Gå til innhold

Hvor mye bensin bruker bilen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg lurer på hvordan jeg enkelt kan sjekke hvor mye bensin bilen min bruker ca for en viss kjørelengde. Har forsøkt å lese meg litt opp på nett, men stod mye forskjellig. Har nå nullstilt Trip A og trip B om det er riktig? Har akkurat fylt full tank på bilen og tatt vare på kvitteringen. 

Anonymkode: f8ecf...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje du skal opplyse om hva slags bil og merke, modell, årsmodell, dette er? Kan hende, hvis det er en ganske ny bil, at det finnes en registreringsfunksjon for dette i bilen som du kan trykke deg frem til for å finne drivstoffforbruket? 

Anonymkode: 33ac6...e0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du fyller full tank. Nuller ut tripteller . Kjører x antall km/mil. Fyller full tank og ser da hvor mange liter sim går på også så regner en det ut

Anonymkode: 66726...d31

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du fyller full tank. Nuller ut tripteller . Kjører x antall km/mil. Fyller full tank og ser da hvor mange liter som går på også så regner en det ut

Anonymkode: 66726...d31

Dette er korrekt. Fatter ikke at det skal være så vanskelig..

Antall liter fylt / kjørelengde i mil = liter pr mil.

Anonymkode: e2688...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, da har du nullstilt telleren. Så lenge bilen nå er helt fulltanket er du good to go og kan regne ut dette ved neste fylling av bensin. Så er det fullt mulig å søke opp sånt som dette på nett, stort sett, og moderne biler har ofte også en oversikt på dashbordet som naturlig nok vil stemme bedre overens med ditt faktiske kjøremønster enn de tallene du finner på nett. Men dette fungerer også helt fint.

Så ja, nullstilt turteller og full tank er nok til å regne ut forbruket neste gang du fyller full tank. De to tallene du må merke deg er 1) nøyaktig hva turtelleren står på neste gang du fyller bensin og 2) nøyaktig hvor mange liter du fyller før tanken er full ved neste fylling. Kvitteringen fra denne opptankingen har ingen funksjon i regnestykket.

Anonymkode: 1c9c8...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er korrekt. Fatter ikke at det skal være så vanskelig..

Antall liter fylt / kjørelengde i mil = liter pr mil.

Anonymkode: e2688...2a9

Trenger vel ikke være frekk, du velger jo selv å svare her. Lurer jo åpenbart siden jeg spurte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar, da skal jeg få til å regne ut dette neste gang jeg fyller full tank 😊 da ser jeg bare på hva det står på trip A? Har en Toyota Yaris 2014 modell til den som spurte om det. Har ikke funnet noe annen måte å finne det ut på så må nok bare regne ut selv sånn som dere skrev. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trip A og Trip B gjør det samme, så de vil være identiske så lenge de ble nullstilt samtidig. At det finnes to stykker, A og B, gir bare mulighet for å telle to ulike ting på en gang. F.eks. å sjekke hvor lenge siden forrige fylling på Trip A og lengden på en roadtrip eller antall kilometer siden forrige service på trip B. Tenk på det som to ulike stoppeklokker som du nå har startet samtidig begge to. Ingenting galt i at du har nullstilt begge to samtidig, men du kunne også brukt bare en av dem.

Så ja. Nullstill med helt full tank, kjør, fyll til helt full igjen og gjør regnestykket "antall liter fylt delt på antall mil/kilometer kjørt". Antall liter fylt ser du på bensinpumpen, antall kilometer kjørt ser du på Trip A/Trip B. Da får du antall liter bensin brukt pr. mil/kilometer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trip A og Trip B gjør det samme, så de vil være identiske så lenge de ble nullstilt samtidig. At det finnes to stykker, A og B, gir bare mulighet for å telle to ulike ting på en gang. F.eks. å sjekke hvor lenge siden forrige fylling på Trip A og lengden på en roadtrip eller antall kilometer siden forrige service på trip B. Tenk på det som to ulike stoppeklokker som du nå har startet samtidig begge to. Ingenting galt i at du har nullstilt begge to samtidig, men du kunne også brukt bare en av dem.

Så ja. Nullstill med helt full tank, kjør, fyll til helt full igjen og gjør regnestykket "antall liter fylt delt på antall mil/kilometer kjørt". Antall liter fylt ser du på bensinpumpen, antall kilometer kjørt ser du på Trip A/Trip B. Da får du antall liter bensin brukt pr. mil/kilometer.

Tusen takk for god og utfyllende forklaring, da skjønner jeg hva de er til og akkurat hvordan jeg skal gjøre det 😊 da skal jeg få regnet det ut neste gang jeg skal fylle full tank og da vet jeg til senere også 😊

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tusen takk for god og utfyllende forklaring, da skjønner jeg hva de er til og akkurat hvordan jeg skal gjøre det 😊 da skal jeg få regnet det ut neste gang jeg skal fylle full tank og da vet jeg til senere også 😊

Ts

Det holder fint å bruke kun ene tripen, har to selv men duger alltid med kun den ene. Del antall liter på kjørte mil, da har du rett ut liter pr.mil.

Anonymkode: af33b...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar, da skal jeg få til å regne ut dette neste gang jeg fyller full tank 😊 da ser jeg bare på hva det står på trip A? Har en Toyota Yaris 2014 modell til den som spurte om det. Har ikke funnet noe annen måte å finne det ut på så må nok bare regne ut selv sånn som dere skrev. 

Ts

Om du gjør dette nå et par ggr og så på nytt til vinteren og bruken av bilen er omtrent det samme så vil du raskt se hvordan forbruket endrer seg når det er kaldt. Blir normalt endel høyere om det er mange korte turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei! Jeg lurer på hvordan jeg enkelt kan sjekke hvor mye bensin bilen min bruker ca for en viss kjørelengde. Har forsøkt å lese meg litt opp på nett, men stod mye forskjellig. Har nå nullstilt Trip A og trip B om det er riktig? Har akkurat fylt full tank på bilen og tatt vare på kvitteringen. 

Triptelleren i bensinbiler teller lekekilometer, bruk maps og se hvor langt du har kjørt ift det tripteller viser over en lengre strekning for å få regnestykket riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du trenger ikke vente til bensintanken er full før du fyller på og måler forbruket. Men en kvart tank tenker jeg er minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Metoden over fungerer helt fint.

Men, idag finnes det en app til det meste 😀

Om en ønsker å føre statistikk over forbruk kan eksempelvis https://www.spritmonitor.de/en benyttes.
En egen app, legger inn km stand ved hver fylling, så regnes forbruket ut, og lager en flott oversikt og graf.

Kan også sammenligne med andre som har samme type bil hvilket forbruk de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...