Gå til innhold

Elektronisk dørlås, innbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil dere si det er noen forskjell på å ha typ en Yale doorman ift vanlig dørlås, når det kommer til innbrudd? Er det noe tryggere? Vi har allerede alarmsystem i hele huset, tenker bare på selve dørlåsen.

Vi har elektronisk dørlås i dag, men skal bytte ut en relativt stygg gammel dør, med en i heltre og antikke detaljer. Tenker egentlig at en sånn dørlås/håndtak vi har i dag vil ødelegge utrykket på døra. Den er jo ikke akkurat vakker. 

Takknemlig for deres tanker 🙌

Anonymkode: 7678d...78a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slike elektroniske er som å la døra stå vid åpen.

Anonymkode: a58be...055

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du utdype denne?

Anonymkode: 7f0b5...525

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan du utdype denne?

Anonymkode: 7f0b5...525

Ja det lurer jeg på også. Ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Alt som er elektronisk/digitalt idag er avhengig av å ikke ha sikkerhetshull for å være sikkert; den dagen disse sikkerhetshullene blir kjent og kan hackes, er låssystemet like åpent som en låvedør.

Eller like trygt som de fine plastdukkene eller klokkene med smartteknologi som hvem som helst kunne koble seg på.

Anonymkode: 9724c...8c5

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt som er elektronisk/digitalt idag er avhengig av å ikke ha sikkerhetshull for å være sikkert; den dagen disse sikkerhetshullene blir kjent og kan hackes, er låssystemet like åpent som en låvedør.

Eller like trygt som de fine plastdukkene eller klokkene med smartteknologi som hvem som helst kunne koble seg på.

og dette er noe du har god faglig kunnskap om? eller er det litt mer sånn at "alt elektriske er usikkert for du har lest om hackere"

Elektrisk lås er nok like sikkert som vanlig lås

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Sjansen for innbrudd er minimal uansett. Det skjer uhyre sjeldent i våre dager.

En Yale dorrman er vel så trygg som vanlig lås. Å si noe annet er tullete.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (5 minutter siden):

og dette er noe du har god faglig kunnskap om? eller er det litt mer sånn at "alt elektriske er usikkert for du har lest om hackere"

Elektrisk lås er nok like sikkert som vanlig lås

Nei. Av den enkle grunn at desto mer avansert noe er, desto større sjanse er det for at noe går galt.

https://lifehacker.com/we-asked-five-security-experts-if-smart-locks-are-ever-1797910643

Sitat

Smart locks, like so many “Internet of Things” devices, are vulnerable to a host of tech issues. Last year security consultant Anthony Rose revealed huge security flaws in Bluetooth-enabled door locks. Of the 16 locks he tested, Rose managed to break into 12.

Bare ett av mange, mange eksempler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Av den enkle grunn at desto mer avansert noe er, desto større sjanse er det for at noe går galt.

https://lifehacker.com/we-asked-five-security-experts-if-smart-locks-are-ever-1797910643

Men vil legge til at om man er av typen som legger en ekstranøkkel under dørmatten eller blomsterpotten fordi man jevnlig mister nøkkelen og har null forhold til sikkerhet, kan man like gjerne ha en digital nøkkel.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Den artikkelen viser ikke noe, hvor mange tyver tror du har god nok kljennskap til å kunne hacke seg inn i hus? her snakker vi om et vanlig Norsk hjem og ikke verdier til millioner, vil folk virkelig inn så kommer de seg inn.

Folk som blir mest ranet tipper jeg er der de legger nøkkel under potteplante/dørmatta eller la døra stå oppe.

Så jeg står på det jeg sier at en elektrisk lås er nok minst vel så bra som en vanlige.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis en tyv vil inn så kommer en seg lett inn uten for mye arbeid, uavhengig lås man har på døren

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på bygda og er ganske trygg på at jeg ikke vi få noen hackere på døra med det første 😂 har vært fornøyd med elektronisk lås til nå, irriterende at man må trykke kode hver gang døra smekker igjen om sommeren bare. Også er de jo ikke noe vakre akkurat. Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (Akkurat nå):

Hvis en tyv vil inn så kommer en seg lett inn uten for mye arbeid, uavhengig lås man har på døren

