Gå til innhold

Barn som viser frem rumpa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på 5,5 år som har begynt å vise frem rumpehullet sitt som «humoristisk innslag» for familie og nær slekt. Hen har ikke fått positiv oppmerksomhet på dette, men sier «se nå!» og hopper frem og drar rumpeballene til hver side rett foran oss. Jeg synes det er vanvittig ekkelt. Hvordan får vi barnet til å slutte med det? Vi har forsøkt å snakke om det og fortelle at rumpe og tiss er private områder av kroppen som man ikke viser frem på den måten, og at det ikke er morsomt. 

Anonymkode: 07c3a...5c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det man ikke ønsker, gir man ikke oppmerksomhet. Overse når det skjer. Så kan du heller snakke med han om det vennlig og rolig når gjestene har gått hjem at det skal man ikke gjøre. Ikke kjefte. 

Men, det er like viktig å le masse av rumper, tiss og bæsj! Dere knytter faktisk sterke bånd når dere ler sammen av "flaue ting". 

Om rumpe blir tabu, virker det mot sin hensikt.

Anonymkode: 4ea4c...d53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som også hadde en slike "rumpe-periode" da han var yngre. Dro ikke rumpeballene fra hverandre, men dro ned trusa og rista på rumpa mens han sa "skinke-skinke".... Han vokste fra det...heldigvis 😄

Anonymkode: ce3d1...492

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det man ikke ønsker, gir man ikke oppmerksomhet. Overse når det skjer. Så kan du heller snakke med han om det vennlig og rolig når gjestene har gått hjem at det skal man ikke gjøre. Ikke kjefte. 

Men, det er like viktig å le masse av rumper, tiss og bæsj! Dere knytter faktisk sterke bånd når dere ler sammen av "flaue ting". 

Om rumpe blir tabu, virker det mot sin hensikt.

Anonymkode: 4ea4c...d53

Vi ler masse av rumper, tiss og bæsj, men det er ikke så hyggelig å få rumpehullet til ungen opp i ansiktet når vi f.eks. ser på tv og spiser pizza sammen som sist gang. Det er jo ikke flaut, det er ekkelt og uhygenisk og lite hyggelig for andre.

Ellers får ikke barna kjeft, men vi snakker om ting med vanlige og vennlige stemmer. Jeg opplever bare at jeg ikke har noen god løsning på dette problemet. Det har skjedd flere ganger, og det er så ugreit for den som utsettes for det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har barnet fått et mer positivt publikum i barnehagen, kanskje ,masse unger som ler og hyler av latter når de ser et rumpehull? Så tror han at dette gjelder hjemme også, at voksne egentlig synes det er like hysterisk morsomt som de andre ungene i barnehagen? (spiller ingen rolle at du forklarer at det ikke er sånn, om han har fått den ideen for seg pga responsen i starten i barnehagen)

Anonymkode: dd2c8...073

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har et barn som også hadde en slike "rumpe-periode" da han var yngre. Dro ikke rumpeballene fra hverandre, men dro ned trusa og rista på rumpa mens han sa "skinke-skinke".... Han vokste fra det...heldigvis 😄

Anonymkode: ce3d1...492

Haha, ser for meg at det kan være litt vanskelig å ikke le av «skinke-skinke». Jeg regner med at ungen vokser ut av det, men det er bare så ubehagelig og ekkelt å stirre rett inn i et rumpehull i tide og utide. Jeg tåler fint en naken rumpe, og her i hus er det helt normalt å gå naken fra dusjen til rommet, eller å sove naken. Kropp er topp, men det er akkurat denne spredning av rumpeballene og se her greia som jeg bare synes blir litt mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi ler masse av rumper, tiss og bæsj, men det er ikke så hyggelig å få rumpehullet til ungen opp i ansiktet når vi f.eks. ser på tv og spiser pizza sammen som sist gang. Det er jo ikke flaut, det er ekkelt og uhygenisk og lite hyggelig for andre.

