Gå til innhold

Undervektig - gå opp 5 kg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært undervektig i flere år, av diverse årsaker.

Har forsøkt å akseptere det etter råd fra legen og også fra annen behandler, men kjenner at jeg har lyst til å gå opp de 5 kg som ville fått meg opp på normalvekt. Når man blir eldre så er det ikke pent (og sikkert ikke så sunt heller) med undervekt.

Jeg spiser sunt, men sikkert ikke nok. Sliter dessverre med mageproblemer og har lurt på om kroppen faktisk ikke tar opp nok næring.

Uansett! Har noen bra råd til hvordan jeg skal gå opp 5 kg? Har noen selv «tatt tak» ved undervekt?

K39

Anonymkode: 4e19f...229

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter opp!

Skrevet

Du har noen alternativer:

1. Bli friluftsmenneske. Dra på gåturer på over 15 km og ta med masse mat og snacks. Jeg spiser alltid mer på tur, spesielt når bål er involvert.

Man blir mer sulten når man er aktiv. 

2. Begynn å trene på studio og før matdagbok for å være sikker at du får i deg nok. 

3. Drikk måltidserstattere i tillegg til vanlige måltider.

4. Utred om du har noen intoleranser som gjør at du ut tar opp næring. 

5. Se på tråder hva andre folk spiser daglig. Kanskje det du spiser ikke er normalt? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Goldenretriever
Skrevet

Det er nok først og fremst lege/ernæringsrådgiver som kan hjelpe deg, men kan dele det jeg har tydd til når vekten har vært for lav (grunnet stress og manglende matlyst, ikke fysisk sykdom i hovedsak):

- hadde alltid sjokomelk i hus og drakk av

- på det verste ernæringsdrikke fra apotek (husker ikke type)

- valgte fet fisk over mager

- ekte smør på skiven, eller avokado

- ekstra pålegg, kunne spise bare ost og skinke rullet sammen 

- brukte fløte i supper, sauser. Ekstra ost der det passet

- smoothies med gresk yoghurt, havregryn og banan 

- la til nøtter i wok, salater, som snacks

Ikke sikkert at noe av dette var løsningen, men det hjalp meg holde kalorioverskudd gjennom dagen uten å ty til smågodt og iskrem hver dag 😅

AnonymBruker
Skrevet

TREN STYRKE! Tung styrke!

Da blir du skikkelig sulten også, og spiser mer. Muskler veier mer enn fett.

Få i deg skikkelig næring av mat, ikke sukkerholdig juice og sjokomelk osv. Det er bare usunt. Tenk rene råvarer, egg, avokado, kjøtt, fisk, fugl, skappdyr. Bruk creme Fraiche og fløte, spis mat med hold i, ikke sånn tullegreier som müsli og yoghurt og barer osv.

Anonymkode: 5ee81...73b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Først bør du sjekke de mageproblemene dine, for å utelukke at det ikke ligger noe der. 

Jeg har slitt med undervekt stort sett hele livet, er i midten av 30-årene. Nå siste året har jeg endelig blitt normalvektig. Jeg ser bedre ut en på lenge, og føler meg bra og sunn. 

Jeg har startet med tung styrketrening 3 ganger i uken, kjører et fullkroppsprogram. Løfter så tungt jeg greier med få repetisjoner. Har fokus på å få i meg en del proteiner til alle måltider og slurper i meg slik proteinmelk. Matlysten har økt etter jeg starter med styrke. 

Anonymkode: f468d...105

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg heller var undervektig enn overvektig. Går ikke ned.

Anonymkode: 045b2...b22

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner det! Medfølelse, det er vanskelig når man ikke føler seg vel.

Jeg så på bilder av meg selv nylig og det er ikke sunt eller pent med undervekt heller, hvis det er en (liten) trøst! Jeg ser eldre ut og mer sliten/dratt enn jeg liker.

Som sagt, jeg har vanskelig for å gå opp, men tusen takk for tips og råd her! Jeg skal starte med å få orden på magen (holder på, men det tar tid), og så skal jeg se hvilke av de andre rådene her som jeg kan få til å ta inn i livet mitt☺️

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Først bør du sjekke de mageproblemene dine, for å utelukke at det ikke ligger noe der. 

