Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk operert ut galleblæra for over 4 uker siden og kjenner fortsatt på irritasjon/ømhet. Såret i navlen kjennes irritert ut når jeg har sittet en stund og jeg kan ikke bruke feks. jeans. Det kjennes også veldig ømt ut i området under navelen, spesielt om jeg bøyer overkroppen bakover. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne trene igjen nå, men kjenner som sagt på denne ømheten og lurer på om det er for tidlig eller om det faktisk vil hjelpe med litt trening. Jeg trener foreløpig kun rolig yoga, men da med en del bakoverbøy. De andre sårene kjennes ikke så irritert ut, men de sitter heller ikke i områder som blir bøyd. 

I tillegg fikk jeg cirka 10 dager etter operasjon noe som kjennes ut som hold på venstre side, foran på magen rett der hvor ribbena slutter og på samme punkt på baksiden/ryggen. Tenkte først at det hadde sammenheng med at jeg gikk veldig krokbøyd første uka, men det blir ikke bedre. 

Andre som har opplevd tilsvarende? Hører «alle» sier at de var helt fine etter et par uker om man ser bort i fra utfordringer med mat. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opererte også for fire uker siden og har ikke disse plagene. Kan såret være betent innvendig? 
jeg får smerter der hvor galleblæra var ved for store måltider eller for fet mat. 

• Liker 1
Skrevet

Det er noe sånt jeg har begynt å lure på, eventuelt om man kan bli litt stram pga lite bevegelse. Såret ser helt fint ut på utsiden og jeg har ikke hatt feber. 

Klinikken jeg ble operert på er stengt ut denne uka og fastlegen er selvfølgelig på ferie. Blir det ikke bedre over helgen skal jeg ringe og høre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke begynne å trene igjen før det var gått 6-8 uker, og unngikk tunge løft i 2-3 måneder. Følte smerter og ømhet i halvannen måned. 

Dette du har på venstre side har jeg ikke erfart. Får ikke smerter ved mat, men kan få litt "fettdiare" hvis jeg spiser fet mat. Likevel er å fjerne den noe av det beste jeg har gjort. 

Kanskje du må få en oppfølgingstime hos legen. Håper det ordner seg for deg! 

Anonymkode: b6d2f...e4c

• Liker 1
Skrevet

Takk! Ja mulig jeg bør ta en legetime, bare de er tilbake fra ferie igjen…

Ser det er mye forskjellig anbefaling fra forskjellige sykehus når det gjelde aktivitet, jeg fikk beskjed om å ikke løfte tungt eller trene på 4 uker. Jeg hadde kikhull helt uten komplikasjoner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kunne ikke begynne å trene igjen før det var gått 6-8 uker, og unngikk tunge løft i 2-3 måneder. Følte smerter og ømhet i halvannen måned. 

Anonymkode: b6d2f...e4c

Foresten, var det noen spesiell grunn til at du måtte vente så lenge? Sjekket du opp smertene/ømheten?

Skrevet

Du risikerer å få brokk dersom du anstrenger deg for mye for fort. 

Skrevet
C-girl skrev (1 minutt siden):

Du risikerer å få brokk dersom du anstrenger deg for mye for fort. 

Klar over det, derfor jeg har ventet de 4 ukene jeg fikk beskjed om og starter veldig rolig. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg operert ut galleblæren, men jeg har hatt laparoskopisk kirurgi i forhold til endometriose.

Såret i navlen, etter første operasjon var det ikke så fælt, etter andre. Selv nå 1,5 år etter er det noe sårt. Ser ut som om jeg har fått slike keloid arr. Skikkelig tykke arr, som enda svir noe og er ubehagelige å prøve å trykke på.

Og jeg har «hold i sia» enda. Mest sannsynlig for min del i det minste så er det sammenvoksninger. Det er ekstremt vanlig å få etter operasjon, litt for vanlig til at det ikke ble presisert nok spør du meg. Jeg har konstante smerter på den ene sida, tarmene virker å være involvert og henger nok fast de også.

Sier ikke at det du opplever som «hold i sia» er sammenvoksninger og vil fortsette å være der til evig tid, men tenkte jeg kunne nevne min erfaring med lignende operasjon.

Det er kanskje verdt å spørre en lege 😅

Anonymkode: 4fb91...469

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå har ikke jeg operert ut galleblæren, men jeg har hatt laparoskopisk kirurgi i forhold til endometriose.

Såret i navlen, etter første operasjon var det ikke så fælt, etter andre. Selv nå 1,5 år etter er det noe sårt. Ser ut som om jeg har fått slike keloid arr. Skikkelig tykke arr, som enda svir noe og er ubehagelige å prøve å trykke på.

Og jeg har «hold i sia» enda. Mest sannsynlig for min del i det minste så er det sammenvoksninger. Det er ekstremt vanlig å få etter operasjon, litt for vanlig til at det ikke ble presisert nok spør du meg. Jeg har konstante smerter på den ene sida, tarmene virker å være involvert og henger nok fast de også.

