AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #1 Skrevet 23. juli 2024 Hei, har alltid vært leietaker, snart ferdig med studier. Spart opp endel egenkapital og vurderer om jeg skal kjøpe. Har sålangt i livet forholdt meg til maks 7000kr i totale boutgifter. 7000kr i leie med alt inkludert, så egen erfaring på dette punktet er minimalt. Lurer på hvor mye en må belage seg på og betale utover "lånet" på et hus. Anonymkode: 92f1f...fd4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #2 Skrevet 23. juli 2024 Kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring på hus og selvfølgelig innbo, vedlikehold. Kjøper du i borettslag er mye av dette inkludert i husleie/fellesutgifter. Anonymkode: 74972...ad3 2
Million Skrevet 23. juli 2024 #3 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring på hus og selvfølgelig innbo, vedlikehold. Kjøper du i borettslag er mye av dette inkludert i husleie/fellesutgifter. Anonymkode: 74972...ad3 Bare en liten notis til det punktet på utgiftslisten over kostnadene ved å eie hus. I Norge har ca tre fjerdedeler av kommunene eiendomsskatt. Men det er fremdeles ca 100 norske kommuner som IKKE har eiendomsskatt. Ta for eksempel Nordre Follo, der Ski ligger, 11-12 minutter med hurtigtoget utenfor Oslo. De har ikke eiendomsskatt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #4 Skrevet 23. juli 2024 Kostnadene ved å eie et hus er: -låneutgifter -utgifter til eiendomsskatt, kommunale avgifter, strøm, forsikring, (eventuelt kostnaden av å drifte og vedlikeholde privat vann og avløp) -løpende utgifter til årlig vedlikehold (typisk skifte av diverse viftefilter, pakninger, renhold av vifter og kanaler etc, listverk, maling, en og annen fjøl eller enkelt vindu som må byttes, vask, puss og rens av husets deler etc) Du kan (og mange gjør dette) fuske med årlig eller månedlig vedlikehold. Det koster deg dyrt på sikt, det er billig der og da. -utgifter til å erstatte husets bestanddeler ved enden av dets levetid, fordelt på levetiden. Alt i et hus - fra det elektriske til vinduer, tak, kledning, rør, baderom, tak etc har en levetid. Du finner den lett tilgjengelig på nett. La oss ta eksempelet «vinduer». Et helt standard vindu kan regnes med fungere fremragende til sitt formål i 30 år. La oss så si et vindu (og huset ditt har mange) koster 3000 (bare vinduet, skal du ha en snekker til å gjøre jobben er prisen noe helt annet). Du må altså ha råd til 100 kr/vindu per år. Og x kroner per år for tak. Og y kroner per år for drenering. Og så videre. Har du ikke råd til samtlige punkter over? Da bor du over evne. Og det, ts, det gjør store deler av befolkningen. Selv om regnestykket «hva koster en bolig» er lett tilgjengelig for alle og enhver. Ting som «kommunale avgifter» og «eiendomsskatt» uroer mange. Ting som «takets levetid» bør oppta dem enda mer. Anonymkode: d32f7...113 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #5 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, har alltid vært leietaker, snart ferdig med studier. Spart opp endel egenkapital og vurderer om jeg skal kjøpe. Har sålangt i livet forholdt meg til maks 7000kr i totale boutgifter. 7000kr i leie med alt inkludert, så egen erfaring på dette punktet er minimalt. Lurer på hvor mye en må belage seg på og betale utover "lånet" på et hus. Anonymkode: 92f1f...fd4 Hus til 1.3mill, 9500 i mnd. Anonymkode: 7fe85...6c9