Jeg har slitt med undervekt stort sett hele livet, er i midten av 30-årene. Nå siste året har jeg endelig blitt normalvektig. Jeg ser bedre ut en på lenge, og føler meg bra og sunn. 

Jeg har startet med tung styrketrening 3 ganger i uken, kjører et fullkroppsprogram. Løfter så tungt jeg greier med få repetisjoner. Har fokus på å få i meg en del proteiner til alle måltider og slurper i meg slik proteinmelk. Matlysten har økt etter jeg starter med styrke. 

Anonymkode: f468d...105

Det du sier om å føle seg og se bedre ut enn på lenge høres så herlig ut!!!

Skrevet

Jeg var 10 kg undervektig i mange, mange år. Hele mitt voksne liv faktisk, helt til jeg rundet 40 og begynte å få "alderstillegg".

Jeg var på utallige "fetekurer" i min tid i et forsøk på å legge på meg noe. Bedriftshelsetjenesten halte meg inn til undersøkelser i ny og ne, fordi de ikke kunne tro at noen var så tynn helt naturlig. Men samtidig, nevnte sykepleieren, så kunne hun jo se i kantina at jeg lesset mat på brettet mitt og spiste gode porsjoner. Men vi inngikk en avtale; hver dag skulle jeg spise LITT til når jeg egentlig følte meg forsynt. Istedenfor ett glass helmelk til lunsj som vanlig, drikk to! Istedenfor å kjøpe en halv vaffel, kjøp en hel og spis den osv osv. Finn fete varianter av alt og aldri lettvarianter, sa hun, men det gjorde jeg jo allerede.

Etter en måned på sykepleierens fetekur, ble jeg kontrollveid på bedriftslegens kontor (de holdt til i samme bygg som oss). Hm.... jeg hadde økt 800 gram i vekt. Stusselige greier. Og jeg drømte om mat, og var mett når jeg våknet, for jeg synes jeg hadde spist og stappet innpå i alle døgnets våkne timer i en hel måned! Jeg sa at jeg orket ikke et sånt spiseregime, det ble bare mas og stress og tok fra meg matlyst og matglede å tvinge i meg så mye. Det var det, sykepleieren og legen var enige i det.

Senere så satte jeg i gang med min egen fetekur. Det var iskrem. Jeg spiste iskrem hver eneste dag for å få i meg en stor mengde kalorier ganske raskt i en smekk, uten å gå og spise vanlig mat HELE DAGEN. Og is er jo godt! Så jeg spiste og jeg spiste, tusenvis av ekstra kalorier hver uke.... gikk på vekta etter en måned og hadde gått opp skarve 1 kilo!? Argh...

Jeg ga opp.

Men etter hvert som jeg ble eldre (etter 40) så kom altså kiloene smygende likevel, og jeg er normalvektig på 55 kg i dag (er i femtiårene nå).

Du kan jo prøve iskrem-kuren selv og se om de ekstra kaloriene gjør underverker for deg? Men jeg tror kanskje du bare vil gå ned igjen i vekt når du slutter og kuren er over... sånn er det dessverre hvis forbrenningen er høy og man fra naturens side ikke har særlig anlegg for å legge på seg.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt samme problem som deg. Ble bedre i magen av glutenfritt og melkefritt kosthold. Tarmene begynte å ta opp vitaminer og mineraler igjen. Viser fine nivåer av alt på blodprøver. Før jeg sluttet med gluten og melk, så hadde jeg alltid mangel på b12, Dvitamin og jern.

Jeg prøver også å spise antiinflammatorisk kost. Spiser mye avokado, olivenolje og nøtter, fet fisk, kylling, quinoa, mørk sjokolade, søtpotet, brokkoli, gulrøtter, blomkål, bær, bananer, sesamfrø, Oatly havregurt.

Trener pilates.

Har bmi på 19 nå, som er innafor normalen. Ser ikke sykelig ut lenger. Mye bedre i magen. 