Sier ikke at det du opplever som «hold i sia» er sammenvoksninger og vil fortsette å være der til evig tid, men tenkte jeg kunne nevne min erfaring med lignende operasjon.

Det er kanskje verdt å spørre en lege 😅

Så leit å høre at du fortsatt sliter så mye og takk for at du deler 😊

Mine arr ser veldig pene ut så jeg har håp om at det går over 🤞

Jeg har vært inne på tanken om sammenvoksing, men synes det er rart om det skulle oppstå på motsatt side. Mulig det er vanlig også. Hvordan påvises det, kan man se det på ultralyd? Hvordan forholder du deg til det? Om du trener, tar du i som normalt?

AnonymBruker
Skrevet
Cathy76 skrev (44 minutter siden):

Så leit å høre at du fortsatt sliter så mye og takk for at du deler 😊

Mine arr ser veldig pene ut så jeg har håp om at det går over 🤞

Jeg har vært inne på tanken om sammenvoksing, men synes det er rart om det skulle oppstå på motsatt side. Mulig det er vanlig også. Hvordan påvises det, kan man se det på ultralyd? Hvordan forholder du deg til det? Om du trener, tar du i som normalt?

Tror det eneste som kan virkelig avdekke sammenvoksninger er ny operasjon. Og ny operasjon gir igjen sjanser for at enda flere oppstår.

Jeg må bare leve med det, har ikke akkurat noe valg.

Trening må jeg være litt varsom med. Men det har med endometriose som jeg har å gjøre mer enn sammenvoksningene. Men kjenner om jeg strekker meg at det river.

Går til fysioterapi for å hjelpe til med smerter, men om det helt fungerer 😅 det vet jeg ikke helt 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tror det eneste som kan virkelig avdekke sammenvoksninger er ny operasjon. Og ny operasjon gir igjen sjanser for at enda flere oppstår.

Jeg må bare leve med det, har ikke akkurat noe valg.

Trening må jeg være litt varsom med. Men det har med endometriose som jeg har å gjøre mer enn sammenvoksningene. Men kjenner om jeg strekker meg at det river.

Går til fysioterapi for å hjelpe til med smerter, men om det helt fungerer 😅 det vet jeg ikke helt 😅

Var det jeg var redd for, ny operasjon er ikke aktuelt 😅

Jeg har også endometriose, ikke hatt sånne plager ifm det før, men kan jo ha oppstått noe nå. Mulig sjekke ut det også. 

• Hjerte 1
Skrevet

Flere med erfaringer? Gjerne fra andre tilsvarende typer kikhullsoperasjon også, som feks. Endometriose. 

AnonymBruker
Skrevet
Cathy76 skrev (23 timer siden):

Hei!

Jeg fikk operert ut galleblæra for over 4 uker siden og kjenner fortsatt på irritasjon/ømhet. Såret i navlen kjennes irritert ut når jeg har sittet en stund og jeg kan ikke bruke feks. jeans. Det kjennes også veldig ømt ut i området under navelen, spesielt om jeg bøyer overkroppen bakover. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne trene igjen nå, men kjenner som sagt på denne ømheten og lurer på om det er for tidlig eller om det faktisk vil hjelpe med litt trening. Jeg trener foreløpig kun rolig yoga, men da med en del bakoverbøy. De andre sårene kjennes ikke så irritert ut, men de sitter heller ikke i områder som blir bøyd. 

I tillegg fikk jeg cirka 10 dager etter operasjon noe som kjennes ut som hold på venstre side, foran på magen rett der hvor ribbena slutter og på samme punkt på baksiden/ryggen. Tenkte først at det hadde sammenheng med at jeg gikk veldig krokbøyd første uka, men det blir ikke bedre. 

Andre som har opplevd tilsvarende? Hører «alle» sier at de var helt fine etter et par uker om man ser bort i fra utfordringer med mat. 

Få deg en hastetime hos fastlegen. 
Men å gå med trange/ettersittende bukser igjen, er ikke sikkert du klarer.

Anonymkode: f7d9d...486

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Få deg en hastetime hos fastlegen. 
Men å gå med trange/ettersittende bukser igjen, er ikke sikkert du klarer.

På hvilket grunnlag? Fastlegen er uansett på ferie. 

AnonymBruker
Skrevet
Cathy76 skrev (12 minutter siden):

På hvilket grunnlag? Fastlegen er uansett på ferie. 

Fordi du sier at du har vondt! Og fordi du lager en tråd der du klager over problemer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi du sier at du har vondt! Og fordi du lager en tråd der du klager over problemer. 

Jeg har aldri sagt at jeg har vondt. Jeg ønsker kun å høre om andre har tilsvarende erfaringer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...