Gå til innhold

Mykje klevask

Gjest Frustrert frue i kveld

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert frue i kveld
Skrevet

Eg synes me har så mykje klevask her i huset!

Og me er berre to vaksne og ein toåring....

Eg tek på meg reine klede kvar dag, frå innerst til ytterst.

Mannen tar på seg reine klede ca annankvar dag (eller når eg masar).

Barnet vårt får reine klede kvar dag, frå innerst til ytterst. Og så går det gjerne med nokon gensarar og tskjorter ekstra.

Og så er eg på svømming/trening 2 gonger pr veka. Handklede, sveitte klede, osv....

Er det vanlig med så mykje klevask?

Tenker med gru på når det evt blir fleire barn, tenåringar og slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hehe her i huset er det to tenåringer som skifter klær hver dag, trener to kvelder i uka og dusjer vel i snitt 15 ganger i uka. Jeg vasker to maskiner hver dag, og hopper jeg over en dag eller to blir det et berg av det.

Skrevet

Eg tar alltid på meg reint undertøy, men bukser og genserar er da sjeldan skitne etter ein dags bruk?

Gjest LoisLane
Skrevet

Her i huset er vi seks stykker, og jeg holder på å bli gal av klesvasken. Pleide å være veldig nøye på at de ikke gikk i det samme to dager på rad, men det har jeg slakket på, gitt. Undertøy byttes selvfølgelig hver dag, men bukser og gensere som ikke lukter eller har synlige flekker bruker vi igjen - jeg også.

Jeg vasker i snitt to maskiner om dagen. Går greit å vaske og tørke, men å legge sammen... det hoper seg opp til noen grusomme hauger. :(

Skrevet

Vi er 2 store og to små. Alle skifter de innerste plaggene hver dag. Det som ikke berører huden kan brukes et par dager, bukser kanskje tre dager hvis de ikke er møkkete. Vasker ca 1-2 maskiner om dagen, eller et skippertak med ca 7 maskiner over et par dager.

har blitt litt skittentøy-nazi, må jeg innrømme. Spes på håndklær som alle har en tendens til å slenge fra seg på gulvet etter bruk, og tar nye neste gang. :grine:

Skrevet

Vi er bare to voksne og jeg synes vi har vanvittig mye klesvask, tør ikke tenke på hvordan det blir med barn i huset. Jeg vasker minst 4 vasker i uka (noen ganger mer hvis jeg f.eks. har samlet opp nok rødt tøy til en vask), vasker alt på en dag i helgene. Vi skifter klær hver dag, i tillegg er håndklær og kluter og annenhver uke sengetøy også. Samboeren min trener tre dager i uka, og det blir en hel vask bare av treningstøy og håndklær som han bruker.

Skrevet

Vi har bare vaskedag ein gong i veka, og då vaskar vi vanlegvis 3-4 maskiner. Vi er to vaksne, som trenar fleire gonger i veka. Treningstøy blir brukt fleire gonger før det er skittent, det samme med handkle. Våte handkle blir hengt opp og brukt fleire gonger, ein er jo aldri så rein som når ein nett har komt ut av dusjen.

Når vi gjekk på ungdomsskulen gjekk vi i samme kleda heile veka, hugsar eg..

Skrevet

Blir ikkje klærne dykkar veldig slitt når dei blir vaska etter ein dags bruk?

Skrevet
Blir ikkje klærne dykkar veldig slitt når dei blir vaska etter ein dags bruk?

Akkurat det ville jeg spørre om også. Det er dårlig klesøkonomi å vaske etter en dags bruk, med mindre det virkelig HAR fått flekker.

Jeg vil vel si at jeg oppfatter deg som litt overperfeksjonistisk mht klesvask, og det er ingen hedersbetegnelse. Prøv for en uke eller to å ihvertfall vente en dag ekstra før du vasker ytterklær som bukser, gensere etc. Mitt råd.

Skrevet

Vi er 6 i husstanden, så det blir en del vask her, ja.

Da vi flyttet sammen satte vi begge vaskemaskiner i vaskekjelleren i stedet for å bytte den ene ut med tørketrommel. Har ikke angret et sekund på det.

Skrevet
Vi har bare vaskedag ein gong i veka, og då vaskar vi vanlegvis 3-4 maskiner. Vi er to vaksne, som trenar fleire gonger i veka. Treningstøy blir brukt fleire gonger før det er skittent, det samme med handkle. Våte handkle blir hengt opp og brukt fleire gonger, ein er jo aldri så rein som når ein nett har komt ut av dusjen.

Når vi  gjekk på ungdomsskulen gjekk vi i samme kleda heile veka, hugsar eg..

Er det ikke ekkelt å ta på seg treningstøy som ikke er vasket?

Jeg vasker vel gjennomsnittlig 1 maskin om dagen. Hender jeg tar mange på en dag om jeg står over noen dager. Håndklær etter dusj blir vasket etter 1 gangs bruk. Vi er 3 1/2 i husstanden. Har stesønn som bor her halve tiden.