Anonymkode: e9611...155

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 13.54):

Har forsøkt å akseptere det etter råd fra legen og også fra annen behandler, men kjenner at jeg har lyst til å gå opp de 5 kg som ville fått meg opp på normalvekt. Når man blir eldre så er det ikke pent (og sikkert ikke så sunt heller) med undervekt.

Jeg spiser sunt, men sikkert ikke nok. Sliter dessverre med mageproblemer og har lurt på om kroppen faktisk ikke tar opp nok næring.

Uansett! Har noen bra råd til hvordan jeg skal gå opp 5 kg? Har noen selv «tatt tak» ved undervekt?

K39

Om du mistenker at kroppen ikke tar opp all næringen ville jeg pratet med legen om noe som heter creon. Det virker ikke på alle og det er jo heller ikke sikkert at problemet er at kroppen din ikke tar opp optimal næring, men det skader ikke å gi deg et forsøk.

Anonymkode: 2dafd...8c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om du tror det er enkelt og problemfritt å være undervektig så må du tro om igjen. Jeg er i kategorien undervekt grad tre som betyr sykelig undervektig og det har ført og fører fortsatt til mange store helseproblemer. Og man trenger heller ikke å være så undervektig for å få problemer med helsen som følge av undervekten.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk ren fløte i kaffen/melken og litt ekstra ekte meierismør under matlaging, samt tilsatt nøtter i frokostblandingen eller nøttesmør på brødskiva. En skje kokosolje i smoothien.

Anonymkode: 0e988...3d1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
makteslosmakt skrev (23 timer siden):

Du har noen alternativer:

1. Bli friluftsmenneske. Dra på gåturer på over 15 km og ta med masse mat og snacks. Jeg spiser alltid mer på tur, spesielt når bål er involvert.

Man blir mer sulten når man er aktiv. 

2. Begynn å trene på studio og før matdagbok for å være sikker at du får i deg nok. 

3. Drikk måltidserstattere i tillegg til vanlige måltider.

4. Utred om du har noen intoleranser som gjør at du ut tar opp næring. 

5. Se på tråder hva andre folk spiser daglig. Kanskje det du spiser ikke er normalt? 

Når man er undervektig og har problemer med å gå opp i vekt så er ikke en 15  kilometerstur der man starter.

• Liker 1
Skrevet

De fleste har godt av å spasere 15 km i blant. 

AnonymBruker
Skrevet
makteslosmakt skrev (3 timer siden):

De fleste har godt av å spasere 15 km i blant. 

Det er tydelig at du ikke klarer å forstå så jeg lar det bare ligge her jeg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 13.54):

K39

For å gå opp i vekt må du innta flere kalorier enn du forbrenner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått opp omtrent tilsvarende, og fra undervekt til normalvekt, etter at jeg begynte å jogge. Hovedårsaken til at jeg har hatt utfordringer med lav vekt, har vært matlysten. 

Egentlig lot jeg være å jogge og tenkt at det ikke var noe lurt, fordi utholdenhetstrening ville føre til flere forbrente kalorier, og dermed vektnedgang. Men det har helt tydelig økt matlysten min. Jeg spiser større porsjoner, og middag frister i mye større grad enn før. 

Ellers syns jeg nøtter og peanøttsmør er fint for å holde vekten. Jeg har lett for å spise for lite når jeg er veldig stresset eller småsyk over tid, og da har jeg spist en del av det for å unngå vektnedgang. Men det er først og fremst fordi det er en type næringstett mat jeg personlig syns er skikkelig godt, og dermed lett å spise. Nøtter er også lett å ha med i veska. 

Anonymkode: 2be3a...9df

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å sjekke om du har noen problemer med fordøyelsen, for eksempel cøliaki kan føre til mageproblemer og vekttap. Lurt å undersøke alt sånt.

Også lurt å fokusere på sunne matvarer med mye kalorier, som blir nevnt over her. Nøtter, avokado, bruk olivenolje, rødt kjøtt.

Anonymkode: 3876d...402

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...