Vestlig Skrevet 23. juli 2024 #6 Skrevet 23. juli 2024 Vi kjøpte enebolig i 2019, til like over 5 mill. Hadde ikke enormt mye egenkapital, så ganske gøy lånegrad (ca 4,3 mill i lån nå). 220kvm i Trondheim. Vi betaler 29000,- i mnd i huslån. Eiendomsskatt/renovasjon/vann og avløp er på 2700,-/mnd. Villaforsikring ca 1000,-/mnd Vedlileholdskostnader er vanskelig å tallfeste (det går i rykk og napp), men si 50000,-/år eller 4000,-/mnd, så har du litt å gå på. Huset vårt er 35 år, kjøper du nytt hus vil kostnaden være lavere (du slipper å ta høyde for at du kanskje må bruke noen hundre tusen på tak eller drenering i løpet av de neste årene. Strøm: i snitt 2000/mnd inkl nettleie. Så vi nærmer oss 40000,-/mnd for et ganske nøkternt Block Watne-hus fra slutten av 80-tallet. Har da ikke tatt høyde for 22% rentefradrag. 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #7 Skrevet 23. juli 2024 Her er bare husleien på over 7000 kroner,så kommer lån,strøm,internett,forsikring osv. Anonymkode: d930d...770
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #8 Skrevet 23. juli 2024 Lånet mitt er på 15000,- i mnd. (har igjen 2,9 mill på lånet). Kommunale avgifter + eiendomsskatt er på ca.1500,- i mnd. Strømmen ligger på mellom 500,- og 1400,- i mnd. Full husforsikring betaler jeg 489,- i mnd. Internett : 619,- Og så setter jeg av 5000,- i mnd. på en sparekonto til vedlikehold. Har helt nybygd hus (kjøpte nytt i fjor), men det er alltid noe som likevel må gjøres Anonymkode: 15500...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #9 Skrevet 23. juli 2024 Jeg synes det er ganske umulig å regne ut nøyaktige bokostnader når man eier. Det er jo veldig forskjellig fra hvor man bor, hvor stort lån man har, hvor gammel boligen er osv. Akkurat hva boligen har kostet x antall år får man jo ikke vite før man har solgt den. Er man heldig og treffer markedet med tanke på salg og kjøp, så blir jo kostnaden mindre. Vi har lån, strøm, kommunale avgifter osv som er lett å summere sammen, men vedlikeholdsutgifter føler vi stort sett er et stort sluk, da vi ikke aner hva vi får igjen for det. Vi synes ikke huset passer helt for oss, så vi tenker å selge når vi får litt bedre økonomi, samt at vi klarer å finne noe bedre innenfor det vi har råd til. Dette kan i grunn ta flere år, så vi kan f.eks. i mellomtiden få pålegg om å skifte vannrør da det er gammelt, eller at verdien på huset synker pga utbygging på grensende tomter. Anonymkode: 39b91...e8f
newman01 Skrevet 23. juli 2024 #10 Skrevet 23. juli 2024 Forsikring og innbo 10k pr år Kommunale avgifter 20k pr år intetnett og tv 12k pr år Strøm 22k ifjor, pluss 10k i nettleie. Sluttsummen vanskelig å anslå ned strømstøtte, men tror det var rundt 6500. Vedlikehold er vanskelig å anslå, men har sikkert brukt 30k på terrassebord siste årene. Som nevnt tidligere må vinduer, tak, drenering, ytterdører, kledning osv byttes med jevne mellomrom, så om man setter av en 20k i året til bad, kjøkken, tak, kledning, drenering, vinduer, terrassebord og innendørsmaling er du ihvertfall halvveis med kostnaden 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #11 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, har alltid vært leietaker, snart ferdig med studier. Spart opp endel egenkapital og vurderer om jeg skal kjøpe. Har sålangt i livet forholdt meg til maks 7000kr i totale boutgifter. 7000kr i leie med alt inkludert, så egen erfaring på dette punktet er minimalt. Lurer på hvor mye en må belage seg på og betale utover "lånet" på et hus. Anonymkode: 92f1f...fd4 Det spørs hvor du kjøper i landet mtp kommunale avgifter,hus pris osv Renten er dessverre skyhøy😟 Allikevel glad jeg eier. Anonymkode: c6042...3a2
mommyaka Skrevet 23. juli 2024 #12 Skrevet 23. juli 2024 Vi bor i borettslag...og betaler 15000 i mnd..da er det lån på huset og resten som kommunal avgifter etc.. Så kommer forsikring etc