Skrevet

Jeg skjønner ikke behovet for å vaske håndklær etter en gangs bruk. Siden jeg er ren når jeg har dusjet, er håndkleet ikke skittent, bare vått, og henges opp til tørk på badet.

Nå som den yngste her i huset er blitt fem, er det heller ingen som skifter fra innerst til ytterst hver dag. Bomullsundertøy skiftes daglig, annet tøy vaskes når det ser skittent ut.

Skrevet

Vi har et lite bad.

Jeg har alltid vasket håndklær etter en gangs bruk. Det samme har sambo gjort. Liker også best å tørke meg med rene håndklær.

Skrevet
Er det ikke ekkelt å ta på seg treningstøy som ikke er vasket?

Nei. Treningstøyet blir ikkje skittent etter eit par timars bruk. Når vi kjem heim frå trening heng vi opp kleda slik at dei tørkar, og vi vaskar dei ikkje før dei luktar.

Liker også best å tørke meg med rene håndklær.

Er du ikkje ganske rein når du kjem ut av dusjen?

Skrevet
Er du ikkje ganske rein når du kjem ut av dusjen?

Jo, men jeg vil allikevel ha de nyvasket.

Skrevet

Familen består av to voksne og to barn. Skal love deg vi også merker haugen med skittentøy vokser raskt!

Vi vasker klær hver eneste dag. Hopper vi over en dag, så hoper det seg raskt opp. Forsøker og være flink og finsortere tøyet samt kjøre helt fulle maskiner.

Jeg skjønner tankegangen til de som ikke vil bytte alt tøyet samt håndklær hver eneste dag, men for oss er det helt uaktuelt. MÅ!!! ha helt rent tøy samt håndklær, selv om det produserer masse ekstra vask. For oss er det snakk om velvære.

Skrevet

Jaja, vil man absolutt vaske bukser, gensre og håndklær etter en gangs bruk, så får man ta den prisen det koster, både i form av unødvendig store mengder kelsvask og unødvendig stort klesbudsjett (du trenger flere klær, og de slites ut fortere) og den samvittigheten man burde ha for unødvendig belastning på miljøet.

Jeg synes vi har mer enn nok klesvask som det er og gidder ikke produsere mer når det er unødvendig.

Skrevet

Vi er bare to stk, og vasker vel ca 4 maskiner i uken. Kanskje en maskin ekstra hvis vi har samlet opp nok til en finvask/ullvask.

Alt undertøy og t-shirt brukes bare en dag, men bukser og gensre brukes flere dager før det sendes til vask. Sjelden jeg går med samme buksen to dager på rad, så det havner inn i skapet igjen.

Så sant jeg ikke har gjort noe helt spesielt er hverken buksene eller gensrene mine i nærheten av skitne etter en dags bruk, og jeg anser det som helt unødvendig at det skal vaskes.

Treningstøy henger vi opp til tørk når vi kommer hjem. T-shirt og undertøyet går rett i skittentøysdunken, men buksen brukes stort sett to ganger før den vaskes. Henges det opp til tørk med en gang, og ikke blir liggende i treningsbagen å surne, ser jeg ikke noe problem i det.

Håndklær bruker vi også noen dager før det vaskes. Så sant det blir hengt opp med en gang etter bruk synes jeg det er helt greit.

Skrevet

Å hive alt til vask etter èn dags bruk, burde være unødvendig.

Bukser og gensere kan brukes mer enn èn gang.

Klær man bruker tett inntil huden, f.eks tynne gensere, undertøy/sokker o.l, vaskes selvsagt etter 1 dags bruk.

Håndklær kan man også bruke om igjen, man er jo ren når man kommer ut av dusjen.

Gjest Gjesten
Skrevet
Vi er bare to stk, og vasker vel ca 4 maskiner i uken. Kanskje en maskin ekstra hvis vi har samlet opp nok til en finvask/ullvask.

Alt undertøy og t-shirt brukes bare en dag, men bukser og gensre brukes flere dager før det sendes til vask. Sjelden jeg går med samme buksen to dager på rad, så det havner inn i skapet igjen.

Så sant jeg ikke har gjort noe helt spesielt er hverken buksene eller gensrene mine i nærheten av skitne etter en dags bruk, og jeg anser det som helt unødvendig at det skal vaskes.

Treningstøy henger vi opp til tørk når vi kommer hjem. T-shirt og undertøyet går rett i skittentøysdunken, men buksen brukes stort sett to ganger før den vaskes. Henges det opp til tørk med en gang, og ikke blir liggende i treningsbagen å surne, ser jeg ikke noe problem i det.

Håndklær bruker vi også noen dager før det vaskes. Så sant det blir hengt opp med en gang etter bruk synes jeg det er helt greit.

Takk til dåkke som gjer slikt, eg begynte å føle meg som ein gris i starten her. Eg brukar glatt olabukeser og collegegensrar fleire dagar før det blir vaska. Har ikkje ein livsstil eller eit yrke som fører til skitne kle. Og så lenge det ikkje luktar og ikkje har flekkar har eg lite problem med dette. Ellers så har klesvasken krympa markant etter at eg slutta å røyke, endå ein bonus med å slutte med røyking!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...