skrev det, ikke meg. 

Jeg bare slengte på en liten video jeg synes er litt morsom. 

Forstår ikke helt hvorfor vedkommende tror jeg er for å dele Norge opp i flere små stater, jeg mener egentlig at vi ikke bør kødde for mye med verken landegrenser eller grunnlov.

Skrevet

Bør vi gratulere Toje med fredsprisen i dag?

Tror kanskje det.

Han sitter i Nobel-komiteen, som ikke er særlig stor, og jeg tipper det var hans kandidat som vant. Han har jo reist mye i Venezuela og snakket kritisk om det semi-kommunistiske styret der.

Kanskje var det også en slags trøstepremie til Trump (om han er i stand til å se det selv) som også er på kant med regimet der. Mest pga olje og narkosmugling.

• Liker 4
Skrevet
Charlie Amberson skrev (2 minutter siden):

Tror kanskje det.

Han sitter i Nobel-komiteen, som ikke er særlig stor, og jeg tipper det var hans kandidat som vant. Han har jo reist mye i Venezuela og snakket kritisk om det semi-kommunistiske styret der.

Kanskje var det også en slags trøstepremie til Trump (om han er i stand til å se det selv) som også er på kant med regimet der. Mest pga olje og narkosmugling.

For å se helt realistisk på det, tror jeg du har rett i det. Smart å tenke litt forebyggende i forhold til den gamle oransje mannen i Det Hvite Hus, han har vettet, krenkbarheten og humøret til enn femåring.

• Liker 3
Skrevet
Charlie Amberson skrev (1 time siden):

Tror kanskje det.

Tror jeg også. Ser Moxnes er i harnisk over at prisen gikk til en opposisjonspolitiker på høyresiden. Som har uttrykt støtte til Israel blant annet. 
Lurt trekk, høres ut som en verdig vinner!

• Liker 1
Skrevet

Ler av de som mener Toje er laaangt på venstrsiden. Sier vel mer om hvor langt ute på høyre tua man selv etterhvert befinner seg,eller? Det at FrP blir for "venstre" sier sitt om dagens politiske klima. - Dessverre må jeg vel si. Det er ingenting godt med det.

• Liker 3
Skrevet
slarvearve skrev (På 7.10.2025 den 17.49):

Anser ham som kunnskapsrik. En akademikerfyr jeg er litt fan av selv om jeg ikke deler hans politiske syn. Tenker han lander på gale konklusjoner rent politisk. Dvs Frp. At han er involvert i FrP kan jo komme av at han mener at storskala innvandring påvirker landets fremtid mer negativt enn positivt. Eller at han kanskje mener at staten burde få mindre makt over folks liv, at folk selv kunne styrt bedre mye av de skattepengene vi nå overlater til staten å styre, at staten har blitt for stor og for sløsende. Eller at han mener klimaproblemet ikke er reellt, kan virke litt sånn, noe jeg mener han tar helt feil om i så fall. Kunne i grunnen vært interessant å høre ham forklare sine meninger helt personlig og hvordan han vekter de ulike sakenes viktighet i valg av parti.

Han støtter Trump, som ønsker total kontroll over folks privatliv. Som vanlig er det ingen sammenheng mellom påstått standpunk og hva som skjer i praksis. Slik er det alltid med den ekstreme høyresiden.

• Liker 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (På 8.10.2025 den 1.52):

Forstår ikke helt hvorfor vedkommende tror jeg er for å dele Norge opp i flere små stater, jeg mener egentlig at vi ikke bør kødde for mye med verken landegrenser eller grunnlov.

Det er jo du som påstår udemokratisk med sentralisert styring. I følge din logikk burde altså Norge deles opp i mindre stater for å unngå sentraliseringen i Oslo.

Skrevet
Druid skrev (På 8.10.2025 den 1.39):

Så sentralstyring er dårlig, men så er det bra?

