Gå til innhold

Mykje klevask

Gjest Frustrert frue i kveld

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er tidvis to voksne og 4 tenåringer i husstanden.

Av tøy så byttes truser og sokker hver dag. Alt annet kan godt brukes lenger.

Håndklær byttes heller ikke etter en gangs bruk.

Jeg bruker mitt treningstøy to mer enn en gang. Når det ikke lukter og jeg ikke har skifte så blir det slik.

Jeg synes jeg tidvis vasker meg i hjel, men skal jeg følge standarden til noen her så bør jeg bare flytte inn i vaskerommet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, så mye klær dere vasker! Tenker dere ikke på miljøet i hele tatt? Bodde noen år i et land hvor vann er en knappere ressurs enn i Norge og ble mye mer bevisst på vannforbruk og miljøskadene av vaskemiddelutslipp.

Selvfølgelig skal man vaske klær som er skitne, men buksene mine er ikke skitne etter en dag! Kanskje annerledes for dem som jobber i barnehage og leker ute med barn e.l, men de fleste av oss trenger ikke å vaske alt etter en gang.

Håndklær blir da ikke skitne etter en dusj, så lenge man ikke slenger dem på gulvet og bruker dem til å tørke opp med. Det har man vaskefiller til.

Oppfordrer dere til å tenke dere litt mer om før dere starter vaskemaskinen; det sparer miljøet, tid og penger.

Skrevet (endret)

Jeg vasker som de fleste her, undertøy byttes hver dag og bukser, gensere og håndklær brukes flere ganger. Klesvask er yndlingshusarbeidet mitt så det er ikke pga arbeidet at jeg ikke bytter ovennevte hver dag, men det er samvittigheten som stopper meg. Jeg tenker en del over resurssbruken og får dårlig samvittighet hver gang jeg vasker halvfull maskin eller kjøper unødvendig tøy, jeg tenker da spesielt på bomull i form av håndklær og sengetøy.

Jeg syns også det er betenkelig at så mange forbruker så utrolig mye unødvendig i form av billige klær som nesten ikke brukes, billig sengetøy og håndklær.

Endret av hilli
Skrevet

toåringen min skifter gjerne flere ganger i løpet av dagen :ler:

uansett synes jeg ikke det er nødvendig å vaske klærne hennes eller babyens før de har fått synlige flekker, det får de fort nok likevel :ler:

Skrevet

Jeg er også sjokkert over hvor mye folk her vasker! Selv bruker jeg håndklær flere ganger. Og bukser og gensere brukes da mange dager i strekk. Ikke alltid så mange dager på rad, men legger de midlertidig i skapet/stolen etter kun en dags vask. Jeg bruker også joggetøyet mitt flere ganger på rad, men så jogger jeg ute og det er ingen fare for å sjenere folk med lukt. ;)

Jeg tenker tilbake på min egen barndom der min mor brukte tøybleier på fire unger og måtte vaske dem. Da var det ikke snakk om å skulle vaske klærne så ofte. Min mor var alltid streng på at man ikke trengte å vaske klærne før de var skitne/luktet og vi hadde en fast vaskedag i uka. Og hvis vi som små sølte og fikk en flekk på klærne pleide vi alltid å ta en klut å tørke av flekken. Man trenger da ikke vaske hele genseren, når man kan få av flekken med en godt våt klut? Vi var alltid pene i tøyet som små, men vi gikk da med samme klærne nesten i en uke i strekk.

Nei, man skal ikke klage på mye klesvask når man helt unødvendig skifter klær så ofte!

Og nå skjønner jeg hvorfor strømmen er så dyr, men vi som tenker enøk må jo være med å betale regninga :frustrert:

Skrevet

Det er visst gjort undersøkelser som viser at vi bruker MER tid på klesvask nå, enn man gjorde for femti år siden, da man ikke hadde vaskemaskiner...

Det er kravene våre som er blitt så ekstreme.

Skrevet

Vasker kun de innerste klærne etter en gangs bruk. Bukser kan jeg bruke i opp til en uke hvis de ikke ser skitne ut, gensere 2-3 dager. Håndklærne bruker jeg i en uke, har et til håret og et til kroppen, og henger dem opp etter bruk. Vasker klær ca. annen hver uke, da har jeg ca. 4 vasker, sort, hvitt, blått/grønt og rødt. Jeg vasker kun mine egne klær. Håndklær og sengetøy vaskes utenom på 60 grader, ca. 1 vask i uka.