Ja jeg tenker at sjansen er vel uansett større for at de kommer inn et vindu på bakkenivå kanskje. Og den døra vi har nå, som sikkert mange andre har også, er nok ikke vanskelig å brekke opp heller. Er jo bare en hul dør med plast utenpå. Gleder meg til å få opp dør i heltre 🙌 ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor på bygda og er ganske trygg på at jeg ikke vi få noen hackere på døra med det første 😂 har vært fornøyd med elektronisk lås til nå, irriterende at man må trykke kode hver gang døra smekker igjen om sommeren bare. Også er de jo ikke noe vakre akkurat. Ts

Hvis du bor utenfor byene, er trådløs teknologi i nær avstand sikrere, men når låsen er tilknyttet nettet, blir den også eksponert der, akkurat som enkelte tror de har trygge overvåkningskameraer hjemme og blir overrasket når de finner ut at alt blir streamet på nettet fra en åpen IP-adresse.

Men hvorfor trenger du lås i det hele tatt - jeg trodde at man lot dørene være åpne på bygda?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du bor utenfor byene, er trådløs teknologi i nær avstand sikrere, men når låsen er tilknyttet nettet, blir den også eksponert der, akkurat som enkelte tror de har trygge overvåkningskameraer hjemme og blir overrasket når de finner ut at alt blir streamet på nettet fra en åpen IP-adresse.

Men hvorfor trenger du lås i det hele tatt - jeg trodde at man lot dørene være åpne på bygda?

Rett og slett for min egen trygghetsfølelse. Er husredd og har en mann som jobber mye kveld og natt. Og nei, man lar ikke dørene være åpne på bygda 😅 ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg tenker at sjansen er vel uansett større for at de kommer inn et vindu på bakkenivå kanskje. Og den døra vi har nå, som sikkert mange andre har også, er nok ikke vanskelig å brekke opp heller. Er jo bare en hul dør med plast utenpå. Gleder meg til å få opp dør i heltre 🙌 ts

Ikke for å ta fra deg nattesøvnen, men veldig mange tyver tar seg inn via vinduer... da hjelper det lite at man har en solid ytterdør.

Anonymkode: 1f66d...153

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet
Rotemor skrev (5 timer siden):

Sjansen for innbrudd er minimal uansett. Det skjer uhyre sjeldent i våre dager.

En Yale dorrman er vel så trygg som vanlig lås. Å si noe annet er tullete.

Så 38.000 innbrudd i private hjem er lite. Det stjelles for flere millioner hvert år fra private hjem

Screenshot_20240723_072103_Chrome.jpg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og vanlige dørlåser er umulige å dirke opp mener du? Det er naivt å tro at digitalt er mindre sikkert.

Først og fremst handler det om å gjøre naboen mer interessant for tyver enn eget hus. Det gjøres med at det ser velholdt ut, lett synlig dør fra gata og godt opplyst.

Det digital lås hjelper på er at det er enklere å aktivere smekklås, lettere å fjerne nøkler/koder ved behov og at de fleste har innebygget alarm om noen prøver å bryte opp dørbladet.

Og vil noen virkelig inn i ditt hus så kommer de seg inn uavhengig av dørlåsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (30 minutter siden):

Og vanlige dørlåser er umulige å dirke opp mener du? Det er naivt å tro at digitalt er mindre sikkert.

Først og fremst handler det om å gjøre naboen mer interessant for tyver enn eget hus. Det gjøres med at det ser velholdt ut, lett synlig dør fra gata og godt opplyst.

Det digital lås hjelper på er at det er enklere å aktivere smekklås, lettere å fjerne nøkler/koder ved behov og at de fleste har innebygget alarm om noen prøver å bryte opp dørbladet.

Og vil noen virkelig inn i ditt hus så kommer de seg inn uavhengig av dørlåsen.

Og derfor er elektronisk dørlås bortkasta penger i så måte.

Og når man først setter på noe slik, bør man sette seg godt inn i når batteribyttet må skje, så man ikke blir stående utelåst i kulda. Batteripakka er riktignok på innsiden, men de tømmes, og blir de ikke byttet tidsnok må en ha et 9v batteri for hånd.

Anonymkode: 4bf06...69f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har da knapt hørt om noen innbrudd der inngangsdøra er brukt. Gitt hvor mange svake terrassedører, kjellervinduer, gamle vinduer på soverom bak huset, og så videre, det er å velge i. 

Her stoler vi på alarmsystem samt kameraer inne og ute som tar opptak ved bevegelse. Lys ute og inne, og screens, med tidsstyring via app. Så akkurat hvordan døra låses handler utelukkende om hva vi føler er mest bekvemmelig. 

Anonymkode: 38937...5a1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...