Skrevet (endret)

Ny episode ute nå med Wolfgang Wee og Asle Toje. Jeg har hørt fem minutter. Han går hardt ut med en gang og trekker frem ytringsfrihetsmannen Charlie Kirk og refser NRK og Fredrik Solvang - han sier, ingen gidder lenger å stille opp i debatt hos NRK.. ok.? Sist jeg sjekka så var det alltid folk som deltok hos Frederik.. Skal høre videre, MGP er de homofiles nasjonalmarkering, journalistene er på  venstresiden, de vil Israel skal boycottes. Asle Toje blir skikkelig gretten og griner ut at "det kommer til å løse gaza-problemet gutten min". Journalistene og NRK produsererer noe ingen ser på..bla bla bla. Han hakker på NRK like hardt som det er Hakk i plata hos han sjøl, og klager over snøen som falt i fjor, og transpersoner selvfølgelig - Kan ikke noen bare ta han med til Pattaya så han får slått seg løs - mannen går jo konstant rundt og tenker på transer 24/7. Og ingenting om USA? Veldig merkelig, før pratet han hele tida om USA, men etter Donald vant, har han visst ikke stort å si lenger ? Why? Kan det tenkes det er fordi hans kjære parti - Det Republikanske Partiet, som ligger hans kristenhjerte nær og som han identifiserer seg med - at det er slik at alt de gjør nå tiden bare er DRITT??  

Endret av Mindroot
  • Liker 1
Skrevet
Druid skrev (På 7.10.2025 den 14.57):

Han er statsviter: fokuset hans er rasjonalitet rundt geopolitiske valg.

Russlands invasjon på den måten den kom, er 100% irrasjonell : enhver som har bygd opp noen rasjonell forståelse av dette, har  en helt skrudd forestilling av hvordan verden fungerer. Det største spørsmålet som fortsatt er ubesvart i forhold til denne konflikten,  er hva som har vært tankegangen i forkant, og alle forklaringer som har vært foreslått så langt, baserer seg på at Putin er litt tilbakestående. 

Men alle forventet at Russland ville prøve å få kontroll over terretoriene han kriger på: de forventet bare at det ville skje på en måte som lignet overtagelsen av Krim.

Det stemmer at man har en tendens til å gi forskere og professorer en glorie, men fakta er at de kun forsvarer egne teorier:  Alle kan sette kritiske spørsmål : man må bare være forberedt på å få gode svar. Og da føler man seg fort dum istedet for opplyst.  

Invasjonen var irrasjonell for de som ikke skjønner noen ting av russiske regimet, og tolker hele verden utifra en såkalt "realistisk" teoretisk linse som er så langt unna virkelighetens verden som det går an å komme. 

• Nyttig 1
Skrevet
Mindroot skrev (På 19.10.2025 den 16.17):

Ny episode ute nå med Wolfgang Wee og Asle Toje. Jeg har hørt fem minutter. Han går hardt ut med en gang og trekker frem ytringsfrihetsmannen Charlie Kirk og refser NRK og Fredrik Solvang - han sier, ingen gidder lenger å stille opp i debatt hos NRK.. ok.? Sist jeg sjekka så var det alltid folk som deltok hos Frederik.. Skal høre videre, MGP er de homofiles nasjonalmarkering, journalistene er på  venstresiden, de vil Israel skal boycottes. Asle Toje blir skikkelig gretten og griner ut at "det kommer til å løse gaza-problemet gutten min". Journalistene og NRK produsererer noe ingen ser på..bla bla bla. Han hakker på NRK like hardt som det er Hakk i plata hos han sjøl, og klager over snøen som falt i fjor, og transpersoner selvfølgelig - Kan ikke noen bare ta han med til Pattaya så han får slått seg løs - mannen går jo konstant rundt og tenker på transer 24/7. Og ingenting om USA? Veldig merkelig, før pratet han hele tida om USA, men etter Donald vant, har han visst ikke stort å si lenger ? Why? Kan det tenkes det er fordi hans kjære parti - Det Republikanske Partiet, som ligger hans kristenhjerte nær og som han identifiserer seg med - at det er slik at alt de gjør nå tiden bare er DRITT??  

Jeg pleier å høre på episodene med Toje fordi jeg syns det er spennende temaer de tar opp, men jeg er enig i at han kom veldig dårlig ut av den siste episoden. 80 % nedrakking og negative karakteristikker rundt politiske motstandere, det er fullstendig uinteressant for min del iallfall. Så jeg står nok over neste gang.

• Liker 1
Skrevet
veslemms skrev (På 19.10.2025 den 23.32):

Invasjonen var irrasjonell for de som ikke skjønner noen ting av russiske regimet, og tolker hele verden utifra en såkalt "realistisk" teoretisk linse som er så langt unna virkelighetens verden som det går an å komme. 

Du kan si at invasjonen var "rasjonell" i den forstand at Russland faktisk trodde at en kjapp krig ville gjøre at Kyiv falt og ble underlagt Russland. For det var det som var det opprinnelige målet. Ren imperialisme. Alt annet var bare løgn og bortforklaringer. Og imperialisme kan være rasjonelt det, hvis man er stormannsgal og psykopat og ikke anerkjenner andre menneskers rettigheter.

Men ja, det stemmer jo at Russland lyver 100% av tiden og at retorikken og argumentasjonen deres alltid er helt frakoblet virkeligheten. Derfor fremstår de som fullstendig irrasjonelle når de lirer av seg de mest åpenbart idiotiske uttalelser. Men det er nok slik at de er rasjonelle nok på den måten jeg beskriver over.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Noen som har hørt siste episode med Asle Toje?

Er det bare meg eller kan det han sier kategoriseres som hatefull rasistisk retorikk?

Han snakker om at det vi trenger her i Norge er nasjonal samling tuftet på etnisk norsk homogenitet , og han har et stort savn etter den kristne enhetskulturen. Dvs fortida da det kun fantes en religion i Norge, den lutherske kristne troa. Samhold er visst i følge Asle Toje kun mulig så lenge det er snakk om et nasjonalt og  etnisk norsk samhold. Minoriteter står i veien for samholdet.

Innvandringen har ødelagt landet. Innvandrerne er både det ene og det andre, i følge Asle Toje.

Er det lov å si sånne ting? Er han snart i ferd med å gå så langt over streken at det han sier kan straffeforfølges?

Hør selv på Wolfgang Wee , sånn ca halvveis uti episoden

😏 Skikkelig rar type, ass

Endret av Mindroot
Skrevet (endret)

Har han ikke meldt fra om at Ukraina snart rakner i noen år nå?

Jeg synes han virker oppegående, er meget kunnskapsrik og har en del interessante synspunkt. Men som for en del som er så langt til høyre at de nærmer seg Norgesdemokratene så ender de opp med å bli "kontrære for å være kontrære". Jeg kan ikke fatte hva Putin har gjort for å fortjene all denne støtten eller nyttige idiotien.

Jeg er helt sikker på at hvis norsk presse av en eller annen grunn hadde vært pro-russisk så hadde han vært dypt sjokkert og forsvart Ukraina sin rett til forsvar bedre og mer entusiastisk enn noen annen. Og selvsagt skal vi sende våpen! Og helst folk!

Endret av Lurendreieren
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har hørt litt mer nå, og tror det er greit at han og Wolfgang jazzer i vei. Demokratiet må tåle uenighet, så jeg er for ytringsfrihet og syns det er viktig at ogsâ ytre høyre og deres stemmer kommer til. Men han balanserer litt på grensen til rasistisk hatefull retorikk, som kan være illegalt. Han kunne kanskje blitt dømt i retten. Hvis han går enda lenger.

FRA STRAFFELOVEN     

§ 185.Hatefulle ytringer

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a. hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b. religion eller livssyn,
c. seksuelle orientering,
d. kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk, eller
e. nedsatte funksjonsevne.
Endret av Mindroot
Skrevet
Mindroot skrev (1 time siden):

Noen som har hørt siste episode med Asle Toje?

Er det bare meg eller kan det han sier kategoriseres som hatefull rasistisk retorikk?

Han snakker om at det vi trenger her i Norge er nasjonal samling tuftet på etnisk norsk homogenitet , og han har et stort savn etter den kristne enhetskulturen. Dvs fortida da det kun fantes en religion i Norge, den lutherske kristne troa. Samhold er visst i følge Asle Toje kun mulig så lenge det er snakk om et nasjonalt og  etnisk norsk samhold. Minoriteter står i veien for samholdet.

Innvandringen har ødelagt landet. Innvandrerne er både det ene og det andre, i følge Asle Toje.

Er det lov å si sånne ting? Er han snart i ferd med å gå så langt over streken at det han sier kan straffeforfølges?

Hør selv på Wolfgang Wee , sånn ca halvveis uti episoden

😏 Skikkelig rar type, ass

Ja, det er lov å si sånne ting. 

For øvrig er det han sier helt korrekt. Økt etnisk mangfold gir redusert tillit. Dette er et velkjent fenomen. 

https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev-polisci-052918-020708

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9477.2007.00176.x

• Nyttig 3
Skrevet
thomH skrev (11 minutter siden):

Skikkelig rar type,

Nei ikke nødvendigvis, men samfunnet har blitt rart når man ikke tåler å høre en del sannheter.. 😜

Skrevet
FruLine skrev (På 31.7.2024 den 13.38):

Hvem bestemmer hva som er feil?

Verifiserbare og validerbare fakta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...