Synes likevel det er mye jeg...

Skrevet
Takk til dåkke som gjer slikt, eg begynte å føle meg som ein gris i starten her. Eg brukar glatt olabukeser og collegegensrar fleire dagar før det blir vaska. Har ikkje ein livsstil eller eit yrke som fører til skitne kle. Og så lenge det ikkje luktar og ikkje har flekkar har eg lite problem med dette. Ellers så har klesvasken krympa markant etter at eg slutta å røyke, endå ein bonus med å slutte med røyking!

Jeg vasker også bare undertøy etter en gangs bruk. Håndklær bruker jeg noen ganger, tre-fire, før jeg vasker dem.

Jeg synes jeg vel så ofte vasker jeans og gensere fordi det har mistet formen enn fordi de er skitne.

Gjest vaskedame
Skrevet

I vår familie på 6 vasker vi 6 klesvasker pr dag. Har sett oss nødt til å investere i 2 maskiner. 2 av barna mine har reflux og kaster opp x-antal ganger i løpet av døgnet.

Skrevet

Undertøy og sokker skifter jeg hver dag, overdeler som t-skjorter, gensere og topper ca. annenhver dag og bukser kan jeg bruke flere dager før jeg vasker de.. Håndklær bruker jeg 3-4 ganger før de kastes til vask.

Da jeg var 13-14 år så hadde jeg et enormt forbruk av klær, skifta vel 2 ganger om dagen, dusja to ganger om dagen, brukte 3 håndklær hver gang, så da satte mamma foten ned å sa at hvis jeg skulle ha et slikt forbruk så fikk jeg vaske mine egne klær med egen vaskemaskin.. Så det fikk meg til å tenke over hvor mye skittentøy jeg kasta fra meg som egentlig ikke var skittent

Gjest Isabellas
Skrevet

Vi er bare to stk også, men ejg vasker klær hver dag. Men så har jeg en veldig liten vaskemaskin som tar maks 3 badehåndklær i gangen, så det blir mange vaskerunder pga det. Har to skittentøykurver som nesten alltid er fulle. Jeg skifter på senga hver 3. dag og vi begge bytter selvfølgelig undertøy hver dag. Bukser etter et par-tre gangers bruk, men det kommer an på. Vi begge bruker alltid 2 håndklær når vi dusjer. Ett til håret og ett til kroppen. Vi trenger en større maskin, da ville det blitt mindre skittentøy i kurvene! ;)

Skrevet

Skifter du på senga hver 3 dag??? Hvorfor det?

Gjest StoreSky
Skrevet

Oj! Det lurer jeg også på...Hver tredje dag..Har ikke nok sengetøy til det!!

Forøvrig skiftes den innerste hver dag, bukser, gensere, etc, vaskes ved behov. Samme gjelder datteren min.

Vasket i løpet av to uker 1-2vasker. (den tar ganske mye da) Hvit vaks kanskje hver 2.-3. uke, har så lite hvitt tøy;-)

Gjest Isabellas
Skrevet

Jeg syns det er ekkelt å ligge i "gammelt" (ikke rent) sengetøy. :rosasmil: Så jeg syns hver 3. dag er ok.

Skrevet

Trådstartar her.

Eg trenar på treningssenter, og dattera mi er på symjing på eit rehab. senter. Eg vaskar alle handkleda som har vore brukt på slike offentlege plassar etter kvar gong, og på minst 60 grader. Heime går det jo heilt fint å bruke handkleda fleire gonger.

Og så arbeidar eg i barnehage. Har så og seie alltid prim og rekeost på gensaren, og sand og gjørme på buksa og jakka.

Så synes eg det er ekkelt å ta på seg treningsklede med inntørka sveitte. Men det vaskar eg alltid på økonomiprogram, 30 grader rett etter trening.

Etter svara dykkar å døma, så verkar det som om det ikkje er så uvanleg å ha kjempemykje å vaska på. Kjem vel an på yrke og hobbyar.

Skrevet

Ja her var det mye forskjellig! Jeg jobber også i barnehage, så rene klær fra ytterst til innerst hver eneste dag pga rekeost og prim. Trener 1-2 ganger i uken og bruker ikke samme treningsklær to ganger nei. Er også og svømmer 1-2 ganger i uka, så blir litt der også.

Samboeren min jobber i anleggsbransjen så ganske møkkete når han kommer hjem han også, så da sier det seg selv at det blir mye vask! Men man føler seg jo mye bedre med rene og godluktende klær da :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...