Ellers får ikke barna kjeft, men vi snakker om ting med vanlige og vennlige stemmer. Jeg opplever bare at jeg ikke har noen god løsning på dette problemet. Det har skjedd flere ganger, og det er så ugreit for den som utsettes for det. 

Barnet begynner vel på skolen snart? 

Begynne å snakke om hva som er god folkeskikk og ikke.

Antar barnet går på do og alt sammen alene? 

Anonymkode: dca81...534

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har barnet fått et mer positivt publikum i barnehagen, kanskje ,masse unger som ler og hyler av latter når de ser et rumpehull? Så tror han at dette gjelder hjemme også, at voksne egentlig synes det er like hysterisk morsomt som de andre ungene i barnehagen? (spiller ingen rolle at du forklarer at det ikke er sånn, om han har fått den ideen for seg pga responsen i starten i barnehagen)

Anonymkode: dd2c8...073

Det kan godt hende. Et eller annet sted må hun jo ha fått positiv respons. Samtidig er hun i en avdeling med nesten bare jenter, som jeg opplever at ikke nødvendigvis synes rumpe-humor (fortsatt) er det helt store.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet begynner vel på skolen snart? 

Begynne å snakke om hva som er god folkeskikk og ikke.

Antar barnet går på do og alt sammen alene? 

Anonymkode: dca81...534

Hvordan innleder du samtaler om god folkeskikk? Barnet begynner på skolen, men er en villbass og er ikke så opptatt av å prate (eller høre) med oss.

Barnet går på do alene og har gjort det lenge. 

AnonymBruker
Skrevet

Haha, kjenner flere barn som har gjort akkurat det samme. Det går over, det er bare en fase. 

Anonymkode: 78ef7...60a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker det er en grei vei videre i samtalen fra "...så ugreit for den som utsettes for det..." og gjøre det klart at dette faktisk er så ubehagelig for mottaker at det ville vært ulovlig for voksne (blotting/hensynsløs oppførsel). Viktig å understreke at dere skjønner at hans intensjon er å være morsom, men at det ikke hjelper når det oppleves sånn for mottaker. Du kan trekke frem likheter til andre ting som ikke er vold/slag/spark, men som heller ikke er lov å gjøre feks si stygge ord, erte andre. Selv om det gjøres for å få andre til å le, er det ikke greit hvis den som blir ertet blir opprørt.

Har vært igjennom akkurat det samme med min gutt og det funket å forklare han det på den måten. Fortsatt mye rumpe og fis i dette huset, men ikke noe rumpehull i ansikt lenger 😄

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ene barnet vårt gjorde det samme, og det var i samme alder også. Han hadde til og med et vers for det, lurer på om det var noe med tørkerull og rumpehull 😁 Han gjorde det stort sett når han kom løpende inn på stua etter dusjing eller bading. Vi bare lo av det, og det var en kort periode han holdt på. 

Hvis dere spiser, ville jeg bare sagt:"Vi har ikke lyst til å se rumpehullet ditt når vi spiser, så nå må du kle på deg". 

AnonymBruker
Skrevet

Noen ting er det faktisk greit at unger får kjeft for?! Ærlig talt. 

Anonymkode: a98ff...753

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ekkelt. Hvis det skjer igjen, må du sitte på rommet ditt når vi har besøk.

Anonymkode: f23be...252

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen ting er det faktisk greit at unger får kjeft for?! Ærlig talt. 

Det er jo en helt vanlig fase mange unger går i gjennom! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det der er ekkelt. Hvis det skjer igjen, må du sitte på rommet ditt når vi har besøk.

Anonymkode: f23be...252

Nei, vet du hva, det er IKKE greit å si! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det det! 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo en helt vanlig fase mange unger går i gjennom! 

Nei, virkelig ikke. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uenig. Veldig greit å si. En 5-6 åring må forstå at å flashe rævhollet i utide overhode ikke er greit. 

Anonymkode: c61c0...bda

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde vært på besøk hos noen og et barn gjorde noe sånt (og ingen voksne slo hardt ned på det) ville jeg tenkt at foreldrene må være evneveike og at de trengte hjelp fra bv. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...