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #13 Skrevet 23. juli 2024 newman01 skrev (3 minutter siden): Forsikring og innbo 10k pr år Kommunale avgifter 20k pr år intetnett og tv 12k pr år Strøm 22k ifjor, pluss 10k i nettleie. Sluttsummen vanskelig å anslå ned strømstøtte, men tror det var rundt 6500. Vedlikehold er vanskelig å anslå, men har sikkert brukt 30k på terrassebord siste årene. Som nevnt tidligere må vinduer, tak, drenering, ytterdører, kledning osv byttes med jevne mellomrom, så om man setter av en 20k i året til bad, kjøkken, tak, kledning, drenering, vinduer, terrassebord og innendørsmaling er du ihvertfall halvveis med kostnaden Du mener det koster så lite som 40k i året for vedlikehold av alle typer hus? Kanskje en leilighet ja, men enebolig av ikke en veldig stor størrelse en gang er nok fort opp i 100k nå. Prisveksten har vært enorm på dette feltet. Mye man ikke kan gjøre selv lenger. Anonymkode: 39b91...e8f 1 1
newman01 Skrevet 23. juli 2024 #14 Skrevet 23. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du mener det koster så lite som 40k i året for vedlikehold av alle typer hus? Kanskje en leilighet ja, men enebolig av ikke en veldig stor størrelse en gang er nok fort opp i 100k nå. Prisveksten har vært enorm på dette feltet. Mye man ikke kan gjøre selv lenger. Anonymkode: 39b91...e8f 2,4 mill hvert 20. år høres i overkant ut. Men du er nok nærmere enn mitt kostnadsforslag ja. Med mindre man tøyer levetiden. Det er jo fortsatt folk som bor i hus uten varmekabler, har silkeledninger og skrusikringer i skapet
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #15 Skrevet 23. juli 2024 Jeg tror det er mange som ikke vet hvor mye det koster med drenering, nytt tak, kledning, vinduer, terrassebord osv. Bare å bytte taket blir fort en halv million (vedlikehold taket folkens!), drenering er 250 tusen og oppover. Kledning er et kapittel for seg selv med isolasjon, arbeidskraft og materialer. Vinduer til 3000 - da er det ikke tatt høyde for store vinduer eller 3-lags vinduer. Det koster mye å sette det inn om du ikke kan gjøre det selv med hjelp. Arbeidskraft er svindyrt med fagfolk. Anonymkode: f15d6...92c 4
mommyaka Skrevet 23. juli 2024 #16 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror det er mange som ikke vet hvor mye det koster med drenering, nytt tak, kledning, vinduer, terrassebord osv. Bare å bytte taket blir fort en halv million (vedlikehold taket folkens!), drenering er 250 tusen og oppover. Kledning er et kapittel for seg selv med isolasjon, arbeidskraft og materialer. Vinduer til 3000 - da er det ikke tatt høyde for store vinduer eller 3-lags vinduer. Det koster mye å sette det inn om du ikke kan gjøre det selv med hjelp. Arbeidskraft er svindyrt med fagfolk. Anonymkode: f15d6...92c Her er jeg så glad vi bor i borettslag...ja husleie går opp en del..men siste årene har vi alle fått nye store vinduer...i år har alle huset blitt vasket og malet. Vi har fått nye bod dører og dører og snekker som har byttet ut alt som har vært råte på etc Alt utenfor er borettslagets som fikser. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #17 Skrevet 23. juli 2024 mommyaka skrev (1 time siden): Her er jeg så glad vi bor i borettslag...ja husleie går opp en del..men siste årene har vi alle fått nye store vinduer...i år har alle huset blitt vasket og malet. Vi har fått nye bod dører og dører og snekker som har byttet ut alt som har vært råte på etc Alt utenfor er borettslagets som fikser. Jeg har bodd i flere hus og leiligheter. Borettslag og sameier er ikke bare bare… Uansett så må ting vedlikeholdes. Jeg her reist mye rundt om kring i Norge og det er et enormt vedlikeholdsbehov rundt om kring. Med de nye direktivene som kommer om ikke så altfor lenge burde man virkelig sette i gang med sparingen. Hus har som regel mer plass enn leiligheter så skjønner jo ønsket om ekstra plass. Dyrt blir det uansett. Anonymkode: f15d6...92c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #18 Skrevet 24. juli 2024 Så må man også sette av til å renovere kjøkken og bad. To bad til 400000 per stk med 25 års mellomrom = 32000 per år og kjøkken 300000 per 20 år = 15000 per år. Bytter man sjeldnere blir det mindre. Så er det maling (går fort noen tusen hver gang man skal gjøre noe), gulv (det er dyrt!), ting som må fikses på av rør/vann, ventilasjon og elektrisk underveis… Får du fuktskader eller skadedyr renner pengene også. Og som nevnt over her: tak, kledning, isolasjon, drenering, dører og vinduer. Det er svindyrt! Nåja, og så er det uteområdene. Platting, robotklipper, planter, bed, gjøre noe med innkjørselen, nytt gjerde - det er mye løpende utgifter her også. Lån og renter er mye, hos oss er rentene alene 30000 i mnd nå, pg lånet vårt er bare 1/3 av husets verdi. Vi har leieboere da, så det hjelper litt, men er fortsatt ikke i nærheten av å betale dette. Legg på kommunale avgifter, forsikring osv, så koster det en god del altsp! newman01 skrev (8 timer siden): 2,4 mill hvert 20. år høres i overkant ut. Men du er nok nærmere enn mitt kostnadsforslag ja. Med mindre man tøyer levetiden. Det er jo fortsatt folk som bor i hus uten varmekabler, har silkeledninger og skrusikringer i skapet Jeg tror dette estimat er ganske realistisk for å være ærlig. Om bad og kjøkken alene utgjør opp mot halvparten over tid. Man bør ha ca 10000 i mnd til vedlikehold mener jeg, men nå bor vi i ganske stort hus. Har man rekkehus på 100 kvm og en bitteliten hageflekk er det selvfølgelig ikke det samme. Anonymkode: 1c01c...805 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #19 Skrevet 24. juli 2024 Det faste er en del. Eiendomsskatt (20 000 tror jeg), forsikring (16 000), renovasjon (husker ikke). Strøm er jo en del mer enn en leilighet. Det som overrasket mest var volumet på uforutsette ting. Vi visste vi måtte bytte tak (600 000), men så ble det oppdaget vannskader, 400 000 til. Låsen kiler seg en fredags kveld, 7 000. Waier i garasjeporten ryker, 14 000. Og min favoritt; rørfornying, pålagt av kommunen. 150 000, og du står kun igjen med en oppgravd hage. Anonymkode: fb422...dcd 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2024 #20 Skrevet 24. juli 2024 Med enebolig så kommer det mye vedlikeholdsutgifter over tid. Men det kommer helt an på hva tidligere eiere har gjort, når det er gjort, og hvor godt det er gjort. Så kommer det an på boligens alder etc. Det er lurt å lese takstrapporten nøye. Er det kjeller så må du være obs på drenering. Hvor gammelt er badet, hvilken tilstandsgrad. Det kan være fristende å tenke "kan ta det om 10 år". Men hvis det bærer preg av å være utett, så kan det være lekkasjer som vandrer til tilstøtende rom, og det er skjult muggsopp. Da må det fikses umiddelbart, og da er det fort noen hundretusen bare her. Men er det et bad som virker tett hvor det kanskje alltid har vært brukt dusjkabinett, og det er god mekanisk ventilasjon, så blir det noe annet. Rør, elektrisitet, taktekking, vinduer, kledning. Å eie hus krever en god buffer, og evne til å legge til side penger. Jeg vil ikke kjøpe enebolig før jeg har minst 500 000 som buffer Anonymkode: 30714...5f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå